11 Ocak 1938 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

11 Ocak 1938 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

TÜRK GÜNDELİK SİYASAI GAZETE l1 İKİNCİ KÂNUN SALI 1938 nin imhasına Karar Verdi Çindeki italyan hava müşavirleri Romaya dö . İngiltere, Şanghaydaki beynel- milel mıntakada yapılar teerüz hâdiselerini şildetle protesto etti Tokyo, IJ0 (AA) — Ja- Pon kabinesi, Çin makamatının kendilerine teklif edilen sur İh şartlarını reddettikleri ve Çinin askeri — müdafaasını kuüvvetlendirmek için ellerin den geldiğini yapmakta ol- duklarını tesbit ederek mer kezi tik tamamile imhası — için Çin hükümetinin ar- | devamı kararlaştırmıştır Roma, 10 (A.A.) — Çin- deki İtalyan hava müşavirleri Romayn dönmüştür. Londra, 10 (A.A.) - giltere, Şanghayda beynel -. milel mıntakada İngiliz polis memurlarının Japon asker İn lerinin tecavüzüne uğrama- | sını şiddetle protesto etmiş Mücadeleye sonuna kadar , tir İhtilâlciKuvetler Teruel Cephesinde Toplandı. Malagada, Alman ve italyan gönüllüleri ile Faslılardan mürekkop yeniden mühim bir kovvet toplardı Paris, 10 (Radyo| — Ha- Vas Ajansının Saragosa mu habirine göre, Teruel cephe- sinde şiddetli muharebeler oluyor. İhtilâlciler, general Aran- da, general Davilla ve gene ral Vilâninin kumandasında olan yüz yirmi - bin - kişilik bir ordu ile ilerliyerek cum- huriyetçilerin bir çok mev- zilerini zaptetmişlerdir. Son haberler, cumhuri yetçilerin, bu cephede mu annidane mukabele ettikle- rini ve büyük zaiyata uğra dıklarını bildirmektedir. İhtilâleiler, top ateşinden başka tayarelerle de düşen an mevzilerini dövmekte ve Tervel ile Valânsiya hattı Üzerinde büyük bir kuvvel- le yüklenmektedir Paris, 10 (Radyo) — Ha Yas ajansı; ihtilâcilerin Alme- TYa için büyük bir taarruz hazırlnmakta olduklarımı te YİL etmektedir. Taarruz için Malagada seksen bin kişilik bir kuvret toplanmışlır. Bu kuvvet, Al. man ve İtalyan gönüllülerile Faslılardan ıynnr::hcpılr." Barselon, 10(Radyo) Cu mhuriyetçiler Tervel cephe- sinde cereyan eden şiddetli Muharebelerde mühim bir çoh mevziler elde etmeğe mMüvaffak olmuşlardır. Asi :"!lvılari dün Jarslonun - bir mahallesini tdiman etmiştir. Bom ?-ğixîerika Berlin, Moskora ve Londra Sfirlerini değiştiriyör. #şington, 10 1Radyo) — Cumhurreisi B Ruzvelt, Mo- s*kova, Londra ve Berlin se firlerinin değiştirilmesi için ıti'”" Btlen tedbirleri almış ar, | bardımanda, sekiz. kişi - öl- müş, 19 kişi yaranmıştır. Saragosa, 10 (Radyo) Teruel cephesinde dün ge ce çok şiddetli bir muhare- be cereyan etiniştir. - İbtilâl ciler, Gota kasabasını işgal ettiklerini bildiriyorlar. Harp, çok kanlı olmuş ve iki saat devam eylemiştir. İhtilâlciler, Valânsiyanın şimalindekt Sagonda nini bombardıman etinişler dir lima B.M.Meclisi Üyun yasıtalarından alına- vak gümrük Tesmini mü- zakera etti Ankar, I0(A A.) — Büyük Millet Meclisinin bugünkü toplantısında kulüp — kah- vehane, kir gazinolardaki, bahçelerinde — ve sali eğlence mahallerinde bulunan beher bilârdodan vetavla, satranç tahtalarının beherinden alınacak oyun âletleri resmi hakkındaki kanun lâyihasının — birinci müzakeresini yapmıştır. —-eanecan- | Fransada Nüfus Aratmıyor mu Paris, 10 (Radyo) — Fran #7 nüfusu hakkında umumi bir istatistik yapılmıştır. Bu na göre, Fransada umum nüfus, 41 milyon 508 — bin 118 kişiden ibarettir. 1931 Senesinden 1936 yılına ka der Fransız nüfusu S1 bin kişi artmıştır. Bu hal, Fran gada endişe ile karşılanmış tur. * | Popüler gazetesi yazıyor: * Enternasyonal betler tarihinde belki Japon içişler bakanının — nutku kadar hayret verici hiçbir hâdise olmamıştır. Bu hal, münase Japonyanın Mançuriyi işgal. de, Jeholü ilhakta Şahar Hopel hükümetini ihdasta Pekin muvakkat konseyini ve| Nankin barış komitesini tes- ite ve Cenevre paktiyle Va- şington muahedesini ve Bri- andKollongpaktını imza ed- erken deruhte ettiği bütün taahhüdleri nakzda gördüğü kolaylıklarla izah edebilir, 1931 den beri devam eden- bu cansız kalma keyfiyetine Almanya ve İtalya ile olan anlaşınası katılmıştır. Bu iki faşist devlet sarıların beyaz lara karşı seferlerini teşçi et- mişlerdir. Her halde Suctsu- zonüun beyanatının antikom- ünist mücadelesinin mahiye tini ortaya çıkarmak gibi bir faydası olacaktır. Şimdi resmen biliniyor ki, Japon- yanın Çindeki hedefi kom- ünizme karşı mücadele değil, | ingiltere ile ve bütün Av- rupa ile, bunları Asya kıta- | sndan çıkarmak için müce- deledi İngiltere gönderiyor Londra, 10 (A.A.) — Ha- rbiye nazaretinin bildirdiğine| göre, garaizonu Portsmuhda bulunan dördüncü hava mü dafaa livası yakında Mısıra hareket — edecektir. —Ayaı zamanda bir projektör böl üğü ile bir hava müdafaa istihbarat kıtası da Mısıra gidecektir Bu kıtaların bir kusmı, bu gün Lancashire askeri nak- liye gemisine bindirilmek: tedir. I Amerika Ordusu - Filiinde - böyük | manevralara başlıyor Londra, 10 (ALA.) — İn | gilterenin Singapurdaki son tahşidatından — sonra Ame rika ordusunun, yerli ordu- dan kırk bin askerin ve mahalli hava filolarının da iştirakile bu günden itibaren Filipin büyük bir manevra yapaca: | ğını Nevyorkta Times ga zetesi haber vermektedir. adaları civarında DİLİ Amerika Ordusu, Filipin Adaları Ci- varında Büyük Manevralar Yapacak. ON lıclivcı YIL SAYİ: 3753 ikümeti - Bandırma-İstanbul Yolculuğu Bu Japonya, Çin Hü ÂAcıklı Vaziyetten Kurtarılmalıdır .. Bandırmadan vapura binmek mecburiyelinde kalanlar bin müşkülât ve meşakkat sonunda İstanbulda karaya ayak basabiliyorlar.. Şehrimizden — Bandırma yolu ile İstanbula giden bir arkadaşımız vapurda — çeki- len sıkıntıyı, bize yana ya- kıla anlattı Yaz günlerinde olsun, kış günlerinde olsun bir İstan: bul seyahatı yapan her yol cu bu sıkıntıyı çok iyi bilir Biz, daha evvel de bu hususta alâkadarların dikkat nazar- larını çekmiştik. Arkadaşımızın bu seya- hat intibamı da -belki derde deva olur ümidile: yazmak ta fayda buluyoruz: Yolculuğun acıklı hikâyesi “29 Birinci kânun çar şamba.. Bandırmada fazla kar vardı. Deniz - oldukça müsaltti. Saadet vapuruna girdik, vapur tamir edilmiş Ü Heyeti umumiyesi ile 20 bin lira yetmiyeceğini tah min ettiğim vapura 57 bin lira tamir masarafı sığdırıl- dığını hayretle — dinledim | Buna rağmen vapurumuz İstanbula geç — vasıl oldu. Yolcular da rahat etme- mişti. Biraz ceryandan Top hane rıhtımına yanaşamadı. Kızkulesile, K ve Köp rü arasında muhtelif istika metlere bir alay - sallandık- tan ve neden sonra - bir motör yaklaştı. Nöbetçi âmiri tarafından Sirkeci rıhtımına yanaşması için müsaade edildiği, motö- rün kapdan pençeresinden çıkan bir baş tarafından ge mimizin süvarisine bağırıldı. Bu tebliğata müstenit ola cak ki gemi çevrilerek ve kıçın kıçın giderek Sirkeci rıhtimina — yanaşmak İstedi. Fakat bir türlü yanaşacağı- mız yeri — tutturamadığın- dan, diğer vapurların üzeri- ne düşmek tehlikesine karşı muhtelif manevralarla ileri, geri gittikten sonra güçhal ile saat 9,30 da rıhtıma ba: glanabildi. Ondan sonra da harice çıkabilmek henkâme si koptu. Merdivenden in- bir akın, gemi- ya doğru değil, dışarıdan içeriye doğru sav: let etmişti. Rıhtıma çıkamıyan ve bi zzarur sandallara — atlıyan yolcuları; bu sefer de, sanda- Icılar kâtibi olduğunu söyli. yen bir zat, deniz üstünde Silâhlanma işine büyük ehemmi- yet veren İtalya Akdenizde: |Kuvvetli Bir Donanma Vücude Getiriyor.. Mısıra - yeni — kuvvetler | Fransız ve ingiliz gezeteleri italyanın yeni deniz inşa- alı İçin müsait bir bütceye Paris, 10 (Radyo) — Fr. İtalyanın için ansız. —matbuatı, yapacağı yeni zırhlılar uzun makaleler dır. Tan gazetesi, İtalyanın, yeni deniz inşaatı için bü yük masraflara katlanmak lâzımgeldiğini ve fevkalâde bir büdceye ihtiyaç hiwmede ceğini yazmakta, Peti Pari- zyen de; bir harp vukuunda Afrika müstemlekelerine ge- çebilmesi için İtalyanın; Sü- veyş kanalından başka yolu olmadığını, bu itibarla Âk denizde kuvvetli bir donan- ma yapmak mecburiyetinde bulunduğunu kaydetmekte- dir. Paris, 10 (Radyo İtal. yanın yapacağı yeni zırhlı lardan bahseden gazeteler, İtalya donanmasının, halen iki büyük zırhlı, yirmi altışar bin tonluk 7 zırhlı, 40 des troyer, 45 torpito muavini, GÜ torpilo ve yüz tahtelba- otuz beşer bin tonluk yazmakta- malik olmadığını yazıyorlar hirden ibaret olduğunu, şim. di de, otuz beşer bin tonluk iki büyük zırhlı ile 12 kro- vazör, yirmi tahtelbahir ve miktarı kâfi destroyer — ya: | pacağını kaydediyorlar Londra, 10(Radyo) — Fi | nansal Niyüz gazetesi, İtal yanın yapacağı yeni zırblı- lardan bahisle yazdığı bir makalede, İtalya mali kud retinin bu deniz İoşaatına mütehammil olmadığını kay- deylemektedir Londra, 10 (Radyo) — İtal yanın deniz kuvvetlerini ar | trma kararından bahseden bir İngiliz gazetesi, 1938 ve 1939 senelerinde yapılacak iki zırhlı için İtalyan bütce- sinden 18 ayda üç İngiliz Tiranı milyon tahsls etmek lâzımgeleceği ve bu halin, zaten bozuk olan İtalyan mali yesini daha çok berbat ede- ceğini yazıyor Bu gazeteye göre, İtalyan tahvilleri bu yüzden pek fazla düşebile cektir. ve ayak üstünde alıkoymu- ştu Arkasından rıhtıma ba- ğlı vapurun merdiveninden rıhtıma çıkabilmek için be- her yolcu başına 25 kuruş istiyor ve deniz üzerinde, bu gayriresmi ver- giyi vermiyenleri dışarı çık- maktan menediyordu Güç halle bu tedbiri zec riden kurtulabilenler — rıhtı- ma yanaşabildi. Fakat bu defada rıhtıma yanaşıpta çı- kabileceği yere bir dubanın çekildiğini ve o kısmın ka. patıldığını, onun yerine de ma, tahta bir mer- ğının konulduğu: nu hayretle gördük. Deniz çarpmasından kaypak bir. hal alan ve her çıkışta yolcuya bir hayati tehlike atlatan bu cendre- den de halâs — olanlar, bu defa da kara hammallarının ellerine düşüyorlardı. İşte, İzmir - Balıkesir ve Bandırma yolcularının İstan- bula çıkış safhası,. Avdet felâketi Buna gelince; yolculardan bir kısmı ayın 3 üncü pa- zartesi günü dönenlerde ol- duğu gibi, bir âkibetle kar şılaşıldı. O gün Bandırma vapuru İstanbul Bandırma sefe- rini yapacaktı. Öğleden son- ra bile acantadan bilet alan- lara vapurun tam sekizde Tophaneden hareket edece- ği söylendiğinden bu saate beş, on dakika kalarak ko şup gelen yolcular, yağan kar ve yağmur altında şaş- kın bir vaziyette vapurun orada bulunmadığını ve Sir* keci rıhtımında olduğunu hayretle öğreniyorlar. Bun- ların bir. kısmı — Tabii parasız bulunanlar bir otomobil masrafı yeri- ne adam başına yirmi beş kuruş olarak - rıhtımdan va- pura geçmek için — sandal resmi vermek suretile va- pura — yetişebilmişlerse de diğer bir kısmı da bu yür- den vapura gelememişlerdir. Hattâ kamarotlar müşte- rilerin gelmemesinden ka maraların boş kaldığını söy- lemişlerdir Bandırma vapurunun, yol: a pek güleryüz gös- termediğine misal olarak da insanlar için indirilmesi mu- tad merdivenini bile indirmeğe lözüm görmediğini ve yal- niz anbar kapılarını açarak kadın, erkek, çocuk herke- sin tehlikeli şerait altında ancak oradan — inebildiğini ve kamaralarda sofaj bulun madığından buralarda birin ci mevki namı altında ve * yüksek ücretle yatmağa mec> ( Souu ikinci sayfada ) cular