18 Aralık 1934 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

18 Aralık 1934 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

SAYIFA 4 Yabancı Postası Uluslararası durumu Yazan: Çekoslovakya Dışartişler Son aylarda olup biten işler, Avru- pa sıyasasını, nereye varacağı — biline- miyen çığırlara sürükledi. Bunlar ara- sında barış kıvancının — tadını kaçırtan bir sürü âmiller bulunduğu güb vaziye. tin ciddiliğine rağmen Avrupa ve bütün acundaki vaziyetin daha clverişli bir bi- çime sokulması umudunu besletecek ay- rıca bir çok âmiller de vardır. Güven veren âmiller arasında en başta bulunanı uluslar derneği otorite- sinin güclenmiş olmasıdır. Uluslar der- neği her ne kadar istenildiği gibi işlek değilse de gene savaşa karşı koyan bir kale işini görmektedir. Sovyetler Bir- liğinin uluslar derneğine girmesi bu bakımdan çok ehemmiyetli bir hâdise- dir. Küçük anlaşma ile birlikte Çekos- ovakya yeni üyeye eyi bir karşılama yap. tığı gibi bu devletle başlamış oldukla- Tt anlaşma sıyasasına bundan böyle de devam edeceklerdir. Bu anlaşmanın sonaclarından biri, ki yönden bağlanacak olan ticaret and- laşmasile, daha doğrusu ökonomi ala- nında, Sövyet Rusya ile, genel bir el birliği kendini göstermiş olacaktır. Küçük anlaşma biraz daha ileriye gi- derek Fransa ve Sovyet Rusya ile bir- likte barışın korunması için sıyasal o- larak da çalışmağı düşünmektedir. Böyle bir birlikte çalışmada belli başlır olarak, doğu andlaşmasının yapıl- ması için hazırlanmakta olan görüşme. leri söylemek istiyorum; bu görüşme- ler henüz bitmemiştir. Çekoslovakya hükümeti bu andlaşmaya karışmış olan hükümetlere, doğu andlaşması düşün- gesini baştan aşağı onayladığını ve ©- nun gerçekleştirilmesi isteğini taşıdı- ğanı bildirmiştir. Çekoslovakya ve kü- Çük anlaşma bugün hala bu düşünceyi taşrmaktadırlar. Ancak, bu düşünceyi taşıyan küçük anlaşma, doğu andlaş- masının doğu Avrupasında bir düşman koalisyonu doğurmaması lazım geldiği inancile yürümektedir. Trpkı Lokarno andlaşmasının batı Avrupasında gücle- rin denk olmasına dayanan genel bir güveni kendisine iş edindiği gibi doğu andlaşması da doğuda herkese denk haklaşma, adalet ve güven vermelidir. Bu işin gerçekleşmesi ileriye doğru atılmış büyük bir adım olacaktır. Böy- lelikle yalnız büyük uluşlarla küçük uluş kurumları arasında — ağırlıklar denkleştirilmiş — olmakla kalınmayacak Almanya ve Soövyet Rusya gibi iki bü- yük Avrupa uluşunun anormal vaziyet leri de normal bir biçime sokulmuş 0- lacaktır. Küçük anlaşma doğu and- laşmasının Avrupa barışmın korunma- sında çok büyük yardımı dokunacağı ve her şeye rağmen Lehiştana da ör faydalarını korumak imkânlarını vere- ceği düşüncesindedir. Denebilir ki Orta Avrupanın kar- ma karışık meselelerinde de bazı ileri- ye doğru gidişler sezilmektedir. Ce- mnevrede bu yılın eylül ve ilk teşrimn ay- larmda yapılan karşilikli görüşmeler meseleyi ilkönce deşip yararak olabi- lecek ile olamıyacak şeyleri ortaya dök- tü, Uluslar derneğinin son büyük top- Tantısında Avusturyanımn istiklalini gü- ven altına alacak andlaşmanın — sözü geçti: yazık ki bir sonuca varılamadı; Ancak küçük anlaşma bu münasebetle gerek Avusturyanın istiklali gerekse Habsburg hanedanının geri gelmesi hakkındaki düşüncesini çok kere söy- ledi. Küçük anlaşma üyeleri bütün bu noktalarda birleşiktirler ve düzen ile barışın faydası uğrunda da, artık orta Avrupanın büyük uluşlar arasındaki rekabetin oyuncağı olmıyacak bir öl- gçüde olgun olduğu esısini korumağa karar vermişlerdir. Küçük anlaşma bu moktada, cenub doğusu için de aynı esa 81 güden Balkan andlaşmasile birlikte yürümektedir. Bundan doluyıdır ki, önceden olduğu gibi bugün de komşu- Jarı olan Avusturya, Macaristan, İtal- ya ve Almanya ile ökonomi alanında birlikte çalışmağa hazırdır. Bizim dü- şüncemize göre, orta Avrupa uluşları- nın birlikte çalışmaları bir zarurettir ve buna da imkân vardır; bu birlikte çalışmayı Avrupa barışı için en ileri ! gelen bir şart olarak görmekteyiz. An cak, bunun büyük bir kısmı Fransız ' İtalyan anlaçmasınz bağlı bulunduğun- | dan, Bartu tesbit ettiğimiz l ye askerlik yapması, ve küçük anlaşma Bakanı Dr. Edvard Beneş tavır ve vaziyete sadık kalarak, bu sı- yasal ilerleyişteki merhaleleri alâka ve sempati ile takib etmekteyiz. Söylenen bu sözlerden, Çekoöslovak. ya ve küçük anlaşmanın, bugüne kadar göttükleri sıyasadan değiştirecek en ufak bir şeyleri bile olmadığı anlaşıl- maktadır. Marsilyadaki acıklı hâdise ve son haftalardaki tezahürler küçük anlaş manın kendi ve Balkan anlaşması ara- sındaki bağlara daha çok güc verdi. Bunun da belgesi son Ankara toplan. tısıdır. Burada şunu da söylemek iste- rim ki, bu gerçek şeylerin böyle teba- rüz ettirilmesi bazı istediğimiz uluşları -ayırmak manasında anlaşılmasın 4 Çekoslovakya Dışarı İşler Bakanı Bay Beneş Aslâ! biz berkesle anlaşmak ve birlik- te çalışmak istiyoruz. Orta ve cenub Avrupası — uluşlarının muvafakiyetle ilerlemekte olan hürriyet kazanmaları bu anlaşma ve birlikte çalışmıya güc verebilir. Barış sıyasasıma çok elverişli -olan bu unsur fevkalade ehemmiyetli olmak. la beraber uluslararası vaziyet gene çok korkuludur. Bü vaziyet karşısında da şuna İnanıyorum ki, eğer devam etmek isterlerse barışı koruyacak - belli başlı Amil İngiliz — Fransız birlikte çalış *Masıdır. Bence uluşlararası sıyasa ve Avrupa için gelecek yıl kati sonucu gösterecektir. Ya barışı koruyacak ge- niş ölçiülde anlaşmalar yapılacak, yahut da birbiri arkasından gelecek olan an- laşamamazlıkları düzeltmek suretile her gün barışı korumak için çok zorlu bir vaziyet içinde bulunacağız. 11 ilkkânun 1934 tarihli Noyes Viner JurnaFdan — Büyük bir diplomatik sır Avrupa'daki bütün saraylar ve baş- bakanlar bu sırtı çok gizliyorlar. Bu- fun ne olduğunu ilkönce düşünen aca- ba biz miyiz? Prens Jorj'un Prenses Marina ile evlenmesi, herkesin söylediği gibi, bir sevgi işi değildir. Tabit — biribirlerini beğeniyorlar. Ama aynı zamanda da Sir Dazil Zaharof'la Bay Venizelos'un zi- hinlerinde doğan bir sıyasal düşünce- ni aletidirler. Bundan birkaç ay sonra Avrupanın Kent Dük ve Düşesinin yunan tahtına çağırıldıklarını şaşarak öğrenmesi pek de imkânsız değildir. İntelicens Ser- vis'in bütün adamları harıl harıl ça lışıyorlar, Balkanlarda onlarş rastlanı- iryor. _Bııılıf, yunan ulusu — üzerinde çok büyük bir bilgi ile çalışıyorlar. “Akdeniz'in doğu tarafında mühim bir rol oynamak istiyen — İngiltere, bu iş olursa, Yunanistan'ı Portekiz — gibi kullanacaktır. Yunanistan'ın İngiltere- eski bir ingiliz bulyasıdır & Paris'te çıkan "Nuar Blan,, gazetesinden. ULUS ; | ”Ulusal terbiye,, sıyasası için Mareşal Peten'in bir söylevi Bugün acunu dolduran nasyonalizm- ler, tahsil ve terbiyeyi birliğin nefine hizmet ettirmek için bunlara el atmak- la işe başladılar. Italyada, daha okullarda çocukları askeri disipline alıştırmakla kalmak is- temiyen hükümet, yurddaşa tahsili te- min ediyor ve bu tahsile savaşçı bir mahiyet vermek dileğini açıkça söyli- yor. Almanya'da Hitlerizm gencliğin ü- zerinde aynı nüfuzu yapıyor, uluta sa vaşa tapımma duüygüsünü — aşılıyor ve üniversitenin — muvafakatinden kuvvet alarak, memleketi vecde varan bir va- sizm'e sürükliyor. Rusya'da ferdi, ihtilalci hükümetin ilerleyişine esir kılmak için, ahaliyi © kadar &ıkı bir çerçeve ile çeviriyor ki, böylece hiç bir muallim bu rejimin en ufak teferruatından birini bile müna- kaşa etmeğe cesaret edemiyor. Korkmayınız! sizi böyle bir öğretme biçimine götürecek değilim. Bununla beraber, bütün ulusu döğü- ge sürükliyen, bütün ahaliyi endişe ve tehlikeye karıştıran modern savaş, sa- vaşçılardan olduğu kadar kadın, erkek, çocuk, herkesten kuvvetli bir manevi hazırlık ister. Bütün silâhir ulus sistemlerinde ol: duğu gibi, bizim askerlik sistemimizin de tesirli olmak ve yalnız tedafüt has- sasmı muhafaza edebilmek için, bir u- lusal terbiye sıyasasiyle canlandırılma- sı gerektir. Bu sıyasanın mühim noktası, okul- la ordu arasındaki bağları sıkarak gene- liğin üzerinde yapılacak çalışmadır. Okul kadrolarının, askeri kadroların vazifesi birdir: Vücutların değerini in- kişaf ettirmek, yürekleri sağlamlaştır- mak, iradeleri pekiştirmek, Ordu, top- rağın muhtemel koruyucuları olan as- keri yetiştirirken, muallimler de, mem- leketin büyüklüğür”n deim? işçileri demek olan yurdü — < hazırlarlar. Bir ulusun alın yazısı savaş alanlarında or- taya atılmadan önce, okul sıralarında, üniversite amfiteatrında belirmeğe baş- lar. Muallim, profesör, zabit, aynı işe sarılarak aynı ananelerden ve aynı fa- ziletlerden ilham almalıdırlar, Muallimleri hükümete — karşı olan büyük mesuliyetlerine inandırmak, o- kullarda yurdsever bir tahsil gösteril- mesi keilesini kurarak bu tahtilin ulus içinde bir nevi kontrolünü yapmak, ya- ni kısaca herkesin vazifelerini -tayin ederek buna karşılık muallimlere, va- zifelerinin büyüklük ve asaletinin müs- tahak olduğu saygıyı göstermek... gene- liğimize erkekçe düsturlar faydalarını temin edebilecek, müşterek gayreti, u- lusal menfaati, yurdun şerefini ve alm yazısmı Üstün tutacak bir programın ana çizgileri bunlardır. Franta hiç bir saldırış düşüncesi beslemiyor. Her türlü müsamahasızlık ve kibir taassubundan uzaktır. Onun is- tediği, emniyetini temin İçin cesaret, irade ve zekâ namma neye malikse hep- sini müreffeh hazır olmakla beraber o- na sükün ve güven içinde çalışmak im- kânımı verecek ulusal - disiplinci bııl—_ maktır. Sevgili gencliğin, “hizmet etmek,, kelimesini bir parola gibi kabul ederek yurdun alım yazılarına olan — inancını daima saklamasını diliyelim. Paris'te *Lö Figaro,, gazetesinden MKSK SAT T Halid Ziya Uşşaki zade Hepsinden Acı Bizde modern romancılık ve bikâye- ciliğin büyük kovucusu ve daima bu çı- gv başında kalmış olan Bay Halid Ziva ustamız yeni küçük hikâyeleri Hepsinden Acı adı altında toplamıştır. Edeviyat merak- hısı olanlar için bu haber, bir müjde teş. kil eder, Eserin dağıtıldığı yer Sühulet kütübhanesidir. Kimyager Bay Nuri Refet ve kardeşi Bursa hâkimi Cemil Refet (Korur) so- yadını almışlardır. 'Tüzün — Gürarük ve İnhisarlar Ve kâleti Zat İşleri Müdür Muavini, İçe dürl rı <ler bakanlığı matbuat genel mü. memurlarının aldıkları soyadla- 'Tör — Genel müdür Bay Vedad Ne. dim. Belge — Baş müşavir Bay Burhat Asat. Ertem — Müşavir Bay Sadri Etem Tuğrul — Bayın Nazlı Osman Siber — Baymın Selmin Tevfik Aykanad — Bayın Berrin Baysarı — Abdüsselâm Buseyri Engineri — Şekib Etem Altınkaya — Kemal Mustafa Bleda — Gayyur İskit — Server Rifat Coşkun — Salim Doğanoğlu — Zeki Doğan Tür — Hilmi Bay Murad Uytun Ertuğrul — Şevket Emniyet İşleri Umum Müdürlüğün. de soyadı alanlar: Sökmen Süer Emniyet İş. U. Müdü rü Bay Şükrü Botut — Emniyet işleri umum müt dür muavini Bay Feyyaz. Aydınonat — Ş. L müdür vekili Bay Nuri, Altan — $. 3. müdürü Bay Halid Adal — Ş. 4. müdürü O, Sabri. Yumak — Ş. 5, müdürü Şükrü Eraydın — Ş. 6. müdür muavini İz- zettin. Sunar — Ş. 7. müdür muavini Halil. | Akgün — Polis müfettişi Necmettin Kutertan — Polis müfettiş M. Beh. get Baykalm Polis müfettiş M. Kâzım. Yazgeç — Ş. 2. Şefi Rauf İnanç — Ş. 2. Şefi İhsan Tanyeri — Ş. 3. Şefi Mehmed Ülgen — $. 4. Şefi Necati Danişmen — Ş. 5. Şefi Rahmi Ağar — Ş. 5. Şefi Kâzımi Çağaydın — Tghrirat Şefi Ziya Çolak — Ş. 7. Şefi Sıddık Bingöl — Ş. 1. memuru Sabri Erdan — Ş. 1. memuru A. Riza 'Taşkın — Ş. 1. memuru Fahri Ünver — Ş. 1. memuru Rasih Birecik — Ş. 1. memuru İbrahim Alibeşer — Ş. 1. memuru Cemal Engin — $. 1. üçüncü komiser Şev. ket Acet — $. 1. üçüncü komiser Hilmi Arituyug — $. 1. Polla memuru Naz mi, Görgün — $. 1. polis memuru Nuri Tunç — $- 2. Kâtibi Hamdi. Seçgin — Ş. 2. Kâtibi Hüsnü Onuk — $. 2. kâtibi Bayan Neriman Gönenç — $. 2. polis memuru Bay Hüseyin Uz — Ş. 2. plois memuru Bay Re. cep Erginöz — $Ş. 3, memuru Hamdi Aybar — Ş. 8. memuru Cavit Üzel — Ş. 3. Kâtibi Cemalettin. Aktan — Ş. 3. üçüncü komiser Rem zi Algım — $. 3. üçüncü komiser İhsan Özcan — $. 3. üçüncü komiser Ham. di. 'Tezcan — Ş. 3. üçüncü komiser Sabri. Knmn—ş.!.&;lı:u komiser Bay Kadri., Dikilitaş — Ş. 3. Polis M. Bay Hızır Hüzün Ş. $. polis M. Bay Mustafa Şakarcan — Ş. 3. polis M. Bay Meh med Çağaydın — Ş. 3. Kâtibi Bayan Nev- zat. Iİşık — Ş, 4. memuru Bay Tahir Üvenç — Ş. 4. memuru Bay Ekrem Esin — Ş. 4. memuru Bay İbrahim Kançoban — Ş. â. memuru Bay Nev- zat. Acar — $Ş. 4. memuru Bayan Münire Ulusoy — $. 4. İkinci komiser Bay Şeref. Yiğit — Ş. 4. Komiser Bay Hakkı Kürt — $. 4. Polis M. Bay Osman Muhaç — Ş. 5. memuru Bay Sabhri Çetin — Ş. 5/ memuru Bay Nazım Pamuk — Ş. 5. memuru Bay Meh - med, Öçal — Ş. $ memuru Bay Fazıl 'Tüzün — $. 5. kâtibi Bay Hüsnü Ercan — Ş. 5. polis M. Bay İbrahim , 18 İLKZANUN 1934 SALI —— ——— - M' ' Soyadı alanlar Akkanerk — Ş. Agâb Salih. Dorman — Ş. 8. polis M. Bedri Tokây — Ş, 5. polis M, Avni Aral — Ş. 5. polis M. Bay Agâh Gökçen — Ş. 5. polis M. Bay Salih 'Tucay — Ş. 6. memuru Bay Seyfi. Eraygen — Ş. 6. memuru Bay Ha san Reşit Şahin — Ş. 6. kâtibi Bayan Mebrure Utku — Ş. 6. üçüncü komiser Bay Avni Kondar — Ş. 7. kâtibi Bayan Şeref Özen — Evrak memuru Bay Mehmed Ergün — Üçüncü koamiser Bay Hadi" Doğu — D. D. Y. merker muhabere memuru Galib. Kaysaltı — Maliye, varidat genel müdürlüğünde M. Tevfik Güneri — M , varidat müdürlüğüğde Zeki Cemal Ener — Maliye varidat genel dürlüğünde mümeyyiz Zekeriya Ergun — D. D. Y. malzeme çevir- genliği memurlarından Muhittin Korur — Bursa sulh hâkimi Kimyager Nuri Refet Akgün — Nafıa hususi kalem mü- dürü Sürüri Esen — Nafra hususi Faik. Özkan — Nafıa husus! kalem - şefi Raşid Bilgiçer — Nafra busust kalem kâ- tibi Mehmed. İlter — Nafın husus? kalem - kâtibi Cahide. Öztürk — Ankara hukuk — fakülte- sinden Enver, Ziraat Enstitüsünden Reşad, Gazi lisesinden Hamdi kardeş - ler.. Sözeri — Erkânıharb kaymakamı Emin Nihad Erkanıharb binbaşısı Neca ti, Emniyet işleri umum müdürlüğünde Sabri. Yağız — Sübakanlık matbaasında Hüsamc' n ve kardeşi Bahattin. Ertan — Ziraat bankası müfettişle- rinden Ahmed Hikmet Özden — Büyük Erkânıharbiye mu hafız takım kumandanı Birinci mülâ- zım Mücteba Kökdemir — Mütekaid hâkimler - den Bay Ahmed. Faik ve oğlu Dr. Sas Mhattin ve yakınları. Tug — İstatistik umum — müdürlü- ğgönde Bay Necdet Salim. Altan — Kültür bakanlığı muhase- be müdürü Bay Cafer ve Adliye bakaf liğı muhasebe memuru Bay Mehmed. Ongan — Tayyare binbaşısı Bay Sıdkı kar Jeşi levazım binbaşısı Salim. Ogan — Muhafız alayı yazıcısı Hay ri ve Hasen Özmen — Muhafız alayı kumanda” nt berberi Asım ve yakınları d Tüncer — Sağlık bakanlığı kıyılâf — ve aahiller genel çevirgenliğinde Vetall 8 B Yırkbir — Gümrük muhafaza umum K. Levazım müdür muavini Nuri. e Üçek — Gümrük muhafaza umumi —— K. ambar memuru Hakkı. 4 Koçak — Levazım müdürü Kaymi” — tonı Hamid. vi Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti m? b sebe müdürlüğü memurlarından SOY adr alanlar. » v Çezik — Muhasebe tetkik memufi * Riza ... Gök — Muhasebe tetkik memtfii —— Rerzi, l MW Hazar — muhasebe tetkik memiii” ru Rifat a Özgenç — Muhasebe tetkik memi” ru Yusuf Güvenç — Muhasebe tetkik mem'” — ru Abdurrahman ’* a Oktay — muhasebe veznedarı Tev' ü Besen — Muhasebe hesab memft 5 Mustafa $. memuru Bay genel mü- Cemil kalem - şefi A Fikret ğ Alpan — Muhasebk S. L ç Alâettin ; Turgan — muhasebe $. L “'n,: Ni Talih. l Ünsal — Muhasebe 5. I- 48 Fehmi,