14 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

14 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

.. .. Büyük okyano Büyük Okyanusların enginleri tü- kenmez servet mömbâı olduğu anla- şılmıştır. Şimdiye kadar bu engin su- larda yalnız baline balıkları avlan. makta ve bunların bilhassa yağların» dan istifade edilmekte idi. Müstemle- kelerden mahrum olan Almanya diğer devletlerden ziyade Okyanusların en- gin sularındaki balık servetinden isti- fadeye çalışmaktadır. Çünkü Alman bayrağı altındaki gemilerin tuttukla. ri balıklar için harice döviz vermeğe hacet kalmıyor. Bunlar memleketin parası mark ile satılıyor. Son zamanlarda Alman balıkçı ge- mileri fenni usuller ile araştırmalar yaparak Fransanın elinde bulunan Fasın kara suları haricindeki Atlas Okyanusu enginlerinde gayet zengin balık tarlaları bulmuşlardır. Bunları avlamak ve avlananlardan . slardaki servet | kıymetli olanları soğuk hava depola- rında muhafaza etmek ve kismen konserve yapmak yahud gübre hali. n6 getirmek için âdeta birer fabrika- ya benzer hususi gemiler hazırlamış- lardır. Richard Ohlrogge ismi verilen bu fabrika ki Almanyanın Kukshafen limanından kalkıp Fasın kara suları haricinde avlanmış ve gayet zengin bir hamule ile Almanyaya dönmüş- tür. Bu sefer de külliyetli miklarda hud konserve halinde getirmiştir, Almanya halkının yağ ihtiyacı kis- men baline balıklarından engin de- nizlerde tutulup sabih fabrikada çı- karılan yağlar ile temin edildiği gibi et ihtiyacı da kısmen Okyanusların enginlerinden getirilen balıklar ile temin olunuyor. Yugoslavyanın 'Yugoslavyanın başlıca bir servet memba ve ihracat eşyası da at ve si- gırdır. Bu senenin geçen sekiz ayı zarfında Yugoslavyadan harice on altı bin at çıkarılmıştar. Bundan mem- lekete kirk yedi milyon dinarlık dö- viz girmiştir. Bu atların üçte ikisi yani on iki bin küsur at Almanyaya hayvan ihracatı gönderilmiştir. Ayni müddet zarlında 46,126 baş sığır ihrac edilmiş ve bundan memle- kete yüz on milyona yakın döviz gir- miştir. Fakat en ziyade domuz ihra- catı büyük servet teşkil ediyor. Bu müddet zarfında memlekete çeyrek milyar dinardan fazla para gitmiştir. Çirkin gülen kız Bundan bir kaç ay evvel İngilterede genç ve güzel bir kız bir otomobil ka- zası geçirdi. Yanağına cam battı, çir- kin bir iz bıraktı. . Kız mahkemeye başvurdu dedi ki: — Ben büyük bir terzihanede man- kenim. Yüzümde kalan yara izi gülü- şümü çirkinleştirdi. Güldüğüm za- man yüzüm çok çirkin oluyor, zarar ve ziyan istiyorum, çünkü bu çirkin- lik yalnız işime değil, evlenmeme de mâni olacak, Koca bulamıyacağım. Muhakeme sonunda kıza 10,000 1i- ra tazminat verilmesi karar altına alındı ve kız bu parayı aldı. Derken günlerden bir gün kızi genç bir mühendis gördü. Gülüşünü pek beğendi, çünkü yüzünde kalan yara izi güldüğü zaman kızı çok daha gü- zelleştiriyordu. Evlendiler. Şimdi matbuat soruyor: Kız 10,000 lirayı geri vermemeli midir?.. Amerika piyango yapıyor Amerikada büyük bir piyango ya- pacaklar. Bunun için Vaşington hü- kümeti halkın reyini topladı. Yüzde elli iki kişi yapılsın, otuz iki kişi yapıl- masın dediler, üst yanı müstenkif kaldı. Arjantind Sıcaklar kürel arzın şimal nısfın- dan cenup rusfına geçmiştir. Şimdi Arjantinde ortalığı kavuran hararet hükmünü sürüyor. Bu memleketin merkezi Buenos Ayres'de hararet fah- Beylerbeyi Dikiş yurdunun bu seneki mezuniyet imtihanları Üsküdar sanat enstitüsünde yapılmış, imtihanlara beştalebe girmiş beşi de muvaffak olmuş» tur. İsimleri şunlardır: Bedia Bekir, Viktorya Bali, Zehra İhsan, Servet Han, Müzeyyen Mustafadır. Dün öğleden sonra Beylerbeyi Dikiş yurdundan bu sene mezun olanlara diplomaları verilirken diğer senelerin mezunları da hazır bulunmuşlardır. Yu. Karda yeni ve eski mezunlar bir arada görünüyor. Kuru üzüm ve incirden yağ çıkarılıyor İzmir (Akşam) — Memleketimiz- “#NR Almanyaya ihraç edilen kuru Üzüm ve incirlerin çekirdeklerile ku. Fu incir kabuklarından bir neyi yağ #ihsaline başlandığı, buraya ge En haberlerden anlaşılmıştır. Şim- “i Almanyada bu şekilde yağ istihsal €den 35 - 40 kadar Çırçır fabrikası Vardır. Müstakbel piyangonun büyük ik- ramiyesi yüz bin dolar olacak. Gazeteler diyor ki: — Görürsünüz büyük ikramiye mu- hakkak muhaliflerden birine düşecek- tir. Çünkü talih kördür! e sıcaklar renhayt 89 dereceyi bulmuştur. Cola- marca'da ise 109 dereceye çıkmıştır. | Buğdayların kasrulacağından kor. | kuluyor. Edirne Halkevinde bayrak hakkında konferans Edirne (Akşam) — Edirne Halke. yinde lise başmuavini Fahri tarafın- dan bayrak mevzuunda bir konferans verilmiştir, i Hatib konferansta bayrağın yüksek mâna ve kudsiyetinden bahsetmiş ve bayrağa karşı olan vazife ve durumu- muzu herkesin anlıyabileceği bir dil. yi i Je anlatmıştır. mersin ve tuma balığını tutmuş ya- | ahlâkını, duygularını anla - mak kabil oluyormuş Amerikanın ta- rınmış muhar- rirlerinden oNal- ton Essari dişle- rin delâlet ettiği mânalardan bah- seden bir kitap çıkarmıştır. Av- rupada ve Amerikada bir insanın ya zsına bakarak seciyesini anlıyanlar vardır, Essarinin koyduğu esaslar iyi- ce etüdedildikten sonra karşınızdaki yabancı insanın ne tıynette bir insan olduğunu birkaç dakika zarfında öğ- renivereceksiniz. Bunun içinlâzım olan şart o yabancıyı güldürmektir. Gülmeğe başladı mı, derhal onun ru- hunu tahlile başlıyorsunuz... Demek ki bundan sonra genç bir erkek bir kızla tanışırsa veokızda hoşuna giderse kizin karakterini öğ“ renmek için haftalarca onunla ko- nuşmak ihtiyacındn kurtulmuş olu- yor, Muharrir Essarinin kaidelerini bi- len bir erkek karşısındaki kızın mese- lâ mağrur mu yoksa mütevazi mi, ta- binti mı sevdiğini, yoksa monden eğ- lencelerden mi hoşlandığını kolaylıkla öğrenebilir. Buhün için kızı güldür- mesini, gülerken dişlerine bakması kâfi geliyor!... * 'Essari, kitabının mukaddemesinde muhtelif diş şekillerini birer birer ayı- rarak onların her birine bir seciye mâ- nası vermek için senelerce tedkikler yaptığını yazıyor. Essari daha evvel birçok eserler neşrettiği ve bu eserleri- ne Amerikada kıymet verildiği için sözlerine herkes inanıyor. Dişlerin dizisi her şeyden evvel iki büyük grupa ayrılıyor. Birinci grupu araları birbirinden açık olan dişler teşkil ediyor. Bunlar idealistiklerin dişleridir. İkinci grup yanyana vebir- birine bitişik olan dişlerdr ki bunlar da materiyalistin dişleridir. Dişler bu suretle iki grupa ayrıldıktan sonra teferrünta girişiliyor. Pek çok olan bu teferrüattanı birkaç tanesini zikrede- lim, Gayet küçük ve kavis şeklinde bü- yümüş olan dişlerin sahipleri kendi kendilerine bir fikir edinmek iktidarı- nı haizdirler, dalma mütereddid gö- rünürler, bununla beraber çok egolst- tirler, Biri diğerine, benzemiyecek kadar gayri muntazam dişlere malik olan Amerikanın tanınmış muharrirlerinden Essari bir kitap nmeşrederek bu iddiada bulunmaktadır. Kitapda muhtelif şekildeki dişlerin delâlet ettiği manalar etraflı bir şekilde anlatılmaktadır. ve zaviye dişleri bilhassa sivrilen in- sanlar zalimdir- ler, fakat aynı za- manda iktidar sa- hâbidirler. Haya- tı çok severler, ek- seriya hayatta mu- vaffak olurlar, her türlü mânianın Üze- rinden bilâkaydüşart atlayıp geçerler. Geniş ve yuvarlak dişlerin sahipleri hasud olurlar, birdenbire hiddetlenir- ler, hiç kimse İle geçinemezler, gayri Sâmimi olurlar, onlarla muartefe pey- da etmekten kimse hoşlanmaz. Dişlerinin şekilleri muntazam ve tamamile düzgün olan ve hakkında «inci gibi dişlere malik» sözü kullanı- Jan kimseler mağrur tablatli insan- lardır, onlar yalnız parlamaktan hoş- lanırlar, fevkalâde ögoisttirler, yanla- rında başka, bir insanım bulunmasına tahammül edemezler, Tabii daha birçok diş Leferrüatı var- dır ki, insanın seciyesi hakkında hü- küm vernvek için dikkate almak lâzım gelir. Meselâ dişlerin rengi, dişetlerine gömülüş tarzı gibi incelikler de ehem- miyeti haizdir. Nalton Essari âdeta ye- ni bir ilim meydana koymuştur, Yeni, fakat eğlenceli ve aynı zamanda ica- bında çok işe yarıyacak bir ilim... 700 para yüzün- İzmirde bik Gö bir kahveciyi öldürdü İzmir (Akşam) — Yeni müzayede bedesteninde yüz para alacak yüzün- den bir cinayet olmuştur. Malatyalı Ahmedin kahvesinde evvelce kahve içen Kâzım, kendisinden yüz para kahve parası istenmesinden muğber olarak gidip sarhoş olmuş ve bedes- tene gelmiştir. Orada kahveci Ah- medle kârşılaşınca: — Var mı bana yan bakan! diye bağırmış, Ahmed de: -- Kahve parasından borcunu ver, demiş, İki taraf birbirine ağır küfür- ler savurmuş ve kavgaya tutuşmuş» tur, Ahmed de, Fanti Kâzım da br çaklarını çekerek birbirine hamle etmeğe başlamışlardır, Daha kuvvet- HM olan Kâzım, kahveci Ahmedi altı- na alarak göğsünden, başından vü- cüdünün muhtelif beş yerinden ağır surette yaralamıştır. Hidise yerine yetişen polis B. Ab- dullah, Kâzımın elinden bıçağı çekip almasaydı Ahined oracıkta Kâzımın bıçak darbeleri altında can verecek- NN yaralı olarak hastaneye kal- dırlar Ahmed ölmüştür, Kâzım tu- tulmuş, meşhud cürümler kanununa göre derhal ağır ceza mahkemesine verilmişlir, Katil ve maktul 25 yâ- şındadır, Üniversite rektörü Ankara- dan döndü Ankaraya giden Üniversite rektörü B, Cemil Bilsel dün şehrimiz dön- müştür. ve traş makine- leri iki Çanakkale havalisinde çok ağaç yetiştiriliyor Bir çok ağaçlara fıstık aşılandı, yeniden zeytinlikler ve bademlikler kuruluyor Edirne (Hususi) —- Umumi Müfet- tişlikçe Gaziantep ve İzmir - Tire ha- valisine gönderilmiş olan Çanakkale Ziraat Müdürü Tahir Erman 10 gün- Yük bir seyahatten sonra Çanakkaleye dönmüş, Biga, Bayramiç vilâyet ve kazalarına mühim miktarda fıstık ve kestane aşı kalemleri getirmiştir. Bu aşılar Kazdağ eteklerinde pek bol olan yaban kestane korularile Melen- geç ağaçlarına tatbik edilecektir. Bu yıl İzmir fuarındaki Trakya paviyonunda üç yıllık fıstık aşıları. nın verdiği mükemmel fıstıklar teş- hir edilmiştir. Çanakkalenin sahil kazalarile Geli. i bolu kazasında yaban Zeytinlik ve koruluklar vardır. Üç senedenberi aşı ve budama hareketleri çok ilerilemiş- tir. Aşıcı ve budama ustaları 1400 € çıkmış ve vesikalar verilmiştir. Bu belgeli ustaların sayısı 3.000 i bula» caktır. Umumi Müfettişlikçe takdir gören zeytincilik mütehassısı Zekinin yetiştirdiği zeytin fidanlığı ve çekir- dekten yetişen üç senelik zeytin aşi- larında mahsul görünmesi dikkati çe- kiyor. Çanakkale Ziraat müdürü ile arka- daşları iyi bir çalışma ile bir çok fi- danlıklar kurmuş ve Trakyanın bü- yük hareketini genişletmiştir. Ğ Onbeşinci yıl hazırlığı Adanada yüzlerce tak kurulacak Adana (Hususi) — On beşinci cum- huriyet bayramının her yıldan daha güzel bir şekilde kutlanmasını temin için hazırlıklara şimdiden başlarımış- tır. Halkevi ve Partide hazırlık komi- teleri toplanmakta ve programi tan- sim etmektedirler. Adananın muhte- lif yerlerine konulacak yüzlerce takın yerleri tesbit edilmiş ve inşaata baş- lanmıştır. Kültür Bakanlığı da bu hususta şehrimiz Kültür direktörlüğüne bir program göndermiştir. Bu programa göre ilk okullarda günün büyük bir kısmında talebeye cumhuriyetin mâ- nası, Türk inkılâbı mevzuunda ders- ler verilecektir. Bir çok yerlerde halk kürsüleri ku- rulmakta ve hatiblere şimdiden mey. zular verilmektedir. İngilterede hamallar grevi Londra 1$ (A.A.) — Lens istasyon. Jarı hamalları ile kontrol memurla. rından grev yapmış Olanların adedi halihazırda 3,400 e baliğ olmuştur. Çukurovada zirai tedkik Heyet bugünlerde Ankaraya dönerek raporunu verecek Adana (Hususi) — Ziraat Vekâleti umum müdürü Abidin Egenin riya- setindeki heyetin bölgemiz zirai va- giyeti üzerinde otedkiklerde bulun- makta olduğunu bildirmiştim. Bu Heyet İçel mıntakası zirai vaziyetini de gözden geçirmek için şehrimizden Mersine gitmiştir. Heyet, Mersin mıntakasında köy- leri dolaşmış, müstahsil ve ihracalçı- - larla temaslarda bulunmuştur. Heyet Tersustaki zirai vaziyeti de gözden geçirmiştir. Bay Abidin Ege ve arka- daşları bugünlerde Ankaraya döne- cekler ve raporlarını Ziraat Vekâleti. ne vereceklerdir. NOVOTNİ LOKANTA ve BİRAHANESİ Mayestro MEHMET ZORLU ida- resinde ve Macar san'atkârlarından