13 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Ispanyada Ebre cephesin-| de muharebeler oluyor Iki taraf da mühim muvaffakiyetler kazandıklarını iddia ediyorlar Barşelon 11 — Hükümet kuvvetle- rinin Ebre cephesinde taarruza geçe- rek mühim muvaffakıyetler elde et- tikleri tahakkuk ediyor. Hükümet kuvvetleri, Frankocuların haftalarca gayret neticesinde elde ettikleri mev- zileri, bilhassa sahilde meşhur 705 ve 450 rakımlı tepeleri geri almışlardır. Tepelerden biri Sierra Pandola, diğeri Sierra Col de Coso'ya hâkimdir. Pandolo cephesinde hükümetçiler birdenbire taarruza geçmişler ve ça- buk ilerlemişlerdir. Bundan istifade ederek 705 rakımlı tepeyi ve sonra 450 rakımlı tepeyi ele geçirmişlerdir. Frankocular 450 rakımlı tepeyi ge- ri almak için topçu ve tayyare kuvve- tinin yardımile birçok taarruzlarda bulunmuşlardır. Bu taaruzlar defedil- miştir, Franko karargâhının tebliği Salamanka 12 (A.A) — Franko umumi karargâhının tebliğinde deni- liyor ki: «Kıtaatımızı dünkü salı günü de Ebre cephesinde yeni muvaffakıyetler ka- zanmiş ve düşmanin birçok mevzile- rini ele geçirmiştir. 100 esir aldık ve “ düşmana ağır zaylat verdirdik. Elimi- ze geçen mevzilerden yalnız tek bi- rinde 408 ölü saydık. 9 ve 10 ilkteşrin tarihinde tayyare lerimiz Valensiya limanile Barselona Hedef harpmiş! Bir Alman gazetesi, İngil- terenin silâhlanmayı ileri götürmek propagandasına hücum ediyor Berlin 12 (A.A) — Deutsche Ak gemeine Zeltung, İngilterede silâh- lanmanın âzami derecede ileri götü- rülmesi lehinde yapılmakta olan şid- detli propagandayı mevzuu bahse- derek diyor ki; «Münih anlaşmasına rağmen İngi- liz matbuatının bir kısmında ve hat- tâ Vinlerton, Kingsley Wood gibi Kabine o erkânınm nutuklarında bu yolda yapılan propagandalar Alman- | ların nazarı dikkatini celbetmekten hâli kalmaz. Almanya, aradaki silâh | misbelini tehlikeli bir şekilde ileride | bozacak olan bü propagandalara da- ha uzun müddet göz yumamaz. Dİ- ğer taraftan Eden ve arkadaşlarının İngilterede gitgide artan nüfuzları- ni de kaydetmeliyiz. Bunların Avam kamarasındak: son nutukları Hitle- rin Sarbrükde ileri sürdüğü noktai nazarı temamile teyid eder mahiyet- tecir. Bu adamların h hedefi harptir.» ingiliz ihtiyat Ordusu Zabit ve tür Glee olarak 86,689 | kisiyi buldu Londra 12 (A.A.) — Harbiye Neza- reti tarafından dün akşam bildirildi- ğine göre ihtiyat ordusunun mevcudu 1 ilkteşrinde zabit ve nefer olmak Üze- re 86.689 kişiye baliğ olmakta idi. Bu miktar harpten sonra kaydedilen en yüksek rakamdır. ! General Peef ve Stoyanof'un cenaze merasimleri Sofya 12 Evvelki günkü sulkast. ta ölen Genel Kurmay başkanı Gene, ral Peef ile binbaşı Stoyanof'un Ce nazeleri bugün merasimle kaldırılmış. tır. Cenaze alayı çok muazzamdı. | Mezarlıkta müteveffanın eski bir ar. | kadaşı nutuk irad etmiştir. Sofya 12 (A.A.) — Beynine kan hü. cum ettiği için bu sabah şırınga ile ka- ri &lınan Bulgar ordusu erkânı harbi- m zilinin katili tp kendine ge ve diğer bazı şehirlerdeki askeri he- defleri müessir bir tarzda bombardı- man etmiştir. Pazartesi günü Kar- tejana limanına yaptığımız hava ta- arruzunda düşmanın iki torpido muh- ribi hasara uğramıştır.» İtalyan lejyonerler dönüyorlar Roma 12 (A.A.) — Neşredilen res- mi bir tebliğde bildirildiğine göre, memleketlerine dönmek üzere bulu- nan İspanyadaki İtalyan lejyonerleri iki kafileye ayrılacaklardır. Tebliğde lejyonerlerin 20 ilkteşrinde Napolide bulunacakları teyid edilmektedir. Dört vapurla sevkedilecek olan lej- yonerlerin avdeti münasebelile kralın da hazır bulunacağı vatani bir nü- mayiş tertip edilecektir. Cebelüttarık 12 —İtalyan gönüllü- lerden 400 kişilik ilk kafile Kadiksten vapura binmiştir. Vapur Napoliye ha- reket etmiştir. Cümhuriyetçiler tarafından çekilen gönüllüler Perpinyan 12 (A.A.) — Cümhuriyet- çiler tarafından, ve Lerida cephesin- den geri alınan ilk ecnebi müfrezeleri hududa gelmişler ve silâhları alınmış- tır, Burada Fransadan geçmeleri için verilecek müsaadenameyi beklemek- tedirler, Anlaşma güç İngiliz Nafıa Nazırının bir ç nutku Londra 12 (AA) (AA) — )— Nafia Nazırı Brown, Leith'te dün söylediği bir nu- tukta Çekoslovakya buhranımın mus- lihane bir tarzda haline temas ede- rek ezcümle demiştir ki: <Totaliter devletleri demokrat dev- letlerle beraber çalıştırmak kolay bir iş olmıyacaktır. Ancak, iki taraf ara- ! sında Münihte dar bir köprü atılmış- tır, İki taraf arasındaki derin uçu- rum üzerine atılan bu köprüyü ge- nişletmek lâzımdır.» İngiliz Nafia Nazırına göre, Münih- te Çambörleyn ile Hitler arasında im- zalanan deklerasyon İngiliz silâhlan. masının inkişaf ettirilmesine mani de- gildir. Eski Fransız Başvekili Milânoda Milâno 12 (A.A) — Eski Fransız Başvekili B. Flandin çocuklarile bir- likte buraya gelmiştir. Fransız dev- let adamının bu ziyareti katiyen hu- susi mahiyettedir. B. Funk Sofyada . Köseivanofla bir saatten fazla görüştü Sofya 12 (A.A) Alman Ekonomi Nazırı B. Funk, bügün öğleden son- ra buraya gelmiş ve istasyonda,. Bul- gar Maliye Naziri B, Günof, Ticaret Nazırı Nikiforof ve Ziraat Nazın Bankof tarafından karşılanmışlır. Türkiye elçisi le Bulgar milli banka- #ı direktörü de B. Funku karşılıyanlar arasında bulunmuştur. Sofya 12 (A.A.) — Başvekil Kösei- vanof bu akşam doktor Funku kabul etmiştir. Görüşmeler bir saatten faz- la sürmüştür. Moskova radyosunda Türki- ye için konser Moskova 12 (A A.) — Moskova rad- yo istasyonu «dalga tulü 1744 17 ilk- teşrinde Türkiye Için bir radyo konse- ri neşredecektir. Konser Türkiye saa- ile 21 de başlıyacaktır. Moskova devlet konservatuarı Tatar artistleri tarafından bestekâr Ciha- Altıncı Tıb kurultayı Doktorlar Ankaraya gitmeğe başladılar Ankara 12 (Akşam) — Altıncı tıb kurultayına iştirak edecek doktorlar Ankaraya gelmeğe başlamışlardır. Kongreye davet edilen doktorların sayısı dört yüzü geçmektedir. Bu iti- barla altıncı tıb kurullayı şimdiye kadar Ankarada toplanmış olan kon- grelerin en büyüklerinden biri ola- caktır. Bunu nazarı dikkate alan Ankara Belediyesi İktisad müdürlü- ğü doktorlarımızın Ankarada otel tedarikinde müşkülâta mâruz kal- mamaları için icab eden tedbirleri almıştır. Kurultay evvelce de bildirdiğim gibi ayın on yedisinde açılacak ve on dokuzunda kaj tır. Sihhiye Vekili Doktor B. Hulüsi kurultayın kapanış günü doktorlar şerefine bü- yük bir çay ziyafeti verecektir. Mareşal Fevzi Çakmak Mareşal Fevzi Çakmak dün akşam Trakyadan şehrimize avdet etmiştir. Hariciye Vekili geldi Hariciye Vekili B, Tevfik Rüştü Aras, bu sabahki ekspresle şehrimize gelmiştir. Gümrük ve inhisarlar Vekâleti binası İnşaata başlandı, bina mali sene başına kadar bitecek Ankara 12 (Akşam) — Devlet ma- hallesinde yapılacak olan yeni Güm- rük ve İnhisarlar Vekâleti binasının inşaatına başlanmıştır. Yeni binanın arsası İktisad Vekâletinin tam kar- şısına düşmektedir. İnşaatı bu mali yılı içinde bitirilecektir. Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti ye- ni binasına taşındıktan sonra Vekâ- letin bugün işgali altında bulunan bina İnhisarlar Umum müdürlüğüne devredilecektir. Esasen bu bina İnhi- sarlar Umum müdürlüğü için yapıl- miş ve Vekâlet tarafından muvakka- ten işgal olunmuştu. Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti | önümüzdeki mali sene başımda yeni binasına Laşınacağına göre, İnhisar- Jar Umum müdürlüğünün İstanbul- dan Ankaraya nakli yine o tarihte | mümkün olabilecektir. murları için Ankarada yaptırılacak memur evlerinin inşaatına da yâkın- da başlanacak ve inşaatın Umum müdürlüğün Ankaraya naklinden evvci bitirilmesine çalışılacaktır. Son dakika Lehistandaki Ukrayna- lıların bir teşebhüsü Ukraynalılar, müşterek Leh - Macar hududu istemiyorlar Varşova 13 — Lom şehrinde Ukray- nalılar, dün şiddetli nümayişler yap- mışlar ve polisler ile çarpışmışlardır. Bir çok tevkifat yapılmıştır. Ukrayna. nlar, Leh hariciye nazırı B. Beke ta, Jeblerini muhtevi bir muhtıra vermiş. lerdir. Lehistanda yaşıyan Ukraynalı- lar, Rotenyanın Macaristana ilhâkını ve müşterek bir Macar - Leh hududu tesisini itemiyorar. Fransanın Ankara sefiri değişiyor Paris 12 — Fransız kabinesi bugün- kü içtimaında sefirler arasında yapı, Jacak tebeğdülleri müzakere etmiş, Roma Fransız sefirliğine Berlin sefiri Fransua Ponsonun tayinine karar vermiştir. Berlin sefaretine Moskova Fransız sefirinin Ankara Fransız 56. faretine de Fransiz hariciye nezareti umumi müdürlerinden ayn 19 Teşrinlcvvel 1938” N A Filistinde Gazze civarında 25 ev berhava edildi Asiler, Hayfa muhtarının evini bastılar, dünkü müsademede 13 asi öldü, 2 Ingiliz yaralandı Kudüs 12 (A.A.) — İngiliz kıtaatı Meydan şehri civarındaki Arap köy. lerine karşı tenkil hareketine devam ediyor. Gazenin şimalinde 25 ev berhava edilmiştir. Şimal Filistininde bazı (köylere müşterek cezalar kesilmiştir. Bu köy- ler, mıntakaya gelen munzam polis kuvvetlerinin masraflarını ödeyecek- lerdir. Nezaret, Tiberyad, Cüneyn, Tulha- rem, Yafa, Betlem, Zaze, Kudüste ve birçok köylerde gece seyrüsefer tahdidatı devam etmektedir. Hayfa - Kantara demiryolu bölgesile Lidda tayyare meydanı etrafında gece dolaş- mak yasaktır. Kudüste bugün bir Arap asılmıştır. Hayfa kapısında bir Yahudi rovelverle » Kudüs 12 (A.A.) — Kudüs - Heb. ron yolu üzerinde bütün münakalât durdurulmuştur. Bu tedbirin askeri hareketlerin inkişafına imkân vermek üzere alındığı tahmin edilmektedir. Kudüs 13 — Dünkü gün bir çok Galatada iki cerh vakası Kadın yüzünden dört kişi ağır surette yaralandı Dün gece, Galatada iki ağır ya- râlama (vakası olmuş, dört yaralı hastaneye yatırılmışlardır. Vakalar- dan biri Kemeraltında geçmiştir. Fatihte oturan Naci isminde biri, burada dolaşıp kadınları seyretmekte iken, o civarda oluran Mehmed is- minde biri bu bakışlardan kuşkulan- mış ve Naciye çalmışlır. Naci ile Mehmed, biraz sonra bi- çaklarını çekmişler ve yekdigerini yaralamışlardır. İkinci vaka yine Galata sokakla- rından birinde cereyan etmiştir. Ce- mal ve Sadık isimlerinde iki arkadaş bir yerde oturup eğlenmekteler iken bir kadın meselesi yüzünden kavgaya tutuşmuşlar ve kamalarla kanlı bir İ mi irişmişlerdir. Bu müba- İtilisarize Dahi milürliğü me, | © Deeay girişmiş Teze İkisinin de ağır surelfe yaralan- malarile neticelenmiş, çağırılan çan- kurtaranla ikisi de Beyoğlu hastanc- sine yatırılmışlardır. İkisinin de ha- yatı tehlikededir. Mozaik ve yağlı boya duvar resimleri Ankara 12 (Telefonla) — Devlet bütçesinden (yapılacak Obinalarda bulundurulacak mozaik o veyahud yağlı boya duvar resimlerinin de memlekette dikilecek âbide ve hey kel işlerini tedkik etmek Üzere ku- rulan jüri tarafından görülmesi Vekiller Heyetince kararlaşmıştır. Belgrad çocukları himaye sergisi çok muvaffakıyet kazandı Belgrad 12 (A.A.) — Çocukların hi- mayesi sergisi büyük bir muvaffakıyet kazanmıştır. Şimdiye kadar sergiyi zi- yaret edenlerin sayısı kırk beş binden fazladır.Serginin açık bulunacağı müd. det bu ayın yirmi beşine kadar uzatıl. mıştır. Belçikadaki tayyare kazasında ölen Almanlar Berlin 12 (A.A.) — Viner Neuste Mahrihten ve Berliner Tageblat gaze- telerinin siyasi muharriri Alman gas zetecilerinden Pol Ublnan, Vestfali'de Soest civarında Belçika tayyaresinin mâruz kaldığı kaza esnasında ölmüş- tür. Facia kurbanları arasında Düsel, dorf şehrinde kâin Rbeinmeta! maden girketipin, umur müdürü Fridrih Lut« suikasd ve cinayetler ile bitmiştir. Arap âsileri Hayfa muhtarının evi- ne girmişler, orada bulunan bazı €ş- rafi üöldürmüşlerdir. Cineynede so- kakta bir Arap memuru, diğer yer. lerde de üç Arap öldürülmüştür. Ku- düs ile Ebron arasında bir İngiliz müfrezesi, bir çete İle çarpışmıştır. Neticede 13 âsi Arap öldürülmüş, iki İngiliz polisi de yaralanmıştır. Vayısmanın Arap komitesine cevabı Kudüs 13 — Yahudi komitesi reisi Vayısman Arap komitesinin mektu. buna verdiği cevapta, Araplar, Yahu- dilere tecavüzden vazgeçmedikçe, mü. cadelenin şiddetle devam edeceğini bildirmiştir. - Nahas paşanın beyanatı Kahire 13 — Vefd partisi reisi Na- has paşa, Vefd partisinin dahili se- bepler yüzünden Arap ittihadı kon- gresine iştirak etmemekle beraber, Filistin arapları davasını terviç ve tasvib ettiğini beyan etmiştir. Fransa - Belçika dostluğu Punta kei Alzin heykeli merasimle e açıldı Paris 12 — Belçika ka kralı Leopold bugün buraya gelmiş ve babası birinci Alber adına dikilen haykelin açilma merasiminde bulunmuştur. Kral Le- opold, bu münasebetle bir nutuk irad elimiş ve Fransız milletine derin min- nettarlık hislerini sunduktan sonra babasının, sulh ve mühâdenetin hü- küm sürmesine taraftar olduğunu söylemiştir. Paris 12 (A.A.) — B. Lebrun, Bel- çika kralı birinci Alber'in hatırasını taziz için dikilen âbidenin açılması münasebetile söylediği nutukta ©. cümle demistir ki: eFransa, majeste birinci Aleber'in hatırasına sarsılmaz bir surette sa- dıktir ve bu heykeli dikmekle bu dost hükümdara parlak bir tazimde bulur; mak istemiştir.» Paris 12 — Elize'de Cümhur baş- kanı ve bayan Lebruh kral I#opold şereline bir öğle ziyafeti vermiştir. Krala prenses Pliemont ve kont Flandre refakat etmişlerdir. Yemekte birçok şahsiyetler. ve ez. cümle B. Spaunk, Belçika sarayının er kânı, Brüksel Belediye reisi, Belçika büyük elçisi, İtalya masalâhatgüzarı, B. Daladier ve B. Bonnet, mareşal Pes tain, bazı Fransız nazırları hazır bu- Tunmüuşlardır. Paris 12 — Kral Leopold ile annesi kraliçe Elizabet, çocukları, kral Albe- rin kızı ve İtalya vellahdının zevcesi prenses Mari Joze, İtalyan Başvekil ve Hariciye nazırı ile Brüksel belediye re- isi kral Alberin heykelinin açılma res- minde bulunmuşlardır. Bu münasebetle gazeteler Fransız - Belçika dostluğundan ve ölen kralın meziyetlerinden bahseden uzun maka- öğle ziyafetini müteakip, B. Spaak, 'B. Daladier ve B. Bonnet, enternas- yonal vaziyet üzerinde umumi bir görüşmede bulunmuşlardır, i Grandük Kiril öldü Paris 12 (A.A.) — Rusya grandü « kü Kiril, bugün öğleden sonra öl müştür. Kırşehir zelzele mıntakasın- da ev inşaatı Ankara 12 (Telefonla) — Kırşehir zelzele mıntakasında inşaat faaliyeti devam etmektedir. Şimdiye kadar 131 ev yapılmıştır. 180 ev de yapıl