21 Aralık 1934 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

21 Aralık 1934 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

21 İLKKANUN 1934 CUMA Yarı - sıyasal ———MMHHHHHH Rooseveltin barışçılığı Okumuşunuzduür. - dünkü sayımızda Bay Roosevelt'in “barış plânı,, nı . Plâ. Bın başlıca maddelerini bildiren Ajanı kelyazısı kısa bir beyanname kadar kes- kin.anlamlı, pek.durumlu idi. 128 milyonun ulus başkanlığını ya- Pan adam, bu sefer de, geniş görüşlülü. künü ortaya koyuyor. Dünkü beyanna. Mesi, Monroe yasasının arıtımıdır: nun en güçlü uluşu teklik du- Tumunda naz, gerek kendisi gerek bütün acun için bütün tehlikeleri göze kendini kurtaramaz Almazsa. Kalırsa, Mesuliyetlerden.., (1) Amerikan başkanının bu sözleri tam tersini anlatmak istemiyor mu, teklikçi, egoist, passif Monroe'culuğun? Hem niçin geçen yüzyılm gö- Yümü, bütün ölçüler, bütün vealite- ler değiştiği halde yasa değerinde sürüp gitsin ? Eski Amerika ile ye. nisi arasında hiç olmazsa şu ayrılık yok mudur ki, cskisi karışmak gücünde ol. Madığı için karışmayı taşlamış, yenisi ULUS - İÇ DUYUMLAR Muhalifler meclis toplan- | İçeriişleri Bakanlığı- tısına geldiler İstanbul, 20 (Telefon) — Ati- nadan 20 tarihiyle bildiriliyor: Aylardanberi meclis müzakerele- rine girmiyerek obstrüksiyon ya- pan muhalifler dünkü toplantıda hazır bulunmuşlardır. Yunanistan'da muhacirlerin yerleşmesi yasak İstanbul, 2 (Telefon) — Ati- nadan 20 tarihiyle bildiriliyor: Yun.nn hükümeti İstanbul, Kıbrıs ve şimali Epir'den gelen rumla- rın Yunanistan'da yerleşmelerini yasak etmiştir. 1930 — senesinden 1934 senesi son kânununun başı na kadar küçük Mora'da yerle- şenlere ikametgâh ve: veri- lecek, yerleşmiyenler için 934 se İte karışmak gücünü — çoktan bulduğu | nesi başından sonra Yunanistan'a halde, karışmıya bir türlü kıyışamamak. tadır? Kuşkulanmadan, Roosevelt'in yeni olan, cessur olan görüşüne doğru diye. biliriz Başkanm sözleri arasında bir tanesi daha vardır ki, mühimdir beriki anlat. tığımız kadar. Bu da silah fabrikatörle. Yinin ekmeğine bal sürmemek için, “sa- Vaş zenginleri,, nin ardından “barış zen- Binleri,, diye yeni bir türediler soyunun doğmasına engel olmak için, tedbir al . maktır. M. Roosevelt, savaş sanayini uluşlaştırabilir ve bu bakımdan başkala- rına örnek olabilirse, savaş sebeblerinin en kocamanı ortadan kalkmış olacaktır. Şöyle ki, daha ilk adımda, “savaş edebi. Yatı,, denilen nesne, delinmiş bir balon Bibi sönecektir. Ve yalnız bu, barış ko. runumunda büyük bir adımdır. Fransız kurultayında da geçen gün, Picrre Cot böyle bir teklif yapmıştı. Baş- bakan Flandin bunu türelce onadığı hal. de kolay gerçekleştirilemiyeceğini anlat. Mıştir. Muhakkaktır ki, herkes iyi işlerin o gunlaştığını onayor da atmak istemiyor ilk adımı gerçekleştirmek için doğru'yu, İyi'yi, gerekli'yi. O gün de gelecektir. Adamlar, man. tık yapmasını severler, çekinirlerken de. Mantık şuna yarar ki, çekinmeyi göste. Te ağırbaşlılık, hesaplılık gibi. BURHAN BELGE Haai (1) Bu yazının kimi parçalarında Senteks göreneğinin dıştna çıkılmıştır. Dit işimizin en çetin yönü, bozuk, Mnantıksız sentaksı yıkarak, onun yeri. he, sözün- mantıkça zencirlenmesini Onayan sentaksı koymak olacaktır. Bu. Ha dokunan bir yazıyı önümüzdeki gün- Terde sunacağız. — —— Soyadları için kurultaya teklif Kastamonu Saylavı Doktor Su- Ad Büyük Ulus Kurultayıma — s0y Adı yasasına bir madde eklenme- Si hakkında yasa !ekliiiııde_ _İm- yuştur. Dr. Suad bu teklifinde 10y adı yasasının meriyet müdde- & içinde adlarını değiştirmek is- tiyenlerin yeni adlarını mahkeme arına lüzum kalmaksızın dgi- tudandoğruya nüfus idarelerine Müracat suretiyle tescil ettirebil- TMelerini istemektedir. Türkiye - Sovyet ve Türkiye - İtalya ticaret uzlaşmaları 1 İkincikânun 19365 de müddeti bi olan türkiye — sovyet ticaret uz « İaşmasr ilo 20 ikincikânun 1935 de müd. ü bitecek olan Türkiye — İtalya ti- Saret uzlaşması ortadan kalktıktan son- "4 meriyete girmek Gzere yeni bir tica- Tet uzlaşması yapılması etrafında Sovyet * İtalya sefaretleriyle Dışartişler Ba - &1 arasında müzakereler yapılmak - fudır. gidenler iade edilecektir. Bundan sonra Yunanistan'a yalnız hasta- hık, tüccarlık ve tahsil sebebiyle gidenlere müsaade edilecek baş- ka suretlerle gitmek ve orada o- turmak istiyenlerin pasaportları vize edilmiyecektir. Yunanistan bir milyar drahmi bore alıyor İstanbul, 20 (Telefon) — Atinadan 20 tarihile bildiriliyor: Maliye bakanı Pesmazoğlu muhacirlerin iskânma has . redilecek olan bir milyarlık istikraz işi- ni tedkik etmektedir. İstanbul fırka kongresi İstanbul, 20 (Telefon) — Cüm- huriyet Halk Fırkası İstanbul ka- za koöngreleri bu ay sonuna kadar bitecek ikinci kânun başında vila- yet kongresi toplanacaktır. Casusluk işinden tevkif İstanbul, 20 (Telefon) — Ati. nadan 20 tarihiyle bildiriliyor: Dün yakalanıp tevkif edilen ca: suslardan başka Salamin tersane- sinden bazı kimseler de hapsedil- mişlerdir. Bahriye bakanlığı hiç bir plânın aşırılamadığını, aşırı- labilenlerin de ele geçtiğini resmi bir tebliğ ile bildirmiştir. Sürp Agob davası etrufımda Istanbul, 20 (Telefon) — Sürp A. gop davası hakkındaki mahkeme kararı. na Horron kilisesi hükmi şahsiyeti na. mına doktor Bay Oseb Celaliyan itiraz etmiş ve birinci hukuktan icranın geri n karar istemiştir. Mahke. eğini mezarlık için ved, nde olan yapılar için ka. Şimdi belediye mahkemede Bay Öseb Celaliyan ve arkadaşlarının teşkilatı esasiyoye göre zümre ve cema- at temsiline salahiyetleri olmadığını is. bat edocektir. nın bir bildirimi Polis ve zabıta amirleri iş görür- ken selam resmini yapmı- yacaklardır İçeri İşler Bakanlığı, vilayetle- re şu bildirimi göndermiştir: Reisicümhur Atatürk, Başba- kan İsmet İnönü, vazife başında polis amir ve memurlarının vazi- Fel resmi ile meşgul tensib etmişlerdir. Sırf selam resmi yapmak üzere müfreze halinde çıkarılan polis kıtası müstesna olmak üzere nö- betçi, noktada, seyrüseferde, dev- riyede ve vazifeye giderken üni- mir ve memurları ini iyi görebilmeleri için selam ifasiyle mükellef değildir. yi görmeleri için selam olmamalarını Yeni iki valimiz Ankara vilayeti idare heyeti ü- yelerinden olup Giresun - valiliği. ne tayin olunan Bay Yahya Sezai ile İçel valiliğine tayin olunan Bay Hakkı Haydar dün 10.45 tre- nile yeni işlerinin başına gitmek üzere yola çıkmışlardır. Yeni vali- lerimizi Ankaâra durağında Anka- ra Valisi Bay Tandoğan, İçeri İş- ler Bakanlığı Müsteşarı Vehbi De- mirel arkadaşları ve dostları uğur- lamışlardır. Vilayetimiz idare heyetinde ça.- lıştıkları müddetçe vilayetimize büyük yararlıkları dokunmuş olan yeni valilerimize bu işlerinde da muvaffakıyetler dilerir. — : Samsunda kadınlı- gın bayramı (Özel bildiricimizden) — Say- lav seçme ve seçilme önenine ka- vuştukları için Samsun kadınları derin kıvanc Ve gönenc içindedir- ler. Bundan ötürü Halkevi salon- larında toplantı yapmışlar ve öne- nin verilmi soysal varlığı- mızda bir m olacağı ve türk kadınmın büyük - başarıcılığı an- latılmış ve sözcüler pek çok alkış- lanmışlardır. HRe Samsun kadınları sryasal önen- lerini veren Atatürk'ün fırkasına biribirleriyle yarış edercesine ya- zılmaktadırlar, Kadınlarımız öte- denberi besledikleri -topluluk di- leklerini bir kadınlar birliği kura rak karşılamağı sözleşmişlerdir. Memurlar kooperatifinin yeni çalışmaları Borclarının azaltılması, tatbik kabili- yeti olan bir programla yeniden ticaret alanına girmesi, değerli idarecilerin ba. şa geçmesi, Ankara Momurlar koopera. tifinin faaliyetine; ilk kuruluş günlerini hatırlatacak bir canlılık vermiştir Yakın bir zamana kadar işleri karı- şık ve dolambaclı bir vaziyette bulunan kaaperatif devletin çok yerinde ve haklı bir müdahalesile kötü durumundan kur. tulmuş, müsbet, kazandırıcı ve fayda ve. rici bir hale gelmiştir. Ankara gibi me- mur ekseriyeti olan bir yerde yiyecek ve içecek fiatları üzerinde nâzım vazifesini görmk gibi üstün bir ülkü ile kurulan bu ulusal kurumumuz yeni çalışma tarzı ile memurlarımız için uzun taksitli; miz, ucuz, yiyecek, yakacak, içecek te . min edebildiğinden en verimli safhasına girmiş oluyor. Buna bir örnek olarak kömür işi söylenebilir. Memurlar koo- peratifi bu yıl 20 bin ton kömür getirt . meye teşebblls. etmeden önce kokun to. nu 38—40 lira arasında idi. Bugün bu Hat 33 liraya düşmüştür. Kooperatif ise hissedarlarına tonu 31; hissedarolmıyan- lara 31,8 liradan vermektedir. Lik parti olarak Ankaraya 4000 ton ingilir koku getirilmiştir. Ayrıca İs. tanbula da yolda olan bir vapurla 3500 ton alman koku getirtilmektedir. Yeni programın tatbikinden sonra kooperati. fin diğer bütün satış içlerinde göze çar- par bir ilerleyiş vardır. Göçen ayın sa. tışı, evelki aylara nisbetle bir misli fazla idi. Bu fazlalık bu ay da ayaı nisbet içinde çoğalmaktadır. Metr Salem ve Leon Faraci'nin muhakemesi Metr Salem ve Leon Faraci'nın temyizce nakezdilen davalarına bugün Asliye Birinci Ceza mah- kemesinde vekilleri hazır olduğu halde devam edilmiştir. Temyiz mahkemesi Faraci'nin Metr Salem ile suçta beraber tutulmasına ve Zongudak'ta maden mühendisi Bay Galib Hikmetin şehadetine müracaat edilmesine lüzum gös- termiştir. Suçlu vekilleri ise suçun mevcud olmadığı noktasında 1- rar etmişler ve Bay Galib Hikmet- in şehadetine lüzum olamıyacağı etrafında müdafaada bulunmuş- lardır. Neticede mahkeme Galib Hikmet'in istinabe suretiyle ifade- sinin alınması için Zonguldak ce- za mahkemesine bir müzekkere yazılmasına karar vermiş ve mu- hakeme 17 ikinci kânuna bırakıl- mıştır. Ayasofya müzesine girme parası Müze haline konulan Ayasofya camiinde de diğer müzelerde ol- duğu gibi 10 kuruş duhuliye alın- ması Maliye Bakanlığınca karar- laştırılmış ve alâkadarlara - bildi- rilmiştir. Samsumaa kadınlarımızın Halkevinde — yaptıRTarı Bir toplantıdan — sonra akdırdıkTarı bir grup Fotoğrafisi Y1 ilkkânun akşamı Hilaliahmer balosu SAYIFA: 3 Hilâliahmerin yılbaşı balosu Yılbaşı gecesi Sergi Evinde ve- rilecek olan büyük Hilaliahmer balosunun anıklıkları bitmiş gibi- dir. Hilaliahmer Cemiyeti, yeni yıl karşılanırken, bütün ankaralı- ların bir arada bulunması için her şeyi yapmaktadır. Bu arada, ga- yet usta bir cazband temin edil. miş, salonun ışıkları çoğaltılmış- tır. Büfenin çok ucuz olması için elden gelen her şey yapılmıştır. Faal komite bu işle yakından alâ- kadardır. Büfedeki yiyecek, içe- cek fiatları balodan önce ilan & dilecek ve baloda da buna dair listeler dağıtrlacaktır. Sergi Evi salonu büyük olduğundan ailece ve ayrıca eğlenmek istiyenler için de hususi köşeler ayrılmaktadır. Böylece, yurddaşların, kendi ev. lerinde birçok külfetlerle yapabi- lecekleri eğlentiyi daha az ma- rafla ve balonun neşesine de işti- rak etmek suretiyle, Sergi Evinde yapmaları kabil olacaktır. Bun- dan başka şehrimizde bulunan bü tün sanatkârların o gece için bir- çok sürprizler hazırlamakta ol duklarını da öğrendik. Gene öğ- rendiğimize göre ısmarlanan ka- tiyonlar ve balonlar gelmiştir. BH KUKT GKT Komintern Rac yosunun dün akşamki konseri Moskova'daki 500 kilovatlık büyük komintern radyo merkezi, dün akşam — önceden haber vermiş olduğumuz üzere — Türkiye için, çok zengin bir programla, konferans ve konser verdi. Konferansı güzel bir türkçe ile konuşan söylevci, Türkiyenin müzik verimi içinde bulunduğunu, bunun a. macının ulusal melodilere modern tek- niği aşılamak olduğunu, Rusyanın bu- nu geçen yüzyılda muvaffakiyetle ba. şardığını söylemiş ve buna misal ola. rak da takib edecek konaerde birçok parçalar dinlenileceğini söylemiştir. Konser programı ise büyük bir mu- vaffakiyetle tatbik olunmuş ve her par- çanın başında spiker, o parçanın neyi ve nasıl ifade ettiğini rusça ve türkçe olarak anlatmıştır. Bu güzel radyo gecesini, arkadaşı. mız Burhan Belge, yarınki “Yarı sıya. sal.. da tahlile uğraşacaktır. Konservatuvar binası İstanbul, 20 (Telefon) — Yeni konservatuvar binası için açılan müsabaka'ya yerli yabancı yetmiş kadar mimar iştirak etti. Müsaba- kada birinciyi seçecek olan jüri- de mühendis okulu müdürü ile be: lediye fen ve mimarı şubeleri mü- dürleri profesör Eğli ve konserva- tuvar müdürü vardır. Jüri tetkik- lerine başlamıştır. 'Türk parasının kıymetini koruma Bakanlar heyeti türk parasının kıymetini koruma hakkındaki V1 numaralı kararnamenin 20 inci maddesinin son fıkrasında türk parasının memlekete ithalinin ma- liye Bakanlığının mezuniyetine bağlı olacağına dair mevcud kay- di kaldırmıştır. Mangafa savaşı İstanbul, 20 (Telefon) — İstanbulda muayene edilen 16000 ıı-v-ı-dı;:-:--ı on beşinde şüpholi olarak mangafa âra. z görülmüştür. Bu hayvanlara otopsi yapılmıştır #