14 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

14 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Cümhuriyet bayramı için büyük hazırlık var Dün belediyede yapılan toplantı- da mühim kararlar verildi Cümhuriyetin 15 inci yıldönümü münasebetle şehrimizde yapılacak şenlikler, tenvirat ve tezahürat etra- fında bir program hazırlamak üzere dün Belediyede bir toplantı yapılmış- ar. Toplantıya kaymakamlar, parti ka- za ve Halkevleri başkanları, İstanbul komulanlığı mümessili iştirak etmiş- lerdir. İçlimaı Vali ve Belediye Reisi 'B. Muhiddin Üstündağ açmış, bun- dan sonra relslik vazifesini! muavini B. Ekrem Sevencan'a bırakmıştır. Bayram münasebetile her kazada #htiyaç nisbetinde ve lüzum görülen yerlerde taklar yapılacak, halk kür süleri tesis edilecek, Belediye her Belediye şubesi için ampul, bayrak, vecize verecektir. Cümhuriyetin yük- gek gayeleri veonbeş yıllık büyük muvaffakiyetleri gösteren bu vecize- ler halkın göreceği yerlere asılacak- tar. Bu umumi hâzırlıklardan başka her semtte yapılacak tesisat ve len- virat da ayn ayrı tesbit edilmişlir. Eminönünde: Köprünün iki başın- da ve son günlerde yıktırılan kulü- belerin yerlerine gece tenvir edilecek sütunlar yapılacaktır. Eminönü mey- danı - son istimlâk hareketlerinin mü- saadesi nisbetinde - süslenerek aydın- latılacaktır. Birkeci civarı ile Ankara ve Babiâli caddelkri yaya kaldırımiarına am- puller konmak suretile tenvir edile- cek, Belediye dairesinin önünde Be- lediye reisliği tarafından büyük bir tak yapılacak, tramvay caddeleri bankalar, milli şirket ve teşekküller ve Evkaf idaresi tarafından taklar kurulmak, vesaire suretile süslenip aydınlatılacaktır. Beyazıd meydanı da ayrıca Belediye merkez heyeti ta- rafından tenvir edilecek, Sultanah- med meydanmın da tenviri temin edilecektir. Ayni zamanda Saraybur- “nunda yapılacak fıskiyeli havuz muhtelif renkte sular akıtacaktır. Beyoğlunda: Köprü başı ve Kara- köy meydanı inşa edilecek sülunlarla tenvir edilecektir. Karaköy Köprüsü- nün süslenmesi ve tenvir edilmesi Belediye merkez idaresince temin edilecektir. Şişhane yokuşunun kavis yerinden Beyoğlu Belediye dairesi önüne ka- dar tramvay caddesinin bu sahası muhtelif taklar yapılmak suretile tenvir edilecektir. Burada yapılacak tesisat, otuz bin lira sarfile musevi vatandaşlarımız tarafından temin edilmiş ve inşaata başlanmıştır. Bun- dan başka Beyoğlu Belediye dairesi önünde Belediyece ayrıca bir tak ya- pılacaklır. 'Taksim meydanında Bele- diye sular idaresi, su hazinesinin üze- rinde 15 rakâmını gösteren ve muh- telif renkleri ihtiva eden büyük bir fıskıye yapılacaktır. İstiklâl cadde- sinin muhtelif yerlerinde gayet bü- yük taklar yapılacak, gece kayma- kamlık dairesinde caz çalacak, halka Ymonata, şerbet verilecektir. Şişli Halkevinin önünde de bir tak yapılacak, Halkevi tarafından Dağcı- 4k klübünde bir balo verilecektir. Beşiktaş, Ortaköy, (o Arnavudköyde taklar yapılacak, bütün sahil tenvir edilecek, Rumelihisarma meşaleler konacak ve renkli zıyalarla tenvir edil. | miş büyük bir 15 rakamı konacaktır. Anadoluhisârına da ayni surette elektrikle tenvir edilmiş bir 15 raka- mu konacaktır, Eyüpte Rami köyünde Atatürk büstünün açılma töreni yapılacak, Eyüpte de tezyinat yapılacak, taklar kurulacaktır. Fatihte: Samatyada surlar üzerin de meşaleler konacak, Fatihte itfaiye binasının arkasındaki su kemerinin Üzeri aynca tenvir edilecek, Fatihte muhtelif taklar kurulacaktır. İ Kadıköyündeki kumluk tenvir edi- lecek, gece fener alayları yapılacak, meydan sahneleri tesis edilecektir. Üsküdar sahili Belediyece tenvir edi- lecek, Şemsipaşada yapıları fıskıyeli havuztan renkli sular akacak, Kız- kulesi Denizbarık tarafından tenvir | edilecek, Çamlıcada meşaleler yakıla- cak, Büyük Çamlıcada 100 metre kut- runda renkli zıyalar neşredecek beton bir havuz yapılacak bir yanardağ va- ziyetinde yanacaktır. İ Bundan başka Halkevlerinde kon- | ser, konferans, temsil, müzik müsa- | mereleri yapılacaktır. Bayram günü yapılacak büyük geçid resminin programı henüz hazırlanmamıştır. Maarif müdürü Ankaradan döndü i Ankaraya giden Maarif müdürü B. | Tevfik şehrimize dönmüştür. B. : Tevfik Ankarada İstanbul maarif iş- | leri etrafında Maarif Vekâletile te- maslarda bulunmuş, bilhassa İstan- | bul muallimlerinin mesken bedelleri hakkında Vekâletle temas etmiştir, İstanbul ilkmektep muallimleri için- de mesken bedeline müstahak olan 715 muallim vardır. Halbuki eldeki mesken bedeli tahsisatı ancak yedi bin küsur Hradır. Bu 375 muallimin mesken bedelinden noksansız olarak istifade etmeleri için on dört bin li- Taya ihtiyaç vardır, Maarif müdürlü- ğü 375 muallimin bir listesini Vekâle- te vermiştir, Vekâlet, eldeki yedi bin küsur liraya göre, mesken bedelinden istifade edecek muallimleri tesbit ede- cek ve bunlar hakkında yakında Maa- ri müdürlüğüne tebliğat tebliğat ye İlk tedrisat kadrosu bildiri Bir kayıp Emekli albay B. Şerif vefat etti Bir müddettenberi Budapeştede te- davi edilmekte olan emekli albay B. Şerif vefat etmiş ve cenazesi dün me- rasimle Üsküdarda Karacanhmeğdeki sile kabristanına defnedilmiştir. 'B. Şerif merhum memleketin kıy- mellii kumandanlarındandı. 1908 Meşrutiyet inkılâbı sıralarında Ma naslırda vurulan Şemsi paşanın ölü- mü üzerine o zaman İttihad ve Te- rakki cemiyeti tarafından teşkil edi- Jen Manastır çetesile dağa çıkmış, inkılâpçı arkadaşlarile Kurşovia, Pir- lepe, Kırçova ve Pirbiçe havalisinde dolaşarak merhum Niyazi beyin yine meşrutiyetin istihsali için teşkili etti- ği Resne çetesine çok yardım etmiş, hürriyetin ilânında mühüm roller oy- narnıştır. » Ozaman yüzbaşı olan merhum B. Şerif, bilâihara ordunun €n faal ve kıymetli elemanriaı sırasına girmiş, Balkan harbine iştirak etmiş, umumi harpte Kafkasta alay, Sina cephesin- de fırka kumandanlığında, bilâhara da İstanbul merkez kumandanlığı muavinliğinde bulunmuştu. İstikiğl mücadelesi başlayınca Anadoluya ge- çerek bütün milli mücadelenin de- vam ettiği müddetçe muhtelif ku- mandanlıklarda ve buna zamimeten mülki idare işlerinde memleketine hizmet etmiştir. Çok muktedir, dürüst, vatansever ve halük bir insan olan merhuma rahmet diler, ailesinin teessürlerine iştirak ederiz, Bu akşam TAKSiIM sinemasında sabırzıslıkla beklenen Fransız filmi DÜŞKÜN KADINLAR Başlıyor. Baş rollerde: Madeleine RENAUD MAURİICE ESCANDE b Genç yaşta sefih ve süflü hayata düşen kadınların hayatını göstermektedir. Mevruunda: Düşkün bakireler TOULON esrarhaneleri Bahriyeli zabitler ve kadınlar var- dır. İlâveten; EKLER — JURNAL Son dünya haberleri Şehir T. Komedi kısmı Bu akşam saat 2030 da YANLIŞLIKLAR KOMEDYASI 3 perde komedi Yazan: V. Şekspir türkçesi: Avni Givda * TURAN TİYATROSU Halk snatkârı NAŞİT PAÇAYRACI Komedi 3 perde Dans, Sole, Dârt 4 ii m İstanbulun ilk tedrisat kadrosu dün| ERTUĞRUL SADİ TEK TİYATROSU Maari Vekâletinden Maarif müdür- Tüğüne tebliğ edilmiştir. Bu kadroya göre, şehir içindeki bazı mektep mu- aliimleri arasında nakiller yapılmış, bir kısım musllimler köylere veril- miştir. Köye nakledilen muallimlerin yerlerine de köylerde iki senelik mec- buri muallimlik müddetini ikmal edenlerle muallim mektepleri mezun- Jarı ve kursları muvaffakıyetle biti- terek tedrisat bakımından şehirde ça- Itşabilecek olanlar tayin edilmişler. dir, İstanbul mebusları Halkev- lerini teftiş ediyorlar İstanbul -mebusları, şehrimizdeki Halkevlerini teftiş etmeğe başlamış- lardır. Mebuslarımız dün Beyoğlu Hal- kevini ziyaret ederek evin faaliyeti etrafında icab eden izahatı almışlar- dır, Mebuslar, diğer Hâlkevlerini de sıra ile teftiş edeceklerdir . OTELLO Pazar saat 13 de (tale- beye) ve 16 da umuma. Telefan: 40028. * Halk Opereti Beyoğlunda Halkoperet tiyatrosunda (Eski Çağlıyan) başlıyor. İlk eser KINA GECESİ * İ GRETA GARBO | CHARLES BOYE JAnnabella ile Jean Murat boşanmağa karar verdiler Bir rivayete göre Anna Bella Hollivudda William Powel ile Seicekilğ. Paristen gelen haberlere göre meş- hur Fransız sinema yıldızı Annabelle, kocası Jean Muratla boşanmağa ka- rar vermişler ve mahkemeye beya muşlardır. Annabella ile Jean Murat 934 sene. sinde evlenmişlerdi. O zamanlar Jean Murat tanınmış bir artist olduğu hal- de Annabella henüz müptedi idi, Ara- dan geçen dört sene zarfında Anna- bella sinema âleminde mühim bir mevki yapmış ve geçen sene filim çe virmek üzere Holivuta çağrılmıştır. Artist Iki ay evvel, tatil zamanımı ge- çirmek üzere Fransaya gelmişti. Ayın yirmi altısında tekrar Holivuta döne- cektir, Fransız gazetelerine göre boşanmı- ya sebep iki artistin ayrı ayrı yerler. de çalışmak mecburiyelinde olması- dır. Annabella Holivutta filim çeviri. yor. Jean Murat ise Pariste çalışmak. tadır. Bu yüzden karı koca senede an- cak beş on gün biribirlerini görebili- yorlar. İkisi de mevkilerini feda ede- miyeceklerine göre, bu vaziyet karşı. sında ayrılıp dost kalmağı muvafik bulmuşlar, Bu mütalea doğru olabilir, Fakat Amerikada dolaşan bir şayia da var- dır. Bu şaylaya göre Annabella, Holi- vatia ilk filmini birlikte çevirdiği William Powel ile sevişiyormuş. Hat- tâ evlenmeleri ihtimali varmış. Pow- vel bir zamanlar çok sevdiği Jean Harlowu unutmuş, şimdi Annabella- dan ayrılmıyormuş. Bu ikinci şayla- nın ne derece doğru olduğunu istikbal gösterecektir. Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Aasım, Taksim: Kürkçüyan, Firuzağada Ertuğurl, Kalyoncukullukt, Zafiropulos, Beyoğlu: İstiklâl cadde- sinde Galatasaray, Tünelde Matkoviç, Galata: Okçumusa cadesinde Doğru- yol, Pındıklda Mustafa Nail, Kasım- paşa: Vasır, Hasköy: Habewoğlunda Berbut, Eminönü: Mehmed Kâzm, Fatih; Şehzadebaşında Asaf, Kara- gümrük: Ali Kemal, Bakırköy: Mer- kez, Sarıyer: Osman, Aksaray: Cer- Beşiktaş: Vidin, Şeret, ş Vitali, Kumkapı: Asadoryan, Beşiktaş Jimnastik klübü başkanlığından: Vukubulan bazı istifalar dolayisile İdare heyetinin yeniden intihabı başkanlıkça Yözumlu görüldüğünden mücesis (asli) âzanın 16 Teşrinlevvel 538 pazar günü sa- bahı saat 10 da Beşiktaşta Akaretlerde kâln küb merkezini teşrifleri rica olunur. Müzakere rüznamesi: 1 - Yeniden idare heyeti intihabı. , KONTES VALEVSKA Görülmemiş bir muvaffakıyetle devam ediyor. İkinci sayısı birinci sayısından kat kat güzel 52 sahife m10 kuruş Yarın çıkıyor. 110/938 İkramiyeli Ergani adedi 19,15 1998 © 5 faizli ve ikramiyeli 19— PARA ve a (Kapanış fintleri) Londra 1 Sterlin 6m New-York 100 Dolar 177035 Paris 100 Frank 33125 Miino 100 Liret 870 Cenevre 100 İsviçre Fr. Oo 24445 Amsterdam 100 Florin 600025 Berlin 100 Rayhşmark 50,99,25 Brüksel 100 Belga 214025 Atina 100 Drahmi 140 Sotya 100 Leva 156 Prag 100 Çkodovak Kr, 4375 Madrid 100 Pezela 003 Varşova 100 Zioti 7 Budapeşte 100 Pengo 515 Bükreş 100 Ley 0,905 Belgard 100 Dinar 2445 “Yokohama 100 Yen 35.20.25 Stokholm 100 İsveç Kr. 3167 Moskova, 100 Ruble 23,96,15 SUADİYEDE MÜSAMERE Mevsimin en mütena müsâmeresi Çocuk Esirgeme kurumu Erenköy kolu tarafın- dan yoksul çocuklarım kışlık giyim ve yi- yecek ihtiyaçlarını karşdamak Üzere Sü“ adiye plâj gazinosunun kış için her kon- foru temin edilmiş kapalı salonunda 15/10/938 cumartesi akşamı #nn: 2i den itibaren verilecektir. Bü nezih ve eğlenceli geceye iştirakle ayni zamanda bir hayır işine de yardım- ân bulunulmuş olacaktır. MELEK ve İPEK