13 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

13 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

ğ : : E E il i - farzı hareketinin Tisso'nun kâtibinin © mişleraiir, Eval Imanya iki şehri Alabalıkları üretilecek Çeklere iade edecekmiş | vsnüün ör itasyon Polonya, Macaristan ile müşterek hudud meselesinde ısrar ediyor Çeklerle Macarlar arasında bir prensip anlaşması oldu. Çek Hariciye Nazırı bugün Berline gidiyor Komarno 12 (A.A.) — Bratislava- dan avdet eden Slovak Başvekil Tis- 80, Havas ajansının muhabirine de- miştir ki: «Müzakerelerin başka bir cereyan takip etmesini bekliyoruz. Bu cereyan müsaid olacaktır.» Çekoslovak murahhas heyeti saat 10 da Tisso, Kuro ve Karpatlaraltı 'Rusyasının valisi Parkanye'yi temsil eden general Viest Zidovski'nin hu- zurile toplanmıştır. İçtima esnasında heyet âzası, Çe- .koslovak murahhas heyeti tarafında | heyeti umumiyeye arzedilen ve akşam Çekoslovak hükümeti tarafından tas. dik edilmiş olan mukabil proje hak- kında ekaperlerle görüşmüşlerdir. | Çekoslovak heyetine yakm olan mahfiilerde söylediğine göre, öğle- den sonra beklenen müsait cereyan Almanyanın daha uzlaştırıcı olan tar»! zı hareketile alâkadardır. Filbakika | Almanyanın beşinci işgal mıntakası- na dahil olan iki şehri Çekoslovakya- ya inde etmeğe muvafakat ettiği söy- Jenmektedir. Almanyanın bu( yeni Berlin seyahatile alâkadar olduğu söylenmektedir. Macar murahhaslari Budapeştede Budapeşte 12 (A.A.) — Dün Koma. Yondan dönen Hariciye ve Maarif Na- zırları doğruca Başvekilin nezdine giderek Çekoslovaklarla yapılmakta olan müzakerelere dair izahat Yer. mişlerdir. Müteakiben iki nazır Başvekille bir. Jikte ayn! mevzu etrafında görüşmek Üzere saltanat naihinin yanına git- Polonyanın vaziyeti Varşova 12 (A.A.) — Müşterek bir » Polonya . Macaristan hududu ihdası fikrinin Almanya tarafından tenkidi üzerine muhalif partilere mensup pa- zeleler ve bilhassa milli demokratla- — rın organı olan Varvaski Dzennik Na- rTodov gazetesile Polonla Kretien De- mokrat gazetesi bugün ilk defa ola- rak bu hududun, Almanyaya karşı bir sed teşkil edeceği için faydalı olaca- ğım kaydetmektedirler. Prensip anlaşması oldu Komamo 12 (A.A.) — Macar - Çe- MEŞ'UM İki hemşire oldukça büyük bir mi- rasa konmuşlardı. Aralarında pay et- cekti. Cenazeden bir kaç gün sonra 'karı koca hemen yola çıktılar. İbnül. — kasım paşa Refika hanımın son vazi. — fesinde bulunduktan sonra Bağdada döndü. Leman ise bir müddet şatafatlı eğ- Jencelerinden uzak kalmağa mecbur. odu. Fakat bu mahrumiyet onu fena “halde sıkıyordu. İstanbula gitse, he- veslenip te yapamıyacağı şeyler pek çok olduğunu düşünüp «hiç olmazsa, burada gözüm görmez!» diyerek İz- “ mirde bir müddet yaşamağı daha mu- — vafık buldu. Aşk ve macera romanı Nakleden: (Vâ - Nü) vukua gelmiş olduğu söylenmektedir. Ekonomik sebepler ile münakalât ko- laylığı sebepleri” dolayısile lüzumlu bazı tashihlerden sonra etnografik hudutlar prensibi kabul olunmuştur. ,Bugünkü toplantı sonunda neşre- dilen bir tebliğe göre, Çekoslovak he- yeti, Macar arazi taleplerinin bir kıs- mına karşı mukabil projeler ileri sür- müştür. İki heyet eksperleri, öğleden sonra da müzakereye devam etmişlerdir. Komisyon, 13 teşrinievvelde yeni- den bir umumi toplantı yapacaktır. Diğer taraftan müzakereler çok dostane bir zihniyet dairesinde devam ettiğinden, pek yakında tam bir an- laşmaya varılacağı kuvvetle tahmin olunmaktadır. Çek re Nazırı Berline gidiyor Berlin 12 (A.A.) — Resmen bildi- rildiğine göre, Çekoslovakya Hariciye Nazırı B. Şalkovski, perşemba sabahı Beriine muvasalât edecek ve derhal Hariciye Nezaretine giderek PB. von Ribbentropu ziyaret eyliyecektir. Berlin 12 (A.A.) — Münih anlaş- masının tatbikine memur entemas- yonal komisyonun mesaisi, hâlen doğrudan doğruya yapılmakta olan Alman - Çekoslovakya müzakereleri sebebile inkıtaa uğramıştır. Yeni Çe- koslovak Hariciye Nazırının yarın sa- bah Berline gelişine bakılırsa, Alman ve Çekoslovak heyetleri arasındaki fi- kir teatileri anlaşma Oümidlerini mümkün kılacak mahiyettedir. Lavrensin hayatı hakkında konferans Belgrad 12 (A.A.) — Eski Kudüs ve Kıbrıs valisi sir Ronald Stores, bu haf. ta sonunda Yugoslâvyaya gelecektir. Sir Stores, Balkan payıtahtlarında" meşhur Albay Lâvrensin hayat ve fa- yağız hakkında konferanslar verecek- Tarım kredi kooperatifleri Tekirdağ (Akşam) — Tekirdağın- da teşekkül etmiş 21 tarım kredi ko- operatifi vardır. Bunların sermaye- leri (440 - 9420) lira arasında tahav- vül etmektedir. Ziraat Bankası himayesinde ku- rTulmuş olan bu kooperatiflerin bir kaç senelik çalışmaları şayanı mem- nuniyet bir derecededir. Köylü ve müstahsil için kurulan bu kooperatiflere girmek ve üye olmak için yurddaşlarımızda kuvvetli bir arzu görülmektedir. KADIN 'Tefrika No. 34 Paşa hareket ettikten sonra genç kadın İsmail Kenanı yanına davet Delikanlı derhal koşup geldi. Civar- da bir ev tuttu ve komşuluk bahane- sile sık sık ziyaretlere başladı. Maamafih, Leman artık ondan ha- kikaten bıkmıştı. Hiç bir heyecanı kalmadığı için bu münasebet kendi. sine tatsız gelmeğe başlamıştı. Yal- Can sıkıntısını gidermek için, genç kadın bir müddet işlerile meşgul oldu. Fakat bu da kendisini yorduğundan becerikli birini aradı. Emektar Ahmed ağa: — Vallahi bilemem ama, hanımcı- Zım, bizim mübaşir Aşir efendinin oğlu Nusret böyle işlerle uğraşıyor- muş. Ne derece emniyetli olduğu hak- kında bir şey söyliyemem, lâkin bece- rikli... Mahkeme, tapu, icra işlerini iyi başarıyor, tuttuğunu koparıyor. İd da bel Se GELİN kurulmasına karar verildi Bursa 12 (Akşam) — Uludağın 80- ğfuk derelerinde yaşıyan ve dün- yanın en nadide ve değerli balığı olan Alabalığı neslinin gündengüne azaldığı görülmüş ve bunun avcılar, tarafından fena usullerle balık tut- mak yüzünden ileri geldiği anlaşıl- mıştır. Buna mani olmak, hem de Alabalık cinsini üretmek üzere Uludağda bir İstesyon kurulmasına karar veril- miştir. Alabalıklar üzerinde ciddi ted- kikler yapılmış ve bunların şeker has- talığına karşı kullanılan ilâcı meb, zulen bünyelerinde taşıdıkları görül- müştür. Bu bakımdan, şimdiye kadar sadece lezzeti için yenilen Alabalık- Jarı ayrı bir rağbete mazhar olmakta» dır. Balık üretme İstasyonu yakında faaliyete başlıyacaklır. Bursada Gümhuriyet bayramı hazırlığı Şehrin beş büyük yerinde tak yapılıyor Bursa 12 (Akşam) — Cümhuriye- tinon beşinci yıldönü hazırlıkları hararetle devam ediyor, Kutlama ko- misyonu, programın esaslarını tesbit etmiştir. Şehrin fevkalâde bir surette tenviri işine çok ehemmiyet verilmek- tedir. Elektrik fabrikasının takati üzerinde tedkikler (yapılmaktadır. Tenviratı şirket santralı idare etme- diği takdirde, Merinos fabrikası san- tralından cereyan alınması da düşü- nülmektedir, Bunun için alâkadarla- rn Nafıa Vekâletine müracaat ede- cekleri söylenmektedir. Şehrin beş yerinde büyük ve sem. bolik taklar yaptırılacak ve-Cümhu- riyet meydanındaki Atatürk enıtı- nın etrafına, heykeli ışıklandıracak tertibatta bir havuz yaptırılacaktır, Ayrı bir komite, Cümhuriyet yılla- rında vilâyette yapılmış olan işler hakkında büyük bir kitap hazırlamak- la meşguldür. Bundan başka Cümhu- riyet devrindeki neştiyat da topla- narak bir sergi yapılacaktır. Bir tüccar vapurda ölü bulundu Dün Büyükadadan İstanbula gel- mekte olan Haleb vapurunun birin. ci mevki yan kamarasında bir adâ- min ölü olarak yattığı vapurun tay- faları tarafından görülerek zabıta haberdar edilmiştir, Zabıta, cesedi muhefaza altına almış, yapılan tahkikatta bu adamın, Büyükadeda Altınordu sokağında oturan elli beş yaşlarında tüccardan Vilber olduğu tesbit edilmiştir. Zabıta, Vilberin ölüm sebebleri et- rafında icab eden tahkikatı yapmak- tadır, — Getir şuhu bakalım... Sıska, çilli, uzun bürunlu adam, parıl parıl parlıyân küçük mavi göz- lerile etrafına bukaruk, konağın mer- mer merdivenlerinden çıkarken, ken- di kendine şöyle düşündü: «— Hey gidi günler hey... Buraya Bedi beyin gizli mektubunu Refika hanımefendiye vermek üzere bir kere daha gelmiştim... Kim derdi ki, bir gün böyle ilerliyeceğim de iş adamı olarak tekrar çağrılacağım... Leman, delikanlının ateş gibi zeki olduğunu, bu işleri kolaylıkla başara- bileceğini ilk ziyarette anladı. Filha- hakika Nusret en güç meseleleri der- hal kavrıyor, kolaylıkla işin içinden çıkma yollarını hemen buluyordu. Fakat muameleler ilerileyince ve or- tada dönen para miktarı büyüyünce oğlanın menfaatleri kendi lehine yontmak istediği de genç kadının gö- zünden kaçmadı. Birdenbire gülerek dedi ki: — Nusret efendi!.. Siz çok kurnaz- sınız. Fakat ben de sizden aşağı kal- mam... Emin olun ki, kolay kolay yaş tahtaya basmam... Tehlike ile oyna- masını sevdiğim ve zekâyı da takdir ettiğim için, sizi şu anda polise vermi- miyorum... Halbuki şu vesikalar bu- nun için kâfidir, takdir edersiniz... Hattâ sizi kovmuyorum da... Gene işlerimi sana yaptıracağım... Akıllı (Baş tarafı 1 İnel sahifede) tebarüz eltirilmekte ve makale şu su- retle devam etmektedir: «Memleketimizde 62 &i vilâyet 367 si kaza ve 92 si nahiye, 23 tü köy Bele. diyesi olmak üzere 544 yerde Belediye teşkilâtı mevcuttur. Bu yerlerde otu- ran nüfusun miktarı 4,200,000 kişi olup bunlardan 1,386,000 i intihap h haizdir. Çok yerlerde seçicilerin yüzde 80-90 1 intihaba iştirak etmişler, Seyhanın Bahçe kazasında intihap hakkını ha- iz kadın erkek bütün vatandaşlar seçime iştirak etmiş ve nisbet yüzde yüzü bulmuştur. Ankarada 42851 müntehipten kırk bini intihaba iştirak etmiş, nisbet yüzde 93 e çıkmıştır. İstanbul- da mevcut 327 bin müntebibin 270 bini rey hakkını kullanmış nisbet yüzde 80 i geçmiştir. İzmir merkezinde 53439 seçiciden 48 bini ibtihaba iştirak ettiğine göre nisbet yüzde 90 1 mütecavizdir. Rakamların manalı İfadeleri ara- sında intihaba iştirâk eden kadinla- rın bazi yerlerde erkeklerden fazla oluşu ve medeni hak üzerinde yük- sek alâka ve hassasiyet göstermiş bu Yanması keyfiyeti bilhassa kayıt ve dikkate lâyik görülmüştür. Kastamonuda, Adanada şark vilâ- yetlerimizin bir çok kaza merkezle- rinde kadın müntehiblerin sayısı, erkeklere nazaran fazladır. Bu devre intihabında alınan neti- Bursada sarhoşluk yüzünden cinayet Bursa 12 (Akşam) — Kayan çar- şısmnda bir cinayet olmuştur. On yedi yaşlarında Faik isminde birisi, 35 yaşlarındaki arkadaşi Saidi bıçakla yaralamıştır. Yaralı, kaldirildığı has- tanede yarım saat sonra ölmüştür. İki arkadaşın daha evvel bir meyhanede içip sarhoş oldukları ve yolâr bir lira alacak meselesinden kavgaya başladıkları anlaşılmıştır. Kavgaya kimin sebebiyet verdiği bilin- memekle beraber maktul Saidin, eli- ne geçirdiği bir çekiçle Faik'a hücum ettiği, Faik'in de bıçağını çekerek arkadaşını kolundan ve böğründen yaraladığı tesbit edilmiştir. Faik ad- liyeye verilmiştir. Orman yangınında ölenler ve kaybolanlar Nevyork 12 (A.A.) — Minnesota ve Ontari hudutlarındaki ormanlarda büyük yangınlar olmuştur. 17 kişi öl müştür. Birçok kimseler kayıptır. Maddi hasar çok mühimdir. sın, anlarsın: Benimle dost geçinme: ğe çalış... Menfaatin o yolda daha bü- yük olur... Nusret, yaptığı hileleri inkâra kalk- manın bu kadına karşı pek boş olaca- ğını derhal kavradı. Her ikisi de ayrı tabakalardan, ayrı ayrı cinsiyetten olmakla beraber ayni dalavere hamu- rile yoğruldukları için biribirlerini anlıyor, takdir ediyorlardı. Nusret: — Anladım efendim... Allah ömür- ler versin... Bundan sonra size pek sadık bir bende olacağımı göreceksi- nizi - dedi, Ve kendi kendine şöyle düşündü: «— Ona ciddi surette bağlı kalmak- ta benim için hakikaten büyük men- faatler olabilir!.. Bu kadin sayesinde ileride pek çok işler yapabilirim.» Artık aralarında bir anlaşma ol- muştu, Genç kadın da kurnaz bir is adamını kendine bendettiğinden mem- nundu. İntikal muameleleri için bir kaç gün İstanbula gitmesi Jâzımgeldi. Leman bu mecburiyeti memnuniyet. le kabul etti, Birlikte gitmek istiyen İsmail Kenana: — Hayır sen burada kal. Beni bek- le. Beraber gidip gelirsek dikkati cel- bederiz. Pek az kalıp döneceğim. Bu kısa ayrılık delikanlıyı fena hal. de üzüyordu. Fakat fazla ısrar edeme- e ame sn çk iü nn İİ İİ çiy meş kğ ein MİLLİ m İç m mn gimme izde kini Belediye MELİ Halkımız Atatürk rejimi- ne candan bağlıdır celer arasında gene esaslı surette üze- rinde durulmaya lâyik noktalardan biri de intihabın memleketin her tarafında bir haftada ve ayni zamanda büyük bir sükün ve intizam dahilinde yapılıp bitmiş ol- masıdır, Milli iradeyi doğrudan doğ- ruya temsil cden bir dereceli intihab- ların bilhassa nüfus kesir ve sahası geniş olan yerlerde tevlit etmesi ta- bil olan müşküllere hemen hiç bir tarafta tesadüf edilmemiştir. Bu neticeler bir araya getirilip mu- kayese edilirse, ifade ve manasışu olur: 1 — Halkımız, Atatürk rejimine, Cümhuriyet kanunlarına ve Cümhu. riyet Halk Partisine candan bağlıdır. 2 — Milli ve mahalli davalar üze- rinde çok hassas ve alâkalıdır. 3 — Hakimiyet ve iradesini şuurlu ve duygulu şekilde büyük bir vekar ve intizam dahilinde kullanmışlar. 4 — Yabancı memleketlerde çok uzun bir devre geçirmiş olmasına rağmen bilhassa bir dereceli inti- hablarda bunun naziri bir misale tesadüf etmek ve onunla karşılaştırıp mukayeseler yapmak imkânı buluna- maz. Her sahada olduğu gibi belde işle- rinde de reel ve müsbet esaslara da- yanan Atatürk inkılâbının feyizlerin. den ilham âlan ve onun yüksek İra- de ve idaresinden tam bir inan ile inanan halkımızın en mühim bir da- vada yarattığı bu neticeyi şükranla karşılamak ve bütün vatandaşları hürmetle selâmlamak vazifemizdir.» Bulgaristanda üçüncü tayyare fabrikası Bulgaristanda tayyareye iane ve- renler çoğalıyor. Zora gazetesinin yazdığına göre, son olüarak Bulgar mili bankasında çalışan memurin ve müslahdemin tayyare için 238,000 leva iane vermişlerdir. Bundan evvel Bulgar talebe ve muallimleri de arslarında topladık- ları üç buçuk milyon leyayı Maarif Nazırı vasılasile tayyare İanesine vermişlerdir. Bunu müteşkib Bulgar sanayicile- ri de ayni maksadla 4 milyon leva teberrü etmişlerdir. Bulgar sanayiei- lerinin parasile Bulgaristanda üçün- cü bir tayyare fabrikasının temeli atılacaktır. Balkan antantı deniz komisyonu Belgrad 12 (A.A) — Balkan an- tantmm deniz komisyonu Split'de toplanacak #e müzakereler bir hafta kadar sürecektir. di. Gün geçtikçe o, bu kadını daha çok seviyor, ona daha sıkı bağlarla | sanılıyordu. Kendi de bu aşkının coş- kunluğundan âdeta korkuyordu. «— Bu kadın olmazsa ben artık ya» şıyamam. Ya günün birinde bıkar da beni atıp başkasını severse ne yapa- rım?..» Sonra omuzlarını silkerek ilâve edi- yordu: «— İntihar ederim! yok!u Sevgilisini vapura teşyi ederken İs- mall hazin bir sesle: — Sizsiz günler bana pek uzun ge- lecek... Kuzum çabuk gelin! » dedi. İsmali Kenanın İstanbuldaki arka- Başka çare vermemişlerdi ama şimdi bunların doğruluğu anlaşılıyordu. Leman ha- nımefendinin zevkine düşkün meşrep- siz bir kadın olduğuna bütün muhit, kanaat getirmişti! İsmailin Leylâ ile sevişmesini vak- miyeceğine kanidiler. Fakat şimdiki rabıta hiç te öyle değil! Yıkıcı! Mah. vedici! Bunu hissediyorlar. (Arkası var) A