11 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

11 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Bir “Et bankası,, kurulması düşünülüyor Vali ve belediye reisi B. Muhiddin Üstündağ dün akşam Ankaraya gitti Ankarada et...
 Eski dünyadan yeni dünyaya: 3 Berlinde kafile halinde nasıl tevkif edildik ? Bütün Avrupa gümrük memurlarının bir aşinası:
 Bazı ihraç maddelerimizi müdafaa tedbiri alınacak' Devlet murakabesinde tek elden ihracat usulünün ihdas edilmesi muhtemeldir
 NDilkkkatler İstanbulun ihmal edilen semtleri İstanbulun idaresinde bir değişiklik mevzuubahsmiş. Şehrimiz bir bakıma - bir
 Kral Karol nasyonalistleri neden İş başına getirdiğini anlatıyor Kral Romanyalı Yahudilere karşı tedbir alınmıya. sağını,...
 Galata ve Suad vapurları gece çarpıştı Çarpışan Suad vapurundan bu sabaha kadar hiç bir haber alınamadı Müsademeden sonra...
 Deniz Banka geçecek müesseselerin hiçbir memuru açıkta kalmıyacak Türkofiste mühim bir toplantı yapıldı, iki saat gö Iktisad

mii Sene 20 — No, 6910 — Fiati her yerde 5 kuruş KŞA SALI 11 Kânunusani 1938 Deniz Banka geçecek müesseselerin hiçbir memuru açıkta kalmıyacak Türkofiste mühim bir toplantı yapıldı, iki saat gö rüşüldü Iktisad Vekili dün deniz müesseselerini gezdi, Ankaraya hareketinden evvel muharririmize beyanatta bulundu — İktisad Vekili B. Şakir Kesebir dün ) imizdeki - Deniz müesstselerinde ikler yapmış ve akşam trenile "Ankaraya dönmüştür. ; Vekil'dün sabah saat 10,5 da liman İşletme idaresine gelmiş, deniz teşek- küllerinin en büyük âmirleri tarafın- dan karşılanmıştır. Iiman işletme idaresi müdürü B. Raufi Manyaslı muhtelif liman işlerile dairenin teş- kilâtı memur adedi ve limanın ihti- yacı hakkında İktissd Vekiline izahat Yermiştir. Bundan sonra muhtelif deniz te- gekküllerinin en büyük âmirlerinin İştirakile B. Şakir Kesebir'in Tiyase- tinde bir toplantı yapılmıştır. Bu top- Jantıda Vekil deniz teşekkülleri âmir- ierinin verdiği izahatı ayrı ayrı din- lemiş, thtiyaçlarını tesbit etmiştir. "Toplantı iki saatten fazla sürmüştür, Tahlisiye işleri B. Şakir Kesebir liman işletme ida | resindeki içtimadan sonra ayni han- da bulunan tahlisiye umum müdür İüğile Türk Gemi kurtarma şirketin: 'de tedkiklerine devam etmiştir, 'Tah- İktisad Vekili tedkikleri esnasında İlsye umum müdürile Gemi kurtar. | kurtarma İşleri etrâtinda Vekile mu- ma şirketi müdürü tahlisiye ve gemi fassal izahat vermişlerdir. Kral Karol nasyonalistleri neden iş başına getirdiğini anlatıyor Kral Romanyalı Yahudilere karşı tedbir alınmıya- zağını, başka yerlerden Romanyaya gelen 250 bin Yahudi hakkında kayitler konacağını söylüyor Londra 10 (A. A) — Daliy He- rald gazetesi, Bükreşe : gönder- diği . muhabiri- pin o Romanya Kralı Karol'la mülâkalıni eşi Fetmektedir. Mu- hiabir, Romanya hükümetinin ha len «Meşrüti şe- kilde bir Krallık diktalörlüğür teş- kill edip etmedi- ğini -sorması ü- Kral Karot zerine, Kral şu: cevabi vermiştir: sRomanyada Kral yegâne müste- kar unsurdur. Bunun (için politik partiler 'ârasnda muvazeneyi temin kendisine terettüp eder. İşte Roman- yâda «Diktâtörlük» - kelimesinin tat- bik manası sadece budur. Kral ve ka bine müşterek surette hareket eder- ler, Kanunu esasimizin prensipi İşte budur. Fakat, intihabatın efkârı u- mumiye hakkında hiç bir zaman tam | bir fikir verip vermediğini bilmiyo- rum. Kralın rolü milletin tam fikri ne olduğunu takdir etmektir. Bu fikrin halen Romanyada nasyonalizme doğ- ru olduğu inkâr edilmez. Bunun için, iktidar mevkiine bu temayülü temsil eden partiyi getirmek normal bir şeydir. Bu kararda münhasıran mil | letin ihtiyacı müessir olmuştur. Hükümet otoriter 'bir hükümettir | ve böyle olmasını lüzumlu buluyo- | Daimi i|Fotoğraf Müsabakamız Hediye kazaan eserlerin devamı Buğün (8) inci sahifededir Tum. Millette memlekette nizamın.hâ- kim bulunduğu intibaı mevcut olma- hdır» Kral, Romanya dış politikasının iç değişikliklerden katiyen müessir ol- madığını temin etiikten sonra yahu- di meselesine temas ederek demiştir ki; (Devamı 8 inci sahifede) muştır. İktisad Vekili cemiyette kısa bir müddet kaldıktan sonra merkez | rıhtım hanından ayrılmıştır, Tersanede İktisad Vekili öğle yemeğini müte- akip Denizbanka geçmiş olan şehri- mizdeki deniz müesseselerinde tedki- katına devam ederek fabrika ve ha- Yuzlar idaresine gitmiştir. Fabrika ve havuzlar müdürü B. Cemil Vekili kar- şılamış ve idarenin faaliyeti hakkın- dâ izahat vermiştir. B. Şakir Kesebir #abrika ve havuzlarda esaslı tedkik- ler yapmış, eski tersaneyi gezmiştir. Malüm olduğu üzere eski tersane ha- | zırlanan beş senelik bir programla yeni gemiler inşasına müsald bir hale getirilmektedir. Fabrika ve havuzlar müdürü bilhassa bu mevzu üzerin- de İktisad Vekiline geniş izahat ver- miştir. Türkofisteki toplanti B. Şakir Kesebir saat 15 de havuz- ı lar idaresinden ayrılarak doğruca | (Devami 4 üncü sahifede) Dikkatle r | | İstanbulun ihmal | edilen semtleri İstanbulun idaresinde bir değişik- lik mevzuubahsmiş. Şehrimiz bir bakıma bir kül, bir İ heyeti umumiyedir. Diğer bakımdan da yanyana gelmiş bir çok kasaba ve İ köylerden müteşekkildir. Bühassa bu | kinci karakteri barledir. Düşünülen müstakbel idarede bu iki hususiyet de gözetilmelidir. Öyle semtler var ki yalnız belediyeye vergi | verirler, kendilerine -“Bir köy, bir ka- İ saba olmaları cihetinden - hemen hiç bir şey yapılmaz. Anadolu ve Trakyanın hiç bir ka- sabası İstanbul'un birçok kasabaları (semtleri) kadar mühmel kalmamış- t af, Yeni teşkilâtta bu hastalık tedavi | olmalıdır. TAYYARE PIYANGOSU Kazanan numaraları 5 inci sahifemizde okuyunuz. Telefon: 24240 (İdare) — 24249 (Tahrir) — 24248 (Müdür) — 20113 (Klişo) Galata ve Suad vapurları gece çarpıştı Çarpışan Suad vapurundan bu sabaha kadar hiç bir haber alınamadı Müsademeden sonra limanımıza gelen Galata vapurunun -tayfalarından biri kayboldu Dün gece Karadenizde iki vapur çarpışmış, her ikisi de hasara uğra- muştur. Bu sabah saat dokuza kadar çarpışan iki vapurun birinden haber Aalmamamıştır. Bu sabah yaptığımız bahkikele göle çarpan gözün Olm: Eski dünyadan yeni dünyaya: 3 Berlinde kafile halinde nasıl tevkif edildik ? Bütün Avrupa gümrük memur- larının bir aşinası: Lâtilokum Avrupada tahsile giden genç kızlarımız pekçok... Hepsi öylede cerbezeli ki... (Hikmet Feridun Es'in sehayat mektubunu yedinci sahifemizde okuyunuz.) Bazı ihraç maddelerimizi müdafaa tedbiri alınacak Devlet murakabesinde tek elden ihracat usulünün ihdas edilmesi muhtemeldir Son zamanlarda bazı mühim ihraç İ maddelerimizin bir iki firma elinden ihraç edildiği hakkında şikâyetler va- ki olmuştur. İdâlalara göre mesele şudur: Piyasada iki veya üç firma arala- rında bir anlaşma yapmakta ve yâr bancı piyasalarla temasa geçerek em- tanın münhdsıran kendilerinden alınmasını temin etmektedirler, Sırası geldikçe gösterilen düşük fiatlerde piyasayı sarsarak hem diğer tacirleri zarara sokmakta ve hem de Türk ih- raç maddelerinin hariçteki itibarını düşürmektedir. (Devâm 8 inci sahifedej Bir “Et bankası,, kurulması düşünülüyor Vali ve belediye reisi B. Muhiddin Üstündağ dün akşam Ankaraya gitti Ankarada et meselesinden başka ekmek işi ve Etin ucuzlatılması için bir yandan Dahiliye ve İktisad Vekâletlerinin, bir yandan da İstanbul belediyesinin yap- makta oldukları tedkikler bitmiştir. Başvekâletin emrile hazırlanan muh- telif raporlar İktisad Vekâletine gön- derilmiştir. ; Şehrimizde bulunan İktisad Vekili — — — — Radyo modasının buluşları: Istanbulun imar plânı hakkında da görüşecek B. Şakir Kesebir dün İstanbul vali ve belediye reisi ile et meselesine dair bir saat kadar konuşmuştur, İstanbul veli ve belediye reisi B. Muhiddin Üstündağ, Dahiliye Vekâle- tinin daveti üzerine dün akşamki eks- presle Ankaraya hareket etmiştir, (Devamı 8 inci sahifede) —— m mam mic e A ii se