28 Aralık 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

28 Aralık 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

28 Kânunuevet Sabite 3 ANADOLU KL A E FY Ilmi Bahisler | Kadın-Erkek Yazan: Dr. Esad Hatiboğlu No F ea At EE M Kadının fikir sahası dar, vic- danı pek şeffaftır! Deniz Bank kanunu kabul edildi Yeniden 14 kişi ida- Büyük Millet Mecıis:nin Boğazından ameliyat ma mahküm oldu.. Moskova, 27 (Radyo) — Fev. kalâde mahkeme, bu gün yeni- den on dört kişinin idamına karar — vermiştir. ' Mahkümlar, muhtelif siyasi cürümler işle- mişler ve devlet aleyhine baş: kalarının nam ve hesabına giz- K hizmetlerde bulunmuşlardır. Amerika Japonyanın yeni deniz programındanendişe ediyor Londra, 27 (Radyo)— Japon- yanın, yeni deniz programı, Amerikayı endişeye düşürmüştür. (Opserver) gazetesine göre, Vaşington bahriye mehafili, bu programdan dolayı âdeta telâş gösteriyorlar. B. Hirota Rus sefirile dalyan işlerini konuştu Tokyo, 27 (Radyo) — Rusya- nın bura sefiri B. Slaveski, bu gün Japonya Hariciye Nazırı B. Hirotayı ziyaret etmiş ve dalyan işleri etrafında uzun müddet ko- nuşmuştur. B. Hirota, müteakıben İngiliz sefirini kabul etmiş ve Yançe nehrinde batırılan İngiliz vapu- rundan mütevellid vaziyet hak- kında konuşmuştur. Nota Yılbaşından evel verilemiyecek Tokyo, 27 (Radyo) — Hari- €ye Nazırı namına söz söyle- meğe salâhiyettar bir zat, gaze- tecilere beyanatta — bulunarak demiştir ki: — Japon makamları, Tİngiliz notasına cevap vermek için aç- lan tahkikatı faaliyetle takib etmektedir. Bununla beraber, nota cevabının sene başından evel verilmesine imkân görüle- memektedir. Amerikan — Paney topçekeri hâdisesinden dolayı amiral Niki ile bazı zabitlerin geri çağrıl- urılmıştır. Bir A- merikan gemisi tarafından ta- kib edilen bir Japon balıkçı gemisinin Hong-Kong kara su- larına girip girmediği meselesi ettirilmektedir. * Sovyet anlaşmasının bir sene müddetle temdidi mu- vafık görülmüştür. Viyanada Kral taraftarlarının faaliyeti Viyana, 27 (Radyo) — Kral taraftarları yeniden — faaliyete geçmişler ve teşkilât kurmuşlar- dır. Kraliçe Elizabetin doğumu- nun ellinci yıldönümü münase- betile bir geçid resmi yapmış- lardır. Hükümetin, bu yeni te- şekküle karşı ne vaziyet alacağı henüz belli değildir. Kalede bulunan altınlar Paris, 27 (Radyo) — Kalede bir duvar içinden bir milyon altıa frank kıymetinde altın eski meskükât çıkmıştır. Bu paraların, Kalenin vaktile İngilizler tara- fından işğılinde ev sahibi tara- fından duvar içine gömüldüğü anlaşılmıştır. dünkü celsesinde Denizbank terkibinin, Sadri Mak- sudinin dediği gibi yanlış bir ter- kib olmadığı isbat edildi. Ankara, 27 (Hususi muhabi- rimizden) — Büyük Millet Mec- lisi, bu gün B. Hilmi Oranın reisliğinde toplanmış, Denizbank kanununu müzakere ve kabul etmiştir. Denizbank kanununun müzakeresi esnasında akademik bazı mütalealar serdedilmiş, Si- ird saylavı B. İsmail Müştak Mayakon ve Hasan Reşit An- gül aflarından Denizbank ta- birinin Türkçe çok güzel bir terkib olduğanu söyliyerek bi- rer nutuk. iradetmişler ve geçen celsede saylav B. Sabri Mak- dinin bu terkibe itiraz etm'ş, bir de takrir vermiş olması se- bebile hataya düşmüş olduğunu, Sümerbank, Etibank, Denizbank gibi terkiblerin, Türkçe Gramer kâidelerine uygun olduğunu söy- lemişler ve ispat eylemişlerdir. Bundan sonra serbest meslek- ler erbabı hakkındaki kanunun tefsirine mahal olmadığı, sinai müesseselerle sigortalarda çalı- şan ecnebilerin yerlerne Türk mütehassıslar yetiştirilerek ika- me edilmesi lâzım geldiği kabul edilmiş ve vakıf yerlerin hisse- darlarına ne süretle satılacağı hakkındaki kanun müzakere va kabul olunmuştur. Türkiye - Sovyet ticaret ka- nunu müddetinin uzatılması, keri ve müki tekaüd kanunu- nun 18 inci maddesinin değ şti- rilmesi hakkındaki kanun lâyi- halarının ilk müzakereleri yapıl- dık'an sonra çarşamba günü toplanılmık üzsre celseye son verilmiştir. Otobüs tahkikatına dün de devam edildi Bazı otobüsçüler, ruhsatiye almak için mutavassıtlara para vermek lâzım- “geldiğimi söylediler..— S İstanbul, 27 (Hususi) — Müfettişler, - otobüs işini bu gün de vilâyette tetkike devam etmişler, bazı otobüsçüleri dinlemişlerdir. Dinlenenler, ruhsatiye almak için bir takım mutavassıtlara para vermek lâzımgeldiğini söylemişlerdir. Japonlar ileri harekâta de- vamla (Şyan)ı zabtettiler Ecnebilerdea casusluk eden olursa derhal kurşuna dizilecek. Japonya, bütün devletlere birer nota verecek Şanghay, 27 (Radyo) — Ja- pon elçiliği namına söz” söyle- meğe salâhiyettar bir memur, gazetecilerin suallerine verdiği cevablarda demiştir ki: — Japon ordusunun işgal ettiği Çin arazisinde bulunan ecnebi- ler, casusluk yaptıkları anlaşıla- cak olursa idamla cezalandırıla- mıntakalardaki bütün ecnebilerin her türlü hakları mahfuzdur. Japon makamları, ecnebi dev- letlerin Çin hükümeti ile olan anlaşmalarına riayet edecek on- ların menlaatlerini tanıyacaktır. Bu beyanattan öyle anlaşılı- yor ki, Japoa hükümeti yakında buna dair bütün devletlere bir nota verecektir. * 'Tokyo, 27 (Radyo) — Japon ordusu, bü gün ( Şyan ) şehrini zaptetmiştir. Çin üçüncü ordu komutamı general (Sangopu), Ja- pon ordusunun ilerilemesine mü- manaat göstermediği gibi, mu- kabele etmeğe de lüzum görme- miştir. Bu komutanın Japonlarla gizli sürette anlaşmağa çalıştığı söyleniyor. Şanghay, 27 (Radyo) — Yir- mi Japon nakliye gemisi, mü- teaddid tayyare filoları, Kanton sahillerinde bulunuyorlar. Japonların, bu gün yarın ihraç harekâtına — başlıyakları söyle- niyor. Şanghay, 27 (Radyo)— Japon askeri ile dolu bir nakliye ge- misi, Onan köprüsünden geçer- ken meçhul kimselerin taarru- zuna uğramış ve atılan el bom- balarından bir Japon neferi ağır Sürelte yaralanmıştır. Japonlar, — bu münasebetle Şanghay zabıtasını kendi kon- trolları altına almışlardır. Papanın Varşova sefiri öldü Roma, (Radyo) — Papanın Varşova sefiri bu gün otomobilde kalb sektesinden ölmüştür. Yılbaşı yapıldı İstanbul, 27 (Hususi) — Bir kaç gündenberi Anjinden muz: tarib bulunan General İsmet İnönüne bu gün boğazından ameliyat yapılmıştır. İsmet İnö- nünün sıhbi vaziyeti iyidir, Nevyarkta Noel ağaçlarından çıkan yangınlar Nevyork, 27 (Radyo) — Noel gecesi dans edilirken tutuşan Noel ağaçlarından çıkan yangın: lar yüzünden 500 kişi yaralan: miş ve ölmüştür. Londrada yangın Londra, 27 (Radyo) — Lon- dranın Oksfor Şrit sokağında kâin bir gramafon mağazasında büyük bir yangın çıkmış geç vakte kadar söndürülememiştir. Yangının çıktığı mağazada altmış bin plâk yanmıştır. Paney yerine diğer bir gemi gidecek Şanghay, 27 (Radyo) —Ame- rika ve Japonya arasında karar- laştırıldığına göre batan Paney topçekeri yerine diğer bir gemi Yangçe nehri şimaline hareket edecektir.. Bu gemide gene gazeteciler ve Amerikan sefareti erkânı bulunacaktır. Günahkâr papaz -Patrikhanece aforoz edildi İstanbul; 27 ÇHüsust) — Go çenlerde bir kadınla cürmümeş- hut halinde yakalanan günahkâr papaz, Patrikhanece aforoz ve papazlıktan — tardedilmiştir. Fransaya altın giriyor Nevyork, 27 (Radye) — Nor- mandi vapuru 150 milyon İira kıymetinde külçe altım hamil olarak Nevyork limanından Fran: saya hareket etmiştir. 8 Teşrinisanidenberi Fransaya bir- milyar iki yüz milyon frank kıymetinde altın girmiştir. Şatlard;_hırsızlık Ahmed ve Süleyman tevkif edildiler Liman işletme müdürlüğü şat- ları üzerinden bulunan eşyadan bazılarının çalındığından şikâyet edilmişti. Ahmed isminde şat bekçilerinden birinin üzerinde bazı eşya bulunmuş te Ahmed adliyeye — verilince — Süleyman adındaki arkadaşile birlikte hır- sızlık yaptığı anlaşılmıştır. İkisi- de tevkif olunmuştur. Gecesi Fuar Gazinosu Salonlarında Senenin beklenen en muhteşem balosu Bu balo için Avrupadan bilhassa getirtilen Revu Heyeti Ve Şehir Gazinosu artist kadrosunun her gece beğenilen numaraları Dans, Kotiyon, Eğlence, Neş'e İzmirde hiç Dekor ve görülmemiş Sürprizler Saloniarın konforu için her türlü tert bat alınmıştır. Gece yarısından sonra da otobüsler temin edilmiştir. Oto- mobiller gazino kapısına kadar girebilecett r. Aşk kızların zihnine inkişaf, er- keklere ahmaklık verir.. Eğer Hormonlar asabi cüm- leyi beyin, (nuha), sempatik, parasempatik ve diğer - sinirleri marazi bir aşka sevkediyorlarsa ulvi merkezlerin de asabi sey- yale üzerinde, tenasüli hayatını inzibat altına alarak iç güdüye hâkim olan, müstakil bir emrü nehiz kudreti vardır. Kadında heyecan istidadının akıbetleri Kadın uzviyetinin daimi ha- reketi, buna muvazi olarak her an başkalaşan akli farklarla kar- şılaşır, kadın hayatından geçen bu heyecanlar ekseriya ona si- hirli bir güzellik verirler. Hare- ket faaliyeti kadına vaziyetle- rinde, tavırlarında müstesna bir cazibe bahşettiği gibi kadın se- ciyesinin bir çok hususiyetlerini izah eden kadının şuur ve tah- teşşuurana nöbet nöbet hücum eden heyecan dalgalarıdır. Cari fikirlere göre bu karakter ruhi kararsızlık, hadsi (intuit) zekâ ve muhakeme, her şeyde sonuna kadar gitmek meyelânı, sinir buhranlarına istidad ile belirir. Umumi kabule mazhar olan bu hüküm, münakaşasz kabul edilmemelidir. Ruhi kararsızlık? Kadın za- hiren (yamuşak balmumu gibi yuğurulabilen), daima değişen bir mahlük değil midir? Kâh soğukkanlılıkları ve hat- ta bazı ahvalde inadcılıkları, kâh gelip geçici hevesleri ve kararsızlıkları akli — değişiklikle- rine delildir. Kâadın mantıksızlığına göste- rilecek misaller az değildir. Harp- te şiddetli bombardımanlar es- nasında tam bir sükünetle ken- dilerini tutan kadınların bir az sonra bir fare veya örümcek korkuya — yaka- landıkları görülmüştür. Fakat kadın zihniyetine daha derin nüfuz edilince görülür ki kadınların biri 4 tutmıyan ha- reketleri ekseriya bir nevi hile- dir. Hakikatte kadında büyük bir takip fikri vardır. Fikir sa- hası şüphesiz erkeğinkinden da- ha dardır, fakat vicdanı pek şeffaftır. Karar verdiği bir mak- sada ciddiyetle atılı. ve ona varmak için her çareye baş vu- rür. Kadın ruhunün bü - zahiri tahavvülü bundandır. Zayıf ve iiRitehavvil |kadın mefhumu artık bir efsanedir. * Hadsi zekâ, sezi Kadının kıymeti kalbindedit, sözünü duya duya onun akıl seviyesinin aşalığına hükme te- mayül edilebili. Bu mütalea hiç bir zaman vak'alara uymuyor. Erkeğin mantıka dayanan akıl ve muhakemesi vardır. Fakat tabiat kadını da filozofların sezi dedikleri bir zekâ ile techiz et- miştir. Erkeğin muhakemesi — dağıl- mağa maildir. Kadın zekâsı da- ha çok müsbettir, çünkü daha az dağınıktır. Şuna dikkat olune muştur ki aşk en sade kızların zihnine inkişaf verdiği halde en zeki erkekleri bin türlü ah maklıklara sevkeder. Aşkta bile kadının akli melekeleri erkeğin- kinden daha pratiktir. Kadının hadsi zekâsı; istikbali, mukad- derat denilen şeyleri daha uzak- tan ve kolaylıkla görür. Heymena. bir. kadının yarı ciddi, yarı İâtife söylediği şu sözler pek maruftur: — Siz erkekler bu kadar oku: mağa muhtaç olmak için ne kadar ahmak olmalısınız., Ka- dınlar, kendilerini alâkalandıram her şeyi kolaylıkla sezerler, bir hareket, bir nazar, bir kelime, bir tebessüm hiç bir şey gözle- rinden kaçmaz. İşlerini görmek ve hareketli rini tanzim içim kendilerine fay dalı her malümatı çabucak öğ. renirler. Maamafih muhakema noksanı, hâkim fikirlerin kıtlığı bazan telerrüat ve adi gündelik işlerle vakitlerinin heder olma: sına sebep olur. Bu da kadır zihniyetinin ters yüzüdür. Hadsi muhakeme: Rusların, şu: “Düşünmedikleri zaman âkil, düşündükleri zaman delidirler, darbı meseline uya- rak kadında muhakemeyi inkâr mı etmeli; aslal Kadında muha- keme bazan kısadır, fakat selim hisler çoktur, kadın muhakeme- si, filozofların deyişlerine göre, zekâsı gibi hadsi bir bassadır. Kadında adalet hissi, hiç ol- mazsa kendisinin adâlet te ett'ği şeyler için, çok kuvvetl-i dir. Lâkin örf ve âdatı o kadar mühimsemez. Kadın bütün samimiye'ile mu- hakeme eder, fakat kalbi il>., "“Kadınlar bizi sevdikleri zam her kusurumuzu, hatta cinayet» lerimizi bile affederler; sevme» dikleri zaman, hiç bir şeymizi affetmezler, hatta faziletlerim zi bile.» Balzac.., — Sonu var — —