14 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

14 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bilümum Resmi ve Hususi Müessesat Memurlarına 6 AY VADELİ kredi ile satış Sümer Bank YERLİ MALLAR PAZARLARI İstanbal, Heyoğlu, Kadıköy, İzmir Çek - Macar görüşmesi inkıtaa uğradı. Macar heyeti Budapeşteye döndü Ankara, Adana Sene 21 —— No, 7183 — Fiati her yerde 5 kuruş “Son bu CUMA 14 Teşrinieyvel 1938 hran Avrupaya 50 milyara mal olmuş Maamafih yapılan hesabın dışında kalan başka masraflar da varmış Yalnız Fransanın fevkalâde masrafı sekiz milyar frank tutmaktadır Bon siyasi buhran esnasında Avru pa umumi bir harbin arifesinde İmiş gibi bir vazi bulunduğu sırada mühtelif memleketler, ya harbe işti. rak etmek ve yahud kendi bitaraflık- larını korumak için bir çok ihtiyat sınıflarını silâh altına çağırmışlardı. Paris Söir gazetesi bu seferberliğin Avrupa memleketlerine 50 milyar fransa mal olduğunu hesap ve tah. min ediyor ve diyor ki: «Bu rakkamı kati olarak kabul et- mek mevsimsizdir. Zira muhtelif nam- lar altında daha bir çok masraflar ya- pılmıştır. Bunların yeğin yegân hesap edilmesi zamana mütevakkıftır. Maa- mafih Fransiz maliye nazırı Mare- chandeaunun son bir raporuna göre Fransada eylül zarfında yapılan fev. kalâde masraf 8 milyar frank tut maktadır. Belçikada ancak bir kaç gün süren seferberlik 220 milyon Fransiz fran- gına mal ölmüş, bu masraf mllli mü dafaa için yapılan bir milyar franklık istikrazla artmıştır. İnanılacak şey değil. Holanda da seferberliğe takad- düm eden hazırlık masraflarına kar- $i koymak için iki milyar franklık bir masraf altına girmiştir. İngilterenin seferberlik masrafları henüz belli olmamakla beraber The Economist gazetesi, beş milyar frank- lık bir masraftan bahsediyor. İngiliz filosunun seferberliği 12, hava müda- faası hazırlıkları 15, sivil halkın kul. lanması ! için gaz maskeleri mü- bayaatı 5 milyon sterline mal olmuş. tur. Çekoslovakyanın harp hazırlığı masraflarını hesap ve tahmin etmek daha güçtür. Şimdi Prag hükümeti. nin bir masraf bilinçosu tertib et- mekten daha acele ve mühim vazifesi vardır. Maamafih Çekoslovak devlet bankasının haftalık bilânçolarına bir Son buhranın hallinde başlıca rolü oynıyan B. Çambörleyn, Münihte B. Mussolini ile görüşürken göz gezdirilecek olursa, 37TI milyon al. tın kronun, yani bir hafta zarfında milli müdafaa için bir milyar kronun harcandığı anlaşılır. Sipahi Ocağında Pazar günü büyük konkur hipikler yapılacak Sipahiocağında dünkü tecrübelere iştirak eden iki binici: Solda bayan Jale Seden, sağda 12 yaşında Mişel (Yazısı spor kısmımızdadır. Almanya ile İtalya, yaptıkları mas- raflar hakkında pek kötum davran. makla beraber, Alman merkez banka- (Devamı 8 inci sahifede) , Mikkatle nr: | Endişeye mahal yok! Daimi bir iktisadi inkişaf halinde bulunan Türkiye bir çok memleket- lerle münasebetlerini ilerletiyor. Bu arada, zaten sıkı rabıtalarımız olan | Almanya lede, İktisad Nazırı Bay İ Punkun ziyareti esnasında; anlaşma- larımızı iki taraf lehine tekâmül et- dirdik. Bazı Amerikan imahafilinin bunu pek garib şekilde tefsire kalktığını dünkü haberler arasında okuduk; Almanyanın, yakın şarkla, bu m&- yanda Türkiyede iktisadi faaliyetini arttırmasından Amerika sanayiine zarar gelecekmiş... Siyaset sahasında bugünkü sağlam ve dürüst mevkiimizi edinmek gaye- sile uzak yakın her hangi bir devlet- le bir anlaşma yaptığımız sıralarda da bu samimi siyasetimizi kavrıyami- yanlar, şu veya bu zümreye temayül eltiğimize dair hergün başka başka ve biribirine nd tefsirlerde bulunan- lar zuhur etmişti. Halbuki hâdiseler bunu. tekzib etti. Türkiye siyaset sahasında olduğu gibi, iktisadi cephede, herkesle hattâ dünyanın en uzak devletlerile dost jJakal tamamile müstakil, tamamile milli bir yol takib ediyor; bunda de- vam edecektir. Kimsenin endişesine mahal voktur. Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yaz. işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Avrupada yeni bir mesele Polonyadaki Ukraynalılar Çekoslovakyadakilerle birleşmek istiyorlar Müstakil bir Ukrynalılar hükümeti kurulması için büyük nümayişler yapıldı Çekler, Karpatiar altı Rusyasında örfi Idare ilân ettiler Mühim nümayişlere sahne olan Lwow şehrinde Maryacki meydan Varşova 13 — Dün akşam Lwow şeh- rinde Ukraynalı nasyonalistler büyük nümayişler yapmışlardır. Halk şehrin | sokaklarında dolaşarak Çekoslovakya- | da Ukraynalıların bulundukları saha- | da muhtariyeti haiz Karpatlaraltı Rus. yası ihdasını alkışlamış ve bütün Uk raynalıların müstakil bir hükümet halinde birleşmesini istemiştir. Polonyalı nasyonalist talebe mukabil nümayiş yaptığından polis karışıklığa mâni olmak içir araya girmeğe mec bur olmuştur. Birkaç kişi tevkif edil. miştir. Ukrayna nasyonal demokrat partisi icra komitesi Polonya Başvekiline bir muhtıra göndermeğe karar vermiştir. Bu muhtırada Polonyadaki Ukrayna- lıların istekleri bildirilecek ve bilhas. sa Polonya ile Macaristan arasında müşterek bir hudud lehinde yapılan Biri propagandaya nihayet verilmesi iste. necektir. Muhtıranın bir sureti Hariciye Na- sırı B. Bek'e gönderilecektir. (Polonyada dört buçuk milyon Ukraynalı vardır. Bunların en çok bulundukları yes şarki Galiçya ve Lwow şehridir.) Rum katolik rahipler tale- besinin nümayişi Varşova 13 — Pat ajansı bildiriyor: Lwow şehrindeki Rum katolik rahip- ler mektebi talebesi, Polonya - Çekos- lovakya anlaşması münasebetile Po- (Devami 8 inci sahifede) Pa Daimi Fotograf müsabakamızın 1 ilk- teşrin 1938 seçiminde hediye ka- zanan eserlerin mabaadi yarınki sayımızdadır. Boğaziçinden Beyoğluna taşınan çocuk — Baba, bak 74 geçiyor!