11 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

11 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Sahife 8 Üç ayda bir tekrar edilen (Daimi fotograf müsabakamızın) ikinci kânun n eserlerin mabadı seçiminde hediye kazana (1) er lira kazanan 25 eser Bazı yerli maddelerimiz (Baş tarafı 1 inci sahifede) Bu bakımlardan çok ehemmiyet kesbeden bu meseleye alâkadarlar el koymuş ve işin tedkikine başlamış- lardır, Bir taraftan da zarar gördük- lerini iddia eden tacirler alâkadar makamlara müracaat ederek keyfi. | yeti anlatmışlardır. Dün öğleden sonra Türkofiste iri. sadi daireler müdürleri, iktisadcılar ve bazı büyük firmaların iştirakile İk- tisad Vekili B. Şakir Kesebirin riyase- tinde yapılan toplantıda bu mesele de mevzuubahis olmuş ve üzerinde has- sasiyetle durulmuştur, Bu gibi hadi- selerin önüne geçmek için muhtelit mütalâalar serdedilmiş ve alınması lüzumlu görülen müleaddid tedbirler Heri sürülmüştür. Bu tedbirlerin en mühimi «Tek elden ihraç» usulüdür. Tarirler arasında satış beraberliği te- min etmek, her firmanın malını $a- tabilmesine imkân vermek için dev- let mürakabesinde tek elden ihracat usulünü ihdas etmek... İktisad Vekili ne diyor? Bütün piyasaları alikadar eden bu mühim mevzu üzerinde dün bir mu- harririmiz İktisad Vekili B. Şakir Ke- sebir ile görüşmüştür. İktisad Vekili muherririmize demiştir ki: — Baz ihraç maddelerimizi müda- (Baş tarajı İ inci sahifede) Evvelki akşam da Kasablar şirketi müessisi B, Ahmed Kara da Ankaraya hareket etmişti. Etin ucuzlatılması için. yapılan (tedkikatla o alâka- dar olan zevat Ankarada, Başvekilin | riyasetinde toplanacaklar, B, Muhld- din Üstündağ mezbaha resmi ve nak- diye ücretleri ve zebhedilmekte olan hayvanlardan alınan diğer vergiler hakkında izahat verecek, İstanbul be- lediyesinin noktat nayarını anlata- caktır. Etin ucuzlayabilmesi için sadece İs- tanbuldaki mezbaha rusumunu kal- dırmanın kifayet, etmiyeceği anlaşı- maktadır, Elin hissedilir surette ucuz- Isması için bugünkü hayvan nakliye ve kesildikten sonra etin dağıtılma şekillerini değiştirmek lâzım geldiği gibi, alelümum et meselesinin idare gekillerini değiştirmek lâzım geleceği de anlaşılmaktadır. İktisad Vekâleti memleketin et iş- lerile alâkadar olacak bir «Et bankası» BARARANNASAKARMRABAABARR AMAR EEAEMALAAAPLALAI, faa tedbirleri alınacaktır. Bu husus. ta bazı mütalâalar, tedbirler ileri sü- rülmüştür. Bu meyanda tek elden ih- racat usulünün ihdas edilmesi gibi bir tedbir de vardır. Fakat bu hususta he- nüz kati bir karar verilmiş değildir. İ Bu mesele tedkik edilecektir. kufulmasını düşünmektedir. Çarşam- ba günü Ankarada toplanacak olan alâkadarların müzakereleri * sonunda «Et bankasi» kurulmasına karar ve- rildiği takdirde salâhiyettar ve müte- hassıs bir heyet derhal banka proje- | sini hazılamak üzere çalışmağa baş- hyacaktır. Ekmek işi B. Muhiddin Üstündağa bu seyaha- tinde belediye iktisad müdürü B. Asım Süreyya ve imar müdürü B; Zi- ya da refakat etmektedir, Ankarada yukarıda kaydettiğimiz et meselesin- den başka ekmek meselesinin de gö- rüşüleceğini haber aldık. Ankaradan gelen haberlerden, hayati ucuzlatmak tedbirleri ile yakından alâkadar olan ve bu hususta bazi kanun lâyiheaları hazırlıyan Dahiliye Vekâletinin ekmek meselesini de ele aldığı anlâşılıyor. Ekmeğin hem maliyet fiyatini ucuz- latmak, hem de bütün memlekette tek evsafta ekmek çıkarmak üzere bir teşebbüs vardir. Bu evsaf, ekmeğin gloten miktarı ve pişirme tarzını tayin etmek bakımından tesbit edilecektir. Maamafıh ekmek meselesinin ne su- retle halledileceği henüz malüm *de- ğildir, Ankarada yapılacak temaslar- dan sonra bu mesele halledilecektir. İstanbulun imar plânı Vali ve belediye relsi B. Muhiddin Akşam neşriyatindan (2) şer liralik kitap Kediyesini kazanan 15 eser | ll. (Eser sahiplerinin isimleri 4/1/938 tarihli sayımızda ilân edilmiştir.) “Et bankası, kurulması düşünülüyor Üstündağ bü seferki seyahatinde İs- | tahbulun müstakbel plânı işlerile de | yakından alâkadar olacaktır. Şehir- cilik mütehassısı B, Proste'un hazırl dığı avanproje bittiğinden ve B. Mu- hiddin Üstündağ bu plânın ne suretle tatbik edilerek şehre kaça mal ola- cağinı hesab ettiğinden projeyi alâ- kadar yüksek makamlara arzedetek tedkikatını da izah edecektir. Hükümet B, Proste'un projesini tas vib ederse proje şehir meclisinin Şu- bat devresinde müzakere ve kabul edi- lecektir, Hükümetin şehrin imari için ilk elde yapacağı nakdi yardımın mik- tarı ve şekli de ancak bundan sonra belli olacaktır. Ev idaresi muallim yetiştirme müsabakasında kazananlar Gazi Terbiye enstilüsünde yeniden tesis edilen ev idaresi muallim yetiştir- me kısmı için açılan müsabaka #mti- hanında kazananların isimleri maa- rif müdürlüğüne bildirilmiştir. Mu- yaffak olan bayanların isimleri şun- lardır: Bayan Sadiye Güldap, bayan Nuk Şen, bayan Lâmla Alter, bayan Semiha | Aydınlıoğ) bayan Nimet Alkent, ba- yan Rukıye Sezer, bayan Melâhat Nuryüz- er, bayan Feriha, bayan Feride, İmtihanları kazananlar üç sene | tehsilden sonra ev idaresi muallimi dilomasile müesseseden çıkacaklardır. | bir şey de değildir. | 11 Kânunusan!i Kral Karol (Baş tarafı birinci sahifede) «Romanyada kuvvetli bir yahudi aleyhdarlığı çereyanının maycut ol- duğu inkâr edilemez. Zaten bu yeni Fakat son yılla da vuku bulan başka i oda Romanyanın Ru ıudilerinin bir nevi istilâ- mış bulunmasıdır. Bunların muıkdarı 250 bine baliğ olmuştur ve iyi bir unsur da değillerdir. Romanyaya harpten 1 girmiş olan yahudiler hususi hiç bir tedbire tabi olmuyacaklardır, Fakat o zaman- dan beri girenler mülteci hukukun dan başka .bir . haktan .istifade edemezler. Bunlar hakkında ne yapa» bileceğimizi tedkik edeceğiz. Bunları memelekelten çıkarmak mevzuübahiş değildir. Fakat bunlar hakkındaki umumi hissiyat o şekildedir ki, müs- tevlilere amme hukuku veremeyiz, İngilizler için gayri mantıki ve me- deniyet mefhumuna az uygun gözü- ken bazı tedbirler ittihaz ettiğimiz doğrudur. Fal topraklarımızda bâr rıştan evvel yerleşmiş olan yahudile- Ti kurtarmak için bu suretle hareket edeceğimiz unutulmamalıdır. Bu ba- kımdan, müstevli yahudilerin, yal- nız harpten sonra intikel eden top- raklardaki azlıklara tatbik edilen ahkâmın kendilerine de tatbikini ta- lep edemiyeceklerini kaydetmek li- zımdır.»