13 Temmuz 1938 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

13 Temmuz 1938 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

13 IEMMUZ ÇARŞAMBA 1938 Türk -Fransız Heyetle- rinin Müzakereleri: Görüşülen Meseleler, DahaEsaslı | j.gili Tedkik İçinEylüle Bırakıldı.. Dost Yunan Devleti Türk-Fransız Anlaşma- sını, Şarki Akdenizde En Kıymetli Barış Âmili Olarak Sayıyor. Ankara, 12(A.A ) kiye ile Suriye dostluk ve iyi komşuluk mu kavelesini, müzakere - için burada toplanmış olan Türk- Fransız heyetleri dört gün süren — çalışmaları — neticesi hazırlamış oldukları karşılık- tevdi — ettikten - Tür arasında h projeleri Başvekilimiz Karahüke gidiyorlar, B. Celdi Bayar İstanbul, IZ (Hususi) — Başvekilimiz B Celâl Ba yar; Karabüke gidecekler ve orada yapılmakta olan büyük çelik fabrikasının in Hatını teftiş edeceklerdir Çelik fabrikasının İnşaatı ilerilemektedir. İngiliz Kralı hıuımkİıııııdııı müztarip, Londra, I2(A A.) — Haf- ta sonu tatilini Vindsorda Reçirmiş olan kralın bağır taklarından hafifçe muzta Tip olduğu dün akşam — bil dirilmekte idi. Neşredilen sıhhat — bülte dinde bu rahatsızlık dolayi tyle kralın iki gün İstiraha- ta ihtiyacı olduğu kaydedil Mektedir. YUgŞ:m;adan Gelecek Yurddaşlar. İstanbul, I2 (A.A.) — Yu tas! Avyadan gelecek İmuha Sırların, muhaceretlerine aid | Mukavele, her iki taraf mu "hlılluı arasında parafe —| tebliğlerini sonra görüşülen meseleleri daha esaslı bir tedkikata tev- için bir. eylülde toplanmak üzere — mesaisine nihayet vermiştir Ankara, 12 (A.A.) Yu- nan elçisi Türk Fransız an İaşması münasebetile Cum huriyet Hükümetine dost ve müttefik Yunan milletinin ve — Atatürkün yüksek ilham ve direktifleri sayesinde Cumburiyet Hü kümetinin vasıl olduğu bu neticeyi Yunanistanın şarki kdenizde en kıymetli barış âmillerinden biri olarak say- dığını Hariciye Vekâletine bildirmiştir. İstanbul, ( Hususi ) Son gelen haberlere - göre, Fransa, aramızda bir de keri ittifak aktedilmesini is - temiş ve hükümetimiz nez- dinde teşebbüsatta bulun muştur. Antkaya, (AA.) — * İç- ten gelen bu harukülâde heyecanlı halk duygu ve tezahürlerine hayatımda ikin ci defa olarak şahit oluyo: rum Birincisini istiklâlini ka- zanan Polonyaya Leh süva rileri girerken gördüm İxin- elsini de şimdi Türk süvari leri Reyhaniyeye girerken hazır bulunuyorum ,, Bu sözleri Reyhaniyedeki Fransız garnizonu kumanda Di süvarilerimiz. — Reyha- Hitler Kuman — Menzmeneloğlunu kabul edecek. Berlio, 12 (Radyo) — Tür kiye Harlteiye Vekâleti genel sekreteri B. Numan Mene mencloğlu, refakatinde Tür kiyenin bura sefiri - olduğu hülde Münihe gitmiştir. Menemenctoğlunun, Hitler tarafından kabul edileceği ıoyleıılyor Kuduste Çeteler G0 Yahdiyi öldürdü. Kudüs, 12 (AMA) — Tül kerim civarında bir Yahudi çiftliğine karşı bir Arap çe- tesi tarafından yapılan bas- kında altmış Yahudi - öldü- | l piyeye girerken mini mini Türk kızının hıçkırıklar ara sında söylediği küçük bitabe karşısındaki — tehassüslerini Şükrü Kanatlıya ve başkon- solos Celâl Karasapana söy- leıııl'ur TÜRKDİLİ GÜNDELIK SIYA SAIL G.AZETE c Yugoslavyadan Gelecek Muhacırlara Ait Mukavele Dün İmzalandı. ON ÜÇÜNCÜ YIL SAYI: 3932 Avrupanın İçinde Karga- şalıklar Ve Güçlükler.. z Başvekili Çemberlâynın Nutku, Bu- nunla Zihinleri Meşgul Olanları Ciddi Surette Düşündürecek Mahiyettedir. Lö tan gazetesi yezıyor: “ B Çemberlâynın Kit teringde ( 2Ztemmuz ) mu- hafaza kârların bir. toplan tısında söylediği büyük nu tuk, Avrupanın içinde yaşa dığı karışıklıktan doğrudan doğruya veya bilvasıta do: gacak neticelerle zihinleri meşgul olanları da, Avrupa kıtası sulhu üzerinde tehdit lere rıjmeıı parti mücade KömürVe MadenCev- herlerine Dair Bir Karar Ecnebi Memleketlere Yapıla- cak Olan Satişlarda Alınacak Resim Mikdarı.. Ankara, 12 — Zımpara kurşun, çinko gibi bazı ma den cevherlerile maden kö mürlerinin harice imrarını temin etmek maksadiyle ka: bul edilen reddi rüsum usul lerinin — 1938 takvim yılı içinde de tatbik edilmesi kararlaştırılmıştır. Bu karar name esaslarına göre, 1938 takvim senesi içinde Zon- guldak kömür havzasında bulunan kömür madeni müt tahsillerinin imrar edecekleri kömürler için tâbi oldukları yüzde 3 rüsumu nlsbiye had. di üzerinden resim tahsil olunacaktır. Bu suretle tahsil olunan resimlerden kanunen asgari haddi teşkil eden yüzde | ler kati olarak hazineye irat kaydedilerek — mütebakileri müsta hsiller namına emanele alınacaktır. 1938 takvim sene si soDunda görülecek hesap nelticesinde imrarat mıktarı 50 000 tona kadar olan müs tahsiller ecnebi memleketle re yüzde 20 sini ve 50000 tondan fazla olanlar da yüz de 25 ni imrar etmiş (se mezkür sene 'içinde namla rına emanete alınmış olan meblâğ kendilerine geri ve rilecektir. Zonguldak llmanı ile ağız lardan ve İstanbuldan ecne bi vapurlara verilen ihraki yeler ile bu yerlerden ecne bi sularına sefer eden Türk vapurlarına — verilen ve son vürk lmanından itibaren sarfedilen ihrakiyeler ecnebi memleketlere imrar edilmiş gibi muame'eye tâbi olacak, ancak yüzde 20 kategorisine dahil olan müstahsiller ec kömürün en çok yüzde 20 siDi ıhrakiye olarak verecek tir. İhrakiyenin bu miktarı te Cavüz eden kısımı İç piyasaya satılmış addolunacaktır. Zon guldak kömür havzasındaki kömür madeni müslahsille rinden iki veya daba ziya- desinin ecnebl memleketlere kömür satışı işinde birleştik lerini ve bu süretle birleşik olarak yukarda gösterilen miktarlardan aşağı olmamak üzere ecnebi memleketlere kömür satacaklarını taahüt ettiklerini işbu kararname nin neşri tarihinden itibaren bir ay içinde İktisat Vekâ letine yazı ile bildirmeleri taktirinde vekâlet bu suret le birleşen maden kömürü müstahsillerinin nisbi resim tediyatından emanete alına- cak meblâğlarının birleşti rilmesine reddiyatın kendi- lerine bu birleştirilmiş meb- lâğın yapılmasına karar ve recektir. Zımpara madeninin nisbi resmi |938 takvim senesi zar fında bu madenlerden ecne bi memleketlere yapılacak imrarlarda yüzde | üzerin den tahakkuk ve tahsil olu pacaktır. 1938 Takvim senesi zar fında kurşun ve çinko cev. heri müstahsillerinin ecnebi memleketlere imrar edecek leri cevherler için imtiyaz mukavelenamelerinde yazılı nisbi resimlerin azami had leri üzerinden rüsüm tahsil olunacak, bu suretle — tahsil olunan resimlerden kanunen asgari haddi teşkil eden yözde birleri kati olarak ha zineye irat kaydedilerek mü tebakileri müstahsiller va lelerinin hususi —maksatları hesabına bütün beynelmilel bubranları istismara devam edenleri de ciddi surette dü şündürecek mabiyettedir İşçilerle müstakil lberal lerin İspanyol ihtilâlini karışmazlığın bazan karşılaş tığı güçlükleri bahane ede- rek İngiltere kabinesine kar- gı yapmakta oldukları mü cade'e, Manşın öte yanında kamoyun bugünkü mühim meseleler hakkında derin sürelte inkisama uğramış ol duğu ve başbakanın telâk- ki ve tatbik ettiği dış poli- tikanın da, bazı hallerde, münakaşa mevzuu - olabile cek mahiyette bulunduğu zehabını vermektedir. Avam kımıfııının amarasının *0n müzakere- ve B. Çemberlâyn lerinde mubhafazakârlar saf- larıma kadar sirayet eden bir sallantı müşahede edilmiştir. B. Çemberlâyn, her halde ( Sonu üçuııcü sayfada ) İktisadt Buhran Ve Muvazene Versgileri.. 20 ve 30 Jira alanlar ile bir aydan noksan çalışanlar hakkında yapılacak muameleler, İktisadi buhran ve muza- zene vergileri kanunlarında yazılı 20 ve 30 liralık mua- fiyetlerin bir aydan noksan çalışan hizmet erbabı Istih kaklarına ne suretle tatbik edileceğine dair Maliye Ve kâletinden vilâyetlere bir ta mim gönderilmiştir. Bu ta mimde deniliyor ki: “Kazavç, iktisadi buhran, muvazene vergilerine tâbi olan hizmet erbabı istihkak larından kesilecek vergiler, bw mükelleflere her ay bil ful ödenen pı İar üzerin den hesap edilmek, muafi yet ve mükellefiyet hüküm: leri, kendilerine bir ay için: de ödenen paraların yekâ nuna göre tayin olunmak Macar Başvıkiliîı'ııîı Tiyaret edecek, Roma, 12(Radyo) — caristan başvekili İmredi, bu ayın yirmisinde Kastel Gan doloye giderek Papayı ziya ret ed.cektir. — —.OEa— — Hamidiye Ge- mimiz İzmirde. İzmir, 12 (ALA.) — Ha- midiye mektep gemimiz dün buraya gelmiştir. lâzımgelirken bazı yerlerde 18 seri numaralı ve 25 2- 933 taribli iktisadi buhran vergisi umumi tebliği hü- kümlerine muhalif olarak yevmiye ile çalışanların ver- giye matrah alacak aylık istihkaklarının — hesabında, bilfill - kendilerine ödenen paralar nazarı dikkate alın. mayıp, yevmiyelerinin bir ay içinde resmi tatil günle- ei haricinde kalan gün ade- dine zarbı suretiyle bulunan itibari ücret miktarının esas tutulduğu haber alındığın dan yeniden ve ehemmiyet- le maliye memurlarının na- zarı dikkatinin celbine lü: zum görülmüştür Yukarıda yazılı her üç verginin matrahı da bu ver- giye tâbi istihkakların bir aylık baliğidir. Bir aylık ba liğden maksat mükelleflere hizmetleri mukabilinde bir ay içinde fillen tediye olu- nan paradır. Binaenaleyh yevmiye —ile — çalışanların vergi matrabları, hesap edi lirken yevmiyelerinin, bir ay içindeki iş — günü adedine zarbedilmek suretile buluna- cak itibari Öcretleri değil, o ay içinde filen çalıştıkları gün adedine veya çalışma. salar dahi — kanunen veya mukavele — hükmüne göre ( Sonu ikinci sayfada )