9 Ekim 1938 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

9 Ekim 1938 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

FÜRKDİLİE 9 BİRİNCİTEŞRİN PAZAR 1938 N Biğadıçta Bir Adam; Karısı ile Üvey Kızını Silâhla Öldürdükten Sonra Evini de Ateşe Verdi. G— ÜNDELİR SİYASAL GA ZEaTB ON ÜÇÜNCÜ YIL SAYI; 4006 Misafir Nazır B. Funk Şerefine Başvekılımız, Marmara köş ünde birziyafetverdi Ziyaffetten Sonra Mücssif “"Bir:Kata' Oldu: Bayan Funk, Gezinti Esnasında Arabanın Devrilmesile Yaralandı. Ankara, 8 (A.A.) — Bu tün Alman İktisat Nazırı W Doktor Fuak ve refikaları Verefine Başvekilimiz B. Ce- l — Bayar bellmz harı tarafından — Mar- Mara köşkünde verilen ziya: te Alman misafirlerimizle n'İlllyı. Hariciye, Mılli Müa- dafaa, Nafıa, İktisat, İahisar- 'Ar ve Ziraat Vekillerile refi ları hazır. bulunmuştur. Pek samimi bir hıvı ve içerisinde geçmiş — olan ziyafeti müteakip bayanlar- la birlikte çiftlikte bir ge- zintiye çıkan Bayan Funkun, arabanın — devrilmesile kolu incinmiş sol ve Numüne hastahanesinde — lâzımgelen ihtimam ve tedavi yapıldık- tan sonra Bayan Funk otele dönmüştür. Çok neşeli ve samimi ge- çen bu ılyıfetl müteakip Memnuniyet Verlcı Bir Netice: Tütün İhracatımız Gittikçe Artıyor 1927 de 27 milyon lirahık olan tütün ihracatımız 1937 da 33 milyon liraya baliğ oldu. Son yıllardaki tâtün ihra- | tatımız. mühim — miktarda Artmaktadır. Esasen hiç bir Zaman umumi ihracat yekâ Sumuzun yüzde yirmisinden ha az bir mikdara düşmi Yen tütünlerimiz 937 sene- "idde umuml — ihracatımızın Yüzde 35830 gibi büyük ir nisbete yükselmiştir. Hükümetimizin — iktisadi lkınma yolundaki çalışma. T neticesi olarak diğer ih- taç maddelerimizde olduğu Ribi, tütünde de bilhasaa 935 tenesindenberi büyük inki- taflar kaydedilmiştir. Son senelerdeki tütün ih Tacatımızı gösteren rakam- t şunlardır: Yil — Ton 1932 28844 1933 25993 1934 17988 1935 21853 1936 23274 24 1937 40700 33 Bu rakamlardan sarahatle Aalaşıldığı gibi, 1935 yılından İtibaren tütün Ihracatımızda n mikdar ve hem de ka İlta itibariyle mühim yük- telmeler kaydedilmektedir. Bilhassa 1937 yılı ihracatı hemen hemen evvelki yılların İki mizli derecesine yüksel Miştir Harice yaptığımız — tütün Satışlarımızdaki artma, istih dal ile de âhenkli bir halde- dir. Çünkü son yıllarda dış Alıcılarımızın isteğini ve ar ban Iç İstihlâkâtımızı karşı yacak vaziyettedir. Tütünlerimizin alıcıları Al- Manlar, Amerikalılar, eski vüsturya, — Çekoslovakya, 'olonya, Macaristan, Fransa, T.L Milyon 27 21 12 18 Lsviçre rejileri ve diğer muh telif müşterilerdir. Bunlar- düân — Amerikalılar — takribi olarak 15-18, Almanlar 15 17, Avusturyalılar 3, Fele- ( Sonu ikinci sayfada ) vukua gelen bu müessif ka- za sebebile Başvekil Celâl Bayar ve refikaları, ziya fette hazır bulunan Ve- killer ve refikaları ve Ber- lin Büyük Elçimiz bastaha- neye gelerek Ekselâns Fun- ka Alman Büyük Elçisine teessürlerini bildir- mişler ve hastanın ahvali hakkında lümat ve mniyetbahş ma rak avdet etmiş- lerdir. lngıltere. Fransa Ve Italya Arasında CENOVADA BİR KON- FERANS AKDEDİLECEK. İngiltere - Fransa, İtalyanın Akdeniz Menafiini Tasdik Etti. Çemberlâyn, Daladiye Ve Mussolini, Akdeniz Uzlaşmasını Tahkim Için Mülâkat Yapacaklaür. Görüşmelerden Sonra İngiltere, Franko Hükümetini Tanıyacak Londra, 8 ( Radyo ) — İngiltere hükümeti İspanya- da Frankonun muhariplik sıfatını tanıyacaktır. İspan yadaki gönüllülerin geri çe kilmesi hakkındaki müza- kerelerde Akdeniz meselesi için de Roma ve Londra Inazarlar te Bu noktat arasında nok ati edilmel Nobel Sulh Mükâfatı B. Beneşe Verilecek. Eski Çekoslovak Gumhurreisi Doktor Beneş, ansızın Prağdan meçhul bir- semte gitti. Prağ, 7 (Radyo) — Sabık Relsicumhur Edvar Beneş, dün gece abuzın buradan ayrılmıştır Fabık cumhurrelsinin, ne- reye gittiği belli değildir. Bazı rivayetlere — göre, Amerikada konset üni Çekoslovakya,Alman- yayı Protesto Etti. Almanyının Beşıncı Mıntakaya Dahil Bu- lunduğunu İddia İle İngrav Şehrini de İşgali, Macaristanda Teessür Uyandırdı. Londra, 8 (Radyo) — Ga- | Yafından işgal edileceği habe- zeteler, Alman kuvvetlerinin | Çekoslovakyada işgal edece- ği beşinci mıntaka meselesi ile Macarlstanın, Polonya ile hemhudud vaziyete geç- mesi için Slovakyada — işgal elmek istediği Ruten arazisi meselesiyle meşgul olmakta- dırlar. İngiliz siyasi meha filleri Macaristanın Polonya ile hemhudud olması keyfi- yetinin Sovyet Rusyaya kar- şı bir cephe teşkil gayesiy- le olmakla beraber aynı za manda Cermanların - şarka doğru akınlarına mani ol mak düşüncesiyle olduğunu bildiriyorlar, Çekoslovakya nın zengin ve mühim olan İograv mıntakasını Alman kuvvetleri tarafından işgal edilmek istenmesi Sirovi hü kümeti tarafından prolesto ile karşılanmışsa da hükü met yeni hududu kabul ede rek Almanya ile anlaşmayı muvafık görmüştür. Budapeşte, 8 (Radyo) — Çekoslovakyada İograv ara- zisinin Alman kuvvetleri ta- isi ri Macaristanda hükümet er- kânı tarafından — teowürle karşılanmıştır. Çünkü bu Avusturya arazi vaktile Macarlstan im- paratorluğu zamanında Ma- caristan Idaresinde Idi. Aha- lisi Macar, Slovak ve Çek lerden ibarettir. Alman kuv: vetleri tarafından 7— 10 Bi- rinciteşrinde Işgali kararlaş tırılan bu mıntaka beşinci işgal mıntakasını teşkil ede cektir. Erzinca;ı De- miryoluna Kavuştu. Ankara, 8 (A.A.) — Er- | zincanın havretle beklediği tren, dün büyük tezahüratla Erzincan istasyonuna — gir- miştir. Bu münasebetle şe- hir baştan başa donatılmış- tır. versitesi, kendisine bir pro- Fesörlük teklif etmiş ve he meo hareket eylemesin! bil- dirmiştir. Londra, 7 (Radyo) — Ga- zeteler; Çekoslovakya Cum- hurretsi Dr. B. Beneşin isti- Fası etrafında muhtelif mü- talealar yürütmektedir. Tay- mis gazetesi, Prağ ile Berlin arasındaki — münasebetlerin bundan sonra kolaylaşacağı: nı yazmaktadır. Çekoslovak- yanın Londra sefiri B Ma. zarik, Taymiste neşrolunan bir mektubunda Nobel sulh mü kâfatının Beneşe verilmesini tavsiye etmektedir. Londra gazeteleri de bu mutaleayı kabul etmektedirler Hattâ Londra gazete idarehanele rine bu dileği terviç eden binlerce mektuplar gelmek- tedir Prağ, 7 (Radyo) — Yeni cumhurreis, mevcut temel yasanı — mücibince altı ay içinde parlâmento ve ayan meclislerinin bir arada top lanmasile seçilecektir. Paris, 7 (Radyo) — Evki muharipler federasyonu relsi Anri Pisto; bugün sabık Çe- koslovakya Cumhurreisi Ed var Beneşe bir telgraf çek- miş ve temsil etmekte ol duğu ecski muhariplerin sem patisini — bildirdikten — sonra isminin, hâtırasında ebediyen kalaca- ğını İlâve eylemiştir. Paris, 7 (Radyo) — ye relsi, yebir. meclisi na. mına sabiık Çekoslovakya Cuamhurrelsi Beneşe bir tel- graf çekmiş ve meclisin sem- patisini, Paris caddelerinden birine — (Edvar Beneş) adı verileceğini bildirmiştir. eski muhariplerin | Beledi- | nazar teatilerinin bir neli ceye İiktiran etmeden bir müddet daha devam edece- ği anlaşılmaktadır. Londra, 8 (Radyo) — İtal ya Hariciye Nazırı Kont Ci ano ile İagiliz seliri Lort Pert arasında devam eden müz ıkereler sona erdikten sonra; Nevil Çemberlâyo, Daladiye ve Musstolini Ce- novada bir mükâkat akte decekler ve Akdeniz uzlaş masını tahkim eyliyecekler- dir. İtalyanın Akdenizdeki me naflı, İogiltere ve Fransa tarafından tasdik - edilmiş- tir Almanya - Fransa arasında bir deklerasyon imzalanacak Paris, 8 (Radyo — Al- manya ile Fransa arasında yakında bir — deklerasyon imzalanacaktır. Bu dekleras- yonda iki devlet arasında bir daha harp edilmemesi ve bütün ihtilâfların sulhan hallolunması taahhüd edile- cektir. Sıhat Vekâletil0Sene- lik Proğram Hazırladı. Yurdun 150 Muhtelif Yerinde 150 Hastahane Yapılacak. Sıhhat Vekâleti, hükümet- Çaldığı salâhiyetle on senelik bir plân hazırlamış ve bu plânla yurdun 150 muhtelif yerinde yatak ye- kânu takriben 17 bine va- ran İS50 kadar hastahane ve bunlardan başka birçok ebe mektepleri, uhhat ens ütüleri, etüvler, mücadele heyetleri, sıhhi müzeler ve serom çiftliği - vücude geti- recek ve tesis edecektir. Bugün bütün memleketi- mizde 8639 yataklık 146 umumi — hastahane vardır. Ayrıca 2400 yataklı 4 akıl hastahanesi, 351 yataklı 17 doğümevi, 820 — yataklı 4 âcizler yurdu, 160 — yataklı 2 yetimler evi, 308 yataklı 5 verem dispanseri, 6 ve: rem mücadele dispansori, 33 emrazı zühreviye dispan- seri, 87 sıtma dispanseri, 2 sıhhat merkezi ve 310 mu- ayene evl vardır. Bugün muhtelif hastalık - lardan mustarip vatandaşla- rı kabul eden 146 hastaha: penin yatak sayısına göre her 10 bin nüfusa 5 yatak isabet etmektedir. Avrupa memleketlerinde bu nisbet bize nazaran çok yüksektir. Sıhhat Vekâleti bizdeki bu nisbeil önümüz deki ilk senelerde hiç değil- seüç misline çıkarmağa ka: rar vermiştir. Halen 62 vi lüyetimizden 56 snda bir veya birkaç hastahane var- dır. İstanbulda ise resmi, hu- susi ve her türlü hastalık- lara mahsus 39 hastahane ten bulunmaktadır. — Yalmıt |- tanbul halkının nüfusile mu- kayese edilirse 10 bin - kişi: ye 80 yatak düşmektedir. Bu mikdar aşağı yukarı en ileri memleketlerde yatak nisbetlerine muadildir. Fransada 1836 hastahane- de 244.000 yatak, İagiltere- de 1527 hastahanede 204.- 883 yatak, Japonyada 2961 hastahanede 96.584 — yatak, Çekoslovakyada 384 hasta- hanede 60.551 yatak, Dani- markada 149 hastahanede 23683 yasak, Yugoslavyada 184 hastahanede 22.714 ya- tek, Belçikada da 350 haus- tahanede 20000 — yatak, İs- viçrede 150 hastahanede 13,- 944 yatak, Meksikada 262 hastahanede — 13.800 yatak, Yunanlstanda 87 hastahane- de 7,656, Bulgartstanıda 70 bastahanede 7.218. - yatak ve İrakta S0 hastahanede 2960 yatak bulunmaktadır. Bu rakamlara göre muh- telif memleketlerdeki har- tahane sayısı, bunların nü- fuslariyle de mukaye edilin: ce 10 bin nüfusa Danimar: kada 63, lsviçrede 33, Bel. çikada 24, Japonyada 4, Bulgaristan ve Yunanistan da 11 yatak İsabet — ettiği görülür. Vakâletin yeni plânı: Memlekette, bütün sıhhi ve içtimal muavenet işlerini üzerine almış olan Sıhhat Vekâleti, parti ve hükümet proğramlarında — da yolşaret edildiği gibi, biremaevvel ( Sonu ikinci sayfada)