28 Aralık 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

28 Aralık 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Sahufe 6 AXADOLU GEÇEN ASIR İÇİNDE Gizli Tedhiş Cemiyetleri Italyanların “Kamora,, gizli cemiyeti Ispanyada kurulan bu cemiyet, İtalyaya geçince cinayet ve çapulculuk cemiyeti oldu Kamora ismini, Kamoranın çinayetlerini, Kamora karşısında İtalyan zabıta ve adliyesinin ac- zini duymıyan yok diyebiliriz. Hindistan gibi uzak bir memle- kette, geçen asır içinde hüküm süren gizli bir cemiyet, bize bir az da hayal gibi gelir; ve bun- lar etrafında uydurulan masallar da bizim bu kanaatimizi takviye eder, Fakat Kamora böyle de- ğildir ve daha dün denecek br atide ve büyük müşkülâtla da- ğgitılmış bir cemiyettir. Kamora, bilhassa Napoli ve civarında hüküm sürmüş gizli bir cinayet cemiyetidir. Bu kan dökücü, hain ve cani cemiyetin en büyük — faaliyet devresi 19 uncu asrın son on senesile yirminci asrın ilk on senesinde olmuştur. Cemiyetin siyasetle büyük bir alâkası yoktu; maksad soygun- culuk idi; bu maksadın tahak- kukuna mani olan her kuvvet tedhiş usulile ortadan kaldır:k mıştı. Maamafih, cemiyetin tarihi çok eskidir. ve ilk zamanlarda da tamamile siyasi maksadlar üzerinde çalışmış idil, Siyasi “Kamora,, cemiyeti 1411 de Ündülüsde, Sevilde te- essüs etmiş ve azası arasında Bir çok yüksek rütbeli memur ve papazlarda bulunmuştur. Ce- m'yet çok çabuk büyük bir şöhret kazanmış ve cemiyete aza| olmak için de çok namuslu ve cesur olmak âdet ittihaz edil- mişti. Cemiyetin müessisi Huan Ka- mor isimli cesur ve — namuslu bir adamdı. Kamora adı da bu adamdan kalmıştır. İspanya Bur- bonları hüküm ve saltanatlarını Napoliye de teşmil ettikleri za- man Kamora cemiyeti de İtal- yaya girmiştir. Cemiyetin İtalyada cinayet ve hırsızlık cemiyeti şeklini alması şu hâdiseden sonra olmuştur: Kamoracılar 'pek fazla çoğal- döğı bir sırada, gene bu cemi- yete mensup Çıciyo — Kapiçyo adlı. ve Napolili bir genç hir- sızlıktan dolayı hapse mahküm olmuş ve meşhur Sen Corç ka- les ne sevkedilmiştir. Kalede mahpuslara mahsus bir çok büyük koğuşlar vardı. Koğuşların her birisinde beş on Kamorist bulunurdu. Bu Kamo- ristler, koğuşlarda bir nüfuz ve tegallüp — vücude getirmişler, ve aralarında birleşerek diğer mahpusların yemek, içecek ve paraarının bir kısmına sahip olmağa başlamışlardır. Bu usul hapishane dahilinde asay şin muhafazası — vazifesi de kendi!lerine ait olmak - şartile zından müdürleri tarafından tas- vib edilmiştir. Çiciyo Kapuçyo da koğuşuna sokulduğu - vakit, Kamoristler hemen etrafını sar. mışlardı. — Şarabının dörtte birisi, ek- meğinin beşte biri, dışarıdan gelecek para ve hediyelerin de üçte biri bizim olâcaktır. Sana gösteceğim z yerde yatacaksın, bizim emrimizi mutlak — surette dinliyeceksin!. demişlerdir. Çiciyo cesur bir delikanlı idi. Ve bu karara karşı sert bir tavırla; Çiçiyo Kapiçyo kırık masa ayaklarile silâhli kamoracıları — Hayır, söylediklerin zden biç birisini yapmıyacağım. Şara- bımı dökerim, param: sokağa atarım, fakat size vermem.. Çe- kilin dan! demiştir. rine eski mahküm kamoristlerle yeni kamorist ara- sında kavga başlamıştır. Fakat Çiciyo üzerine bir sörü silâhlı haydudun hücumunu görünce hemen yanında bulunan bir ma- sayı kırmış, her eline bir masa ayağı alarak mutaarrızlara saldır: mıştır. mağlüb etti Çevik ve cesur delikanlı pek az zaman içinde mutaarrızlardan ikisini yere kanlar içinde devir- miş diğer ikisini de ağır surette ve başlarından yaralamıştır. Bu hali gören diğer haydutlar Çiciyoya: — Cesur adamsın, biz sana tâbi olduk! Demişler ve kendi- sini reis ittihaz etmişlerdir. İşte, İtılyın kamorası asıl böyle ve bu hâdiseden sonra teşekkül etmiştir. -Sonu var- Tokyo, 26(A.A.)— Gazeteler, Amerika efkârı umumiyesinin Japon cevabından umumiyetle memnun kalmış olduğunu bil- dirmektedirler. Yeminur gazetesine göre,Ame- rikalılarla — Japonların — hâdise hakkındaki beyanat ve ifadatı yekdiğerine üymaktadır. Mikayo gazetesi de mevcut başlıca müşkülün istikbale aid zamanlar meselesi olduğu müta- leasında bulunmaktadır. Herhalde Japon gazeteleri müttefikan Japon cevabını ikti- bas etmekte, yalnız Pabay hâ- disesi gbi hâdiselerin tekerrü- rüne Japanyanın askeri harekâtı müteessir olsa dahi mani olmak için tedbirler alınmış olduğunu bildiren ve Japon tayyare ku- mandanının kâfi ihtiyat tedbir- leri almamış olması sebebile memuriyetten azledilmiş olması keyfiyeti üzerinde 1srar eden Filistinin asayişi, uzun müddet muhtel kalamaz İmam Yahya, İngiliz kralına bir telgraf çe" kerek, bizzat alâkadar olmasını rica etti. Arabların bir nümayişi Kadüs, 27 (Radyo) — Arap çeteleri, Lübaan hudutlarında İngilizler tarafından tes s ed İm ş olan ablukayı kırmak için İngi- liz kuvet erine karşı şiddeti ateş açmışlardır. Son haberlere göre, çetelerle Tagiliz askerleri arasında vukur bulan müharebe, çok - kanlı ol- muştur. İngilizler, -Arap çetele- rini ric'ate mecbur etmişlerdir. Kudüs muhtarları, bugün top- lanmışlar ve çetelere kimsenin silâh ve saire vermemesi lüzu- munu ilân eylemişlerdir. Kudüs, 27 (Radyo) — Halkla dolu kahvehanelerden birine bu gün bir bomba patlatılmış ise de kimseye zarar olmamıştır. Kudüs, 27 (Radyo) — Tub kerimde vaziyet fenalaşmıştır. Bu münasebetle örlü idare ilân edilm ştir. Kudüs, 27 (Radyo) — İmam Yahya, İngiltere kralına bir teb graf çekmiş ve Filistin ahvalinin düzelmesi için kendisinin müda- halesini rica eylemiştir. İmam Yahya; bu te'grafında, Filistin asayişınin, bu şekilde daha fazla muhtel kalamıyaca- gını krala arz evlemektedir. Kudüs, 27 (Radyo) — Filis- tinde Taberiye gölü civarında dün ve bu gün yeni bir çok müsademeler olmuş, — polisler civar köylerde araştırmalar ya- darak haydud çetelerini bulmağa çalışmışlardır. Dolaşan bir rivayete göre, İngiliz makau larının haydutları herhalde yakalamak için aldığı bütün tedbirlere tağmen bir çoğu kaçmağa muvaffak olmuş- lardır. Çünkü Suriye hududun- da üç silâhli haydut görülmüş- tür. Temizlik hareketi için bu- dutların - kapatilmiş — olmasına rağmen Arap çeteleri, gene bir çok yerle baskın hareketleri yapmaktadırlar. Faşist kongresi toplandı Roma, 27 (Radyo) — Fasist kongresi, bu gün Litoryo sara- Kongre, yında — toplanmıştır. Ççorşaınba günü sona erecektir. fıkrayı hazfetmektedir. Vaşington, 26 (A.A.) — Tok- yoya verilen Amerikan notası hâdiseyi kapamakla beraber Amerikan-Japon diplomatik ger ginliğine nihayet vermektedir. Japonyanın vereceği tazminat miktarı henüz tayine muhtaç ve Japon vaidlerine Amerikan iti- madı notanın son - fıkrasının da gösterdiği veçhile mahdut bu- lunduğu için Japonyanın Çindeki tahrikâtı Amerika tarafından en büyük bir itina ile takib edile- cektir. Bununla beraber nota hiç olmazsa bir kaç gün için hâdisenin bütün tafsilâsını halka gösterecek olan bombardıman filminin gösterilmesine — kadar Amerikalıları yatıştıracaktır. Bey- nelmilel bakımdan umumiyetle tahmin olunduğuna göre nota, Japonya yeni hâdiselere sebe- biyet verdiği takdirde Ameri- kanın — Vaşington — muahedesi devletlerile müşterek bir hattı hareket tayin edebilmesi için bu devletlerle dplomatik — teşriki mesaiye doğru bir hatve olarak telâkki edileb lir. Uzak Şarkta: iğile Japon hareketi tekerrür ederse ne olacak? Vaziyete bakılırsa, Amerika, diğer dev- letlerle beraber harekete geçecek!. Japonlar da itiraf ediyorlar: Günlük hâdise geçti. Fakat istikbalde zorluk var.. Nevyorktan bir görünüş Cumhuriyetçiler, Teruel- de' 6500 esir aldılar Ihtilâlciler de dün Madrid şel şehrini tek. | rar topa tutmuşlar ve mühim ha- sarat yapmışlardır. Barselon, 27 (Radyo) — Res- mi tebliğdir. Hükümet kuvvetleri asilerin tliğde bülüğan * zandır kışlâsini da zaptetmişlerdir. Teruelde mu- kavemet gösteren yalnız papöz mektebi ve sivil hükümet kona- gdır. Dün gece her iki bina da alevler içinde id. Teruel harbinde 6500 esir alın- mış, mühim miktarda erzak ve cephane ele geçrilmiştir. Sivil ahalinin tahliyesine devam edi- mektedir. 4 asi gemi, Gaskonyayı bom- bardıman efmişler, tayyarelerin müdahalesile firara mecbur kal- mışlardır. Gemiler, Mayorka istikametinde — uzaklaşmışlardır. Telefat yoktur. Salamanga, 27 (Radyo) —Res- mi tebliğ: Teruelde müdafaa devam et- mektedir. İki hükümetçi tayyare düşürü müştür. Faaliyete geçen Franko kuvvetleri, Terueldeki Cumhuriyetçileri muhasaraya ça- lışmaktadırlar. Fransızlar, ingilizlerle dai- ma yanyana yürüyecekler (Tures) diyor ki: Fransız milleti, za- ferin çelenkleri altında uzanıp uyu. mamak İlâzımgeldiğine kani oldu Paris, 27 (Radyo) — Komünist partisi, dün köngre halinde toplanmıştır. Genel sekreter, B. (Tures); kongreyi açarken bir söylev vermiş, bir iki sene içinde yapılan işleri saydıktan sonra, Fransız milleti- nin, artık zaferin çelenkleri altında uzanıp uyumamak lâzimgeldi- ğgine kani olduğunu söylemiş ve Fransanın harici siyasetinden bahsederek, İng ltere ile teşriki mesai meseles'inn tamamen tas- vib edldiğini, kı milletin, daima yanyana yürüyeceğini beyan et- miş ve alkışlanmıştır. B. (Tures), Amerika Cumhurreisinin takib ettiği siyasetten de bahsetmiş ve B. Ruüzvelti takdir eylemiştr. B. (Tures), Uzak Şark ve İspanya hâdiselerini de teşrih etmiş, İspanya cumhuriyetçilerinin, kendi talihlerine terkedilmemesi lâ. zimgeldiğini ilâve eylemiş, Uzak Şarkta Fransanın harekete gel- mesini ve Ususlar Sosyetesinin demokratize edi.mesi lâzimgedi- ğini söylemiştir. Madrid, 27 (Radyo) — Sam bire doğru asiler şehri şiddetli top ateşine tutmuşlardır. Şehrin ortasına düşen mermiler Bir çok tahribat yapmıştır, telefon sane tral binası ve büyük caddede mühim bazı binalar hasara uğ- ramıştır. Amele mahallelerinde sağlam! olmıyan binalar çok za- rar görmüştür. Kurbanların sa- yısı henüz belli değildir. Bir komite Japonyaya verilecek mukabil notayı tet. kik edecek Londra, 27 (Radyo) — Japon- yanın cevabi notasına verilecek mukabil notanın tetkik ve müza- keresi için bu gün deniz lord. luğu ile Harbiye Nezareti erkâ- nından mürekkep bir komite teşekkül etmiştir. Manisada Kızılayın yıldönü. mü merasimi Manisa (Hususit )— Kızılay ku- rumunun altmışıncı yıldönümü Manisada büyük tezahüratla kut- lulandı. Saat on beşte Cumhu- riyet alanında tören yapıldı, Muhtelif hatipler, kurumun ama- cını belirten, yaptığı büyük hiz- metleri canlandıran — söylevler verdiler. Halkevinde Gazi ilkokulu genç Kızılaycıları tarafından bir mü- samere verildi. Öğretmen Yahya Kanyak, altı yüzden fazla dinles yici önünde (Kızılay kurumu ve ulusa yaptığı işler ) konulu bir konferans verdi, ayrıca Pazar günü Ortaokul genç Kızılaycı- lar tarafından ikinci bir müsa- mere verildi. Akhisarda: Akhısar (Hususi)— Akhisarda Kızılayın 60 1acı yıldönümü me- rasimle kutlulandı. Törende bü: tün Akhısarlılar bulundu ar. Kı- zaley namına hâkim Ba. Kâmran çok alkışlanan be söyev verdi.