26 Nisan 1938 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

26 Nisan 1938 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

FÜRKDİLİE. 26 NİSAN SALI l938 a Büyük Millet Meclisi, Zeizele Felâketzede- lerine Hükümetçe Verilmesi Teklif Edilen Tahsisata aid kanun Lâyihasını Kabul Etti. GÜNDELIK SİYASAL G-AZETE Ankara-Kırşehir Ve CivarındaDün de Şiddetli Sarsıntılar oldu.. Büyük Millet Meelisi, ıılııl? felâketzedelerine ilk ıııdım ılmak üzere hükümetçe vörilmesi teklif edilen tahsisata aid kanun lâhiyasını kabul etti, Dahiliyo Vekili ve Parti Genel Sekreteri B. Şükrü Kaya Umumi Müfetlişliklere, vitâye'lere ve parli toşkilâtına zelzele telâketzedelerine alt yardımın me Surelle yapılacağına dalr bir lamlm gönderdi. Büyük Millet Mecilsi Toplantı Halinde Ankara, 25 (A A.) — Bu- sabah Ankarada sant beş- otuzda hafif bir zelzele ol muşlur. Kirşehirin Köşker nahiyesi ve civarında bügece de şid detli sarsıntılar ve yeraltı gürültüleri devam etmiş ve sabah dokuz oönbeşte dört ıııılyı devım eden çulı şid Südetler,Prağın Teklif- detli bir sarsıntı muştur. Köşker ve civarı köyler da de saremk ü aa mlla gürü'tüleri devam etmek tedir Ankara, 25 |A A.| — Bü- yöük Millet Meclisi bugün, Kırşehir havalisindeki bare- örenle daha ol k(linııdln zarar lerini Kabul Etmiyor.. Deyli [k:ıırıs uııeıw Südetlere muhtariyet mühleriyet verilmez- se Almanyanın, Çekoslovakyoya karşı ekonomik bir taz- j Prağ, 25 Önümüzdeki ayında, Südet Alman larının meskün bulundukla dahil ol Mak üzere memleketin he tarafında Ti mintakalar da men hemen her belediye intihabatı yapıla caktır Kanunen geçen sene ya Pilması icap eden bu inti habat, muhtemel karışıklık ların önüne geçmek gayesi le tehir edilmişti Hükümetin bir emirname sile ilân edilen bu intihabat Alman akalliyeti arasında | beklenilen hüsnü tesiri yap Mamıştır. Karlıbatta, senelik kon gresini akdetmekte olan Sü det partisine mensup salâ hiyettar bir zat, hükümetle Uzlaşınanın katiyen müm kün olmadığını söyliyerek, Çekos'ovak — ricalinin dar Milliyetçi zihoiyetini şiddet le tenkid etmiş ve bu zih- Diyetin bir harbe müncer | Almanyanın Ması ihtimalinden bahset- k tatbik edeceğini yazıyor. Diğer taraftan Al- Kut de, anlaşma için hükümet tara miştir. man mebusu Dr fından yapılan teklif'erin ka bul miştir Londra;, 25 (A.A | — Bazı logiliz gazeteleri, Südet Al edilemiyeceğini — söyle- manları partisinin Karlsbad da yaplığı toplantıya husu si bir chemmiyet atfediyor lar Deyli Telegraf gazetesi, Çekoslovakyadaki — Alman akalliyetinin vaziyetinimüm- kün olduğu kadar müsald görmektedir Deyli Ekspres iki gerginliğe olha gazetesi, memleket arasındaki | yet vermek için pasifik bir tarzı hal bulmiıya âmade olduğunu yazıyor ve Beneş, Südet bir nevi muhtariyet vermek- ettiği takdirde Çekoslovakyaya karşı eko Bomik bir tazyik tatbiki va. rid olacağını zannediyor Almanlarına mahdut ven imtina | Dahiliye Vekili ve Parti Ge re ilk yardım olmak üzere hökümetçe verilmesi teklif edilen otuz bin İlraya ait kanun İlâyihasını kabul et miştir Bu tahsisatın kâfi ge lip gelmiyeceği yolundaki mulaleaya karşı İçbakanı ve Parti Genel Sekreteri B Şükrü Kaya, tesbit edilecek ihtiya ca göre ayrıca tahsisat İs- | tenileceğini söylemiştir. Ankara, 25 (A.A,) nel Sekreteri B. Şükrü Ka | ya, Kırşehir zelzelesi müna- sebetile umumi müfettişliklere vilâyetlere ve parti - teşkilâ - tına aşağıdaki tamimi gön dermiştir: heaz 5 hnlıomelı ve Partiye, Kırşehir ve Yoz- gat köyşlülülerinin uğradı ği acıya İştirak gelmektedir. Hepimiz birimiz için di yen — milli bu yüksek taharsös ve tezahü- rönü şükranla “Vatanın har halkımızdan, şiarımızın karşılarken uğrıyan vatandaş'a ihti olmak zarara en — zaruri yardımı üzere — her diliğinden olması, teşebbüs rımbizin yaçlarına tarafta ken olan (a nelerin Kızılay Genel Mer- lerle top'anmakta gönderdlmesi Kızılay kezine mahalli ve merkez- lerine verilmesi rica, felâket ve kazalarda olduğu gibi, Kızılay Genel Merkezintn bu defa da bütüc teşkilâtını seferber ederek — felâketze delerin imdadına koştuğunu teşekkürlerle arzederim , Nis Müsabaka— larında Binici- | lerimiz Birinci Oldu.. Ankara, 24 (A.A.)— Dün Nisde yedi yapılan beynelmilel bintci- lik müsabakasında Ekibimiz birlnciliği almış va zafer di- reğine bayrağımız çekilerek şiddetle alkışlanmıştır. Başvekilin tohriki Ankara; 25 (A.A) — Ba vekilimiz B Celâl Bayar, Avrupada bu'unan binictle rimizi - Nisdeki millet arasında muvaffeki yetleri dolayisile kendilerini tebrik etmiştir. Paris Selirimiz Fıansa Hariciye Hsıınls kımışlu B. Süad Davas Paris, 25 |Radyo| Fransa Hariciye Nazırı Jorj Bone, bugün evvelâ Türki ye sefiri Söad Davası ve müteakiben Rusya ve Ja- pooya sefirlerini kabul etmiş ve kendilerile uzun müd- det konuşmuştur. Filistinde Açlık grevi Kudüs, 25 (ALA ) - Te- merküz kampıdda açlık gre - vine başlıyan Arapların sıh- hi vaziyetleri vahimleşmiş KUyi Tu'iâinlmıııııd.w. nevı | Ç'oban Mehmeı Çoeuk Haftasını, Türkiyede Danimarkalı Larseni7 Daki- kada Yendi. Çoban Mehmet Ankara, 25(A.A )— Eston yada dün ve bugün yapılan Kü'qludı ağır sıklette Ço ban Mehmet, meşhur Larseni yedi dakika on dört saniyede yenmiş, Arıkan da Polonyalıyı on | dakika kırk saniyede yen Bir çıı.W cuğu kur- darmak|| en büyük | bir savaş W kışlar arı tır. Çocuk|| hayet verdi Esirgeme Kurumu bivler- | | ce yavruyu kurlarınıya ça lışır. Ona yarun ediniz, savaş vazifesini buşarmış olursunuz. | B Ethem Ayküt geldi ON İKİNCİ YIL SAYI: 3865 Çocuk Haftasında Yavruların Neşesi Haftanın ilk gununde Va- limiz de bir söylev verdi. Viusal gn heyecanla kutlardı, Yavrular arasında mub- telif müsahakalar yapıldı. Hediyeler dağıtıldı. İzciler Geçitresminde 23 Nisan oayramı — şehri- mizde büyük merasimle kut- landı. O gün bütün binalar bayraklarla süslenmişti Sant onda Halkevi muzı kasının çaldığı İstiklâl mar- gı ile törene başlandı.. Mü teakiben Kurum — Başkanı Doktor B Kâmil Seslioğlu açtı. Büyük Millet Meclisinin kuruluşunun — yıldönümünü, Çocuğa verilen değeri lattı ve çocukların yarınki büyük ve milli vazifelerini saydıktan sonra Türk ulusu- nan çocuklarından — emin bulunduğunu — söyledi. B Kâmil — Seslloğlunun söy levi alkışlarla sona erdi. Mü teakiban Gazi okulundan bir yavru heyecanlı bir hi tabe ile çocukların duygula rına tercüman oldu. Ve al kışlandı. Mıthatpaşa okulun - dao Metin Sekendiz kürsüye gelerek ulusal gün önünde duvdulu sevinc! anlattı. Son olarak kürsüye Vali miz ve CH Partisi Başkanı ve Türk ulusunun bugünkü yük sek mevkilini almak için gi riştiği çetin mücedelelerin, acıklı sahnelerin, mütarek * fecaatını, güzel yurdda yer | yer baş'ıyan işgali ve garbın gafletini o, her zamanki he yecanlı ve duygulu ifadele - Danimarkalı | | cereyanı esaasında mavi se rile anlattılar B Ethem Aykut sonra “İşte o, kara günlerin daha maların içinden bir halâs eli bekleniyordu , Diyerek 23 Nisanı ve yeni neslin bu kara kuvvetleri görmemekle || ne kadar mesut bulunduk larını işaret etlikten sonra | Atatürk Türkiyesinin çocuğa verdiği ehemmiyeti tebarüz ettirdi ve Ulu Şefin adını saygı ile anarak sürekli al anda sözlerine ni Söşlevi müteakip Kurum timsali olduğu halde ilkokul lar alfabe grasile, sonra da | oğtctmen okulu, Lise izci ve talebeleri — geçitresmi yaptılar ve çok alkışlandılar. Öğleden sonra Halkevin | de yapılan çocuk kongresi- ne her ilkokuldan üçer ta- lebe iştirak etti. Muhtelif dileklerde bulunan yavrular Atatürke ve diğer büyüklere saygı telgrafları çektiler. Beledyenin, yavrulara dağı- tılmak üzere gönderdiği şe- *mreakip 'okullarda dağıtıl - dı. Talebe kendilerine gör- terilen alâkadan pek müte. hassis. olmuştur. 23 Nisan gecesi Halkevin- de çocuk balosu verildi. 11 re kadar devam eden balo büyük alâka gördü. Birçok alleler çocuklarile birlikte gelmişlerdi Bu arada Valimiz B. Ethem Aykut da yavrularile baloyu şereflendirdiler. Baloda yapılan ses müsa bakasında birinciliği Namık- kemal okulundan Sabahat, ikinciliği Gazi okulundan Ne- Jat Tan, üçüncülüğü de Dum- lupınardan Neclâ kazandı. Danseda kazananlar: Birinci 6 Eylülden Sedat ile İnci, ikinci 6 Eylülden Pulat ile Güner, üçüncü Mit. hatpaşadan Ziya ile Nerlman, Sarızeybekte Gaziden Cemil ile Mithatpaşadan Ayten, ikinci Gaziden Melâhat ile Mıthatpaşadan Neriman ka zandılar. Bütün bu yavru- lara Kurumun hediyeleri Va- limiz tarafından tevzi edildi Haftanın ikinci günü, yani pazar günü saat 14 Halke- vinde yapılan gürbüz ço- cuk — müsabakasında da şu yavrular yaşlarına göre de- rece aldılar. Onlara da muhtelif oyun- caklar hediye edildi. İki yaşında olanlar ara- sında Füruzan birinci, Nur- tekin ikinci, 4 yaşında Meh- met Yüksel birinci, 5 yaşın- da Güler İnci, Gülseren Salih ikinci, 5 yaşında Gülçin Ka- dir. birinci, Tünçer — ikinci, üç yaşında Ergun Mehmet birinci, Gönenç ikinci, Ay- hen Ali üçüncü geldiler. Dün de Gazi, Dumlupınar, 6 Eylül ilkokul talebesine sinema gösterildi. Bugün de (Sonu tkinci sayfada)