15 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

15 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

B. Hitler, eski Macar Başevkili ve Hariciye Nazırı ile görüştü Sene 21 — No, 7184 — Fiati her yerde 5 kuruş Macaristan Çeklerle müzakerenin kesildi- Sini 4 devlete bildirdi Aynı zamanda menafüni korumak için icap eden tedbirleri alıyor Fransız gazetelerine göre İtalya, Macaristanın davasi- na müzaheret edecekmiş. Bu yüzden Almanya ile ara- sında ihtilâf çıkmasına imkân varmış Deyli Telgraf gazetesine göre ise İtalya, Macar istek. lerine şimdiye kadar olduğu gibi kuvvetle müzaherete mütemayil değilmiş Budapeşte 14 — Çeklerle müzakere- Min kesilmesi üzerine Macar heyeti Bu- dapeşteye dönmüştür. Derhal Kabine toplanmıştır. Toplantıda, müzakereye İştirak eden Hariciye Nazırı de Kanya Vaziyet hakkında izahat vermiştir, Macaristan, müzakerenin neticesiz kaldığını Münih anlaşmasını İmza €den dört devlete bildirmeğe karar vermiştir. Ayni zamanda Macarista- Mın menafiini korumak için icap eden tedbirleri alacaktır. Macaristanın istekleri Budapeşte 14 (A.A.) — Hükümet Bâzetesi olan Fücggellenseg. bugünkü başmakalesinde Komarno'da Macaris- tan ile Çekoslovakya arasında yapıl- makta olan müzakerelerde Macar hü. kümetinin kati noktai nazarını şöyle bülâsa etmektedir 1 — Halkın ekseriyeti Macar olan toprakların Macaristana iadesi 2 — Bu iade keyfiyeti yapılırken, Macaristandan vaktile cebren alınmış olan bu topraklarda halk nisbeti ara- (Devamt 10 uncu sahijede) Macar Hariçiye Nazırı de Kanya Macar - Karpat hududun- da kanlı hâdiseler oldu 300 kişilik silâhlı Macar tedhişçi grupu esir edildi Budapeşte 14 (AA) — Macar- Karpat hududundan gelen haberler, bu hududdda ahali ile Çek asker ve Jandarması arasında ciddi hadiseler vukuuna dair Leh kaynağından gelen malümeti teyid etmektedir. Beregs- Zâsz şehri askeri bir kamp manzara- $1 arzetmektedir, Bu şehirde ve civa- Tnda mühim jandarma müfrezeleri W bir kaç alay mevcuttur, Beregszasz, Munkacz; Uzhörod ve İkinci derecede ehemmiyeti haiz di- Ber bazı mevkilerde Macar ve Ukren halk O nümayişler yapmışlar, bir kaç Macar süngü ile yaralanmıştır. Munkacz'de Beregszasz'da ve diğer bazı mevkilerde örfi idare ilân edil- Miştir. Bu hafta başlarındanberi bu on ehir mitralyözlerle o çevrilidir. halk göl teşkil et- Miş ve gizli silâklar ortaya çıldnıştır. © Süretle ki, son iki gece zarfında Kar- MR pat Ukraynasının bazı yerlerinde hâ- diseler vukubulmuştur. Macar ajansı, bu hadiseler Çek ma- kamları tarafından > ehemmiyetsiz gibi gösterilmekte ise de tank ve zırhlı otomobillerin müdahalesinin bu id. diayı cerhettiğini kaydederek «mülk tecilerin raporları Ukrayna Karpat- larında isyan vukuunu kaydetmekte- dir» diyor, Prag 14 (A.A.) — Uzhorod'dan res- mi membalardan gelen haberlere göre Çekoslovak askeri kıtaları ve jandar- maları, Karpatlaraltı Rusyasında Sey« Mjus mmtakası ormanlarında, (Maca- ristandan gelen 300 kişilik silâhlı bir Macar tethişçisi grupunu muhasara ve esir etmiştir. Esirlerin ekserisi, mü- nevverdir ve hepsi, Macar ilhakçı te- şekküllerine - mensuptur. Bunların arasında Macar nasyonal sosyalist partisi şefi Szalassinin oğlu da vardır, (GE EZD| — p CUMARTESİ 15 Teşrinievvel 1938 Binicilik Okulu açıldı Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Okul talebesi, açılış resminde bulunan Mareşal Fevzi Çakmak'ın önünden geçiyor Atatürk Ankaradan geler gelen Hariciye Vekilini kabul etti Hariciye Vekili muhtelif meseleler hakkında ma- ruzatta bulundu İstanbul 14 (A.A.) — Dün An- karadan gelen Haricye Vekili Dr. B. Tevfik Rüştü Aras, öğleden sonra Dolmabahçe sarayına gide- rek Reisicümhur Atatürk tara- fından kabul buyrulmuş ve uzun müddel yanlarında kalarak muh- telif mesall hakkında maruzatta bulunmuştur, Bbikkatler: ————— Kanser Kanser yalnız mahiyeti ve akibeti #ibarile değil, musablarının çokluğu noktasından da en müthiş hastalıktır. Bizdeki tahribatı henüz katiyetle bel. Ki değil. Fakat Paris şehrinde diğer dfetlerden, bu meyanda veremden de fazla vefiyala sebep olduğu istatistik- lerle anlaşılmıştır. Üniversitemizin profesörlerinden anesindeki modern hastalar üzerinde bay Söalitzer, Türk | matbuat mümessillerinin müesseseyi dünkü ziyaretleri esnasında şu müşa- hedesini bildirdi; biz de halkımıza ha- ber verelim: — Tedavile kurtarılabilecek pek çok hastalar mevcuttur; ekseriyet, vücu- dünde gayri tabiilikler gördüğü hal. de pek geç müracaat ediyor. Bu ge- cikme yüzünden iş işten geçmiş bulu- nuyor. - se Daimi Fotograf müsabakamızın 1. ilk- teşrin 1938 seçiminde hediye ka- zanan eserlerin mabaadi bugün (8) inci sahifemizdedir. izahi İstatistikler!.. (1) 60 sene İstanbulda yaşayan bir adam (Yazısı 9 uncu sahifemizdedir) İngilterenin silâhlanma işine hız vermesi Alman mahfillerini kızdırdı Gazeteler «İngiltere kara ordusunu karada harp yapacak surette teslihe devam ederse Almanya, bu silâhlanmanın hedefini İngiltereden soracaktır» diyorlar Leon Blum: “Ahval, üç beş ay sonra müşkilâtın artacağını gösteriyor , diyor Berlin 13 — İngilterede silâhlan- ma işine hiz verilmesi Alman. siyasi mahfillerini fena halde kızdırmakia- dır. Gazeteler İngilteredeki silâhlan- ma faaliyetinden bahsederek bunun Münih'teki havaya uymadığını yüzı- yorlar. Alman gazeteleri, İngilterede bu hummalı silâhlanma faaliyeti devam ederse Almanyanın da icab eden ted- birleri alacağını kaydederek yeni iti- madsızlık havasının mesuliyetini İn- giltereye yüklemektedirler. Frankfurter Zeitung, diyor ki: «Almanya, Fransa ve İngilteredeki bu yeni silâhlanma dalgası karşısın- da alâkasızlık gösteremez, Hitler Sar- brük'te söylediği nutukta Almanya- nın ecnebi silâhlarile olan nisbeli gözönünde bulundurmak mecburi. yetinde olduğunu söylemiştir.» (Devamı 7 inci sahifede) 'Naziliğe doğru mu? 'Çekoslovakyada iş kampları kuruldu Yahudi düşmanlığı başladı Prag 1 A.A.) — Gazeteler, yeni teş- Mecburi işe tabi olanlar hususi mü- kil edilen iş kampı hakkında uzun taf- silât veriyorlar. On sekiz yaşından yu- karı olan sıhhati yerinde ve fakat iş- siz bulunan bütün erkekler bu hizme- te tabidir. Keza işsiz kadınlar da bü i hizmete mecbur edilebileceklerdir. Mecburi iş kampında çalışacaklar üniforma giyecekler ve tıpkı neferler gibi günde bir buçuk kuron alacaklar- dır. Bu kampların kumandanlarını ve öğretmenlerini ciheti askeriye tayin edecektir. esseselerle rekabet yapacak işlerde kul, lanılmıyacaklardır. Yahudi düşmanlığı Prag 14 (A.A.) — Alman ajansı bil. diriyor: Narodni Listy gazetesi, «Evi- mizde kendimiz hâkim olacağız» baş- lıklı bir yazısında Yahudilere ihtarda bulunmakta: «Azmimiz, onlarınkinden daha kuy- | vetlidir ve misafir perverliğimize de- yamdan imtina etmekliğimiz müm- kündür.» demektedir. (Devam: 7 inci sahifede)