13 Aralık 1934 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

13 Aralık 1934 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

İ3İLKKÂNUN 1934 PERŞEMBE C.H.F. Kadınlar Kadınlarımız fırkamıza üye olmalıdırlar Kadınlarımızın saylav seçmele- Ti ve seçilmeleri yasası çıktıktan #onra önce ikinci müntehip ve son- Ta saylav olabilmeleri için onların 'a fırkamıza üye olmaları gerek- tir. Genel Kâtib Bay R. Peker'in dair fırka kurumlarına gön- derdiği bildirimi koyuyoruz: Kadınlarımızın — saylav seçimine Birmeleri çıkınca fırkamıza yeni Yazifcler düşüyor. Seçim iki dereceli Olunca ikinci müntehibler arasında da bulunmaları — lazımdır. firka nizamnamesi fırkalılar dışındaki Yurddaşlara rey verenlerin cezalandırıl. Masını söyler, Bu hale göre kadın yurd- daşların şimdiden fırkaya kayıtları lâ - Zundir ki ikinci müntehib seçimi ve hat. (ü bundan evelki yoklama zamanı gel - oden ikinci müntehib olacak kadınları- : fırka üyesi sıfatını kazanmış olsun. İyi vasıflı kadın üyelerinin artması ile fırkamız hem şoreflenecek hem de buvvetlenecektir. Bir yandan saylav se- Şimi hazırlıkları öte yandan fırka kon- Broleri sebebile teşkilatımızın çok işler karşısında olduğu bu sırada kadın arka. daşlarımızın artırılması işi de çok mü- himdir. Bu iş ayrıca dikkatli, emekli ve Metotlu bir çalışma ister. Her halde yalnız bir kaç değil, müm- kür olduğu kadar — çok kadın fırkanın ikinci müntehib listesine girmelidir. Son betediye seçiminde nisbeten az kadın ü. Ye seçilmesi fırka merkezine çok üzüntü Yapmıştır. Biz kadınlara sözde bir se- $ün hakkı vermek için değil erkek arka- daşları gibi aslından yüksek olan türk kadınını pek samimi olarak devlet idara. Simo iştirak ettirmek için bu yola girdik. Halkevlerinin zaten seçim hakkı ile ala- kak olmayan ulusal çalışmalarında da verdiğimiz yer dardır. Kadın- harı yalnız dovam edici değil, çalışıcı o0. hrak Halkevleri hayatına yığınlarla iş- Hrak ettirmemiz lazımdır. Bugünlerde bütün - teşkilatın birden kunda genel bir hareket yapılmasını ve kayıt işlerinin çabuklaştırılmasmı, ko . haylaştırılmasını dilerim. Ankara radyosu Dün kurultay başkanı General Kâ. Tn Oozalp artırım haftası - dolayısile Tdyoda bir konuşma yaptı. Büyük baş- azın bu çok değerli söylevini ay- Hica koyduk. Orada okuyup faydalana. ilirniniz. Necdet Remzi keman, Ulvi Cemal Bethafen'in sonatını çaldılar, sonra beden terbiyesi Üzerine bir konuşma yapıldı. Tegasnide Men- 'dan sonbahar şarkısı, Glinka'- Ün Labuet, Gratekiden gece şarkısı Mulof'tan barkaral Vilboodan bahriye- İükei Bayan Bayar; Çegatovski ile be- söylediler. Ulvi Cemal piyanoda 1k etti. Bu değerli ustaların İtünülecek kertede muvaffak oldukla- Tnr bilhassa söylemek İstiyoruz. Arkasından İnhisarlar Vekâletinden Bay Cevad. Ozan deniz hçıhs!:ğıııı lattı, Kaçakçılık için geçenler ve- ilen konferans gibi bundan da çok Trdalandık. Arkasından Ankarapalak orkestrası biz İ tango ve bir fokstrot çaldı. Ve itüde ajans haberleri okundu. - —- * Bu akşamki program şudur: .:.'* Ökonomi Bakanı Bay Celil konuşuyor. 6 . Müsiki: Ravel — Pavane Su oyunları Ulvi Cemal (piyano) W Srhhiye Vekâleti saati — Musiki: Hersbetg Aşkın acısı Thompson Valse caprice Brahmş Macar dansı furevich Son buluşma Bay Nihad (Saksofon) W Ulvi Cemal (Piyano) ç — Şocuk ve artırım terbiyesi — Dane musikisi Haberler ULUS iÇ DUYUMLAR Tayyare piyangosun- da kazananlar İstanbul 12 (Telefon) — Tayyare piyangosunun çekil- mesi bugün bitti. Bugünkü çekil- mede 7636 numaralı bilet on bin 16387 numaralı bilet dört bin, 4303 numaralı bilet iki bin, 11068 ve 19008 numaralı biletler biner lira kazanmışlardır. Sonları 37 ve 04 ile biten numaraların hepsi iki- şer İira amorti alacaklardır. Bu- günkü çekilmede on dört bilet lîeşer yüzer, kırk - bilet yirmi bin Tiralık ikramiyenin taksimi ol- mak üzere gene beşer yüzer, on yedi bilet 150 şer 59 bilet 100 er 115 bilet 50 şer, 172 bilet 30 ar li- ra kazanmışlardır. Genearl Basri'nin cenazesi İstanbul, 12 (Telefon) — Balı- kesir'de ölen Kolordu kumandan- larından general Basri'nin cena- zesi Bandırma yoliyle ve Adatepe :?rmidoıi,h İstanbul'a getirilmiş- Kadıköyünde bir top arabasiy- le ve askert merasimle Erenköye götürülerek gömülmüştür. Cena- zede generaller, kumandanlar, as- keri okul talebeleri, askeri — kıta- lar, vali ve fırka vilayet ve bele- diye erkânı bulunmuştur. Gene muhacir geliyor İstanbul, 12 (Telefon) — Var- ne'de toplanan yüz kadar muha- cir yakında İstanbul'a getirilecek- tir. İnhisar idarelerinin taşınması İstanbul, 12 (Telefon) — İnhi- sarlar idaresinin Ankara'ya taşın- masının gelecek yıl sonuna kaldığı söyleniyor. Üniversitenin sümester tatili Istanbul, 12 (Telefon Üni- versite'de sümester tatili ikinci kânunun birinci günü başlıyor. Ta- H 15 gün sürecektir. Hukuk fa- külteleri talebelerinden bir grup tatilde Ramanya'ya gideceklerdir. İlk okullardaki fakir talebeler İstanbul, 12 (Telefon) — Kır- mızı Ayın İstanbul'da yaptığı tet- kiklere göre İstanbul İlk okulla- rında yiyecek yardımına muhtaç 7000 kadar çocuk vardır. Kırmızı Ay bu çocukları doyurmak - için tedbir almaktadır. - —— C. H. F, kongreleri |Adanada Atatürkün C.H.F. Ankara teşkilatının mahalle ve köy ocak kongreleri bitmek üzeredir. Balkat, Yalın- cak, Karakussun ve Lodomu köy- lerinin teşkil ettiği semt ocağının kongresi dün vilayot heyeti üye- sinden Naşid Uluğ'un başkanlı- ğında toplanmıştır. Kongrede in- kılabımız, uluşun ökonomik pro- gramı ve türk ulusunun yükseltil. mesi için alınan yeni tedbirler an- latılmış ve geniş ölçüde bir yaren- Hik yapılmıştır. Köylerin dilekleri dinlendikten ve yeni üyeler seçil- dikten sonra toplantı bitirilmiştir. Kongre dört saat sürmüştür. Vi- layet heyeti köylere yeni türk ta- rihi armağan etmiştir. C. H. F. Ankara heyeti Başkan vekili Mümtaz Ökmen bugün Gü- dül nahiye kongresini açacaktır. Afyon - Antalya demiryolu için yeni kanun Afyonkarahisar - Antalya de- miryollarının yapıcı kanununa ek olan kanun layihası encümenler- den geçerek günlük konuşmaya alınmıştır. Bu layihaya göre İIspartadan başlıyarak Aydın demiryolunun Kuleönü ile Baladız istasiyonları arasında uygun görülecek bir yer- de Aydın hattı ile birleşmek ve yapımına — başlandığı — tarihten en çok iki yıl içinde bitirilmek ü- zere normal genişlikte bir demir yolu yapılması için üç yüz altmış bin liraya kadar gelecek yıllara sari teahhüdlerde bulunmaya Ba- yındırlık Bakanı mezun olacaktır. Sinopta yangın Sinob, 12 (AA,) — Tersane çarşısında yangın çıkmıştır. Yan- gin bir dükkân ile bir fırm yan- dıktan sonra söndürülmüştür. Ankara atletleri Bugün bir toplantı ve balo yapacaklardır Bugün saat 14 te bütün An- kara atletleri Evkaf apartımanın- da toplanacaklardır. Atletlere Mu- hafız Gücünden 50, Ankara Gü- cünden 20, Gencler - Birliğinden 20, İttifak Spordan 15, Altın Or- dudan 20, atletizm kulübünden 6 atlet katılacaktır. Atletler saat 14 te bando ile Atatürk'ün heykeli- nin önüne gelecekler; bir çelenk koyacaklar ve and içeceklerdir. Kısa bir söylevden sonra yarış başlıyacaktır. Yarıştan sonra At- letler Halkevinde toplanarak din- Teneceklerdir. Akşam Ordu Evin- de Diyarbekir Saylavı General Kâzım'ın başkanlığında bir balo verilecektir. heykeli anıklanıyor Adana, 12 (A. A.) — Yapıl: makta olan Atatürk'ün heykelinin dikileceği parkın çevresinin kapa: tilması ve ağaclarının - dikilmesi belediyece kararlaştırılmıştır. Hey- kel, sonkânun 935 Adana kurtu- luş bayramında açılacağı için par- km çevresi o güne kadar bitirile- cektir. Adanada kılık savaşı Adana, 12 (ALA.) — Çarşaf, peçe ve erkeklerin giydiği kara don kılıklarının ortadan kaldırıl- ması işine iyi bir programla baş- larimıştır. Bıldır yıl genel meclis ve vilayet idare heyeti kara do- nun birincikânundan itibaren gi- yilmesinin yasak edilmesini karar- laştırmıştı. Şimdiden her yurddaş kara don yerine pantalon ve çar- şaf yerine manto giymiye hazır- lanmıştır. Adana'da seçim defterleri Adana, 12 (A.A.) — Saylav se- çimine girecek kadınların defter- leri hazırlanmaktadır. Merkez ka- zaya bağlı köylerin tümü ile şehir makinllalırladar Yörcz delterlerii ni bitirmişlerdir.. Cumartesiye kadar bu işlerin arkası alınması bekleniyor. Adana'da pamuk Adana, 12 (A.A.) — Borsada pamuk alışverişleri biraz durgun gitmiye başlamıştır. Bununla be- raber yerli pamuklarının kilosu 42, 42-5 arasında satılmaktadır. Aydında nüfus yüzde 20 artmıştır Aydın, 12 (A.A.) — Saylav se- çimi defterlerine kadınlar da ek- lenmektedir. En geç sonkânun s0- nuna kadar ikinci müntehibler se- çimi bitmiş olacaktır. Seçim yasa- s1 değişmeden önce yapılan def- terler erkek nüfusun yüzde on beş beraber bu çoğalmanın yüzde yir- miyi bulacağı umulmaktadır. Aydın demiryolunda tartılar yanlış. Aydın, 12 (A.A.) — Belediye Aydın demiryolu durağını ansı- zım yoklama yaparak birçok yük vagonlarının ve tartı aletlerinin ölçüler yasasına aykırı olarak, damgalanmadığını görmüş ve za- bit vıxı.hıı" tutmuştur. z ya mahkemeye z Borsada yaprlar Türkiye güreş birincilikleri hakkında oldığımız yazıyı sayılamıza geçirmiştik. Bugün de Türkiye güreş birinciliklerine giren güreşçilerimizi belediyenin çayradan sonra vali Bay Fazlı Güleç'le bir arada gösteren bir emi koyuyoruz. SAYIFA £ Avrupa'da otomobil ile 9000 kilometre Yazan: AHMED ŞÜKRÜ ESMER Ahmed Şükrü Esmer “Milliyet., te çı. kan notlarını 192 sayfalık küçük bir ki- tabte topladı. Kitabın adı (Avrupada etamobil ile 9000 kilometre) dir. Bu küçük kitabta: Bulgaristanın, Vu. göslavyanın, Dalmaç kıyılarının İtalya, Avusturya, İsviçre, anyı, Macaris. tan ve Romanyanın 1093 yazındaki yö. rünüşü vardır. Bu görüşte: — coğrafya mı, sıyasa mı birinci plândadır? Kitab soysal he veya işlenmemiş dümdüz bit vol t mıdir? Ben bü küçük kitabı x. onuna kadar okuduktan gonra bi- le kitabrn karakteri şudur diyemiyorum, Kitaba otet, benzin için ödenen he- sablar, Orta Avrupadaki latin - cermen veya doğu Avrupadaki romen - macar gçarpışmaları ile beraber okunur. —Otel, yol, bina, dil, gümrük memuru, jandar- ma motifleri arasındı bugünkü Avrupa. nın siyasal ve ökonomik sıkıntısı görü- lür, Ahmed Şükrü Esmer'in kitabında devlet adamlarının sözleri veya istatis- tik, propaganda kitablarının rakamları yoktur. Macar sınırından Romanya içi. ne yaptığı 150 kilometrelik bir yürüyüş- te, Onlar, macar - romen kavgasına ma. teryel olarak verdiği şey macarca ko- nuşan İnsanlar, ve (çok macar var) di. yen bir köylüdür. Alplerde böyle bir kavgada materyel olarak yapıları kullanmıştır. — Buügün uluslar ârasındaki sınırlar © kadar kalın çizgilerle biribirinden ay. rTılamaz ki.. Kültür o kadar biribirine karışık ki. der. Ahmed Şükrü Esmerin gene bu küçük kitabta, Viyanada Dolfus için ya- pılan matem alayını, Bayreuth'de Wag- nerin evinde geceliyen devlet adamını, Woeinstubelerde öğrendiği yeni alman selamını anlatışı da böyledir. Kendisi bir şey söylemez. Bu doğru bu yanlıştır demez, Gördüğünü önce ha- berleştirir; onu her gözün göreceği, he anlayışın kavrıyacağı bir kalıba koyar ve orada bırakır. Kendisi siyasal tarih hbocası olan Ahmed Şükrü Esmer, bu kitabta oku- yucusuna, anlatmak istediği şeyleri, yormadan, belli etmeden okutan tam ve olguün bir gazetecidir. Bu küçük kitab en çok, Avrupada bir otomobil geizntisi yapmak İstenilen Türkiyede turizm işleriyle uğraşanların işlerine yarıyabilir. Kitabda iyi, fena, ucuz pahalı yollar tam olarak anlatılmıştır. Ahmed Şükrü Esmer'in gene bu kitabta söylediği gibi, Avrupa türnesini — İsviçre'de basılan (KBuropa Touring) kitabiyle yapmak is- tenilen yollarda ummadıkları ve bekle. medikleri sürprizlerle karşılaşırlar. Ve bu karşılaşmaları ar çok fakat mutlaka vararla öderler. Bu küçük kitabta şimdi- lik türk turistleri bu türlü sürprizler - den korüuyacak ve onlara kısa, rahat, gü venilir yollar tanıtacak bilgiler vardır. Sonra Ahmed Şükrü Esmer bu küçük kitabında okuyucularıma, (turist) i ta- nıtır Bunun ne kadar kolay inanır, ne kadar çabuk beğenir bir insan olduğu - nu gösterir. Bu gösteriş Türkiye'ye (seyyah) ge- tirmek için camileri badana etmek, Ada yollarına çiçek mi ekmek lâzım olduğu. nu anlatır. Kitabta seyyah her şeyden önce yol, emniyet, ve orijinalite arıyan bir insan olarak gösteriliyor. Nürenberg'e kilise saatinin çalması- nr dinlemek, Beyreuth'e Wagner'in evi- ni ve mezarını görmek, Oberam. morgau'a köylülerin meşhur beyecan oyunlarını sgeyretmek için, Amerika'- dan, İngiltere'den, İskandinavya'dan Fransadan seyyahlar gelirmiş. Türkiyede turizm işleriyle uğraşan- lar eğer bu bakımdan ararlarsa Türkiye de birkaç yüzyıl tazeliklerinden hiç bir şey kaybetmeden sürüp gidecek orijina Hiteler bulabilirler, tarı N. H. ATAY Ç—HLLLLLLLLLL Âyırma Ka mir. soyadı İstanbul Sadettin'indir. E - ) &? zE $