11 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

i EŞ amal Kim aa Kğ za Sanife 2 mem AKŞAM — 11 Kânunusani 1938 * Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Peşte konferansı netice vermiyecek Avusturya ve Macaristan, Berlin - Roma mihverine girmiyorlar Budapeşte 10 — Roma pro tokolları devletleri derllen ve İtalya, Avusturya ve Macarasitandan mü- rekkep olan üç memleket konferansı bugün öğleden sonre saat 5 de Baş- vekâlette ilk cslsesini akdetmiştir. Macar Başvekili ile Avusturya Bağ- vekili ve Hariciye Nazırı ve İtalya Hariciye Nazırının iştirak ettiği bu toplantı saat 7 ye kadar devam etmiş- tr, Müzakereler katiyen hafi mahi- yette olmuştur. Roma 10 — Havas ajansi muhabirinden: Budapeşte konferan- sının devamı müddetince İtalya tara- fından Tuna havzasındaki devletleri İtalya - Almanya - Japonya grupu- nun komünizm aleyhindeki siyaseli- ni kabule ve buna işlirake ikna için sarfedilecek olan gayretler münasebe- tile buradaki siyasi mahafil B. Ciano- nun göreceği başlıca vazifenin bir ta- raftan Macaristan ile Yugoslavya ve diğer taraftan Macaristan ile Ro- manya arasında bir mukarenet tesisi- > çalışmak olacağını beyan etmekte. Macaristan, Yugoslavya erazisi üze- rindeki mutalebatından vazgeçmiş bu- Tunmaktadır. İtiya tarafından tazyik edilecek olan Mcaristan, Romanyada. iktidar mevkiine gelen hükümet reigi- nin bizzat Transilvanyalı olması mü- nasebetile Transilvanya eraxisi Üze- rindeki metalibatından da vazgeç- meğe mecbur kalacaktır. Budapeşte konferansından mühim hiç bir netice beklenilmemektedir. Selâhiyettar mahafilde 1934 protokok larının tadil edilmiyeceği ehemmiyetle kaydedilmektedir. İtalya ne istemiş? Prag 10 — Havas ajansı mu- habirinden: İyi malümat almakta olan mahafile göre Budapeşte konle- ransının başlıca neticesi Franco hü- kümetinin hukukan lanınması ola- cakktır. Diğer bütün tekliflerin ved- deditmesi muhtemeldir, İtalya hü- kümetinin geçenlerde Viyana ve Bu- “dapeşteye konferansın netayicini ev- velden tescile mahsus tebliğ projesi- ni göndermiş olduğu haber verilmek- tedir. Bu usul, Avusturya ve Maca- ristan hükümetlerinin hoşuna gilme- miştir. Bu tebliğ porjesi, şunları ih- tiva etmektedir: 1 — Avusturya ve Macaristan hü- kümetlerinin Berlin - Roma mmihve- rine iştirakleri. 2 — Franco hükümetinin hukukan tanmması, 3 — Avusturya ve Macaristan hü- kümetlerinin İtgiyanın çıkmasından sonra Milletler Cemiyetinin cihanşu- mül mahiyetini kaybetmiş olduğunu Yân eden bir beyanname neşretmeleri. Avusturya ve Macaristan hükümet- lerinin Milletler Cemiyeti aleyhinde böyle bir beyanname neşrelmeğe pek o kadar mütemayil olmadıkları beyan edilmektedir. Diğer taraftan Avusturya ve Ma- caristan hükümetleri, Berlin - Roma mihverine girmeği de istemiyecekler ve komünizm aleyhindeki misaka iş- Tsingtao şehri Japonların eline düştü Japonya, nihai zafere kadar r harbedecek Xokyo 10 (A.A) — Domel ajansının Tsingtao'dan haber aldığına göre, şeh- rin zaptını müteakib Japon kuman- danı, herkesin hukuk ve menfaatine hürmet edileceğini bildirmiştir. Ya- bancı devletler tebaaları, tesis edilen bir emniyet mıntakasına gitmeğe mec- bur olunmuştur. 'Tokyo 10 (A.A.) — Resmi mahfiller ve gazeteler, nihai zafere kadar harbe devam plânınun, devlet, millet ve eko- nominin umumi seferberliği demek olduğunu kaydediyorlar. Teşkil edile- cek hususi bir komite bu plânın te- ferruatını tesbit edecektir. Plânın yeni harp ekoyomi tedbirlerini, finansal ve sosyal tedbirleri ve üç taraflı anti komünist mukavelesinin takviyesini derpiş edeceği bildirilmektedir. B. Stoyadinoviç ay ayın 15 inde line gidiyor Belgrad 10 (A.A.) — Başvekil Sto- yadinoviç Alman Hariciye nazırının ziyaretini iade etmek üzere bu ayın 15 inde Berline gidecektir. : Vergilerde tenzilât Vergi tenzilâtı 100 liradan aşağı yapılıyor Ankara 10 (Akşam) — Maliye Ve- kâleti vergilerde yapılacak tenzilât için icra ettiği tedkikalı bitirmiş ve bir proje hazırlıyarak Başvekâlete takdim etmiştir. Söylendiğine göre tenzilât, yüz liradan aşağı maaşların buhran ve müyazene vergilerinde ya- pılmıştır. Başvekil B. Celâl Bayar, Maliye Vekâletinin bu projesini tedkik et- mektedir, Bir terfi Ankara 10 (Telefon) — Dördüncü umumi müfettişlik sıhhi müşaviri ückter B. Sald birinci #ımf sıhhat ve içtimai muavenet müfettişliğine terfi ettirilmiştir. tirakten de imtina eyliyeceklerdir. Amerika 39 gemi yaptıracak B. Roosevelt bunun için tahsisat istiyecek Vaşington 10 (AA.) — Herald Tribune gazetesi yazıyor: «Kongreye gönderileceği hususi bir mesajda Roosevelt 37 veya 39 harb gemisi inşa etmek için müsaade isti- yecektir. Bahriye dairesi tarafından tavsiye edilen program 1935 tarihli Tram- mell müsaadenamesinin hudadiarı- nı tecavüz etmektedir. Bu program mucibince inşası derpiş edilen gemi- ler şunlardır: 3 arhlı, 2 tayyere gemisi, 3 veya 4 saffıharb kruvazörü, 3 veya 4 hafif. kruvazör, 20 muhri5 ve 6 tahtelbahir. Hariciye Vekilimizin Kahire seyahati İC Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü Arasın Kahireyi ziyareti, ağlebi ihti- mal martta yapılacaktır. Vekil dö- nüşle, Filistin, Suriye tarikile, Saa- dabad paklı toplanlısına iştirak için Kâbile gidecektir. Beyrutta vaziyet Yeni hadiseler çıkmasın- San karkaluyar Beyrut 10 (A.A.) — Lübnan parlâ- mentosu, yarım son intihabetın hazır. lanmasına tahsis edilmiş olan mun- zam tahsisatın nizami bir şekle konul- ması meselesini tetkik edecektir. Hükümet yarın . meclisten itimad istiyecektir. Muhalif ekalliyetler gru- bu kabinedeki üç mümessilinden hü- kümetle teşriki mesai etmekten vaz- geçmelerini istemek suretile milli bir- MğI bozmağa karar Yermiş ise de,bu talebi yalnız Nafia Nazırı Selim Tak- la kabul etmiştir, Görünüşe göre hükümet ekseriye- ti muhafaza edecektir, Fakat vaziyet naziktir ve bundan sonra Siker |, doğurması ihtimali pe j 'en muhteşemidir. GÜNÜN HADİSELERİ ———AAannn Çinde hâlâ Japon sefiri var Japon generallerinin, amirallarının tek- Mi Üzerine, Tokyo hükümeti, muharebeyi, Çin hükümetinin tamamile ezilmesine kadar devama karar vermiş. Bu sebeble de, Çindeki sefirini geri çe- kecekmiş, Gürültü arasında, Çin'de Japon sefirinin hilâ kaldığı unululmuştu. Eskiden, sefiri geri almak, ilk silâh pat- lamasından evvel olurdu. Arkasından da Hân harp gelirdi. Şimdi, ilânı harbin son süâh patlamasından sonra olacağı anla- Şuıyar. sislim ark: gelsin!; hesabı... suz Şeyhlerin kerameti Mussolini: «İstikbal feşizmindiri. de- mişti, Roosevelt de: «İstikbal demokrasi- nirla diyor. Demek Ki herşeybin kerameti kendinden menkul Ne zaman bu mevzu açılsa, bir demok- ratın hafızama maksolan çu sürünü ha- taların: Müuheliflerimiz istidadı bir idesl ya- parak halka aşiliyor. Yazıklar olsun bize ki hürriyeti bir İdeni olarak kalbler- de yaşatamıyoruz. F. Tanur Noksan alınan .. .. a gümrük resmi Bu resmin istirdadi zaruri görülüyor Ankara 10 (Telefon) — Son genel ithalât serbestisine göre, gümrük ta- rilesinin $79 uncu maddesine giren pamuklu mensucattan gümrüklerde noksan resim slındığının anlaşıldığı yazılmıştı, İstindadı istenilen bu re- simlerin alınmaması hakkında İstan- bul tüccarları tarafından gümrük ve İnhisazlar Vekâleti nezdinde yapılan teşebbüslerin Vekâleiçe © tedkikine başlanmıştır. Vekâlet erkânından bir zat bu hususta demiştir ki: — Noksan alınan bu resmin islirdadı zaruridir. Eğer İktisad Vekâleti bu hususta yeni bir karar alırda güm- rüklere bildirise bu karara göre ha- Taket olunur. Yedi aylık varidat 164,350,960 lira Ankara 10 (Akşam) — Tutulan is- tatistiklere göre yedi aylık gelir tah- silâtı 164,350,960 liraya baliğ olmuş- tur. Bu yedi aylık tahsilât, geçen sene- nin ayni aylara mahsus tahsilâtından 15.097,985 lira fazladır. Son dakika Paristeki suikasd faili yakalandı Suç ortağı da âsi Ispanyaya kaçtı Paris 11 (Akşam) — Geçen eylül de Etoil meydanında patronlar bir- liği binasını cehennem makinesile hâvaya uçuran Pier Jül, Clerman Ferranda (yakalanmıştır. e Kendisi cürmünü itiraf etmiş, âzesı mevkuf gizli ihtilâl komitesinin emrile bu suikasdi yaptığını söylemiştir. Suikasdçinin suç ortağı olup ayni günde Bassier caddesinde diğer bir binayı havaya uçuran Jean Alfred asl İspanyaya kaçmıştır. Romada Hitlere istikbal hazırlığı Eski garın yerine yeni bir gar yapılıyor Roma 11 (AA) — Hitlerin islik- bali içim hazırlıklara şimdiden baş- lanmıştır. Eski şimendifer ogarının yerine şimdi yeni ve muazzam bir gar yapılmaktadır. Hitleri selâmlamak için Romaya gelecek olan milyonlarca halk Hit- leri bu istasyonda alkışlıyabilecektir. Giornale di'İtalin gazetesinin yaz- dığına göre Hitler, Romada bulun- duğu müddelçe Dorln sarayında ika- met edecektir. Bu saray bütün Ro- ma saraylarının İçinde en güzel ve Romanya Kü ük Iilâfa sadık kalacak Hariciye Nazırı B. nutkunda bunu Micescu Pragdaki açıkça söyledi zırı B, Micescu buraya gelmiş, İs- tasyonda, Çekoslovakya Hariciye Na- sırı B. Kroftu, Romanya sefareti er- Kün, Yugoslav sefareti müsteşarı tarafından karşılanmıştır. İstasyon bayraklarla donanmıştı. Kalabalık bir halk kütlesi Romanya Hariciye Nazırımı selâmlamıştır. Dün akşam Çekoslovak Hariciye Nazırı, Romanya Hariciye Nazırı şe- refine bir ziyafet vermiştir. Çekos- lovakya Hariciye Nazırı B. Krofta bu münasebetle söylediği nutukta Romanya Hariciye Nazırının seyaha- tinin, Romanyanın Yugoslavya ve Çekoslovakya ile birlikte hareket edeceğine bir delil teşkil ettiğinden bahsetmiştir. Hatip bundan sonra Küçük İtilâf Prag 10 — Romanya Hariciye Na- devletlerinde vukuagelen kabine de- gişikliklerinin. tilâfın âzaları arasındaki iş n sağlam te mmellerini sarsmıyscağıni ve bu âza ların dahili işlere karışmamak pren- sipterini Balm riayet ettiklerini Bu öne cevap veren Romanya "Hariciye Nazırı B. Micescu, Küçük İtilâfı teşkil eden devletlerin hükü- metlerinde ne türlü değişmeler olur- sa olsun Küçük İlilâfın dalma kuv- velini ve âzası arasındaki irtibatı mü- hafaza edeceğini keydetmiştir. B. Micescu kendisine yapılan ha- rarelli istikbalden dolayı teşekkür etmiş ve iki memleket arasındaki teşriki mesainin gitlikçe doslane ve feyizli bir şekilde devam edeceği ümi- dini izhar etmiştir. Türkçe konuşmak ve yahudi muhaçereti Meclis encümenleri iki teklifi de reddetti Ankara 10 (Akşam) — Türkçe konuş- mıyan vatandaşların cezalandırılması hakkında Manisa mebusu B. Sabri Top-| rak tarafından verilmiş olan kanun teklifi, Dahiliye Vekili de hazır bu- Yunduğu halde, Dahiliye encümenin- de müzakere edilmiştir. Encümen, teşkilâtı esasiye kanununun Türkiye- de yalnız türkçenin konuşulmasını tekeffül ettiğini nazarı dikkate alarak bu teklifi reddetmiştir. Türkiyeye ya- hudi muheceretinin men'i hakkında gene B. Sabri Toprak tarafından ve- rilmiş olan kanun teklifi de Hariciye encümeninde reddedilmiştir. Encüme- nin bu hususta ileri sürdüğü esbabi mücibe, bu gibi muhaceret ve yerleş- mek işlerinde mani tedbirler almak hükümetin salâhiyeti dahilinde ok duğudur. Bugünkü Ulus gazetesi buna tah- sis ettiği gündelikle; encümenleri bu | Ted kararına sevkeden mucib sebeble- ri izah ettikten sonra diyor «Red ile karşılanacaklarıma şüphe dahi olmasa bu tekliflerin yanlış akis- ler bırakmak bakımından ayrı bir malızurları olduğunu da söylemek doğru olur. Herkes tarafından bilin- mek lâzımdır ki Türkiyede ana yasâ- nın ve Türk kanunlarının hak ve men- faatlerinden istifade etmekte olanlar, onların temin ettiği emniyete tam bir itimad beslemekte asla yanılmazlar. Kamutay encümenlerinin vermiş ol- dukları red kararlarının hususi bir mânası ve ehemmiyeti vardır.» Millet meclisinde Dün müzakere edilen kanun ve teklifler Ankara 10 (A.A) — Büyük Millet Meclisi bugün Hilmi Urann Teisli- ğinde toplanmış, 20/ikinci teşrin/1334 tarihli pasaport kanununa bir fikra eklenmesi hakkındaki kanun lâyiha- sının geri verilmesine dair Başvekâ- Tet tezkeresi okunmuş ve bundan başka klüp. kahvehane — ve gazinolaria” kır bahçelerinde ve emsali eğlence mahal. lerinde bulunan beher bilardodan s6- nevi beş lira ve tavla, dama, satranç tahtalarının beherinden seneyi üç li- ra oyun aletleri resmi alınması hak- kındaki kanun lâylhası Me Ziraat Ve- kâleti vazife ve teşkilât kanununun 77 inci maddesine bâğli cetveldeki «hukuk müşavir muavini» oÜnvam- nın hukuk müşaviri şeklinde değişti. rilmesine ve muhâsebei umumi; kanununa müzeyyel kanun lâyiha- Tanının birinci müzakereleri yapılmış ve çarşamba günü toplanmak üzere içtimaa son verilmiştir. i Kül ii BORA tir. Toprak kanunu Lâyiha toprak sahibi olmak ve işletmek hakkını Türklere re hasrediyor Ankara 10 — Toprak kanunu lâ- yihası son şeklini almış ve Ziraat Ve- kâleti tarafından mütuldslerı alın. mak için diğer vekâiletlere gönde- rilmiştir. lâyiha, erazi mülkiyetinin iktisa- bında milli menfaste uygun yeni sis- temler vazediyor. Bzcümle Türkiye hudutları dahilindeki toprakları iş- Jetmek hakkı Türk vatandaşlarına lâyihada mevcut hü- «Türkiyede hususi şekilde kültür erazisine temellük, münhasıran "Türk vatandaşlarının hakkıdır. Yalnız bu kanunun neşrinden evvel. ecnebile, tarafından iktisap edilmiş olan mül- kiyet hakları, diğer kanunlardaki tahdidi mutazammın hükümler ye- rinde kalmak Jınnk: şartile bakidir. > Galata ve Suad vapurları çarpıştı (Baş tarafı birinci sahilede) lar ve müthiş bir gürültü İle çarpış mışlardır. Müsademe âni ve şiddetli olmuş, her iki vapur da hasara uğramıştır. Galata vapuru hâdiseden sonra Suad vapurundan açılmış akıntıya kapılarak Boğaza dövmüş, Büyükde- re önlerine demirlemiştir. Suad vapu- rundan gazetemiz makineye verilin- ciye kadar bir haber alınamamıştır. Bu sabah Galala vapuru kap- tanı hâdiseyi Deniz Ticaret Müdürlü güne telelonla bildirmiştir. Galala var puru kaplanı Suad vapuru hakkında demiştir ki: — Çarpıştıktan sonra usun uzun düdük çalarak Suad vapurunun im- dada ihtiyacı olup olmadığım öğren- mek istedim. Fakat vapur bana cevap vermedi. Bunun üzerine ben de vapu- rumu akıntıya vererek Boğüza gir- dim. Deniz Ticaret Müdürlüğü tahkika- ta başlamıştır. Galata vapuru kaplanı hâdi- seden sonra tayfalardan birinin eksik olduğunu görmüştür. Tayfanın ne ol- duğu bilinmemektedir. Kaplan de- miştir ki: — «Yayfalarımdan birinin ne oldü- ğunu bilmiyorum. Belki müsademe es- nasında diğer vapura düştü; belki de denize yuvarlandı.» Irak ve İran « demiryollari Ankara 10 (Telefonla) — Nara Ve- kâleti Irak ve İran demiryolları ie demiryollarımızı birleştirecek olan hatlar üzerindeki etüdlerini bitirmiş ve hatların güzergâhını tesbit elmiş- 5 TAR Dakik Ski ie ii nsrasssu yas» 2 ml. .. mam