13 Ekim 1938 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

13 Ekim 1938 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

TÜRKDİLİ * X.I Ci | Filistinde Bir BİRİNCİTEŞRİN PERŞEMBE 1938 GU "NTDELİK SİY ASAT G AZETE | ı: | Isp.—.nya Krallığı İhya mı Edilec: Edılecek? GÖNÜLLÜLERDEN ILK KAFI- ( Italyan Askerlerinden Bir Kısmı » Napoliye Hareket Etti. Ayın 20sine Kadar10 Bin Gö- nüllü Ispanya Topraklarını Terk Edeeek Paris, 12 — İyi haber alan Tehafillerde söylendiğine gö Tt Münihte dört başvekil Vasnda yapılan görüşmeler “inasında İspanya hakkında .’:-ı bir anlaşmaya varılmış P. Bu anlaşma mucibince her İki taraftaki gönüllüler ta- Tamen — çekildikten — sonra, Suharipleri barıştırmak için Müşterek bir teşebbüs yapı Acak ve eski kral Alfonsun Gk oğlu Juan, İspanya htına getirilecektir. Valânsiya, 12 ALA.) — Ümhuriyetçi İspanyol ordu Arinda bulunan bütün ec Aebiler, vazifelerinden ayrıl k emrini almışlardır. İ Bu tedbir, cumhuriyet hü Metinila ecnebi gönüllüler susunda — verdiği kararın tbikidir. Londra, 12 — Cebelüttarık- tan bildirildiğine göre, İspan- "dlkl İtalyan gönüllüle- Tiaden mürekkep ilk kafile #gün Kadiz İlmanından va Dura irkâp edilerek İtalyaya tevk edilmiştir. Ayın 20 ne 'Adar 10 bin gönüllü İtalya YA lııkledllım' bulunacaktır. General Peçef Büyük Merasimle Suikasdin Sebebi Anlaşılamadı. W di AA Ü Ğİ İllayan Askerleri Bu gönüllüleri — İtalyaya vakledecek vapurlar İspan- yol İimanlarına muva: etmişlerdir İtalya Kralı. gönüllüleri şahsan karşılıyacaktır. Roma, 12(A.A.J— Giorna Ditalya, bazı Fransmz meha filinde hâkim olan İtalyan düşmanlığını mevzuu bahse derek diyor ki: *“İtalyanın İspanyadan gö nülli ni çekmekte olduğu bir sırada bazı Fransız me hafilinin İtalyaya karşı düş hattıhareketinden çıkarılacak netice gayet ba- manca sittir. Fransada İtalya aley hinde bir küstahlık ve hak sız bir düşmanlık hüküm sü Gömüldü. Hükümet, Suikasdla Alâkalı Görülenleri Tevkife Başladı. Katil, Generali İnti- kam Almak İçin Öldürdüğünü Söyliyor. Sofya, 12 (A.A.| — Ge Reral Peçefin katli hakkında Akşam neşredilen resmi teb- Üğde tafsilât verilmiyerek disenin tesbitile iktifa edil- Mektedir. Resmi mehafiller Sİnayetin sebebi hakkında €nüz bir şey söylememek tedirler. İlk bakışta dol Hylalara rağmen siyasi bir *İnayet karşısında bulunuldu- Buna inanmak güçtür. Çünkü Generalin askerlik mesleğinin| — haricinde kalan işlerle mepy Bul olmadığı herkesce ma- 'ümdur. Şahsi Veya bir meczubun şuüreuz hareketi karşısında bulunu! Ması muhtemeldir. Vaka es: lıııındı yaralanan Binbaşı Stoyanofa akşam ameliyat Yapılmıştır. Sıhhbi — vaziyeti Yahametini muhafaza etmek- tedir. Sofya, 12 (Radyo) — Gene Yal Peçefin katili ölmemiş- Ür, Bugün, lik isticvabı ya- Pilmıştır. bir iatikarm Katil, şahsi bir iğbirardan dolayı Generali öldürdüğünü söylemiştir. Sofya, 12 (A.A | neral Peçef gece yarısı müÜştür yaralanan katil henüz yaşa- Ge- öl Kendi kurşunlarile maktadır. Kendisine sorulan suallere cevaben intikam al mak makseadile sefalet içinde bulunduğu için bu ci- ve ( Sonu ikinel sayfada ) —| İsmail Müştakl Mayakon, Pa- riste Vefat Etti. İstanbul, 12 ( Husmusl ) — Bir müddettenberi bir klinikte tedav! edilmekte olan Siird mebusu İsmatl Müştak Mayakon, kendisine operatör Vensan tarafından yapılan ameliyata ve göste- rilen bütün ihtimama men, vefat etmiştir. Pariste rağ- | rıktan rüyor. Faş'st İtalya bunu herhalde gözönünde bulun duracaktır , Barselone, 12 (A.A.) 1937 Mayısında vuku bulan Barselon hâdiselerinden son- ra yurda ihanet ve casusluk suçlarile tevkif edilmiş olan markslist leçi birliği partisi Poum- dinjanların muhake mesi bugün başlamıştır. Mu hakeme alenidir. Suçlular, müdafaaya mühim kolaylıklar| temin eden eski İspanyol, ce- za kanununa göre muhake- edileceklerdir. Londra, 12 — Cebelütta bildirildiğine — göre, memleketlerine dönecek o an İspanyadaki İtalyan gönüllü bugün Ka Napoliye hareket lerin bir. kısmı dikeden etmiştir. Romadan bildirildiğine gö- re Kral leri bizzat karşılamak üzere Nıpolıvc gidecektir. Emanüel, gönüllü | | | | | LE IİSPANYADAN - AYRILDI. , in | Arap Hukü- meti 'Teşekkül Etti. ON ÜÇÜNCÜ YIL SAYI: 4009 Filistinde Bir Arap Hü- kümeti Teşekkül Etti. ahirede Arap Birliğini Temin Için Topla- nan Kongre Lodraya Bir Heyet Gönderiyor. İNGİLTERE, FILISTIN İŞİNE SON VERMEK KARARINDA.. Kahire, 12 (A A ) man #jansı bildiriyor: Bütün haberler üzerine kobulan şiddetli sansöre rağ. geçen hafta Filistinde bir Arap milli hükümelinin teşekkül ettiği iddia edilmek- tedir. Bu iddiaya göre me- mleketin 4 de üçüne asiler hâkimdir. Ve diğer üçte biri İngilizlerin kontrolu altında bulunmaktadır. Arap milli hükümetinin iyi teşkilâtlı ve iyi silâhlan- miş takriben 11.000 kişilik bir gönüllü kıtası mevcuttur. Ve teşkilâtsız Araplar da haliode zaman ve icap Al men öre şorada bura vakit vakit faaliyette bulunmak. tadırlar, Bunun için asilerin hakiki miktarı hakkında bir rakam vermek mümkün de ğgildir. Araplar memleketin muh. telif mahallinde talim kam- leri kurmuşlar ve — husüsi mahkemeler tesis etmişlerdir. Bu mahkemeler hem vata na ibanet suçlarına hem de adi suçlara bakacaktır. Şurada da kaydedilmekte- dir ki bütün bu galeyanlar- Cumhurıyet Bayramı-. Bu Milli Ve Sevinçli Yıldönümü | nıKutlama Hazırlıkları. Büyük Gosterılerle lzutlıyacagız —— ——— Kudüslen Bir Görünüş da din meselesi değil, Arap- ların milli politik mücadele- leri mevzuubahistir Bunun en manâlı delili hıristiyan Arap ların da tatil gücü olarak pazardan vaz geçerek cuma- yı kabul etmişlerdir. Memleketin her tarafında milli hükümet tarafından ve rilen direktifler şiddetle tat- bik edilecektir. Büötün Arap doktorlar yaralılara parasız bakmak üzere gönüllü kay- dedileceklerdir. Londra, 12 (Radyo| ter ajansı bildiriyor: Kahirede toplanan Arap ( Sonu ikinci ııylıdı) — Roy- B.Funk Almanya ya Hareket Etti. Nazır, Memleketimizi Ziya- reti Ve Türk - Alman ticari Münasebatı Etrafında Gaze- tecilere Beyanatta Bulundu. İstanbul, 12 (A A.|— Bir- kaç günlük bir ziyaret için memleketimize gelmiş olan ve Türkiye ile Almanya ara- sında yüz elli milyon Rayş | marklık kredi mukavelesini | imzalamış olan Alman İktisat | Nazırı Doktor Funk, dün me- | mleketine hareket etmiştir. İstanbul, 12 ( Hususi ) Doktor Funk, dün gece saat 2030 da hareket eden | Konvansiyonel trenine bağ lanan hususi vağonla refika. sı ve maiyetindeki heyetle ; beraber Solyaya hareket et Cumhuriyet Alanında Bir Toplantı Cumhuriyetin on — beşinci yıldönümüne ald lar devam etmektedir. Bay- ramı kutlama komiteleri dün saat 17 de Partide toplana- rak yapılmakta olan hazır. lıklar etrafında görüşmüşler dir. Bayram günlerinin gece sinde şehir bol ışıkla aydın- Çatılacaktır. Işıklamaya aid hazırlık- | tertibat tesbil edilmektedir Süsleme komitesi; eski be- lediye meydanile Cumhuriyet meydanına, adliye binası ve | hükümet önüne, Gazi bulva- | rına muhtelif büyüklükte ve şekilde on kadar zarif sü tunlar konacaktır. Bu sü- ( Sonu ikinci sayfada) miştir Muhterem misafirimiz Sir keci garında İstanbul valisi, polis müdürü, Alman başkon solosu, konsolosluk erkâmı, Alman kolonisi ve kalabalık halk kütlesi tarafından uğur- lanmıştır. İstanbul, 12 (Hususi) - Almanya İktisat Nazırı B | Funk, dün akşam Avrupa eke presiyle memleketine müte | veccihen hareket etmiş, Sir keci istasyonunda merasimle uğurlanmıştır. B.Funk, hareketinden evvel kabul ettiği gazetecilere be- yanatta bulunmuş ve mem- leketimizde kendisine göste- rilen hüsnükabulden, refi- kasının yaralanması hâdise- sinde gazeteciler ndan izbar olunan nezaketten do- layı teşekkür — etmiş, iki moemleket arasında sanatkâr | mubadelesi yapılacağını, bu | meyanda memleketimize Al- man operası gönderileceğini söylemiş ve: “-. Almanyada ham mad delere ihtiyaç artmıştır. Ti- cari mubadelemiz, büyüye- cektir. Bu gayeye varmak için, bilhassa Türkiyede evas: | h tedbirler alınmıştır. Kredi, karçılıklı mubadele lstinad edecektir. Türkiye; milli mahsulleri- Di, Almanya sapay! mamü- lötma verecek, Almanyaya fazla mal ihraç edecektir. Almanyadan — Türkiyeye gönd. malzeme, Türk ihracatile ödenecek ve bu sayede iki taraf borçlanmı yacakları gibi, dünmya piya salarına da düşkün mal çıka- rılmamış olacaktır., Demiştir: