14 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

14 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Bu haftaki müsabakalara Avrupadan mubayaa edilen atlar giriyor, müsabakalara Sipahi Ocağı tarafından ilkbahar ve sonbahar olmak üzere senede iki defa tertip edilen Konkur hipiklerin sonbahar müsabakaları bu hafta ve gelecek hafta pazar günleri Ocağın Harbiyedeki sahasında yapılacaktır. Tarihte Türk akıncılarının namları meşhur olmasına rağmen, at Sporu“ nun bu şubesine başlangıç tarihimiz Avrupa milletlerine kıyas kabul et- miyecek derecede yenidir, Henüz on £eneyi doldurmıyan konkurcularımız runs karşı olan ezeli alışkanlı- olayısile onların 70 - 80 sene- de elde edemedikleri dereceleri son- bahar müsabakalarında elde ettiler ve onların büyük itinalarla yetiştir. dikleri ekiplerini mağlüp ederek Mus- solini kupası gibi cihanşümul bir şildi memleketimize getirmeğe ve her sa- hada olduğu gibi, bu sahada da Türk adını dünyaya tanıtmağa muvaffak var, ana kapılarına kadar dayanan Ti akıncılarına lâyık birer hafid olduklarını isbat eden kıymetli süva- rilerimizin yetişmesinde Sipahi Oca- ının büyük yardımı olduğunu kimse inkâr edemez. Avrupa birinciliğini kazanan süva- rilerimiz ayarında binici yetiştirmek gayesile durmadan ve dinlenmeden çalışan Sipahi Ocağının senede iki de- | fa tertip ettiği konkur hipiklerden bi- risi de bu hafta ve gelecek hafta ya- pılacaktır. Her sene büyük bir mükem- meliyet içinde cereyan eden bu mü- sabakaların bu sene daha fazla bir alâka çekmesi için bütün gayretile ça- lışan tertip heyeti büyük fedakârlık» lar yapmaktan çekinmemiştir. Bu seneki müsabakalara iştirak için Mısırın en meşhur atlarına malik olan prenses Semihanın mania ekipi şehrimize davet edilmiş ve alti kiy- metli attan müteşekkil Mısır ekipi şehrimize gelerek Sipahi Ocağının mi- safiri olmuştur. Prensesin atlarını mü- sabakalarda antrenörü Jan kullana- caktır, Ayrıca antrenör Janın 12 ya- şındaki oğlu Mişel de müsabakalara girecektir. Sakatlığı dolayısile geçen seneki müsabakalara iştirak edemiyen en yüksek kadın süvarimiz Melâhat Ak- sel bu seneki konkurlara bütün me- haretile hazırlanmakta ve sivil erkek süvarilerle müsabakalara iştirake ka- rar vermiş bulunmaktadır. Yarışlara giren ikinci bayan, Jale Bedendir. Yarışların en büyük hususiyeti, mil. Ni ekip için Avrupadan yeniden müba» yaa edilen atların bu müsabakalara iştirak ettirilmesidir. Avrupadan mü- bayaa edilen atların miktarı 2lok masma rağmen, yarışlara ancak 10 tanesi girecektir. . Diğerleri henüz genç olduklarından böyle müsabaka» lâr için alıştırılmağa ihtiyaçları var- dır. Bu sene İlk defa olarak Ankara ve Kayseri atlı spor klüpleri de konkur- lara iştirak edeceklerini bildirmişler V& âyrecn zabitan koşularma iştirak İçin muhtelif alaylardan süvarilerimiz” Şehrimize gelmişlerdir. Yapılacak müsabakaların içinde en mühim olarak Süvari binicilik okus İu mükâfatı namı altında Mussolini kupasını kazanan ekip için hazırla nan parkur gösterilmektedir. Bu mü- Sabaka, Romuda yapılan Mussolini müsabakası şeklinde olacak ve mani- alar aynen Romadaki gibi olacaktır. Mili ekipimize dahil olan bütün Süvarilerimizin iştirak edeceği bu Müsabakanın heyecanlı geçeceği ve birinciyi tefrik etmenin çok güç ola- e tahmin edilmektedir. “ üsabak alarda geçen sene çok - bet gören bahsi müşterekin Zar md Sina karar verilmiş olduğundan, me- Taklılarının halecanlı dakikalar geçi- Teceği ümid edilmekte ve her yarış On âttan eksik olmadığına göre, bahsi Müştereklerin çok alâka göreceği a edilmektedir. ün bu münasebetle Sipahi Ocağı Sahasında tecrübeler yapılmıştır. Sazi Tezcan Ta Dünkü tecrübe atlayışları Adanada büyük bir stad yapılıyo Adana (Hususi muhabirimizden) — Adananın büyük stedmın inşası de- vam etmektedir. Stad önümüzdeki Cumhuriyet bayramımızda törenle açılacaktır. İki senedenberi Adanada canlı bir | spor faaliyeti göze çarpıyor. Yapılan | büyük şehir hipodromu, atış poligon- ları, ve yapılmakta olan modern stad Mısırdan bir ekip geldi Yapılmakta olan Adana stadından bir görünüş | ! İ | bu faaliyetin canlı birer eseridir, Ada- | nada futbolle beraber bisiklet, tenis, atletizm ve voleybol üzerinde devamlı bir çalışma görülmektedir. Şehir stadında bir koşu pisti ve pa- malar yapılmış, ayrıca sulama tesisas tı da konulmuştur. Çukurovada, ser« best güreşlere de büyük yer verilmek. te olduğundan Adana spor bölgesi başkanlığı bu mevzu üzerinde hassa siyetle durmakta ve köy köy, kasaba kasaba, Çukurovadaki bütün genç pehlivanları toplamakta, klüblerin idarelerine vermektedir. Bir muallim pehliyanlarımızı muntazaman çalıştı. rıyor, Türk spor kurumu genel merkezi Adana stadı inşaatına yardım olmak üzere bir kaç gün evvel Adanaya 8000 Ura göndermiştir. r 1 Makedonya meselesine müteallik bazı hatıralar Berlin kongresi (1878) kararile ya- lerden yetişmiş “ehil ve erbab adliye pılan bir nizamnameye göre Make. | memurları vardır. Bunların tayini ile donyayı teşkil edeno zamandaki | Rumeli ovilâyetlerimizde hükümet memuriyetlerine, hizmetlerine nüfus- larının miktarı nisbetinde bir çok Bulgar kabul edilmek icap ediyordu. Fakat Babıâli bu nizamnameyi tatbik sahasına koymadı. Onun üzerine Bul- garlar da hukuklarına riayet edilme- diğine dair şikâyetlerle Makedonya- nın Bulgaristana mal eğilmesi davası- BI açtılar. Makedonyalıları ayaklan- dırmak ve Avrupa devletlerinin müza... heretlerini temin eyliyerek bu emelle- rini husule getirmek üzere Bulgaris- tanda Komiteler yaptılar ve bizim ta- rain çeteler seykettiler. Müslümanla- rı ve kendilerine uymuyan Bulgarları ve Rüm ve Sırp ahaliyi öldürüp mal larını -gasbetmekte ve köylerini yak- makta idiler. Çetelerin şerlerine uğrı- yan ahali de mukabeleye kalkışarak Bulgarlara musallat oluyorlardı. Ha- sılı Makedonyada emniyet ve asayiş mühtel öldü. Memleket şuriş ve ateş içinde kaldı. Bulgaristan hükümetinin komiteci. leri gerek Babıllinin ve gerek büyük devletlerin nasihatlerine rağmen sâ- habetten ve çetelere muavenetten vazgeçmemesinden dolayı Fransa ha, riciye nazırı Delkaseye şikâyette bu- Junmuştum. Delkase beni dinleyip de- diklerime hak vermekle beraber «Ma- kedonyada cidden ve fiilen ıslahat icra edecek olursanız yerli Bulgarlar komitecilerin tahrikâtına iltifat et- mezler. Siz de Makedonya gailesinin büyümesine ve vaziyetin vehamet kesbetmesine mahal bırakmamış olur- sunuz» dediği gibi kabinetolar da Del kasenin ayni zamanda kendilerine i€- ra ettiği ihtarlardan mülhem olarak Jandarma teşkilâtının ve vergi tahsili usulünün iIslahile mahkemelerde ve mülkiye hizmetlerinde eskisinden zi- yade hıristiyan memur kullanmak esaslarına göre tanzimat icrasını Ba- biâliye tavsiye ettiler, Babâli bu ıslahata bir müfettişi umumi ve iki komisyon teşkili ile te. şebbüs etti ise de İngiltere hariciye nâzırı Lord (Lanzdaun) tavsiye edi. len ıslahatı maksadı temine kâfi ad- detmedi. 'Türkiye askerinin Bulgarla- TI gaddarane tenkil etmekte olduk. Jarma dalr komitecilerin müfteriyatı tesirile müslümanlığa düşman olan bazı İngiliz muhabirlerinin gazeteleri. le İngilterede aleyhimize ihdas ettik- leri cereyana kapılmıştı. «Her ne kas dar mükemmel ıslahat lâyihaları ya- pılmış olsa istediğimiz tanzimatı Av- rTupa kontrolu altında bulunmıyan müslüman valiler ve memurlar mari- fetile icra ettiremeyiz» diyordu. Fakat işin bu derecelerde ileri götü. rülmesine ne Fransanın ve ne de Rus, ya ve Avusturyanın müsald olmadık. larına gerek Delkase ile ve gerek Rus- ya ve Avusturya elçileri ile vukubulan hususi dostane mülâkatlarımda hasıl ettiğim intibalarla hükmeylemiştim, Çünkü Fransa müttefiki olan Rusya- nın Şarkı Aksaya doğru yapmakta olduğu şimendiferi tamamlayıp Çin- den göz attığı Mançuriyi ele geçirin. ceye kadar Balkanlarda galleler çıka- rarak faaliyetlerinin sekteye uğramasır ni ve Avusturya hükümeti kezalik Balkanlarda Umumi Harbe müncer olacak vukuat zuhuru ile silâha dav. ranmak mecburiyetine düşmesini is- temiyorlardı ve gene hissiyatıma göre havnalelerin ilgasile vilâyetlerin usu- lü idaresinin ve maliye umurunun tanzimi ve jandarma ve maliye ve ad. ye için mütehassıs ve muallim sıfati- Je kendi tarafımızdan resmi olmıya- rak zabitler ve müfettişler alınması e Lord Lanzdaunun rızası kabil ola. cağı itikadında bulunduklarını Babı- #liye ve padişaha bildirdim. Bu tebligatım üzerine «gerek hava- le usulünün ilgası ve vilâyetlerin umu- ru maliyesinin tanzimi ve gerek ma- aşların her ay tedahülsüz verilmesi zalen matlubdur ve bu bapta evvelce padişah tarafından kati irade sadir olup ahkâmunın icrasına başlanılmış- tır. Mevcud olan jandarmanın ıslabı- na, tensikine teşebbüs edilmiştir. Mahkemelerimizin sureti muntazs- mada teşkil edilmiş olduğu malüm- dur. Hukuk mektebinden ve mâkeme- Rümeli mahkemelerinin noksanı ik- mal olunmaktadır. Binaenaleyh Av- rupalı memur kullanılmasına mâhai yoktur ve bu yolda bize verilen nasi- hatler memfaatimize ve hayrımıza hizmet için değil, mücerred hakkımız- da mazarratı mucip olacak emelleri tervice yol açmak içindir. Tarafınız- dan icab edenlere ona göre kanaat ve- recek tebligat ierasile bildirdiğiniz tasavvurların önüne geçmenin çaresi. ne bakmatız icab eder» zemininde bir cevap aldim, Fakat bu talimata göre Delkaseye ve elçilerden iktiza edenlere vukubu- lan beyanatımın tesiri olamadı. Bir müddet sonra Makedonyada vaziyet pek ziyade fenalaştı. Lanzdaun Make- donyaya ya Berlin muahedesini imza etmiyen devletlerden birine mensüp hıristiyan bir vali ve yahud devletle. rin tensibi le bir müslüman vali ta- yin olunup fakat refakatinde Avrupa. h muavinler bulundurmalı, jandarma için Avrupadan büyük ve küçük rüt- beli zabitler getirmeli, nizamiye ta- burlarını Bülgaristana tecavüze mü- said olmıyacak mevkilere kaldırmalı, Türkiye askerini kontrol altında tut mak ve vukuat hakkında sahih malü- mat almak üzere devletler tarafından altışar zabit yollanılmalı; Bulgarlara Jane dağıtmalır “diyordu. Rusya hariciye nazırı kont Lamzdorf ile Avusturya - hariciye nazırı kont Gluhoski, Lanzdaunun tekliflerini ge çiştiremediler. Biruz tadilâtla fakat gene hakkı hâkimiyetimizle, istiklâl- mizle telif kabul etmiyecek şeraiti ha- vi olarak Mürştek sayfiyesinde bir ıslahat programını yapıp zorla bize kabul ettirdiler. Makedonyada hâki. miyetimize müdahale ile iştirak etti- ler. (1903) bu menhus visayetten an. cak beş sene Sonra 24 temmuzda ka- nunu esasinin ilânı sayesinde kurtu. labildik. İmzaları altındaki Paris muahedesine göre İstiklâlimize rla. yetle işlerimize ecnebilerin müdahale edememelerine kefalet eden devletler sözlerinde durmadılar. Salih Münir Çorlu Mütekaid büyükelçi Kıymetli bir mülkiye memurunun ölümü Mülkiye mü- fettişlerinden B. lıklarda bulun- duktan sonra 937 de üçüncü si- Ergin nıf mülkiye müfettişliğine tayin edil mişti. Vefatı Dahiliye Vekâletinde büyük bir teessür uyandırmıştır. Dahiliye Vekili ve Parti.genel sekreteri B. Şükrü Kaya, derhal üçüncü umumi müfettişliğe, Gümüşhane ve Trabzon valiliklerine telgraf çekerek mütevef- fa hakkında lâzım gelen son ihtiras matın, kendisine lâyık bir şekilde i edilmbesini istemiş ve icab eden |; tibat alınmıştır. Sivil halkla birlikte Bayburt ala- yından bir müfreze ve mevcud jan- darma ve polis kıtaları, mektepler, bu vazife kurbanı müfettişin cenaze merasiminde bulunmuşlar ve cenaze evvelki gün'medienine tevdi editmiş- tir. Gerek mülki; gerek askeri makam- lar müteveffanın eşine taziyette bu- lunmuşlardır ve İstanbula hareket etmek tasavvurunda bulunan bayan Erginin her türlü yolculuk istirahat esbabını temin etmişlerdir. Saym B. Şükrü Kayaya ve teftiş heyeti ailesine, bilhassa bayan Ergine baş sağlığı diler, teessürlerine candan iştirak ederiz, e Merhum Kemal . i