13 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

13 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Şehrimize gelecek İngiliz takimi Bir buçuk ay kadar evvel İngilte- rTeye ve Avrupanın muhtelif şehir lerine hususi şekilde bir seyahati yapan ve bu arada uğradığı memle- ketlerin spor hareketlerle yakından alâkadar olarak teşkilâtları hakkın- da malümat edinen maruf sporcula» rımızdan Fenerbahçeli Zeki Rıza dün sabah ekspresle şehrimize avdet et miştir, Londrada bulunduğu siralarda bir İngiliz futbol takımını İstanbula g*- tirmek için teşebbüslere giriştiğini haber aldığınız Zeki Rıza İstasyon. da kendisini gören bir arkadaşımıza şunları söylemiştir; — Evet aldığınız haber doğrudur. Nihayet İstanbula bir İngiliz takımı- nı getirmek için angajman yapmağa muvaffak oldum. Yalnız Türk fut- boletlarının değil, bütün dünya spor- culaının hayallerinde yaşattıkları futbolün mucidi İngilizleri Haziran içinde şehrimizde göreceğiz. Şimdiye kadar yaptığımız hususi teşebbüsler muhtelif vesilelerle akim kalmıştı. Bazı kere istenen parayı çok yüksek gördük. Bazı kere izin temin edile- medi; velhasıl Türk sporunda yeni bir çığır açacak olan İngilizleri bir türlü şehrimize getirmek kısmet olmamış- tı.Bu sefer bülün bunlar benim için bir engel olmaktan uzak kaldı. Muhte- Nif vasıtalardan istifade etmek yolunu buldum. Ve klübümün Haziran ayı içinde tesid edilecek yıldönümü için İngilterenin en kuvvetli teşekkülle- rinden biri olan Middlese Vanderers klübü ile şehrimizde üç karşılaşma için mutabık kaldım. Bu anlaşmada biraz da şans yardı- mi olduğu muhakkaktır. Çünkübu kib İngilterenin en fazla seyahat yapan takımlarındandır. Şimdiye kadar tamam 49 defa Av- rupa seyahati yapmış ve bu seneki seyahati 50 nci olduğu için bu mü- nasebetle bir jübile tertib etmişler. Jübilenin parlak bir şekilde tesidi için şimdiye kadar hiç bir İngiliz ta- kımına nasib olmıyan Türkiye seya- hatini kabul ettiler, İngiltere federasyobu kendi fut- bolünü hariçte temsil edemiyecek kudrette olan her hangi bir takımın harice çıkmasına izin vermemekle olduğundan kendileri bu seyahate çok fazla ehemmiyet - âifetmekte ve mümkün olduğu kadar kuvvetli gel- meğe gayret etmektedirler, Maamafih ben de Türk futbolü hakkında kendilerine bir nebze ma- lümat vermiş olmak için şimdiye ka- dar şehrimizde yaptığımız merkezi Avrüpa takımları maçlarının netice- lerinden bahsettim. İngiliz takımı ile yapılan anlaşma- ya Güneş klübüde dahildir. Maç- ların birisi Fenerbahçenin yıldönü- münde Fenerbahçe İle diğeri Güneş ile yapılacaktır. İlk iki karşılaşma- Vanderers şehrimize geliyor Fenerbahçe yıldönümünde Ingiliz takımile karşılaşacak B. Zeki Rizanın EDEN. MES dan alınan neticeye göre üçüncü mar | ” oymneninri bir Tig maçinda © çın hangi takımla yapılacağı tesbit edilecektir.» Verdiği izahattan dolayı kendisine teşekküir ederek ayrıldığımız bay Zeki Rıza İngiltere futbolü ve Avrupa tedkikleri hakkındaki düşüncelerini bilâhare bildiriceğini vadetmiştir. Bu haftaki lig maçları İki hafta evvel başlıyan lig maç- larına bu pazar gene dört stadda birden devam edilecek ve Taksim stadında Galatasarayla Süleymani- ye, Güneş ile İstanbulspor, Beşiktaş stadında Topkapı ile Beşiktaş, Fener- bahçe stadında Beykoz ile Hâl, Fenerbahçe ile Vefa karşılaşacaklar. dır. Bu maçların İçinde birinci plânda bir karşılaşma olmamakla beraber Fener stadında yapılacak Vefa - Fe- nerbahçe maçı haftanın en mühim karşılaşması addedilebilecrek mahi- yettedir. Diğer stadlardaki karşılaş- malar Klüb mensupları takib edilecek derecededir. tarafından Frensvaruş şehrimize gelmek istedi Macaristan şampiyonu ve merkezi Avrupa kupası ikincisi meşhur Frens- varuş şehrimizde üç maç yapmak ü- zere alâkadarlara müracaat etmiştir. İçinde Macar milli takımının mü- teaddid oyuncuları ve bilhassa dün- yanın en kıymetli merkez muavini olarak tanınan Dr. Şaruşinin bulun- duğu bu takımın Cümhuriyet bay- ramında veya yılbaşı tatilinde geti- rileceği tahmin edilmektedir. Kendi- sile muhabereye girişilen Macar ta- kımının şehrimizde yapacağı maç- ların Fenerbahçe, Güneş ve Galafa- saray İle olması tekarrür etmiştir. Askeri liseler atletizm birincilikleri Askeri liseler arasında bertib edi- len atletizm birinciliği müsabakala- rına bu hafta Cumartesi ve Pazar günleri Kadıköy stadında devam edi- lecektir. Programa göre yapılacak karşılaşmalar gülle, sınkla yüksek ve 400 metre sürat ile bomba, 3000 mefte mukavemet, üç adım ve 4Xx100 bây- rak yarışıdır. TATİETETA MİES öy o Talihliler Tayyare piyangosunun son keşidesinde kazananlar Tayyare piyagonsunun “bu dejaki keşldesinde kazanan talihliler şunlar- dır: « 200,000 lira kazananlar: Bursada Fidan hanında Nesim Bahar çırağı Yasef, İzmirde sarraf Avram oğlu Jo- 28f, Çatalca cezaevinde jandarma Mehmed'e üç arkadaşı, Taksimde Sıra- servilerde bayan Nermin, Clihangirde Bakraç sokağında Konel apartımanı üçüncü katta bayan Sofiya, 40,000 lira kazananlar: İzmirde ka sap Ali, Ayancık Zingal şirketinde bekçibaşı Sabri, Trabzon gümrük mü- hafaza memurlarından Kemal, Yeni- köyde şekerci Manon, 25,000 Ilra kazananlar: Sipahi ocağı âzasından Manyol Peynirciyef, Saray- köy demiryolu amelesinden Resul, Ay- dın Germencik Hava Kurumu başkanı Hüseyin ve iki akadaşı, Üsküdar İca- diye 28 numarada Fırat, Tütüngüm- rük 46 numarada komisyoncu Yorgi Topaloğlu, Kadıköy Moda enddesi 108 numarada bayan Hatice. 20,000 lira kazanan: Akhisar (Ma- nisa) da tütüncü Cahid. 12,000 lira kazananlar: İzmirde boya ci Mehmed Ali ve ortağı Süleyman, Kütahya Cümhuriyet (okahvesinde Sabri, Akhisar (Manisa) da lokantacı Faik, Taksim Firuzağa 213 numara- da Rasim, Muğla dağ alayı birinel bö- lük yüzbaşısı Hilmi, Suraski mağaza- İ sında müstahdem Alayo, | 1000 lira kazananlar” Em Yaman Ali sokak 30 numarada Alek- sandro ve ortağı Karlo, Beykoz | dard gaz kumpanyasında. İbrahim, On beşinci yıl dönümü hazırlığı Cümhuriyetin 15 inci yıldönümü şenliklerinin hazırlıklarına bütün alâkadar daireler büyük bir faaliyetle iştirak etmektedirler, Belediye bu s€- ne yapılacak tenvirat ve diğer tesisa- tan geçen yıllara nisbetle daha iyi ol- masını istediğinden, şehirde yapıla- cak takların şimdiden inşasına baş- latmıştır. Bundan başka İstanbul komutanlığı, Maarif müdürlüğü, Hal- kevleri bayramın kendilerine taallük eden kısımlarına ait hazırlıklar yap- mışlar ve bazı esaslar tesbit etmişler- dir. Bütün bu hazırlıkları toplıyarak ge- niş bir progaram tanzim etmek üze- re bugün saat 15 te Belediyede Şehir meclisi salonunda vali B. Muhiddin Üstündağın reisliği altında bir top- Jantı yapılacaktır, Bu toplantıya kay- makamlar, Halk Partisi kaza başkan- ları, Halkevleri mümessilleri, askeri mümessiller, Maarif müdürü ve diğer alâkadar müesseselerin mümessilleri iştirak edeceklerdir. Karı koca, baba EE dövmüş Unkapanında Mehmed kızı Saba- hat, diğer Mehmed isminde biri ve karısı Ayşe ile kavga etmişler, iddia- ya göre baba kız, karı koca tarafla. rından adam akılı dörülmüşlerdir. Polis dövenleri mahkemeye vermiş- tir. Bursanın et ihtiyacı Devlet Ziraat İşletme Kurumu mü- dürü, B. Şefik ile Kurum Baytar mü- dürü B. Naki Nacinin, şehrimizin et ihtiyacı hakkındaki tedkiklerini bi- tirdiklerini yazmıştık. B. Şefik ve Na- ki Naci, buradan Bursaya gitmişler. dir, Ziraat Vekâleti yalnız İstanbulun değil, doğu vilâyetlerinden getirile. cek kasaplık hayvanlarla Bursa ve havalisi et ihtiyacını da temin etmek is- tediğinden, B. Şefik ve B, Naki Naci Bursanın ihtiyaçlarını da mahallin- de tedkik edeceklerdir. Bu arada Me- rinos koyunu etinin de lezzet ve nefa- set bakımından vaziyeti tedkik edile- cektir. RADYOLIN ile SABAH, ÖĞLE ve AKŞAM her yemekten sonra muntazaman dişlerinizi fırçalayınız Adliye Vekâletinin bir tebliği 13 Teşrinlevvel 1938 Mahkeme kararlarını bozmağa sebep olan hatalar Usul kanununa ve hususi kanunlara aid bozma sebepleri Ankara (Akşam) — Ceza, usul ve hususi kavunların tatbikatında mahkemelerin sık sık hataya düş tüklerini ve bu suretle bir çok hü- kümlerin bozulmakta olduğunu na- zarı dikkate alan Adliye Vekâleti bozma sebebini teşkil eden hata- ları bir araya toplamıştır. Mahke- meleri olduğu kadar dava vekillerini ve hak sahiblerini yakından alâka- dar edeceği şüphesiz bulunan bu hataları bildiriyorum. Usul kanununa ait bozma sebepleri I — Doğum tarihi resmen tesbit edi. meksizin suçlunun cezasından yaş w”»*- bile tenzilât yapılması. — Her celsede bulunan hâkim ve müddelumumilerin adlarmın vekili bu- lundukları takdirde sıfat ve salâhiyetleri- nin gösterilmemesi. 3 — Hâkimler kanununun Sinci mad- desi ile muvakkat maddesinin ikinci ben- di hükmüne göre yalnız sorgu bikimli- Zinde terfi hakları tanınmış olan sorgu hâkim vekliilerinin bunun haricinde kaza vazifesini ifa etmelerine mesağ olmadı- Bi halde heyet meyanına alınmaları. 4 — Vazife dolayısile işlenen suçlardan | dolayı merclinden karar alınması lüzu- mundan zühul edilmesi, 5 — Usul hükümlere uygun olarak kendisine teblizat yapılmıyan şahsi da- vacının duruşmaya gelmediğinden bahlis- Je 361 inei maddeye İstinaden düşme kararı verilmesi. 6 — Keşif varakasında ehli vukuf im- zasının bulunmaması. 7 — 258 üncü madde sarahali hilâfına 5 kületi sebebinin 9 — Suçluların tecil talebi hakkında bir karar verilmemesi, 10 — Son sözün suçluya verilmemesi, 11 — Şahidler arasındaki suçlu mü- bayenetinin usulen hal ve telif edilme- mesi, 12 — Suçlunun hüviyetinin tesbit edil- memesi, harç mikdarının karar yerinde gösterilmemesi, suçlunun talebi alınmak- sızın binniyabe sorguya çekilmesi. 13 — Hususi kanunlarda muhakeme mereli gösterilmediği takdirde da bakmak asliye mahkemesinin vazifesi hilinde iken sulh mahkemesince riyet edilmesi. 14 — Suçlunun müdafaalarının esbabı mucibe ile reddedilmeksizin usulen tah- kik ve tedkik edümemesi, 15 — 3öl incel madde hükmünün şahsi dava yolile takib edilen suçlardan gayri- sine de teşmil edilmesi, 18 — Mesulü bilmalin tazminatla mah- küm edilebilmesi suçlunun mahkümiye- tine mütevakkıf olduğunun nazara alın- mamasi, 17 — Teşdid sebebi gösterilmeksizin as- gari haddin tecavüz edilmesi. 3 — Suçta uğradığı zararların tazmi- hini istemiyen müdahile tazminat hük- medilmesi. 19 — Mahallen keşif icrasına karar ve- rildiği halde sebebsiz sarfı nazar edil- — Küçük olan mağdurun şahsi da- va e mer düşünülmemesi. 21 — Yanı emir üzerine 343 üncü maddenin ilk fıkrastle bozuları hükümler- de takriri muhakemeye cevaz olmadığı- nın düşünülmemesi, 22 — Mükteseb hakiın ihlâl edilmesi, 23 — Müdahillerin men'i muhakeme ka- rarları aleyhine itiraz haklarının. bulun- duğunun düşünülmemesi, 94 — Bozmaya uyulduğu halde muk- tezasına riayet olunmaması, borma kâ- ranma uyulduktan sonra ve yahut hü- kümden evvel bir müdafaası olup olmadı- fanın suçluya sorulmaması, 25 — Tazminat mahiyet ve sebebinin gös 28 — Ayni ağır ceza mahkemesinin ka- şa dairesinde bulunan asliye mahkemesi ile iera tedkik mercileri arasında tahassül eden ihtilâfin hallinin ağır ceza mahke- mesine ald olacağının düşünülmemesi, 97 — Esası kabili temyiz olmıyan ka- rarların vazife noktasından temyizi caiz olınışacağının düşünülmemesi, 28 — Hafif hapis veya hafif para ceza- sının feri olarak verilmesi iktiza eden müsadereye dahi sulh ceza kararnamesi ile karar verlebileceğinin düşünülmemesi, 29 — Bir suçun müşterek falilerinden birizinin mevkuf olması mevkuf iri de suçlu tarafından verilen temyiz iddiası müddetinin tatilde cereyanını mucib olan hakkının düşünülmemesi. 30 — Hikimin tasdik etmemesi üzeri- ne sorgu hâklmliğine iban verilen ade- mi tahliye kararına karşı itirazının ted- mi tahliye kararına karşı itirazın ted- son celseye gelmiyen müdahile lazminai hükmedilmesi, $2 — Kanunen muayyen olan müddet- İerin cereyaninda cumartesi gününün he- saba katılmaması, 3) — Memurların #uçuna İştirak eden şaemur olmıyan kimseler hakkında ah- kâmı umumiyeye tevfikan muamele ya pılacağının düşünülmemesi. 84 — Şahidilikten çekilmeye hakları olanlara bu haklarının bildirilmemesi ve haktan mewi muhakeme kara verli- mesi, 35 — Vekâlet ücretinin müekkile hük- medilmesi icab ederken taraflardan ol- miyan vekillere hükmedilmesi, 36 — Mevkufun kaçmasına sebebiyet veren jandarmaların hareketlerinin adli bir suç olduğunun düşünülmemesi, 37 — Vekâlet ücretinin davanın ehem- miyeti ve vekilin çalışması gözününde tu- tularak takdiri icab ederken celseyo göre takdir edilmesi, 33 — Nakzın şümulü harleine çıkılması, Hususi kanunlara ait bozma sebepleri 1 — Kanun yollarına müracaat eftmi- yen müdahahlilere ceza iskat edildiği halde suçluya harç yükletilmesi, 2 — Suçta iştirak hali bulunmadığı halde suçlulara müşterek harç hükmedilmesi, 3 — İdare heyetince yapılan tahkikatın harç tayini noktasından tahkikat mahi- yetinde olduğunun düşünülmemesi, 4 — Vekâlet ücretinden nisbi harç alınması- na karar verilmesi, $ — Muvakkat tatil, evlenme vukuu sebeble verilen tecil ka- rarlarından harç alınması, 6 — Karşılıklı davalarda asl davacıya harç yükletilme- mesi, 7 — Nlsbi harcın tazminat ile bir- likte davacıya verilmesine hükmedilmesi, 8 — Suçlu hakkında yaş küçüklüğü se- bebile takibat icrasına mahal olmadığı. na karar verilmesi üzerine şahsi davacı- dan harç alınması, 9 — Bozma kararla- onm taaddüdü halinde dahi yalnız bir bozma harcı alınması lözumundan zühul edilmesi, 10 — Yakalanan kaçak eoşyala- rın ehli vekufa muayene ettirilmesinin yeni deli mahiyetinde kabulile suçluya tam harç yükletilmesi, 14 — 1918 sayılı kanumun yirmi yedinci maddesinde ya- zilı para cezası Âmme para cezası mahi- yetinde olduğu halde suçluya nisbi harç yükletilmesi, 15 — Hadisede ilk tahkikat yapılmadığı ve İpi ap yeni vekil ika- me edilmediği harç tayininde 52 nel maddenin önem, 16 — As- ker bulunan suçluya harç tarifesi kanu- nunun 190/5 inci maddesi mutlak hük- müne aykın olarak harç yükletilmesi, 17 — Kaçakçılık kanununun neşriden ev- vel #hal edilerek müstamel olarak dük- kânda bulunan kopye kâğıd defterinin bulundurulmasında (Kaçakçılık (kasdi- nin bulunup bulunmadığının gözetilme- mesi, 18 «- Mazeret veya gaybubetleri oi- madıkça müddelumumi veya sorgu hâki- mine Obaşkâtiblerin vekâlet etmeleri, 19 — Hususi surette kullanılan ayarsız öl“ gülerden dolayı mlâkadarlara ceza tayin edilmesi, 2) — Biletsiz seyahat suçunun cürüm olarak tersif edilmesi, 21 — Buğ- day koruma kanununa muhalefetten do- layı verlimesi İâzımgelen vergi zamlarile bu malların müsaderesi kararının mah- kemelere değil, mali mercilere aid bu- unduğunun düşünülmemesi, 22 — Tıbbi eczanın ködekse göre tayin edilmemesi, 23 — Heyeti mahsusa kararına vaki it- razın mülerizin duruşmaya gelmediğin- den bahisle reddedilmesi, 24 — Kanunen ceza tehdidi altına ee 7 manlarda işlenmiş olan itiyada esas ittihaz edilmesi, 25 — Rühsatsız müs- kirat satmak suçuna ceza vermek mali mercilere aid olduğu halde heyeti mah- susa tarafından ceza verilmesi, 25 — Ka- çak olmişan kapsül, barut, saçma Kibi inhisar maddelerini rühsatsız satmak suç teşkil etmeyip bunlar hakkında 2441 sa- yılı kanunun dördüncü maddesinin tat- bik icab edeceğinin düşünülmemesi, mı — Muhtar yalnız men ve takib ile mükellef memurlardan olduğu halde bun- lar hakkında men, takip ve tahkik e mükellef memurlar hakkındaki hü- kümlerin tatbik edilmesi, 28 — ve istimal için suçlu yedinde bulunan müteaddid kaçak maddeleain ayrı ayrı istilzam ettiği para cezalarının yekünu- nun 20 lirayı geçtiğinden bahisle suçun kaçukçılık olarak tevsif edilmesi, 20 — Gümrük teşkilâtı olmiyan yerlerde güm- rük kaçakçılığından dolayı hazine nami- na mal müdürlerinin davayı takibe sa- Mihiyetleri bulunmadığından bahisle mah- kemelere kabul edilmemeleri, 30 — il numaralı kararnamenin Türk parasının kıymetini koruma bakkındaki kanunun ikinci maddesi sarahati veçhile mahallen ve usulüne tevfikan ilân edilip edilme- diğinin araştırılmaması, 3i — Hâkimle- rin suçunda iştiraki bulunan kimseler hakkında hâkime tebaan hâkimler kanu- hu hükümlerinin tatbik edileceğinin dü- AZiZE AŞAR Salonlarında teşhir etmiş oldu- ğu Paris modellerini mevsim sonu münasebetile, uygun şeraitle elden çıkarıyor. 184 Galatasaray İlsesi karşısı. Kat 2 bakikemhesi