13 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

13 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Hollivudu gezdiriyorum : İ Emir mektupları Californiadaki bütün büyük pazarları) İzmirde ziraat müzesi kuran bir Istanbullu: Bay Hatem.. ve akuaryum açılıyor Hollivudda dükkânlara bir göz atarsanız her şeyin|Belediye, birinci kordonda çiçek meşheri açmağa karar ateş paha Size «Yalanlar memleketi» ismin- deki yazilar serisinde Hollivudun ve artistlerin hayatlarını anlatmağa çar lıştım, Şimdi okuyucularına Holli- vud denilen bu pek meraklı yeri, s0- kağ sokak gezdirmek istiyorum, İki üç yazı içinde benimle beraber Hol livudu dolaşacaksınız. Şimdiye kadar Hollivüud bir şehir olarak derli toplu anlatılmamıştır. Bu yazılarımla siz4 bunu anlatmağa çalışacağım. İşle yola çıkıyoruz. Farzediniş ki Nevyorktan bindiğimiz iren Los Angeles şehrine geldi. Burada tren- den inmeğe mecburuz. Hollivuda git mek için ya ötobüse, ya otomobile, yahud tramv veya şehir trenine binmemiz lâzımdır. Lo Angelesden Hollivuda otomo- bil üç çeyrek saat sürer, kırmızı ş8- hir trenleri de bu mesafeyi aşağı yu- karı aynı zamanda katederler, Los Angelesin meşhur büyük parkının önünden otobüse bindik. er İngilizçe biliyorsanız Hollk vud otobüsünde konuşulan şeylere ulak misafiri olmak pek eğlenceli. dir. Çünkü aşağı yukarı yolcuların hepsi sinema figüranları, yalrud si nema ile alâkası olan işgüç sahibi insanlardır. Otobüs Los Angelesden Hollivudu gelinciye kadar mütemadiyen sine- madan, meşhur yıldızlardan, tanın- muş rejisörlerden bahseder dururlar. Meselâ şöyle bir konuşmaya kulak misafiri olursunur: — Bu çalıştığım filimin yedi sah- de Garry Cooperin karşısında uyorum. Onunla 14 cümlelik bir muhaverem olacak... Doğrusu Gar- Ty Cooper çok güzel adamı... Hem de nazik... — Benim de bu filim çok hoşuma gidiyor. Filmde Carol Lombardımn oda hizmetçisi oluyorum... e konuşmaları dinliye dinliye şehirden yani Los Ancelesden çıkar- sınız. Bir müddet sayfiyelerden, ge- çersiniz, İşte uzaktan büyük bir ko- ruluk göründü. Bundan sonra meş- hur Hollivud bulvarı görünür, Hol- livudun en büyük sinemaları, tiyat-" roları, moda mağazaları bu büyük caddenin üzerindedir. Eğer Holliivuda yaklaşırken dük- kân camekânlarındaki etiketlere bir göz atarsanız şaşırırsınız. Üç çeyrek ötedeki Los Angeleste gördüğünüz aynı eşya, aym yiyecek, içecek mad- deleri Hollivudda üç, dört, hattâ beş misli fazladır. Hollivad Los Ancelese nazaran çok pahalı bir yerdir. Sinema memleke- tinde senede yalnız iki gün hayat çok ucuzdur. Bu günlerin biri tam yaz mevsiminin sonunda, öteki de şubat ayınmn son günü. Bunlara Amerikada «Dolar günü, derler. Bu günde her şey bizim «toparlak hesap» dediğimiz şekilde satılır. Yani fiat lerde hiç bir kesir, büçuk yoktur. Her şey 1,2,3, #4dolara veya daha fazlaya satılır Böyle günlerde bir malı hakikaten yarı fiatine, hattâ da- ha ucuza salın almak mümkündür. Halk giyecek şeylerini ekseriya bu «Dolar gün» lerinde satın alır. Dolar günlerinde akşam olmadan bütün mağazalardaki mallar biter, her dük- kân camekânlarına kadar boşalır, Civardaki her kasabanın, her kö- yün, her şehrin «Dolar günü; ayri Ayrı zamanlara ras getirilir. Ameri- kada her ailenin birer otomobili ol- duğu için «Dolar günü, olan yerlere Bitmek, oralardan alışveriş etmek üâdettir. Bizdeki muhtelif semtlerde kuru- lan Salıpazarı, Çar: 2 rı gibi bir şey... Fakat dünyanın en süslü pazarla» Tı, insana hayret verecek derecede $ik bakkal dükkânları Hollivudda ve Los Ancelestedir. Bunlara «Market» denir. Bu, pazar manâsına gelir. Işil ışil eleklriklerle donatılmış olan bu «Market» lerde neler bulunmaz. sına olduğunu görürsünüz Los Angelesten Holiruta giden tramvaylar Bir tarafta sıra sıra kasaplar... Ci- gereller, beyinciler, çiy paça, yani ko- yun, sığır bacakları satanlar. Bir tar rafta zerzevaiçılar, bir tarafta bak- kallar, bir tarafta yaş, bir tarafta ku- ru yemişçiler... İşte meşhur #Hollivud pazariş nın | önünde durduk, Bu «Hollivud paza- ri ni İlk defa Amerikada açan kim olsa beğenirsiniz? Kuzguncuklu bay Hatem isminde İstanbuldan gitmiş bir Musevi vatandaş... Yalnız Hollivud pazarını değil, Ka- Hforniyada Market denilen bütün bu pazar yerlerini bizim Kuzguncuklu bay Hatem açmıştır. Bütün Ameri- kada bay Hatem gayet akılı bir iş adamı olarak tanılır. Bay Hatemin dükkânlarınm küşad merasimlerini Kaliforniya ve Nevyork valileri yap- miştar, İsterseniz şu Hollivud pazarına gi- rip öteberinin flatine bir göz atalım. Yiyecek flatleri ateş pahasınadır. Et pahalıdır, yumurta pahalıdır, yak nız ucuz olan süttür. Son derece ne- fis, yağlı sütler ş#işesile beraber 11“ senttir. Yani bizim paramızla bir 18 re süt 12 - 13 kuruştur. Sonra Amerikelilar çok beyin ye miyorlar galiba... Etin flati son de- Tece yüksek olduğu halde 4 tans be yin bizim paramızla 12 - 18 kuruşa satılır, İşte beraber pazarda dolaşıyoruz. Bütün yıldızlar evlerine lâzım olan öteberiyi bu Hollivud pazarından al- dırtırlar, Burası yıldızlar için en na” dide, en turfanda ve tabit ateş paha» sına şeyler satarlar... İşte bir molosikletin arkasındaki küçük bir arabaya öleberi dolduruk du, Bu Hollivula yeni! gelen meşhur Avrupalı yıldız Daniel Darieux'ye gi- diyormuş. Eğer dikkat ederseniz pa ketlerin arasında Fransiz şampanya» si ve Fransız şarabı görürsünüz, Frans sız şampanyasına ve Fransiz konya» ğına bayılır. Gelecek yazımda gene sizinle be- raber Hollivuddan ve yukarıda bah- settiğim pezarda çalışan İstanbul- Julardan bahsedeceğim; “Tekirdağ Finikevi heyeti Ferhandanlı köyünde ! Tekirdağ (Akşam) — Halkevi içtimal yandım kolu bu hafta doktorlarla ve İ bir irşat heyetiyle birlikte Tekirdağ mer kezine bağlı Boyalı, Hacıköy, Ferha- danlı, Ahmedikli, Kaşıkçı, Kazandere, Ortaca, Çitköy ve Banarlı köylerini gez- miştir. Heyet köylerdeki bütün hastaları muayene ederek gereken Ilâçları vermiş ve hastaneye kaldırılması lüzumlu olanları tesbit ederek sevketmiştir. Ayrıca ber köy muhtarını kullanabileceği , iliçlardan köylere dağıtılmış, sıhhi ve iç- timai bilgiler Üzerinde öğütlerde bulunulmuştur. Köy gezilerine devam edile- cektir. MN “a verdi İzmir faarında vakıflar paviyonü İzmir (Akşam) — Ziraat Vekâleti tarafından İzmir Fuar sahasında in- şa ettirilen büyük ziraat müzesi bi- nasının tanzimine şimdiden başlana- caktır, Ziraat Vekili B. Faik Kurdoğ- lu, Kültürpark ziraat müzesinin çok mükemmel şekilde hazırlanmasına büyük ehemmiyet veriyor. 45,000 li- raya inşa edilen müze binası, Kül- türparkta Kızılay kurumu idaresin- deki sıhhat müzesinin karşısında ve o, müzeden daha büyük ve mükem- mel bir binadır. Zirmat müzesi, 'Tür- kiye ve bilhassa Ege mıntakası mah» sulleri hakkında bütün ziyaretcilere tam bir fikir verecek mükemmeliyet» te tanzim edilecektir, Bu işle Borno- va ziraat mücadele istasyonu müdü- Tü B. Nihad İğriboz meşgul olucak- tır, 939 senesi Fuarı için şimdiden ha» grlıklara başlanmıştır. Denizbank umum müdürlüğü, önümüzdeki sene Fuarında bir akuaryum vücude geti- recektir. Belediye ve Fuar komitesi reisliği, bu hususta Denizbank umum müdürlüğü nezdinde teşevbüste bu- lunmuştur, Geçen Fuarda vakit dar olduğu için Denizbankın, geniş ha- gırlıklar yaparak iştirak etmek üze re 1939 senesi Fuarında bir aknar- yum vücude getirmesi muvafık gö. rülmüştü. Türkiye Karadeniz sula- rında yaşıyan hayvanlarla yetişen nebatatın her nevi ve cinsini ihtiva edecek akuvaryumun şimdilik hazır. hklarına başlanması Deniz bank umum müdürlüğü, Türkiyenin ilk ve büyük akuaryumunu, gelecek se- neki Fuar için Kültürparkta vücude getirecektir. Tarih! denizciliğimizin ve büyük inkılâptan sonraki denizciliğimizin yüksek varlıkları da akuaryumda bü- tün zenginliğile tebarüz ettirilecek tir. Denizbank tarafından yaplırılan tedkiklerde İtalyada Venedikteki de- nizcilik müzesinde Türk denizciliği- ne ald gayet kıymettar vesikalar bu- Tunmuştur, Çok eski, büyük ve tari- hi bir defterde Türk denizcilerinin şimdiye kadar duyulmamış adlarına, muvaffakiyet ve harplerine aid taf- silâta tesadüf edilmiştir. Bütün bu kayıtlar çıkartılacak ve Denizbank umum müdürlüğü tarafından gele- cek seneki Fuarda teşhir olunacak- fir, Bu mühim vesikalaria denizcilik tarihimizin birçok şerefli sahifeleri daha aydınlatılmış olacaktır. Belediye otobüsleri Belediye, Almanyadan 25 otobüs daha satın alacaktır. Bunlardan iki- si seyyahların İzmir civarındaki ha- rabeleri ziyaretleri için tahsis edile- cek ve kırkar kişilik olacaktır. Yeni satın alınacak otobüsler, konforlü ve çok kullanışlı olanlardan inlihab edi- Jecektir, İzmir belediye seçimi İzmir Belediye seçimi sona ermiş, C. H. P. namzedleri ittifakla şehir meclisi âzalıklarına intihab olunmuş- lardır. İzmirin imarı, sıhhi ihtiyaç- larının temini, güzelleşmesi, iktisa- di hareketinin artması, Belediyenin mali vaziyetinin düzene konması için Belediye reisi Dr. B. Behçet Uzun yedi yıldanberi çalıştığı Belediye reis- liğinde görülmemiş bir enerji ile yap- tığı işler, gösterdiği muvaffakıyetler muhitte kendisine karşı sempati ve takdir hisleri uyandırmışlır. Bilhas- sa Kültürpark ve İzmir Fuarının baş- hı başına övünmeğe değer bir eser ölarak vücud bulmuş olması bu tak- dirleri arttırmaktadır. Bütün bu 8 beplerin tesirile Belediye seçimi es nasında Beleğiye Uza bazı sevgi tezahürleri gösteril. miştir, Reyler tasnif edilirken rej pusulalarında görülen bazı yazılar, B. Behçet Uzun ne kadar sevilmiş ve takdir edi. olduğuna delildir, Rey- lerin bir kısmında şu satırlar görül müştür. «Göz bebeğimiz Behçet Uzun gene rels olması şartile.» Yabvd: 4— O, daima reis cmak kaydiles Bir seçim mıntakasında da şöyle bir görüşme olmuştur: İhtiyar bir adam, rey sandığının başına gelmiş, reyini atmak üzere partimizin nam» zed listesi knedisine verilince orada bulunan memurlara sormuştur; — Onun adı bu listede var mı? Memurlar merak ederek (0) dan maksad kim olduğunu sormuşlar, o vakit ihtiyar zat da: — Belediye reisi Behçet Uz. de miştir. Yeni şehir meclisi 1 ikinciteşrinde ilk toplantısını yapacak ve reisliğe hiç şüphesiz gene B, Behçet Uzu s8 çecek, muhitin sevgisine tercüman © olacaktır. Merkez hali Belediye, dört yüz bin lira sarfile İzmirde büyük bir hâl inşa ettirecek- ör. Bu hâl, şimdiye kadar Türkiyede inşa edilmiş olanlardan başka sistem» de olduğu için betonarme hesapları- nın Viyana veya Berlinde mütehas- sıslara tedkik ettirilmesi ve mütalâa larının alınması muvâfık görülmüş- tür, Belediye baş mühendisi B, Ca- hid, bu maksadla belediyece yakın- da Viyana ve Berline gönderilecek- tir. Belediyece inşa ettirilmekle olan Çocuk hastanesi binasının betonar- me hesapları dn gene bu mültehas. sıslara tedkik ettirilecek ve mülas lâaları alınacaktır. N Belediyece halkta çiçek ve ağaç Sevgisini arttırmak maksadile birin- ci Kordonda bir çiçek meşheri açılar caktır,