13 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

13 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

AKŞ a M Nişantaşında Rumeli câddesi 11 tuhafiye dükkânı esas fiati üzerinden 95 20 tenzilâtla içindeki eşyası satılık. İçindekine müracaat, Kaçırılmıyacak Bir FIRSAT No, h Sene 21 — No, 1182 — Fiati her yerde 5 kuruş “kuvvetleri: Kanton Japon doğru harekete başladı Dün sabah nakliye vapurları karaya 50 bin asker çıkardı Japonya devletlere bir nota vererek ecnebilerin menfaatlerine riayet edece —— PERŞEMBE 13 Teşrinievvel 1938 1 Si Kahton şehrinden bir görünüş Tökyo 12 — Japon umumi karargâ- hanın bir tebliğine göre, bu sabah s8 at beşle Çinin cenup sahilinde kara- ya asker çıkarılmıştır. Asker derhal içeriye doğru ileri hareketine başla” mıştır. Çinliler ori kadar gülle attık- tan sonra çekilmişlerdir. Siyasi mahafilde söylediğine göre, taarruzun hadefi Kanton şehridir. Japon askeri burasını zaptederek Çin kuvvetlerini silâh ve mühimmat al- masina mani olmak İstiyor. Şanghay 12 — Yüzden fazla Ja- pon bombardıman tayyaresinin Ku- antung'da ve Kanton - Hongkong hat- tı üzerinde askeri hedefleri bombardı- man ettiği bildiriliyor, Japon mahflilleri, Kantonla Han- keu'nun yakında düşeçeğini umuyor- lar, (Devamı 4 üncü sahifede) Balık ihracatımızda mühim inkişaf var 925 de ihracat 2 milyon kilo iken 937 de 17 milyon kiloya çıktı Balık almak üzere Sirkeci rıhtımında sıralanmış. İtalyan . vapurları Ankara 12 (Akşam) — İktisad Ve- kâleti 1925 . 1937 senelerinde ecnebi “memleketlere yaptığımız balık ihra- atının mikdar ve kiymetini gösteren mühim bir iştatistik hazırlamıştır. , Bu istatistikten öğrendiğimize gö- Te 1925. 1936 senelerinde en fazla | balık ihrac ettiğimiz memleket Yuna- nistandır. 1925 do Yunanistana yaplığımız. balik ihtaöatı 1 milyon 386 hin kü- Sur kilo idi. Bu yekün her sene bir |. A e adast.'4 bi Sleek mikdar artarak 1936 da 7 milyon 156 bin küsur kiloya kadar . yükselmiş 1937 de ise 5 milyon 625 bin küsur liraya düşmüştür. Buna mukabil 1925 de balık ihrac ettiğimiz memleketler arasında 80- nuncu gelen İtalya 1937 de birin- ciliği ve 1933 - 1938 senelerinde de ikinciliği ihraz etmiştir. 1925den 1937 senesine kadar İtalyaya yaptı- ımız belik Oihracalinın mikdar aşağıda gösterilmiştir; (Devanu 13 üncü sahifede) ğini bildirdi İ zun yıllardanberi İ yamlarını alâka na 'a Belediye seçimleri Halkımız Atatürk rejimine candan bağlıdır İntihabata iştirak eden ka- dınların bazi yerlerde erkek- lerden fazla olduğu anlaşıldı Ankara 13 (A.A) — Ulus gazetesi bugün birinci sahifesinde çerçeve içinde «Belediye seçimleri; başlığı al- tında bir makale neşretmiştir. Bu ma- kalede belediyeciliğin tarihçesi ve Belediye Meclislerine düşen vazifeler tadat edildikten sonrüâ son yapılan s€- çimlerde vatandaşlardan hemen hep- sinin röylerini kulandıkları ve müt- rlisine rey verdikleri (Devamı 6 ncı sahifede) Ismail Müşta Mayakonun ölümü! Kıymetli muharririn vefatı | ber tarafta teessür uyandırdı | Siird mebusu İsmall Müştak Mayakon'un te- davi için gittiği Pariste vefot et- tiğini dün tees- sürle yazmıştık. Beklenmiyen bu ölüm, kendisini yakından tan # yan dostları, u- © ile takib eden okuyucuları ta- (o Merhum İsmail rafından büyük (Müştak Mayakon | bir hüzünle karşılanmıştır. Aldığı mız malümata göre merhumun cena | zesi Paristen şehrimize getirilecek ve burada defnedilecektir, (Devamı 13 üncü sahifede) bikikatleri Sıhhi müessese #hliyacı Gazetemizin şikâyetler sütununa sık sık müracaatler oluyor: — Oğlumun sanatoryoma alınmadı için aylardanberi nöbet bekliyorum.. Aman, dikkati celbedin! — Uzun zamandır. uğraşıp elde ettiği- | miz evrakı, raporu ve filimleri Kültür | Direktörlüğüne havale ettirdik, Rutubetli evimizde inliyen kızımızın yatağı başın- da haftalardır ızlırazla bekliyoruz. Eiân cevap yok. Bu #avalli âhneye merhamet... Edebiyatı Cedide eterleri arasında «Tebdili havas diye bir mensure var- dır: Hasta talebenin evrakı nihayet hazırlanıyor amma, ömrü vefa etmi- yor. Bu kırlasiye ahesteliğine hâlâ ice kurbanlar verdiğimiz muhak- kaktır. Geçenlerde bir haber çıktı: Sıhhiye Vekâletinin yeni hastaneler inşası için pek geniş bir programı varmış. Aman bari himmet edilip bu tasavmır Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Almanyanın Şarkta ikti. sadi faaliyeti Amerikada endişe uyandırmış Amerikanın, Ingiltere ve Fransa ile birlikte buna karşı durması isteniyor Almanyanın yaptığı anlaşmalar Amerikanın otomobil, yazı makinesi, telefon, radyo levazımı, filim ve lâstik tekerlek satışına zarar verecekmiş Alman İktisad Nazırı B, Funk (ortada) Alman Propaganda Nazırı Dr. Goebbels (sağda ikinci) ve diğer bazı Alman erkânı ile birlikte Vaşington 12 — Salâhiyettar maha- filde söylendiğine göre Almanyanın orta Avrupada iktisadi faaliyetini art- | | tarmak için sarfettiği mesaj bir gün Amerikanın bu muntakadaki iktisadi yaziyetile çarpışacaktır. Amerika orta Avrupa ile senede 1709 milyon dolarlık iş yapmaktadır. Südet arazisinin Almanlar tarafın. dan işgali orta Avrupa ve Balkanlarda | Almanların büyük bir iktisadi faaliye. tinin başlangıcı sayılıyor. Amerika ma- | hafili, Amerika, Fransa ve İngilterenin büyük bir gayret sarfile orta Avrupa | ve Balkanlarda Almanyanın iktisa- İ den birinci mevkii vermemesini temenni ediyor. Amerika. nın bu havalide başlıca müşterisi Çe- koslovakyadır, Sonra sırasile Polonya, Türkiye Yunanistan gelir. Son vaziyet üzerine Amerika, Çekos- lovakya, ile ticari anlaşmasını tadil et- meğe mecbur olacaktır. Diğer taraf. tan Ankarada Türkiye ile bir ticaret muahedesi akdi için birkaç aydanberi müzakereler yapılmaktadır. Fakat "Türk - Alman ticaret anlaşmaları yü. zünden müzakere henüz neticelenme- miştir. Amerika bu hâvalide diğer devlet. lerle de ticari müzakerelere girişmiş. incü sahifede) (Yapılan anlaşmalara rağmen - devletler silâhlanmakta devam ediyorlar) > — İmdanasaat!!.. Sp geliyor!..... — Gazetelerden —