21 Mayıs 1938 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

21 Mayıs 1938 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

TÜRKDİLİ SŞ Suriye Başvekeli Yakında Ankaraya Gelecek, Türkiye-Suriye Dostluk Anlaşması Etrafında Müzake- relerde Bulunacak- 21 MAYIS CUMARTESİ 1938 MisafirHarbiyeNazırı B GÜNDELİK SİYASAL GAZETE u- italya, — ON ÜÇÜNCÜ YIL SAY : 3887 General Frankoya gün Ankaradan Ayrılıyor Yardıma Devam Edecek Müli Müdafan Vekili misafir dost devlet Nazırı şerefina bir ziyafat verdi. General Mariç, fabrika ve müesseselerimizi gezmek üzere dünKırıkkale ve Kı!sıril uittri.f Ankara, 20 (A.A.) — Yu. goslavya Harbiye ve Bah 'riye Nazırı General Mariç bu sabah Kırıkkale ve Kay: seriye gitmek Üüzere Ân karadan ayrılmıştır. General buralardaki fab- rika ve müesseselerimizi gez dikten sonra yarın akşam Ankaraya gelecek ve kısa bir tevakkuftan sonra da Es- kişebire ve İzmire gitmek üzere Ankaradan ayrılacak- tır. Ankara, 20 (Hususi) — Yu- göosla vya harbiye ve bahri- ye nazırı Örgeveral Mariç, büğün de ziyarellerde Lu lunmuş, bazı müesseseleri, mektepleri gezmiştir. Dost ve müttefik devletin harbi ye ve bahriye nazırı şerefi ne öğleyin ve akşam ziya- fetler verilmiştir. Ankara, 20 (A A.|— Milli Müdafaa — Vekili — Közım Özalp tarafından dün ak şam Ankarapa'asta Yugos lavya harbiye ve babriye nıziri Örgeneral Mariç şe- refine yüz kişilik bir ziyafet verilmiştir. Vekiller Heyeti ile Büyük Erkânıharbiye ve Mi'li Mü dafan Vekâletleri erkânı ile Yugoslavya vefiri ve sefaret erkânının, Kara, Deniz ve Hava kuvvetlerimize men- sup yüksek — rütbeli subay İarın İştirak etmiş bulun dukları bu ziyafeti bir res Mi kabul takip etmiştir. Ankara, 20 (AA) Milli Müdafaa Vekili Kâzım Özalp dün akşam Yugos lavşa Harbiye ve Bahriye Nazırı Örgeneral Mariç şere- fine verdiği ziyafette aşağı daki nutku söylemiştir: Bay Bakan; “Dost ve müttekik Yugos lavyanın mümtaz — devlet Adamına bugün Türkiyeye hoşgeldiniz. demek benim İçin hususi bir zevkim çok büyüktür. Çünkü Ekselânsı Bizin bu nezaket ziyareti bana bütün Türk ordusu na Tina sizin mümtaz şahsınız- da kabraman — müttefikimiz Ugeslavyanın şanlı ordusu Hu selâmlamak fırsatını ver Mektedir Başvekilimiz ile arkadaşım “riciye Vekilinin Belgrada Yaptıkları seyahatın akabin- de vukubulan bu ziyaret hü Ümet —relsimize —müttefik Memleketin güzel bükümet Merkezinde yapılan kabulün 'raretli ve samimi kardeşlik 'Avasını burada sevinçle zik Tetmek ve devlet adamlarımı Zin her temasında devamlı Sayretlerimizin — birleştiğini kaydeylemek gibi bana ze- ekli bir vazifeyi Jlham — et- mektedir. Kadehimi Yugoslavya kra li Majeste Piyerin Naip altes Prons Polun ve gerefine muhterem niyabet —meclisi sıhhattne General azalarının sizin hu- zuru ile bizi bilhasın sevin- bay ve diren bayan Mariçin şahsi saadetinize kaldırır ve müt- tefik asil Yugoslav milleti- nin refah ve #saadetine ve kahraman ordusunun şan ve şerefine içerim , Japonlar | Çinlilere k_ıı;îıhiıli gi | kullanıyorlar. Hankeo, 20 (A A ) — Şan- sının garbında — Lişihe ka taarruzda bulundukları sıra- da Japonların zehirli gaz kullanmış oldukları bildiril- mektedir | Söyleniidiğine göre bu mu- l harebede Çinliler boğucu l ihtiva eden 19 cihaz ele geçirmişlerdir. ! gazı Suriye Eışıekiliîk.ıîıyı gelecek Beyrut, 20 (A.A.) — Suri: ye Başvekili B Cemil Mar dam Parise yapacağı seya- hat münasebetile Ankaraya da uğrıyacak, Türkiye-Suri- ye dostluk anlaşması hak kında müzakerelerde bulu. nacaktır. İ Kamutay Pazartesi Günü Bütce Müzakelerine Başlıyor. Meclis Milli Müdafaa İhtiyaçları İçin 125,5 Milyon Liralıi Atatürk —orerm Spor ve gençlik gününde || gösterilen samimi hislere) | teşekkürlerini — bildirdi. Mersio, 20 (A.A.) Ri- yazeticumbur. Umumi kâ tipliğinden: 19 Mayıs gününün yıldönü mü münasebetile yurdun her t iodan vatandaşların he yecan ve samimi hislerini ve azimkâr gençliğin şuürlu tezahüratımı bildiren birçok teller — gelmektedir. Atatürk, bundan pek mü tehassis olmuşlar ve teşek kürlerile — sevgilerinin iletil: | mesine — Anadolu Ajansını memur etmişlerdir Fransanın Cumhuriyetçilese eslâhba göndermeğe başlamasi özerine ilalyan - Fransa arasında başlamak üzere bulunan konuşmaların suya düşeceği zannolunuyor, Landra, 20 ( AA ) Havas ajansı muhabirinden: İngilterenin Roma sefiri Lord — Pört, dün — Kigi sarayında Kont Cisno ile uzun bir mülâkat yapmıştır. İyi bir membadan öğre nildiğine göre Lord Pört, bu görüşme — esnasında İspan yol meselesi yüzünden çıkan müşkilât sebebiyle tevekku fa uğramış olan Fransız İtalyan müzakerelerinin yeniden başlamasını temin maksadiyle İagilterenin ha- yırhah bir tavassutta bulun mak tasavvurunda olduğunu Kont Ciancya söylemiştir İtalyanın, Fransa tarafın dan Berselonya esleha ve mühimmat vermek suretiyle ademimüdahale — prensibini ihlâl etmekte olduğunu ba Meksikada İhtilâl Teşebbüsü.. Potrol kumpanyalarının da iştirakleri olduğu anlaşılan ih- tilâl hareketini hazırlıyan Sen Lui Portosi valisi azeletdildi, Sosyalist mebuslardan Dik- | Meksiko, 20 (AA) — Royter ajansı muhabirin den Reisicumhur Kardenas, bir ihtilâl bareketi hazırlamış olan Sen Lul Portosi - valisi General Saturnino Sedilloyu azletmiştir. Reisicumhur biz zat Sen Lul Portosi şehrine gitmiş ve generale esliha v. mühimmatını lade — ettikten sonra çiftliğine çekilmesine müsaade etmekte olduğunu bildirmiştir. Relisicumhur — Kardenas, petrol kumpanyalarının istim- lâl edilmelerine karşı mu kabeleibilmisil olmak üzere hainlerin yardımını temin etmek — istemiş olduklarını beyan etmiştir. Arjantinde nazi propağandası Bıfınnı Ayres, N_(Ağ k Taahhüdde Bu- lunmağı Kabul Etti. Ankara, 20 (A.A.) — Bü yük Millet Meclisi bugün kü toplantısında Devlet De miryolları ve Limanları İş letme Umum Müdürlüğünün bütcesile Siğorta Şirketleri | nla teftiş ve mürakabesi hakkındaki kanununda tadi- | Tâtı gözeten kanun lâyihasını müzakere ve kabul etmiştir. | Meclis BALİ. 0 MK yine — bugünkü . li ' dafaa ihtiyaçları için 938 - 948 senelerine şâmil olmak üzere 125,5 milyon lralık taahhütte bulunulma- sına mezuniyet veren kanu nu da kabul etmiştir Büyük Millet Meclisi pa zartesinden itibaren — 1938 yılı bütcesinin müzakeresine başlanmasına ve bütce mü- zakeresinin devamınca her gün — toplanılmasına karar manın nazilerin Arjantindeki faaliyetleri hakkındaki ifşa atı. mümessiller büyük bir heyecan tevlit et- miştir Dikman, nazilerin son za- manlarda Brezilyada yapmış oldukları tahrikâttan bahset miştir. Mumaileyh, icap eden tedbirler ittihaz — edilmediği takdirde Arjantinin de aynı hâdiselere sahne olmak teh- likesine maruz Dikmap, Alman propağanda nazare- beyon eylemiştir. tinin teşkilâtı ve bu nazare- tin faaliyet tarzı hakkında izahat vermiştir. Mumaileyh, nazilerin ec- nebi memleketlerde nüfuzla- rinı teshile matuf talimatı ihtiva eden mahrem bir ri- | saleden çıkarılmış bazı fık ralar okunmuştur. Bu diplomasi gönderilmiştir. Hatip, Arjan Hindeki bütün nazi propağan da teşkilâtını birer birer saymıştır. Bu teşkilât, Bue- merkezine tâbi risale, Almanyanın mümessillerine nos Âyres dir. Hatip, bu merkezin Ar- jJantindeki tahrikâtı hakkın- da bir anket yapacak bir parlâmento komisyonu tesi- sini istemişlir Mümeassiller meclisi, Dik- man projesini tedkik edilmek Özere bir encümene havale etmiştir. Südetler Motörlü Kı- talar Teşkil Ediyor.. | Çeklerle Almanlar arasında çarpışmalar. oldu. Haziler; Södetleri tevkifeden zabıtakarakollarına hücum ettiler. kalacağını, | hane ederek Genral Franko lehinde yeni bir müdahale- de bulunmasından — korkul- maktadır İtalyanın böyle bir hare- keti, — İngiliz Tilâfım — tehlikeye — döşü recektir. Lord Pörtün bu noktaya. Kont Cianonun nazarı dikkatını celbetmiş olduğu söylenmektedir. Paris, 20 (AA.) — İyi malümat alan mehafile gö re, İtalyanın. Fransaya kar- gı son zamanlarda takınmış olduğu haşin tavrın sebebi şudur İtalyan l İspanyol — hükümet kuvvetlerinin — göstermekte oldukl nudane mukave- met, İtalyanlar böyle bir mukavyemelte İntizar — etmi yorlardı 2 Düçe ile Fransa ile İtalya —arasında bir Yülâf akdinden — evvel Fransız Sovyet ve Çek Sov- yet misaklarının reddi netl cesini İstihanl etmek — husu sunda mutabık - kalmış maları. , Aynı mehafil Cenova nut | kunun ve bu nutukta Fran Fübrer ol- Parlı, 20 (Radyo) sal - mehafil; Siya Çekoslovakya meselesinin, yakında çok na- zik bir safhaya ve bu meseleden dolayı bü tön Avrupanın bir heyecan gireceğini Lira 1287 Kuruş 49 18 00 ı? 60 S 00 00 00 50 KNNNNNWSO Yekün v 5 ) Evvelki yekün Kunduracı esnafı C. H P Sakarya ocağından Tüccardan İbrahim Köseoğlu Koyuncu Raşit oğlu İbrahim Ekmekçi Zekeriya oğlu Ahmet İace Bandırma Üçüacü okulundan Pabuşçu esnafından ikinci teslimat Kasap İbrabim ve Abdullah Tırpan Kasap Rifat Acar Kumaşçı Abmet Erülgen Aşçı Mehmet ve biraderi Osman Darıcı Müteferrik yardımlar tutarı sanın Barselopa yardımda bulunmakta olduğu suretin de yapılan ithamların hede- ft Fransayı, Moskava ile al- nn ittifakile İtalya ile yapı- lacak bir mukarenet arasın- da tahyir etmek olduğu ilâ ve edilmektedir Diğer taraftan M. Haya layanın Londrayı ziyaretinin gayesi — İagilirz. makamatını Çekor'ovakyanın parçalan masına mani - olmak - için Çek Sovyet misakının redde dilmesinin zaruri olduğuna ikoa etmek içindi İyi malümat almakta olan mehafil M. Haynlayaın İn- gilizleri Çekoslovakya- Sov- yet misakının reddi. husu sunun zaruri! olduğuna ikna edememiş olduğunu beyan etmektedir Diğer taraftan hafil — Eransanın — Cevova nutkunda kendisine — karşı yapılmış olan itbamları bil memezlikten gelmeğe karar vermiş olduğunu ve bu it- hamları asla hesaba katmı- yarak İtalya ile müza lerine devam etmekte bu- landuğunu ilâve eylemek- tedir. aynı me- ileri sürüyorlar Almanların, mütemadiyen Çekoslovakya aleyhine pro pağanda yaptıkları ve Cum- hurrelsi Benes ile Başvekil Milân Hodza için beyanna- (Sonu üçüncü sayfada) Kırşehir Ve Yozgad Felâ- ketzedelerine Yardımlar..