11 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

11 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 10 SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM .—Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur Telrika No. 72 Babıâli iki buçuk milyon altıma mukabil Bosnadaki hukukundan vaz geçiyor Rusya Avusturyanın kendisine te- min ettiği büyük menfaat mukabilin- de boğazların açılmasını istiyecekti. İtalya da kendisinin hoşnud edir mesi arzusunu izhar ediyordu. (Bos- na - Hersek bizim Alzas - Lorenimiz- diri) diyen (1) Sırplar taviz istiyor- lardı, Girid Yunanistana ilhakı me- selesini ortaya atıyordu. İngiltere bo- gazlar hakkındaki Rusya talebini ka- bul etmiyordu. Devleti aliyenin ihlâl edilen hakkı vesilesile açılması düşünülen bu kon- ferans Berlin muahedesinin yeniden rüyetini ve Osmanlı devleti için yeni fedakârlıklar ihtiyarını icab ettirecek gibi görünüyordu. Bu da Osmanlı devletinden ve genç Türklerden yeni zararlara katlanmağı istemek olacak» tu. Nihayet Sırbistanı tehdid için as keri hazırlıklar gören Avusturya Bos- na ve Herseğin ilhakı esası müzakere olunmak istenilir ve konferansın mü- zakere edeceği maddeler evvelden tahdid edilmez ise koriferansa gire- miyeceğini kati olarak beyan etti. Bu balde konferansın Vazifesi em- ri yakile ihlâl edilen bir hakkı kay- deylemekten ibaret kalacaktı. Konfe- Tans fikri bu sebeble suya düştü. Bazı günler oldu ki Sırpların Bos- na - Herseği elde etmek için (sonu ne olursa olsun) yolunda bir teşebbüste, nı hesab ve kaydediyordu. Fakat ni- hayet bu zararların Osmanlı devletile #tlâf akdetmemekten artmakta oldu- ğunu takdir eylemeğe başladı. Bosna- Hersek meselesi Bulgar meselesile ih- tilât etmişti. Bulgarlar harekette te- enni gösterdiler, Sırbistan bütün devletlerden Bos- na - Hersekte Osmanlı padişahının metbuiyeti ve büyük devletlerin kefa- leti altında ayrı bir prenelik teşkilini, Sırbistan ile Karadağ arasında iltisa- kı temin için Bosna - Hersekten biraz yer ayrılmasını istedi, Avusturya ne Sırbistan ve Karada- ğın bu meselede bu derece gürültü çi- İki buçuk milyon altın mukabilinde Osmanlı devleti Bosna ve Hersekteki hukukundan vazgeçmeğe razı oldu. Bosna - Hersek işinde Osmanlı devle- ti bununla aradan çıktı. Fakat Sırbis- tanla Avusturya arasındaki ihtilâf hallolunamıyordu. İki tarafta da as- keri tedarikât başlıyordu. Kabineler, siyasiler faaliyete geçti- ler. Belgrada verilen nasihatler üzeri- ne Sırbistan Bosma, Hersek meselesi- ni bir Avrupa meselesi olarak gördü. günü, davasınıda salâhiyetter bir mahkeme gibi devletlerin eline teslim eylediğini bildirdi. Avusturya ise devletlerin Sırbistan İle kendi arasına girmesinden hoşlan- mıyordu. Harb zuhuru ihtimali kuy- vetli göründüğü sırada Almanya Rus- yaya, Avusturya orduları Sırp hudu- duna tecavüze kıyam edince Alman- yanın hududlarda ihtiyat tedbirleri almak mecburiyetinde kalacağını bil- dirdi. Bu, Bosna ve Hersek ihtilâfınm. bir Slav - Cermen harbi haline inki- lâb edebileceğini ihtardan başka bir şey değildi. O sırada bu tehlikeli işe girişmek istemiyen Rusya Sırbistana kendisi- nin Bosna - Herseğin Avusturyaya il- hukuni resmen tanıyacağını, Sırbista- (1) Rene Pinon: L'Burope et Tempire Ottoman. X nın da Avusturya ile müsellâh bir ih- tilâf çıkaracak taleblerde ısrar etme- mesi lüzumunu bildirdi. Sırbistan yel- kenleri suya indirdi, Bosna-Herseğin ilhakını kayıdsız, şartaiz tanımağı, Bosna-Hersekte pro- paganda yapmamağı, ihtilâl çıkarma- mağı taahhüd etti. Fransa ve İngiltere de Berlin ahid- namesinin Bosna - Herseğe ait 23 ün- cü maddesinin mefsuhiyetini kabul eylediler. Devletler Bulgaristanın istiklâlini, prensinin krallığa tereffüünü de tanı- dılar, Artık tabiatile konferansa lüzum kalmadı. Avrupada fırtına geçti Fa kat Balkanlarda hava bir türlü tam sükünet bulamadı. Avusturyanın Bos- na, Herseği ilhak eylediği sırada idi: Karadağ prensi Viyana parasile hare- ket eden Arnavud çetelerinin Kara- dağı arkadan vurmalarına ihtimal veriyordu. Osmanlı devletile arada bir harb çıkmak ihtimalini gözönünde bulun- duran Avusturya bu takdirde Osman» lı devleti tarafını iltizam edecek olan Karadağdan Dülçinyo limanını alıve- Tİp Arnavudluğa iade edeceğini me- murları vasıtasile Arnayudlar arasın- da işae eyliyor, malisorlardan gizlice gönüllüler yazıyor, her gönüllüye avans olarak birer Napolyon altını dağıtıyordu. Karadağ prensi Nikola irsi düşman saydığı müslümanlara ve Türklere karşı ötedenberi kin ve husumet duy- guları beslerdi. Yalnız Abdülhamid- den dalma gördüğü dostluk eserleri bu duygularını izhara biraz mâni olurdu. Rusya ve İtalyaya meclübi- yetle Avusturya siyasetine muhalif bulunan Nikola Avusturyanın Bosna Herseği ilhak eylemesini Karadağ için pek tehlikeli görüyordu. Bunun için. müslümanlara ve Türklera karşı eski duygularını büsbütün gizlemek ve şi- mal Arnavudlarile anlaşmak ihtiya- cında bulunuyordu. O da cebel relsle- rinden bazılarını ele almıştı. 1908 kânunuevveli nihayetinde Mir- ditler reisi Prink paşa riyasetinde Mir- dit dağlarında yapılan bir içtimada harb ihtimallerinden o bahsolunmuş- tu. Prink paşa eski Dukakin haneda- nından Bib Doda paşanın oğlu idi; Fransız terbiyesi almıştı. 1830 de Der- viş paşa tarafından vaki olan bir da- vete icabet ederek tevkif ve Kastamo- nuya nefyedilmişti. Arnavutlukta ta- kib ettiği taltif ve itma siyasetinden biran ayrılmıyan Abdülhamid, Prink paşaya evvelâ Cebellübnan mutasar- rfuğımı teklif etmiş, bu olmayınca 1905 da uhdesine askeri mirliva rüt- besi verörek kendisine yaver nasbey- lemişti; fakat dağlarına avdetine katiyyen müsaade etmemişti. Bu üstü örtülü ve yaldızlı, sırmalı esaret ancak 1908 meşrutiyet inkılâbile nihayet bulmuştu. Mirditler ile müttefikleri olan Ktel- Yâlar bu içtimada kim olursa olsun Osmanlı devleti düşmanları üzerine yürümek taraftarı olduklarını beyan eylediler. Fakat malisorlir ohayır- hah baba» imparator Fransua Jozef aleyhine «ne sebeble olursa olsun yürümiyeceklerini söylediler. 1909 martı nihayetinde Karadağlı general Vukotiç üç zabitle birlikte İş- kodraya geldi. Osmanlı memurları ta» rafından resmen istikbal olundu. Vu- kotiç bir töst esnasında: — Harb yakın görünüyor. ni Karadağ: lar dünyanın en büyük kahraman- ları olan Türklerin yardımını ümid ediyorlar, Karadağlıların gözleri sa- Hib ile hilâlin sancak - Yenipazar san- cağı - İle dağlarımızda birden görün- mesine intizar ediyorlari Diyecek kadar ileri bir dostluk te- zahüratında bulundu. Fakat ne Ka- radağ ve Sırbistan ile Avusturya, ne Osmanlı devletile Avusturya arasında harb zuhur etmedi. Bu nümayişler de Balkan harbi mukaddematına kadar bu derecede kaldı. (Arkas vey 11 Kânunusani 1938 Beynelmilel briç nizamnamesi Türkçeye çeviren: K. Birim iğ Madde 10: 1 — Âtideki hususatta ay- ni oyuncu tarafından, ayni paketle kâ- Basma yeniden tevsline başlanmak lâ- Baş, diş, nezle, grip, romatizma, nevralji, kırıklık ve bütün ağrılarınızı derhal keser. İcabında günde 3 kaşe alınabilir. EOKALMINA Grip, Baş, ve Diş ağrıları Nevrajji, Artritizm, Romatizma ir Küğıd veren paketi kestirmeği unut- muş ve bu hatası son kâğıd verilmeden evvel basımlardan biri tarafından teba- olsun, kâğıdlardan biri oyuncular tarafından görülmüş olursa, (38 inci mad- de Üs 9 uncu maddenin 4 üncü fıkrası almasaktır). Maaham kâğıd veren ayn! oyuncuya a m vermiş ise başka kâpd tevzi etmeden hatasmı tashih sa- lâhiyetine maliktir. E: Bon kâğıd tevzi edene isabet eyle- mean, I — Şartname ve projesi mucibince Müreftede yaptırılacak idare binası Inşaatı açık eksiltmeye konulmuştur. TI — Keşif bedeli 5865 lira 83 kuruş ve muvakkat teminatı 436 liradır. TI — Eksiltme 27/1/1038 tarihine rastlıyan perşembe günü saat 15 de Kabataşta levazım ve mübayaat şubesindeki alım komisyonunda yapılacaktır, IV — Şartname ve projeler 24 kuruş bedel mukabilinde İnhisarlar Umum Müdürlüğü inşaat şubesiyle Edime Başmüdürlüğünden ve Mürefte memurlu- ğundan alınabilir, V — Eksiltmeye iştirak etmek istiyenlerin fenni evrak ve vesaikini İnhi- sarlar inşaat şubesine ibraz ederek ayrıca ehliyet vesikası almaları lâzımdır. VI — İsteklilerin kanunen kendilerinden aranılan vesaik ile 5 inci mad- dede yazılı vesika ve & 7,5 güvenme paralariyle birlikte tayin edilen gün ve saatte yukarıda adı geçen komisyona gelmeleri ilân olunur, (109) Sin N 1 — Mersinde şartname ve projesi mucibince yaptırılacak Barut tecrit deposu inşaatı pazarlık usuliyle eksiltmeye konmuştur. 11 — Keşif bedeli (1189) lira (85) kuruş ve muvakkat teminatı (89,21) Miradır, ni — Eksiltme 13/1/1938 tarihine rastlıyan perşembe günü saat lide Sn ebeni Jar e eme ipek Mn komisyonunda yapılacak- IV — Şartname ve projeler (6) kuruş bedel mukabilinde İnhisarlar inşa- at şubesiyle Mersin Müdürlüğünden alınabilir. V — Eksiltmeye iştirak etmek isteyenlerin fenni evrak ve vesaiki İnhisar- Jar inşaat şubesine ibraz ederek ayrıca vesika almaları lâzımdır. VI — İsteklilerin pazarlık için tayin edilen gün ve saatte 9 7,5 güvenme paralariyle birlikte yukarıda adı geçen komisyona gelmeleri ilân olunur, a (B.) . . (8604) I — Aydında şariname ve projesi mucibince yaplırılacak kara Barut depo- su inşaatı 20/X11/937 tarihinde ihale edilemediğinden yeniden ve pazarlık usu- liyle eksiltmeye konulmuştur. II — Keşif bedeli (2695) lira (17) kuruş ve muvakkat teminatı (202,14) Uradır. III — Eksiltme 13/1/1938 tarihine rastlıyan perşembe günü saat 16 da Kabataşda levazım ve eübayaat şubesindeki alım komisyonunda yapılacaktır. IV — Şartname ve projeler 13 kuruş bedel mukabilinde İnhisarlar Umum Müdürlüğü inşaat şubesiyle Aydın Başmüdürlüğünden alınabilir, V — Eksilimeye iştirak edeceklerin fenni çvrak ve vesaiki inhisarlar inşaat şubesine ibraz ederek münakasaya iştirak için ayrıca vesika almaları lâzımdır. VI — İsteklilerin pazarlık için tayin edilen gün ve saate “e 7,5 güvenme paralariyle birlikte yukarıda adı geçen komisyona gelmeleri ilân olunur. (B.) (8605) Nafıa Vekâletinden! 21 İkincikânun 833 perşembe günü saat 15 de Ankarada Vekâlet Malzeme Eksiltme komisyonunda 44500 lira muhammen bedelli 5000 adet meşe köprü traversi kapalı zarf usulle eksiltmeye konulmuştur. Bu hususa ald eksiltme şartnamesi ve teferrüatı 222,50 kuruş mukabi- linde Ânkarada Vekâlet Malzeme Müdürlüğünden atmabilir. Muvakkat teminat 3337 lira 50 kuruştur. Eksiltmeye hususi orman sahipleri de girebilir. İsteklilerin teklif mektuplarını muvakkat teminat ve talimatnamesine gö- re vekâletten alınmış malzeme müteahhitliği vesikasiyle birlikte 27 İkincikânun 938 perşembe günü saat 14 e kadar Malzeme MM a lâzımdır. Asipin Kenan Sizi soğuk algınlığından, nezleden gripten, baş ve diş ağrılarından koruyacak en Iyi iNâç budur. ismine dikkat buyurulması GPROFİLÂKSİN— Belsoğukluğu ve Frengiden korur. Şeker Satışı İstanbul Gümrükleri Başmüdürlüğünden: Edime gümrüğünde tahmini değeri 5600 lira olan 400 sandık 23,000 kilo Bulgar be 17/1/9338 tarihinde saat 16 da kapalı zarfla satılacaktır. İsteklilerin ihale tarihi olan 17/1/938 günü saat 14 e kadar 420 liradan ibaret olan teminatlarile teklif mektublarmı (Edirne - Karaağaçda) müteşek- kil gümrük komisyonu relsliğine vermiş olmaları lâzım gelir. (8593) Türkiye Cümhuriyet Merkez Bankası Istanbul Şubesinden: Bay Rıza adına yanlı D sınıfından birlik 11210 numaralı bankamız Aksi- yonu kaybedildiğinden artık hükmü kalmadığı ve sahibine başka numaralı ye- ni Aksiyon verileceği bildirilir. (144), nl Akisyon verileceği bildirilir. (144), Oyunculardan biri diğerlerinin kâ- rn ve anla ittıla kesbe- Sini Oyun esnasında oyunculardan birin- de fazla veya eksik kart olduğu görü- Türen, Lâkin, bir Töve üzerine bir oyuncunun iki kart verdiği ve diğerinin kart verme- ği unuttuğu tesbit olunursa ancak 48 in- ci madde ahkâmı tatbik edilir. 3 — Oyun esnasında paketin 52 kart- tan ziyade veya eksik veya çift kart ih- tiva ettiği görülüre: ayni verici tarafın- dan tam olan paketle kâğıd verilir. Bun- dan evvelki oyunda yazılmış olan pusn- lar kabul edilir. Deklarasyon devresi Madde 11: 1 — Tevzi bitince kâğıd vo- ren ilk deklarasyonu yapmalıdır. Bun- dan sonra ber oyuncu Siri ile birer dek- larasyon yapacaktır. 3 — Deklarasyonların ilk devrinde dört oyuncu da epas» derler ise bu oyun bit- miş olur ve müteakip oyun için kâğıd ve- recek olan oyuncu diğer paketle terzie 3 — Bir renk söylendikten sonra oyun- culardan her hangi biri tarafından bir arttırma, bir kontr, bir sürkonir yapılıp diğer Üç oyuncu «pas» deyinceye kadar deklarasyonlar birbirini takip ederler, Bu Üç pastan sonra deklarasyon devresi ka- panmış olur. Madde 12: «Oksın briçtes bir arttırma- nın diğerinden yüksek olmas için ya puan itiberile fazla, yahut, pulanların tesavisi halinde, #rik aded'le ziyade bu- Yunması şarttır. (40 inci madde: Gayri kiti artırma), Bir arttırmanın kıymeti: Bir (irik) in kıymeti ile trik mikdarının hasıl zarbı- dır. Muhtelif renklerin kıymetleri berveç- hi Atidir: 'Tirefi, karo, kör, pik, sanzat. «Plafon ve Kontrakt briçlerde» Bir arttırmanın diğerlerinden yüksek olması için ya trik adedinin ziyade, ya- hut, trik adetlerinin tesavisi halinde, da- ba kıymetli bir renkte bulunması lâ- zımdır, (Gayri kârı arttırma: 40 ;ncı mad- de). Renklerin kıymetleri: Okşm briçin aynldir. Madde; 13 1 — Her oyuncu sirasi ge- lince hasmı tarafından yapılmış son dek- larasyonu kontro edebileceği gibi hasmı tarafından yapılmış bir kontreyi sur- Köntre de edebilir. Oyuncu hangi rengi kontre veya surkontre ettiğini söylemeğe mecbur değildir. Konire veya surkontre triklerin kıy- ynetlerine, fazla veya noksan triklere (madde: 30, $1, 32) Jorayı tesir ederse de Onörlerin, şilemlerin, manşların ve rob- İerile rengin kıymeti üzerine de müessir değildir. 3 — Burkontrden fazlasına gidilemez. 3 — Bir konte veya surkonir Üzerine ber oyuncu bir deklarasyon yapabilir. Bu hak, oyunculardan füçünün de «pas, de- melerile an devresinin hitamı” Üzerine aypıtığını zannederse bu kontr veya surkontr ulan hakiki dek- üzerine icra edilmiş gibi telâkki olunur. Madde 14: Bir deklarasyon yapmak ar- zu ekmiyen oyuncu «pas» der. Bütün karışıktıkları bertaraf etmek için bu mak- sadı en iyi ifade eden şekil sadece «pâs» demektir. Madde 15: Son arttırma «kontönte (Gaahhüt) ve eğer bu bir renk ise bu ğı: Kon sahibi tarafı ve bu kozda ik dek- larasyon yapan da kos sahibi olur.