25 Ağustos 1938 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

25 Ağustos 1938 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

TÜRKDİLİ. HATAY MECLİSİ 2 Eylülde Toplanıyor. 25 AĞUSTOS PERŞEMBE 1938 G-ÜNDELIK SİYASAL GAZETE Başvekılımız Dün Elazı- ga Hareket Etti.. Uyandırdığı endişe.. B. Celâl Bmıır. Ordumuzun Dersim Havalisinde Y apacağı Manevralarda Hazır Bulunacak . Ankara, 24 (A A ) — Baş vekil B, Celâl Bayar dün akşam beraberinde Hariciye Vekili B Tevfik Rüştü Aras olduğu balde İstanbul dan Elâzığa müteveccihen âreket etmiştir. Dahtliye Vekili B. Şükrü Kaya da Ankaradan Başve kile refakat etmiştir. İstanbul, 24 — Başvekili Mmiz B, Celâl Bayar, refa katlerinde Hariciye Vekili B Tevfik Rüştü Aras olduğu halde dün akşam eksprese bağlanan hususi bir trenle Ankaraya hareket etmişler ve cumhurreleliği başkâtibi, başyaver, saylavlar ve bir çok zevat tarafından uğur lanmışlardır. Başvekilimiz, manevralar da bulunmak üzere perşem be günü Ankaradan doğu ya gidecekler ve 30 Ağus tosta tekrar Ankaraya dö: neceklerdir. B. Çelâl Bayar, aylülden Hatay Meclisi 2 Eylülde Toplanıyor.. Ünümüzdeki perşembe gi ımsıhı günü n yanılacak ilk taplantıda İatay devlet reisi ile haşvekil ve kabine seçimi yapılacak. Ankara, 24(A.A.) — Hatay Meclisinin 2 eylül perşembe Rünü toplanacağı — resmen ilân edilmiştir. Ogün Hatay milli bayra Mi şayılacak ve her yıl kut- İolanacaktır Antakya, 24 Hatay Millt meclisi yakında tarihi Vazifesine başlıyacaktır. Bu — münasebetle o gün Hılıyın her tarafında bay Tam yapılacaktır. Bu husus ta şimdiden — hazırlıklara Nılııınıılııv İlik — toplantıda Mecliş reisi ile riyaset diva di seçilecek, bunu müteakip Hatay devlet reisi intihap olunacaktır Bu iatihabı; kabineyi teş kile başvekilin seçilmesi takip edecektir. Hatay hükümeti; başve kilin reisliğinde 4 vekilli bir kabineden müteşekkil bulu- nacaktır. Başvekil; meclisin ilk gü nü proğramını da okuyacak ve itimad istiyecektir. Antakya, 24 Hatay baştan başa sevinç içinde dir. Müli meclisin toplana- cağı gün muazzam şenlik ler olacaktır. Girid İsyanı Maznun- larının Muhakemesi.. 29 Temmuz fesadımı çıkaranların birinci grubonun mu- hakemesi bitti ve 6 kişi idama mahküm - e0ildi. Atina, 24 ( Radyo ) ya harp divanı, Girld İsyanını çıkaranların birinci #tubunun — mubakemelerini Mtürmiştir. — Maznunlardan kişi giyaben idama, 6& kişi müecbbed küreğe mah Üm olmuştur. Bunlardan başka oluz ki- H adalara sürgün edilmiş, Yirmi kişi de bereat etmiştir. Hıvp divanı, bugünlerde Maznunların ikinci grubunun Mühakemesine başlıyacaktır. Kandiye, 24 (A.A.) - Di- Yönı harp, 29 temmuz fesa " Meselesinde — uşağıdaki Mahkümiyet kararlarını ver Taiştir: D— Arlstid Mitsotakis, Jan Muntakis, Manusos Vu Udakis, Emenuel Bakladis, â; 2. — Emanuel Muntakis, yadis, Yorgli Ladakis müeb- bed ağır hizmetlere; 3 — İki kişi 20 sene ağır hizmete; 4 — İkikişi 18 sene ağır hizmete; S — İki kişi 15 ene ağır hizmete; 6 Üç kişi 10 sene ağır hap'a cezasına; 7 - Üç kişi 4 sene ağır hapls cezasına; 8 Yirmi dört kişi iki sene hapis cezasına küm edilmiş, yirmi beş kişi hakkında bereat kararı rilmiştir. İlk altı mahküm bekkın- daki kararlar giyabi olup bir ay zarfında isbatı vücut et tikleri takdirde davaları ye niden rüyet edilecektir Bu perşembe günü ikinci seriye dahil eşhasın davaları meh- | itibaren de yeni devre me satsine başlıyacak ve Büyük Millet Meclisine sevk edile cek kanun ve kararnamele- ri hazırlıyacaktır Fransa —— Yani bir harp gemisi yapıyor . Paris, 24 (A A )— Bahriye | nazareli tebliğ ediyor: Bahriye nazırı B. Kam- pensi, 35 bin — tonluk yeni bir hattı harp gemisinin in şaat tezgâhlarına konulma:- sına dair olan emirnameyi imzalamıştır. Bu — gemiye Klemenso ismi verilecektir AMsmecamn- Romanya Ankara orta olçiliğini bi yük elçiliğe ınkıılııyır Bled, 24 (a.A.) — Öğ- renildiğine göre Romanya, Ank Belgrad, ve Varşo vadı orta elçiliklerini bü- yük elçiliğe yükseltecektir ——>reros teeeee—— Türkkuşunda Bir Aylık Faaliyet. Ankara, 24 (A A.) kuşa — motörlü, — motörsüz kampları temmuz ortasında ağustosun on beşine kadar motörlü tayare mektebinde 788 saat 25 dakika sürmüş olan 4514 uçuş olmuş, İnö- nü kampında İse bu müddet zarfında 9481 uçüş yapıl mıştır. Motörlü tayare mektebin de yalnız başlarına motörlü tayareler üzerinde uçmakta olan talebenin — sayın 39 dur Her iki — kampta yapılmış olan bu 13.995 uç uşta en küçük bir kaza ve ârıza olmamıştır. M. Hodza L Ilun;iiiâlîıııın bir görüşmede bulundu Prağ, 21 (AA) — Lord Ruaçiman ile Başvekil M Hodza dün akşam üç buçuk saat görüşmüştür. M. iİHlodza buügün Relsi- cumhur Beneşe bu görüşme hakkında izahat verecektir. Prağ — salâhiyettar — me- hafilince her iki taraf için memnuniyelte şayan bir mü- zakere esası bulunduğu söy lenmektedir. Türk- B RÜL D Bi0 e — ON ÜÇÜNCÜ YIL SAYI; 3969 Alman Manevralarının Almanyadaki askeri harekâtı, Çek meselesinde kati neticeye yaklaşılırken Alman kudretinin bir nümayişi gibi telâkki etmek yersiz değildir. Enformasyon Gazetesinden: Alman ordusunun manev raları ve Südet meselesi bu hafta sonunda — bir çok tef- sirlere mevzüu — teşkil — etti. Bunda hayret edilecek bir şey yoktur, çünkü bu iki enterdasyonal hâdise arasın- da bir münasebet var gö rünmektedir. İngiliz kamoyu bu manev- ralar hakkında biraz endişe izhar etmişti, fakat ! Londrada ve Pariste Almanyanın askerl organi zasyonunu tecrübe etmiye tamamiyle hakkı — alduğu mütaleasında bulunulmakta. dır. Almanyanın askeri or- gavı Deutsche wehrin tabi- riyle bu “küçük manevra- lar,çın ehemmiyetini müba- Tâğa etmemelidir. Bundan endişeye mahal yoktur. Bu zihniyet —izaha hacet yoktur ki —lüzumlu Iıyıt kuzu izale etmez, - İagili bu ııyıkkuılı birlikte ılllh- Ademi Müdahale Ko- | mitesi Toplanıyor.. "lord Plimat, Ademi müdahale komitesinde aza olan dev- © detler murahhaslarıle görüşmelerine devam ediyor. Londra, 24 (ALA.) — Lo rd Plimut, ademi müdahale komitesinde aza olan baş hca devlel murahhaslarile devam et- miştir. Bu — müşaverelerin mevzuunu General Franko nun notası yüzünden tahad- düs etmiş olan vaziyet teş- kil etmiştir. Ademi müdahale komite- sinin herhangi bir — içtima | akdetmesi derpiş edilmiş de ğildir. Vaziyet tavazzuh et.- meden ve komitede mümes | silleri bulunan muhtelif hü & müşa verelerine | | kümetlerle hiç şüphesiz Bur- —a İranın En Bü- yük Demiryolu Açılıyor. Tahran, 23 |Radyo) — 886 kilometre imtidadındaki bü yük demiryolu, sona ermiş ne 26 milyon İngiliz lirası- na mal — olmuştur. Demir yolu, bu ayın 26 sında biz zat Şahinşah tarafından bü- yük merasimle açılacaktır. Siviller, Subay Üniformasına Benzer Elbise Giyemiyecek. —— Sivil ve resmi müessese lere mensup olanların kıya | fetleri etrafında Başvekâlet ten yapılan tebliğat üzerine Dahiliye Vekâletinden vilâ yetlere bir tamim yıpıhnu tır. Bu tamime göre sivil de | tir Bu yol, İran hükümeti - | nizciler, devlet hava yolla m, Türkkuşu, şehir bandosu, deniz Hcaret, kaptan, çark (Sonu ikinci ııylıdı J gö: hükümeti bu — baptaki hattı hareketlerini izah ey. lemeden evvel hiç bir içti. ma yapılmaması muhtemel görülmektedir Londra, 24 (AA.) İs. panya ile iş gören İngiliz armatörleri komltesi, — dün akşam neşrettiği bir tebliğ de, Frankistler tam — muha- rip hukuku — tanınmasının aleyhinde bulunduğunu bil- dirmekte ve Burgos hükü- metinin iki emniyet İimanı tesisi hakkındaki - teklifinin de filliyatta tadbik imkânı olmıyan bir teklif olduğunu kaydeylemektedir. Her Kazada Bir Halkevi Açılacak. Yurdun muhtelif yerlerin | de açılan halkevlerinin bil- hassa gençler üzerinde çok büyük terbiyevi rollar oyna- dıkları görülmektedir. Hal- kevlerinin bu rolleri gençle ri millt kültürle yuğurmak hususunda tecelli ettiği ka- dar, spor, temsil, güzel «a natlar, köy ve köycülük, iç- timai tesanüd hususunda şu- ürlandırmak şeklinde de te- barüz etmektedir. Halkevlerinin gençliği uyan- ( Sonu ıkıncı ııyfıdı) Belgrad- Tiran |Tayare selerleri başladı, Tiran, 24 (Radyo) — Yu a ile Arnavutluk ara sında tayare postaları bap: lamıştır. Bugün Belgrattan kalkan ilk Yugoslav tayare: si, buraya muvasalatında büyük tezahüratla katşılan- mıştır. lanmasını hızlandırması icap ettiğini pek iyi takdir et. mektedir İ Alman — manevralarında yakın bir tehlike görmemek mantıktdir. Üzerinde durmak Htemediğimiz bedbin bir fa- raziye ile, Alman başvekili- nin biraz eski yazılarında, bir harp halinde taarruzu nun “gece karanlığında şim- şek, gibi seri olacağımı ha- ber verdiği hatıra getirilebi- lir. Bugünkü askeri hareket- lerin esrarlı bir. tarafı yok. tur. Bu bareketlerin karak teri daha ziyade tesir yapı- cıdır. ve bu manevrayı Çek meselesinde katl neticeye yaklaşılırken Alman kudre. tinin bir nümayişi gibi te- lâkki etmek yersiz değildir. Lord Runçimanla arl ları Alman Südet murahh lariyle yeniden müzakareye başlamaktadırlar. Bugünkü şartlar içinde bir tahmin beyhudedir. Bir yandan, Sü. detler mintakasından — beş yüzden fazla belediye relsi nin içtimaında nahiyelerinin mahalli politika yapımıyarak “nasyonal — sosyalist ideolo- Jisi prensiplerini tatbik ve müdafaa etmek, hususunu korarlaştırmalariyle fena bir işaret verilmiştir; fakat, öte yandan, mazide çok müşkül davaları — halletmiş olan İn- giliz müzakerecisinin maha- retint hesaba katmak lâ- zımdır. Esazen İngiltere, impara torluğu Üzerinde tesir yapan meselelerden hiç biri karşı sında lâkayıd kalmamıya azmetmiştir. Hicaz ve Necid kralı — İbnlssuuatla kardeşi Emir Mohammedin Londra- yı ziyareti de bunu göster - mektedir. İbnissuud iki sene içinde üçüncü defadır ki İn giliz hükümet merkezine ge- liyor ve bu defaki ikameti bir ay sürecektir Bugünkü şartlar içinde İn giliz hükümeti şahsi otorite- si kuvvetli olan yegâne Arap hükümdarına istinad etmeyi faydalı - bulmaktadır. Eski Irak ve Misir. kralları genç yaşta vefat edeliberi, İogil- tere, nüfuzu Hindistana ka- dar şâmil olan İbnissuudun hakemliği vasıtasiyle yahu dilerin muhaceretinden ve Filistinin taksim! projesinden çok kızmış olan Arapları tes- kin etmek istiyor. Bağdadda hüküm süren genç kralin amucası Maveral Şerla Emiri - Abdullah — ki lagilizler kendisini Filistin, Suriye ve Şeria üzerinde — krai yapmayı tasavvur et — ( Sonu ikinel sayfada ) — l