14 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Alman - Sahife 2 AKŞAM 14 Teşrinievvel 1938 * Ma Dün Geceki ve Bu Sahbahki Elaberler Son dakika Peştede sece büyük nümayişler yapıldı Çeh-Macar müzakereleri nasıl inkıtaa uğradı Budapeşte 14 — Çek - Macar mü- Zakerelerinin kesildiği haberi bura- ya geldikten sonra dün gece burada şiddetli nümayişler yapılmıştır. Nü- mayişçiler hükümet naibi amiral Höxtiyi şiddetle alkışlamış, bütün Mavar topraklarının Çekoslovakya ta- zafından iadesini istemiştir. Müzakere inkıtaa uğradı | Budapeşte 13 (A.A:) — Çok iyi mem- balardan öğrenildiğine göre, Komar- no Macar - görüşmeleri, Orta Avrupa saatile 19,50 de inkıtaa uğramış ve Macar heyeti Budapeşte. ye dönmüştür. Daha teyid edilmiyen, fakat politik mahfillerde musirrane bir surette dö- nen rivayetlere göre Macaristan, Mü- nih anlaşmasını imzalamış olan dört devlete müracaat edecektir, Müzakere nasıl kesildi? Komamoe 14 — Slovâk mukabil tekliflerini hükümete bildirmek için Peşteye gitmiş olan Macar Hariciye Nazırı Dekanyanın buraya avdetini müteakib Çek - Macar müzakereleri mumaileyh tarafından kesilmiştir. ! Çek kat mukabil Çekoslorak teklifleri Macaristanın ekalliyetler hakkındaki düşüncesine uymadığı cihetle Peşte hükümeti tarafından kabul edilemi- yeceğini söylemiştir. B.. Dekanya,: Macaristanın, Prag hükümetinin hüsnüniyetine inana- madığını, zira 18 sınıf askerin'hâlâ Çekoslovakyada slâh altında bulün- duğunu ilâve etmiştir. Macar murahhas heyetinin burr- dan hareketin! müteakib belediye re- isi ekalliyet renklerinin ve bayrakla- mın tanınmasını yasak etmiştir. Lehistanda Çekler aleyhinde alınan tedbirler Moravska Ostrava 14 — Lehistan, işgal ettiği mmtakada yaşıyan bin- lerce Çeki 24 saat zarfında memle- ketlen çıkıp gilmeğe davet etmiştir. Bütün Çek mektebleri kapatılmış, muallimleri kovulmuş, Çek mühen- diş ve amelelerine tazminatsız yol verilmiştir. hükümetleri hudud işinde anlaştılar Muhtelit bir komisyon Çek-Alman hududunda tashihler yapacak Berlin 14 — Çekoslovakya harlelye | nazırı B. Şvalkovski buraya gelmiş ve | merasimle karşılanmıştır. Çek hari- ciye nazırı, Alman hariciye nazırı B. Ribbentropla uzun bir mülâkat yap- yaştır. Resmi mahafil, görüşülen me- seleler hakkında tam bir ketumiyel mruhataza ediyorlar. Çekoslavuk hari- ciye nazırı B. Hitler ile görüşmek Üzere Bergestadene gitmiştir. Alman - Çek hükümetleri hudud meselesinde anlaştılar Berlin 13 (A.A.) — Südet meselesini halie memur enternasyonal komisyon bugün öğleden sonra bir toplantı yap- mıştır. Neşredilen tebliğe göre, komis- yon şimdiye kadar Almanyaya devre. diler Südel arazisi için plebisite ihti. yaç olmadığına ve kati hududun, komisyonun bazı tadilleri ile, i Teşri- nlevvelde tesbit edilen hatta göre tahdid edilmesi lâzını geldiğine karar vermiştir, Alman - Çek hükümetleri hududun bu suretle tahdidi mesaisine derhal başlamak üzere anlaşmıştır. Muhtelit bir komisyon bududları tashih edecek Berlin 14 — Muhtelit Alman - Çek komisyonu Çek - Alman hududunda yapılarak bazı tashihleri tesbit için yakında mahalline gidecektir. Filistinde yeniden çok kanlı vakalar oldu Ingiliz fevkalâde komiseri Lon- dradan tayyare Kudüs 13 (A.A.) — Akşam üzeri bir çok sulkasdler yapılmıştır. Hayfada asiler, Arap mahallesi muhtarı Ali Ah- sud'un evine girmişler ve eşraltan bir zat ile muhtarın misafirlerinden iki ki- şiyi öldürmüşlerdir. Cenine'de bir ta- kım Arap memurlar, sokak ortasında sonra sokağa çıkmak yasaği ve ışıkları söndürmek mecburiyeti ilân edilmiş- tir. Muhtelif yerlerde üç Arap öldürül. müştür, Kudüs 13 (A.A.) — Kudüs ile Heb. | Ton arasında bir aâkeri müfreze ile âsi- | ler arasında vukua gelen müsademeler« de üç asi telef olmuş ve iki İngiliz poli. si yaralanmıştır, Londra 13 — İngilterenin Filistin fevkalâde komiseri bu subah tayyare ile İskenderiyeye hareket etmiştir. Ora- dan gene tayyare ile Filistine gidecek» Ğ d i devam ediliyor. ile hareket etti Vaşington 13 (A.A.) — Yahudi lider. lerinden mürekkep olan Amerikan de- legasyonu, bugün İngiliz sefirine bir muhfira vererek Filistin Yahudi mu- haceretinin devam etmesi talebinde bu» Tunmuştur. İzmirde yapılacak şehir otelinin plânı hazırlandı İzmir (Akşam) — İzmir müstakbel imar plânı hazırlıklarına Belediye fen heyeti, bu mevzu üzerinde çalışmaktadır. Bİ- rinci Kordonda belediyece inşasına başlanacak, 140 yataklı şehir otelinin plânı İstanbul Güzel Sanatler akade- misi profesörlerinden B. Arif Hikmet tarafından hazırlanmıştır. Plân ya- kında İzmir belediye reisliğine getiri lecektir. Şehir oteli, Kordonda Şehir gazinosunun bulunduğu yerde inşa edilecek, müteaddid dans salonları, gazino, lokanta kısımlarını ihtiva edes cektir. dişi N ,yin edilmiş Mtatürkle Bulgar Kralı arasında telgraflar Ankara 13 (A.A.) — Bulgar Erslı Boris'in tahta cülüsunun yıldönümü münasebetile aşağıdaki telgraflar te- ati edilmiştir; MAJESTE BORİS — SOFİA — Majeştelerinin tahta cülüsunun yıl- dönümü münaşebetile kerdilerine en iyi tebriklerimi ve şahsi sondetleri le Bulgaristanın refahı için olan çok samimi temennilerimi arzetmek be nim için büyük bir asvktir. KE. ATATÜRK EKŞELANS ATATÜRK CÜMHUR BAŞAKANI — ANKARA — Ekselanslarının nazikâne tebrikle- rinden fevkalâde mütehassis olarak kendilerine en hütaretli teşekkürleri- mi #rzederim, "BORİS “ Arnavud elğisi Atatürke itimadnamesini takdim etti Ankara 13 (A A.) — Arnayudluğun yeni Ankara elçisi Asaf Câculi, bu- gün Cümhur başkanı Atatürke iti- mâdnsmesini takdim etmiştir. Anadolu resimleri Ressamlar döndüler. Cüm- huriyet Halk Partisine teşekkür ediyorlar Ankara 13 (Telefonla) — Anado- Tu şehirlerinde bir ay müddetle resim yapmak maksadile seyahat eden re$- samlarımız dönmüşlerdir, Ressamlar Mayısta açılacak sergiye resim yetiş- tirmekle meşguldürler. Cümhuriyet Halk partisinin bu İsabetli ve ayni zamanda himayekâr teşebbüsünden memnun kalan Türk ressamları birli- Binin toplantısında Cümhuriyet Halk partisine teşekkür etmeği karar altı- na almışlar ve şu mektubu yollamış- lardır: «C.H. Partisi genel sekreterliği yük- sek makamına: Ressamlarımıza Anadolu şehirlerin de bir ay müddetle resim yaptırmak suretile Türk sanat ve sanatkârlarını teşvik ve himaye zımnında gösterdiği- niz büyük alâkadan dolayı birliğimiz resim şubesi ressamları hisselerine dü- şen teşekkür ve minnettarlığını arzet- meği, toplantılarında karar altıma al- dılar. Birlik ressamlarının bu şükran kararlarını arzeder, saygılarımın ka- bulünü rica ederim. Güzel sanatlar birliği resim şubesi başkanı Konya mebusu Şevket Dağ : , Sıra Belçikaya gelmiş? Bir Fransız gazetesine göre Almanya Öpen ve Malmediyi istiyecekmiş Paris 13 — Oeuyre gazetesi diyor ki; «Almanya yakında arazi bakımından yeni isteklerde bulunacaktır. Bunum ilk hedefi Belçika olmusı muhtemel. dir. Berlinden gelen haberlere göre Al. manya, harpten sonra Belçikaya ge- çen Öpen ve Malmedi'yi isteyecektir.» Fransız gazeteleri Belçikanın bitaraf. lığı terketmemekle beraber her türlü hegemonya ve futuhat meyillerine kar. şı diğer devletlerle birlikte hareket edeceğini söylüyorlar. Ve Journal di. yor ki: «Belçika bitaraf kalmakla bera- ber bir silinme ve yalnızlık politikası takip etmiyecektir. Sulh için esaslı su- rette çalışacaktır.» Menemende bir kadın göle düştü, boğuldu İzmir (Akşam) — Menemen ka- zasının Kalabak köyüne yirmi daki- ka uzakta Sakız gölünde koyunları- nı yıkıyan Ali karısı 45 yaşlarında Esma, muvazenesini kaybederek gö- le düşmüş, yüzme bilmediğinden bo- gulmuştur, İş Bankasında umum müdür muavinlikleri Ankara 14 — İş Pankasında ihdas edilen iki umumi müdür muavinliği- ne şubelerden B. Fazıl Öziş ile muha- sebe müdürü B. Muvaffak İşmen ta» | Yusoslavyada seçim hazırlığı ilerliyor B. Stoyadinoviç'in seçimde büyük bir * ekseriyet kazanacağı muhakkak addediliyor Dost Yugoslavyada yakında mebus seçimi yapılacaktır. B. Stoyadinoviç Kabinesi önümüzdeki mebus intiha- batı için çok iyi vaziyeltedir. Kabine 1918 senösindenberi Yugoslavyada ku- rTulmuş olan partilerin en kuvvetlisi olan radikal Yugoslar birliği partisine dayanıyor. Bu parti, radikallerden, Sl0- ven halkçılardan ve Bosna müslü- manlarından terekküp ediyor yani Sırplarla Slovenlerin kahir bir ekseri- yetini ve Hırvatların mühira bir kıs- mori ihtivâ eğiyoğ. : B, Stoyadinoviç inlihnabat arifesin- , de mevklini kuvvetlendirmek ve Ka- bineye daha geniş milli bir mahiyet yermek için Son günlerde Kabinesin- de iki tadil yapmıştır, birçok Hırvat Nazırları ve Yugoslav Halk partisinin reisi B, Hodjerayı da sandalyesiz na- zır sıfatile Kabineye almıştır. Bu, in- tihap mücadelesinde Kabineye mü- him bir yardım teşkil edecektir, Bitaraf müşahidlerin kanast ve mü- talâalarına göre B. Stoyadinoviç, önü- müzdeki intihabatta parlak bir mu- vaffakıyet kazanacaktır. B, Stoyadino. için üç senelik idaresi gerek harici, gerek dahili siyaset bakımından Yu- goslavyaya büyük faideler temin et- miştir, B. Stoyadinoyiçin harici poli- tikası, bu kârışık zamanlarda herşey- den evvel Yugoslavyanın istediği sulh ve müsalemeti sağlamıştır. Orta Avrupadaki son vakalar, Yu- goslavya için en iyi siyasetin B, Sto- yadinoviç tarafından takip edilen yolun ve Küçük bütün komşu devlet- lerle dostluk ve iyi komşuluk siyase- ti olduğunu inkâr kabul etmez bir şe- kilde ispat etmiştir. Bu siyaset sayasindedir ki Avrupa- daki şiddetli gerginliğe rağmen Yu- goslavya bir asker bile seferber elme- miştir. Yugoslavya, Stuyadinoviç Ka- binesi sayesinde relaha du kavuşmuş- tur. İstihsalât, büyük bir mikyasta artmış, diğer memleketlerle ticari münasebetler, daha fâal bir safhaya girmiş, memleketin sanayileşmesi hiz. la ileriye götürülmüştür. Yugoslav milletinin önümüzdeki intihabatta, iktisadi sahada yapıcı ve harici sahada durenülşane vlan bü siyesbtin lehinde rey : vereceğine şübhe yoktur. : Yügoslav gazetelerinin makaleleri Belgrad 13 (A.A.) — Akşam gaze teleri, sabah refikaleri gibi herşeyden evvei yakında yapılacak olan teşrii intihabattan bahsetmektedirler, Gazeteler, bilhassa 11 Kânunuev- velde 371 mebus intihab edilceğini yazmaktadırlar. Devletin bütün ara zisi beş intihab dairesine tefrik edil miştir, Samuprava gazetesi, dün akşamki yazısında ezcümle şöyle demektedir: «Milletin salim ve yapıcı kuvvetleri, Yugoslavya radikal birliği etrafında toplanmıştır. ll Kânunuevvei günü- nün terihi bir ehemmiyeti olacaktır, Zira Yugoslav milletinin gerek dahil- de, gerek hariçte sulhu arzu elınek- te olduğunu gösterecektir. Bu sebepten dolayı bugün Yugoslav radikal birliği için büyük bir zafer ol- makla kalmıyacak, Yugoslav milleti- nin yapıcı zihniyetinin de bir zaferi olacaktır ki bu zaler de hakikatin ve nurun zaferidir.» Çinin cenubuna çıkarılan Japonlar ilerliyorlar Amerikada, Ingiltere ve Fransa ile müzakereye girişilmesi isteniyor 'Tokyo 13 (A.A.) — Harbiye Nezareti,! tedkikini ikmal eder etmez üç devle- Çinin cenubuna çıkarılmış olan Japon | tin diplomasi mümessilleri arasmda kuvvetlerinin dün öğleden sonra, zayi- ata uğramaksizın, memleket dahilinde kilometrelerce ilerlemiş olduklarını bildirmektedir. Bombardıman deniz tayyareleri, iki bin Çin askerini imha etmişlerdir. İlon-Kong 13 (A.A.) — Buradaki pos tiz ihtiyat kuvvetleri seferber edilmiş« tir. Çinlilerle Japonlar arasında Bias Bay'ın gerisinde bir muharebe vukus gelmiştir. Çinliler, bu mıntakaya ve bilhassa Japonların hedefi olan Oeç- heu'ya takviye kıtaatı göndermektedir. ler. Amerika, İngiltere, Fransa arasında müzakereler Vaşington 13 (A.A.) — Amerikanın "Tokyo sefiri, Amerika Hariciye Nezare- tine bir nota tevdi ederek Kantona kar» şı bir taarruz İcrası maksadile cenubi Çine Japon askerleri ihraç edilmiş ol. duğunu bildirmiştir. Amerikan diplo- masi mahafili, bu mıntakadaki İngiliz menafiinin Amrekian menafiinden çok daha mühim ve daha ziyade tehlikeye maruz bulunduğunu beyan etmektedir. Şu halde dipaomatik hareketten başka bir hareket icrasına karar verilmesi İn. giliz hükümetine ald bir iştir. Amerikan mahafili, Amerika, İngil. tere ve Fransanın aynı Japon tehdidi karşısmda bulunduğunu ve yapılacak şeyin müşterek bir hareket olduğunu ileri sürmektedir. Gene bu mahafil, Avrupadaki vaziyetin mümkün olduğu kadar yakın bir zamanda istikrar kes- betmesini temenni etmektedir. Tâ ki Fransa ve İngiltere hükümetleri Uzak Şark meselesi ile iştigal edehilsinler, 5) Hariciye Nezareti, Japon notasının | müşaverelere başlanacaktır. Hong-Kong valisinin endişesi Hong-Kong 13 — İngiliz Hong-Kong müstemlekesi valisi teşri! mecliste şehe' Tin yakınındaki hâdiselerin ehemmiye- tinden bahsetmiştir, Japonların Kan- tona doğru hareketi yüzünden şehrin erzaksız kalması ihtimali vardır. Fil hakika müslemlekenin ihtiyacı olan sebzelerin dörtte üç ve etin mühim bir kısmı Çinden gelmektedir. Bir taraf tan da şehre mülteci geldiğinden vazi- yet mühimdir. : Viyana kardinalı aleyhinde nümayiş Dün gece piskoposluk sarayı önünde halk nümayişlerde bulundu Berlin 14 — D. N. B. tebliğ ediyor? dün gece 10 bin kişi Viyanada Pisko- posluk sârayı önünde Kardinal İnit- zer aleyhinde şiddetli nümayişler yap- mış, kilise aleyhtarı şarkılar okumuş- tur, Viyana 14 — Reieh komiseri B. Bur- geldün akşam irad ettiği nutukta sabık Avusturya başvekili Şuşnige ve Kardinal İnitzere şiddetle hücum ederek kardinalin Yuhudilerle hem- fikir olduğu ve geçen pazar çünkü 'hâdiselerin Yahudilerle Çekler tara» fından tertib edildiğini söylemiştir.