14 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

14 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Ayrupada yeni bir mesele (Baş tarafı i nci sahijede) Tonya aleyhinde vaziyet almıştır. Bu münasebetle bugün bu müessesenin önünde kanlı bir vaka olmuştur, Bir kişi ölmüş, bir çok kimseler yaralan- mıştır. ı Danzig, Pomeranya hakkında Almanya ile müzakere yok Varşova 13 — Pat «jansından: Bir ecnebi memba, Polonya üs Almanya arasında Danzig ve Pömeranya hak- kında müzakereler yapıldığına dair bir haber neşretmiştir. Polonya ma- hafili bu haberi saçma addetmekte ve Polonya #e Almanya arasındaki iyi komşuluk münasebetlerini bozmak için ortaya atıldığını söylemektedir. Yeni Ruten hükümeti erkânı Pragda Prag 13 (A.A) — İlk muhtarRü- ten hükümeti erkânı, husüsi bir tay- yare ile Pragdan Uzhoroda gelmişler. » dir. Nazırlar, kesif bir Halk kütlesi tarafından karşılanmişlar ve milli marş çalınmak suretile selâmlanmış- lardır, Nazırlar, Uzhörodun büyük meydanına gitmişlerdir. Orada Na- zırlardan Brodi ile Revay ve müste- şarlardan Volones ile Büesk birer nu- tuk söylemişlerdir. Macaristana arazi verilmesini pro- testo için Prag hükümetine ve Kor- mono konferansında © bulunmakla olan Nazır Basinskiye bir çok telgraf- lar göndermiştir. Karpatlaraltı Rusyasında örfi idare Prag 13 (A.A.) — Mukasevo'da ve Karpatlaraltı Rusyasının diğer birçok mintakalarında örfi idare ilân edilmiş- tir. 5 teşriniervelde bir tâkim kaçakçı- lar, Macaristandan Çekoslovakyaya si Bu silâhlar, Alman markalıdır, Sekiz tedhişçi Borzava nehri üzerindeki bir şimendifer köprüsünde vukua getir. Gikleri bir infilâk ile bu köprüyü hasa ra uğratmışlar, müteakiben Miizcevo » Borzava istasyonunu tahrip etmişler, bir Çekoslovak memurunu öldürmüşler ve bir kadın yolcuyu yaralamışlardır. Ayrı zamanda diğer bir takım ted. hişçiler de telefon hattını ve demiryos Tunu tahrip etmek niyetile hududu te» cavüz etmişlerdir. Pazartesi » salı gece» si, tedhişçilerin miktarı artmıştır. Fa- kat jandarma ve askerler, bunları Mu- kasevo civarında dağıtmışlardır. Ted- hişçilerin ekserisi ölmüş ve yaralan- mıştır. Brehovo ve serijün mıntakaların- da örfi idare, on teşrinievvelde ilân edilmiş ve hudud sımsıkı kapatılmıştır. Örfi idare, dün Mukasevo'ya teşmil edilmiştir. Bunların hepsi de Macardır, Öğle vakti Brehovo mıntakasında Rü- ten jandarması zabitlerinden biri tod- hişçiler tarafından öldürülmüştür, Bir çok tedhişçi tevkif edilmiştir. Prag 13 (A.A.) — Gazetelere naza- ran Karpatlaraltı Rusyasında kâin Mukasevo mıntakasında örfi idare ilân edilmiştir. Bu tedbir, şu cürümlere ta- allük etmektedir: Fesad ikaı, tasmim ve tasavvurlarla yapılan cinayetler, silâhbedest olarak yapılan sirkatler, demiryollarının telg-| raf ve telefon hatlarının tahribi, diğer taraftan Karpatlaraltı Rusyasının va- li muavininin bir emirnamesi Beroho- vo, Sovljus, Şüst, Tacovo nahiyelerin- de her nevi silâhların 24 saat zarfında teslim edilmesini emretmektedir. Lwow'da mahkümiyetler Varşova 13 (A.A.) —bBir tedhişçi teşekkülün yirmi dört azası Lwow mahkemesi tarafından üç buçuk sene ile on iki sene arasında muhtelif hapis cezalarına mahküm edilmişlerdir. Son buhran Avrupaya 50 milyara mal olmuş (Baş tarafı 1 inci sahifede) sının bilânçoları bu hususta vaziyeti bir nebze aydınlatmaktadır. Alman askeri hazırlıklarının başla- dığı mayıs sonundanberi mevkii teda- vülde bulunan banknot miklari 1,800 milyon mark yani 27 milyar frank art- mıştır. Bunların en çoğu Münih itilâ- fından evvelki son günlerde Relcsh- bank tarafından tedavüle çıkarılmış- tır, 23 ile 30 eylül arasında 1,277 mil- yan mark (19 milyar frank) tedavüle ihrac edilmiştir. Bu mülâhazst, Po- ionya ve Macaristana da teşmil edilir. Banknot ihracı ameliyesi, bütün Av rupada hızlı bir surette işlemiştir. Fransa, İngiltere, Almanya, Belçika, İtalya, Holanda gibi başlıca altı mem- lekette banknot miktarının 53 milyar frank artmış olduğu hesap edilirse bütün Avrupada banknot miktarının 60 milyon arttığına mübalâğasız hük- medilebilir, Yugoslavya madenleri Son senelerde istihsalât süratle arttı Belgrad 13 (A.A) — Yugoslav mâ- den sanayinin tensiki neticesinde istihsalât ve satış süratle artmıştır. Yugoslavya, bugün bakır istihsali sahasında Avrupa birincisi ve dünya- da yedinci gelmektedir. Kezâ kurşun istihsalinde Avrupada birinci ve dün- yada yedinci gelmektedir. Çinko istihsalâtına gelince Yugos- lavya Avrupada ikinci ve dünysde altıncı gelmektedir. Maden. istihsalâ- tının geçen sene tesbit edilmiş olan kıymeti yekünu, bir milyar dokuz yüz yirmi milyon dinara baliğ olmuş- #5» Bu meblâg, evvelki refah senele- yord» tesçil edilmiş olan netayici geç- Letedir. " Alâkadarların bütün dikkati, en oder teknik usulleri kabul etmek <a, tile maden sanayiini rTâsyonalize gy-değe matüftür, Maliye tayinleri İzmir (Akşam) Deftardarlık buğdayı koruma kontrol memuru eski defterdar B. Nurullah Ünlü baş konirolörlüğe, Çeşme mal müdürü B, Cemil Tekin Kemalpaşa mal mü- dürlüğüne, Menemen mal müdürü B. Rauf Cebeci Milâs mal müdürlü- ğüne, Milâs mal müdürü B. Emin Ödemiş mal müdürlüğüne tayin gdil- mişlerdir, Amerikada büyük bir yangın i 12 benzin deposu ateş aldı Nevyork 13 (A.A) — Niyu Jersey'- de Linden'desiti Servis Refining Kom- paniye sid ve 27;252,000 litre hacmi istiabisinde oniki benzin deposu in- filâk etmiştir. Bir kilometre nısıf kutrunda hir daire dahilinde bulu- nan bütün yerlerin tahliye edilme- sine mecburiyet hasil olmuştur. Çün- kü hararet dayanılmıyacak derecede şiddetlidir. İtfaiye efradı civardaki depoları kurtarmağa çalışmaktadır. 4 gönderiyor Roma 13 (A.A.) — Fransa masla- hatgüzarı, Fransanın yeni Roma se- firinin agremanı hakkında Kont Çi- ano nezdinde bir teşebbüste bulun. muştur. ” İş dairesi umum müdürünün - ar ikikleri İzmir (Akşam) — İktisad Wekâle- (i iş dalresi umum müdürü B. Enis Behiç, İstanbuldan şehrimize gelmiş, İş kanununun tatbikatı üzerinde ted- kiklere başlamıştır. Burada birkaç gün kalacak, sonra Manisa ve Aydı- na giderek tedkikatına devam ede cektir. Kavga ve cerh Kasımpaşada oturan Recep, Şakir isminde bir arkadaşile bir para mese- lesinden kavga etmiş, Recep, Şakiri , bıçakla omuzundan yaralamıştır. AKŞAM Edirnede Etnog- rafya müzesi Büyükkarıştıran modern bir kasaba oluyor Edirne (Akşam) — Şehrimizde açılan Etnografya müzesi için Kültür Bakanlığı daha 110 parça kıymetli eşya göndermiştir. Müze dikkatli bir tasnife bağlanmıştır, Bir sene sonra şimdiki yerini de taşacaktır. Mister Börn namında bir İngiliz bu müzeyi gördükten ve Edirnenin bü- yük âbidelerini gezdikten sonra Gene- ral Kâzım Dirik'e demiştir ki; «— Yabancı gibi Edirneye geldim. Fakat kendi evimden çıkar gibi ayrı- yorum.» Sinanın iki eseri de yepyeni yaptırıl- mışlır. Birincisi Rüstempaşa camisi, ikincisi bugün dahi terazileri mevcut olan Horhor sularının 3 kilometre- den köye bol tarzda borularla getiril- miş bulunmasıdır. Bayındırlık Bakanı B. Ali Çetinkaya bu sular için 15,000 lira verdirmiş, suyu tarihile birlikte meydana çıkarmış, üçte birini asfalt yola, üçle ikisini Büyükkarıştıran köyüne vermiştir. Bu işe Haik ve Va- kıflar U, Müdürlüğü de yardım etmiş, köyün küçük bütçesi de elden gele- ni yapmış ve böylelikle minaresile cami bitmiştir. Büyükkarıştıranda saz ve samanla yapılmış olan damlar, kiremidie ör- tülmektedir. 3000 ağaçlı bir koru vücude getirilmiştir. Şimdi de mey- valıklar, cevizlikler yoncalıklar dahi yeni Karıştıran köyünün sırtın- da yapılıyor, Güzel anıt ve tavuk is- tasyonlarile süsleniyor... Örnek köy- lerin en ilerisi olan ve üç yıl önce bir harabeden ibaret olan Büyükka- rıştıran şimdi tanınmaz bir köy ol- muştur, Mardinde evkafa ait bir çok emlâk meydana çıkarıldı Mardin (Ak- şam) — Şehri- miz ve mülhaka» tında © oldukça zengin vakıflar vardır. (Fakat, uzun senelerden- getiren bu emlâk eşhas elinde ka- lp gitmiştir. Yeni vakıflar Mardin vakıflar müdürümüz B. müdürü B. Hamdi Hamdi Tekin ida- Tekin renin bu büyük servet membalarıni bularak meydana çıkarmış ve eşhas elinden alarak genel direktörlük adi- na tapuya bağlamıştır. 938 denberi tapuya böylelikle bağ- Janan milkler, temin eyledikleri gelir itibarile ehemmiyetle kaydedilmeğe şayandır. Bu meyanda Mardinde sek- sen binlira kıymetinde bir han ve Savur kazasında müteaddid su değir- menlerini zikredebiliriz. Müdür, tarihi âsarın muhafazası yolunda da kıymetli tedbirler almış ve bunları harabiden, mahvolma teh. likesinden kurtarmıştır. Kızillepede yüksek tarihi ve mimari kıymeti haiz ecnebi memleketler: Seneliği 3600, altı aylığı 1900, üç aylığı 1000 kuruştur. Adres tebdili için yirmi beş kuruşluk pul göndermek lâzımdır. E 1090 1235 627 Y Va, 432 608 1200 1802 1735 1002 İdarehane: Bahâli civarı Acımusluk sokak No. 13 ii Giyin Soldan sağa: 1 — Perakende, , “Tevali, Riş, 4 — , Er, 6 — An, Rota, 7 — Tecennün, 8 — Erlas, 9 — Irz, Ciklet, 10 — ZI, Yel, İla, Yukarıdan aşağı: 1 — Patavatsız, 2 — Efemine, Ri, 3 — Beval, Cer, 4 — Adana, Br, 5 — Kel, Yenice, 6 — Enise, Nail, 7 — Etrüsk, 8 — Derd, on, Li, 9 — Eziyet, Bet, 10 — Aşerat, Ta. YENİ NEŞRİYAT: ciddi bir tehlil ve tedkik neticesi olarak yazılmış obulunan bu kitabin ikinci cildi de papyekuşe üzerine basılmış olduğu halde intişar etmiştir. harrir tarafından edilmiştir. Kitabın ikinci cildi Matisse'den Begonzac'a kadar olan müstakil resi üs- tadlarının tenkidini ve 73 klişeyi ihtiva tarihi ve onun üstağlar: hakkında etraflı ve sahih malimat edinmek istiyen resimi amatörlerine ve bütün sanat meraklıla- rına tavsiye ederiz. Eminönü Halkevinin ayda bir çıkardığı Yeni Türk mecmuasının 70 inci sayısi in- alacağımdan eskisinin hükmü yoktur. Lise 3, 848 numarada Cemil Tulaykurt saat 10 da yapılacaktır. İsteklilerin misyona müracaatları, (7189) 26 NCI 12,000 elbisesi açık eksiltmeye konulmuştur, | Daire Müdürlüğüne müracaatları, TURK HAVA KURUMU BUYUK PIYANGOSU Birinci keşide: 11/İkinciteşrin/938 dedir. Büyük ikramiye: 40.000 liradır... Bundan başka: 15.000, , 10,000, liralık ikramiyelerle (20.000 ve 10.000) liralık iki adet mükâfat vardır... a Yeni tertipten bir bilet alarak iştirak etmeyi ihmal etmeyiniz. Siz de piyangonun mes'ud ve bahtiyarları arasına Yüksek ziraat enstitüsü rektörlüğünden 1 — Kurumumuz 3 Fakültesine mensup tslebeler için 400 takım keten iç 3 — İhalesi 15/10/9388 cumartesi günü saat 10 teşekkil komisyon tarafından yapılacaktır. 3 — Muhammen bedeli «1800 muvakkaten teminat 135 liradır. 4 — Dâha fazla izahat ve parasız şartname alınak İsteyenler Enstitümüz NACİ ÇAĞLAR KİMYA LABORATUVARI İdrar, kan ve stir hayati tahliller yapılır. Bayoğlu: Foto Kanzler üstünde, İstiklâl enddesi Emgen Apartımanı No, 65. Telefon: 35 - 212 PUDRALAR Modasında Büyük bir tebeddül Mübalâğak «Makiyaj» kalmadı. CİLDE SÜRÜLECEK GAYET İNCE BİR PUDRA, TABİİ BİR GÜZELLİK VERİR. Parisin şık ve kibar kadınları, yeni bir moda meydana atmışlardır. On- lar, bütün gün zarfında hiç parlak- uk izi vermeksizin şeftali çiçeği bir ten temin eden yeni bir pudra keş- fetmişlerdir. en ince bir pudrayı ipekli elekten üç defa geçirilmiş ve hakikaten krem urun araştırmalar neticesinde elde ettikleri buenson usul - Tokalon mitessesesi tarafından imtiyaza alın- mıştır. Tokalon pudrası parlak bir buruna ve yağlı manzaralı bir cilde nihayet verecek ve size nefis ve 8 saat zarfında «Met; bir len temin edecek- tir. «Fini Mat» Tokalon pudrasını kullandığınızda ne rüzgâr, ne yağ- mur ne de ter, cildinizin güzelliğini bozmaz. Sehhar güzelliğinizi arttı- ran bir tazelik ve bir cazibe verir. 8 cazip ve yeni rengi olan Tokalon pudrasını isteyiniz ve kullarımız, Safranbolu İcra memurluğundan: 938/1167: Safranbolunun Akçasu ma- hallesinden Dizdaroğlu Halim kızı Fatma Dizdara (790) Itra borçlu Bafranbolunun Yörük köyünden olup İstanbul Beşiktaş Şeniikdede Cami sokak 12 No. da Çavuş Oğlu Al mahdumu Mülhiddin namına Çı- karilan icra emrinin mümaileyhin elyevm ikametgâhı meğhul bulunduğu icra em- rinin altına mübaşir tarafından verilen gerhden anlaşılmıştır, İşbu ilân varaka- sı tarihinden itibaren beş gün içinde mu- maileyhin borcunu ödemesi veya mal be- yanında bulunmasi içta etari tebliği ma- Kamına kalm almak üzece Hinolunur. ZAYİ Ankara Gazi lisesinden aldığım yedinci sene tasdiknamesini kaybettim. Yenisini ed eskisinin değeri yoktur. mukayyı alacağımdan Said Tamboy P. T. T. Fabrika müdürlüğünden Mukilelif hat bakıcı alâtile deveboynu demiri imalinde kullanılmak üzere on dört kalem lama demiri ve saire açık eksiltme ile salın alınacaktır. Mu- hammen bedeli 725 lira 47 kuruş olup eksiltme 21/10/938 cuma günü sabahı şartnameyi görmek için her gün eksiltmeye girmek içinde 5$ lira 41 kuruştan #baret muvakkat teminatlarını vezmeye yatırdıklarına dair olan makbuzlarla beraber muayyen gün ve saatte fabrikada müteşekkil ko- TERTİP girmiş olursunuz. da Rektörlük binasında mü» (4025), (7010) j