26 Aralık 1934 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

26 Aralık 1934 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

. 26 ILKKÂNUN 1934 ÇARŞAMBA DIŞARDAN GELEN SON DUYUMLA HANYA'DA Almanyada asılan- lar, silahları alı- nanlar Paris, 25 (A.A) — Le Jurnal gaze- tesi, bütün Almanyada (ahlak) mese- kesi yüzünden bir çok adamlar yakalan- dığını ve bunların başmda Silezya vali- &i Brunker ile 50 kadar taraftarının bu- kunduğunu yazıyor. Eko dö Paris gazetesi de, Çekosla « vak mecmuası Veltbahn'dan alarak “Ge- gen haziran günlerinin tekrar başladığı- B bildiriyor,, ve diyor ki: “30 - 6 tarihindenberi Silezya valisi Brukner'den başlıyarak 230 kişi asılmış 've bir çok eski milis nazi ile hücum kı- talarından üç bin kişinin silahlarr alın- muştır. Alman ordu bakanı mecburi hizmete taraftar Berlin, 25 (A.LA) — General fon Blumberg, Asosyated Pres'e şu bildiri. Ge bulunmuştur: * — 30 - 6 tarihindenberi hücum kı- #alarında askerlik oyunu oynanması bit- gaiştir. Hitler'in sarsılmaz arzusu ve Bücum kaıtaları erkânı harbiye başkanı - mın düşüncesi böyledir. Almanya Rayşverle öğünmekle bera- Ber, mecbur! askerlik hizmetine taraf. tarım. Eğer Almanya harb fütuhatmı Güşünürse, meslekten yetişme ordu kısa hizmetli kur'a efradından daha müsalt- tir. Bununla beraber orduyu — seciye İçin bir okul telakki ediyoruz. Bunun #çindir ki, bütün almanların bu mektep- #en geçmesini dileyoruz. Hücum kıtala- ı ve İş hizmeti teşkilatı da birer okul - Burlar. Filhakika, bunlar orduyu ta- Mmamlamak için başlıca depolardır. ve Haat, İnzibat ve arkadastığa alıştırmak- tadırlar. Fakat bunlar ancak orduda ye- tiştikten sonra askerdirler. General, Bay Hitlerle arasında an- Jaşamamazlık bulunduğunun doğru ol- Mnadığını ve teknik adamı olduğundan “Almanyanın silahları hakkındaki soru- Maalara cevab vermek istemediğini söy- demiştir. Almanyada yahudiler avukatlık edemiyecek Berlin, 25 (A.A.) — Arf olmadıkla- 31 için barodan çıkarılan — avukatların büundan böyle avukat unvanını taşıma- Yarı bit emirname ile yazak edilmiştir. Bir fabrikatör kampa kapatıldı Berlin, 25 ÇA.A.) — İlmenau İzola- tör fabrikası müdürü, kampa konul. mnuştur, Bunun sebebi alman ökonomi. sinin dışardaki itibarını kırması ve #osyalist ökonomi kurallarına karşı ça- Taşmış olmasıdır. | Almanya silâhlanmıyormuş Berlin, 25 (A.A) — Alman sü baka- ı general von Blomberg bir amerikan gazetecisine bildirimde bulunarak demiş- ir ki; * — Her gün süel bir takım anıklık- lar ve işler yapmakta olduğumuza dair Bir takım duyumlar okuyoruz. Bunların yanlış olduklarını söylemeye bile hacet yoktur. Meselâ Amerikadan gizli ola - rak hnın aldığımız duyumu tamami- le asılsızdır. Hücum kataları, gönüllü galışma kıtaları, ordu ile hiç bir alakası olmayan kurumlardır. Bu kurumlar, men suplarını itaata, disipline, düzene ve ar- kadaşlığa alıştırır. Bay Blomberg, bundan sonra kendisi- nin istifasına dair olan şaylayı da tek- Gib etmiştir. Sar'da plebisit anıklıkları Sarbrüken, 25 ÇALA.) — Sar'da ya- pılacak plebisit için seçim Tisteleri anıklanmıştır. Bu listelerin yapılmasın. Aaki doğruluk yüzde doksandır. Görü- Jen tektük yanlışlıklar belgelerin ek- sikliğinden ileri gelmektedir. Plebisit komisyonu Te verdiği bir teb- BİRLEŞİK DEVLETLER'DE Yeni umudlar besle- mek hakkımızdır Bay Ruzvelt böyle söyliyor Vaşington, 25 (A.A) — Bay Ruzvelt radyoda verdiği söylevinde demiştir ki; “ — Bitirdiğimiz yıl içinde, bir çok şeyler yaptık. Bu yıl yeni umudlar bes- Temek hakkımızdır.,, Bay Ruzvelt, söylevinde eski Ameri- ka reisicümhurü Bay Andra Jakson'un yatanperverlik misalini anlatmıştır. Bay Ruzvelt muhtaçlara yiyecek ve çocuklara oyuncak dağıtılmasına yardım etmiştir. Amerikada Noel Nevyork, 25 (A.A) — Bu yıl Nocl bayramı, sıkıntı devresinin sonunu kut- lama umudunda bulunan bütün Ameri- kada 1929 yılındanberi en şen olacağa benziyor. Oyuncak, yiyecek ve çikolata Satışr 1933 yılma bakarak yüzde 20—30 artmıştır. Binlerce taşra halkı Nevyor- ka gelmektedir. Belediye 200 bin fa- kir aile çocuğuna oyuncaklar dağıtmış ve her yıl yapılan yardımdan başka 300 bin çuval kömür ve 614 bin kutu et da- gıtmıştır. Şarab ve likörün kanun! ola- rak satılması halkm şenliğini artırmıştır. Acun pamuk ürünü Nevyork, 25 (A.A.) — 1934 yılmda acun pamuk Ürünü 22 milyon 591 bin balya tutmuştur. 1933 yılımda bu ürün 25 milyon 327 bin balya idi ki, 2 mil- yon 736 bin hılyılık eksik var demek. tir. MACARİSTAN'DA Macarlar azlıklar işinin ortaya konmasımı istiyorlar Budapeşte, 25 (A.A) — Kont Betlen Ujsag gazetesine verdiği bildirimde de- miştir ki: * — Azlıklar sorumu, andlaşmaların değiştirilmesi işinden önce — gelmelidir. Azlıklar durumunun düzeltilmesi bugün macar diış sryasasının başlıca amacı ol - malıdır. Bu düzeltme ulusal varlığımız ve orta Avrupada barış için bir garanti olabilecektir.,, YUGOSLAVYA'DA. Marsilya suikasdi tahkikatı ve bir kurum Budapeşte, 25 (A.A.) — Marsilya suikasdi üzerine yugoslav gazetelerinin hücüm ettikleri “Tesz,, adındaki soy- sal kurumlar federasyonu hakkında yapılmakta olan tahkikat bitmiş ve mu- abedelerin tadiline çalışan bu federas- yonun işlerinde göze batan hiç bir yol. suzluk bulunmamıştır, ğ Bay Hitler Fransız - lıııîga— ginliğini kaldırmaya çalışryormuş Münih, 28 (A.A) — Alman istihba- rat bürosu bildiriyor: Noel yortusu dolayısile nasyonal sos- yalistlerin lider muavini _.W Hesa, vad- kaldırmak için yaptığı çalışma ile kendi. sinin hakiki bir devlet adamı olduğunu isbat etmiştir., FRANSA'DA Orduda değişiklik olacağı tekzib ediliyor Paris, 25 (A.A.) — Salâhiyettar kaynaklardan öğrenildiğine göre “yük. sek savaş meelisi,, ikinci başkanı gene- ral Veygan'ın yerine başka birisinin geleceğine ve dolayısile ordu yüksek kumanda heyetinde değişiklikler olaca ğma dair gazetelerin verdikleri haber- ler doğru değildir General Veygan'ın teksüd yaşı an- cak 21 ikinci kânun 1935 te gelmekte. dir ve hükümet bu işi şimdiye kadar görüşmüş değildir. Vakit gelince bir kâarar verilecektir. Bay Flanden'le Laval'in Londra ve Roma seyahali Paris, 2$ (A.A) — Pöti Jurnal gaze- tesine göre, Bay Flanden ile Bay Laval- in, Londra seyahatlerinin — fransız — italyan anlaşması için yapılacak Roma ziyaretinden sonra olacağı anlaşılmakta- dır. Gazete diyor ki: * Roma seyahati tarihinin pek yakın olduğu fazla nikbin olmaksızın söylene- bilir. Bunun için Londra seyahati Ro- ma ziyaretini tehir etmiyecektir. ,, Bir çok gazeteler de aynı fikirdedir. Hattâ Figaro gazetesi Roma seyaha- tinin yıl başından evel olacağını bil- dirmektedir. Eğlenceli Noel Paris, 25 (A.A) — Gazeteler, Noelin eğlenceli bir nocl olduğunu ve hiç de bir darlık noeli gibi geçmediğini kayde- diyorlar, Pötü Jurnal — gazetesi, noelin Bay Flanden'in verdiği mikbinlik istifadeye vesile olduğunu yazıyor. DAĞNIK DUYUMLAR Bay Musolini Pirandelloyu tebrik etti Roma, 25 Ç(A.A.) — Bay Müusolini nobel mükâfatını kazanan akademi üye- lerinden Pirandello'yu kabul ederek kendisini tebrik etmiştir. Soövyet topraklarında iki Man- » çurili ceasus yakalandı Moskova, 25 (A. A.) — Kabarovak- tan bildirildiğine göre bu ayın yirmi ikisinde Turürog şehrinin garbında iki çinli casus yakalanmıştır. Bunlardan biri Sançuko üçüncü piyade livasının 15 inci alayına mensub bir müfrezenin kumandanı Minfa ve öteki de sınır ü zerindeki Orenpaül köyünden bir adam. dır, Bunlar japon zabitinden aldıkları emri yerine getirmek için geldiklerini ve bataklık araziyi ve bilhassa yolları ve sövyet kuvvetlerinin durumunu öğ- renmek istediklerini — söylemişlerdir. Bu iş üzerinde derin tahkikat yapıl- maktadır. Selanik grevcileri en sonra teslim oldular. - BSelanik, 25 ÇA.A.) — 13 ilkkânun- danberi tütün imalathanelerine çekile- rek kapıları kapamış olan 400 kadın ve erkek işçi bu sabah teslim olmuşlardır. Yaralı veya &lü yoktur. Bunların cle- başıları tevkif edilmiştir. Bir ölüm yıldönümü “Barselon, 25 (A.A.) — Muhtar Ka- talonya hükümetinin ilk başkanı mi. ralay Macia'nın ölümünün birinci yıl. dönümü münasebetile her sınıftan halk başkanı mezarını ziyaret etmiştir, Me- zara 800 kadar çelenk konulmuştur. halya'nın Sofya elçisi değişti Sofya, 25 (A.A.) — İtalyanın Sofya orta elçisi Bay Cora Şili büyük elçili. iğöne ve yerine dişarı işler bakanlığı ba- Haa ikinci müdürü Bay- aıp,upın ta- yin tdıhi“’ll. Kendi radyomıızln' Almanyada yeni duyduklarımız - Fransa Naha İşleri Bakanı, ransız demiryolları — idarelerine müracaat ederek şarab nakliyatın- da yeniden bir tenzilat yapabil- mek imkânlarının araştırılmasını ve nakliya fiatlarının indirilmesi- ni istemiştir. Fransa'nın iç ökono- misi bakımından çok büyük bir değeri olan şarab için, yeni baş- tan tenzilatlı bir tarife yapılabile- ceği umulmaktadır. — Abusturya'da Noel dolayısi- le cezaları affedilerek hapishane- den çıkarılan son isyan hareketi mahkümlarının sayısı sehsen beş- tir. — Fransız tayyarecisi Delmot kara tayyarelerine mahsus en çok hez rekorunu kırmıştır. Bir dörtler andlaş- ması mı? 20 ilkkânun tarihli Deyli Meyl ga- zetesi şu başyazıyı yazıyor: Fransa dışişleri bakanı Bay Laval'- in geçen hafta fransız senatosunda söy- lediği söylev bütün avrupalılar tarafın- dan gayet iyi kargılandı. Pransız ba- kanı bu söylevinde Almanyayı, bir ar evel halledilmesi lazım gelen meselele- ri konuşmak ve bir andlaşma yapmak üzere doğrudan doğruya müzakereye tçağırmaktadır. B.Laval gayet samim! olarak uluslar arası sryasasının gerektirdiği şekilde bir alman — fransız yakınlaşmasma taraf. tar olduğunu söylemiş ve böyle bir dav- Yanışın acun barışını sağlamlaştıracağı- ma inandığını ortaya sürmüştür. ce dost duyguları beslemek herhalde tutulacak yolların en sağlamıdır ve bu duygular Almanyada da gayet iyi te- sirler bırakmıştır. Aynı zamanda alman gazeteleri Bay Laval'e eğer tesirli bir surette alman « Jarla fransızların işbirliği etmeleri la- zım geliyorsa bunun her iki tarafın si- Tahca müsaviliğini kabul etmek esası Ü- zerine kurulması icab ettiğini hatırlat. mışlardır. Bay Laval'in işe bir kere böylece başladıktan sonra, bu hakların müsaviliği noktasında işi noksan bırak- ması pek güç olur. Çünkü alman genel fikri bunu dirimlik (hayati) bir gerek olarak kabul etmektedir. İngiltere esasen Almanyanın Üzerin- den en beş yıl geçmiş eski bir muahe- denin boyunduruğu altında kalarak ö- teki devletlerin istedikleri gibi alabil - dikleri silahlardan şunu kullanmama - ga, bunu yapmamağa mecbur edilmesi - ni doğru bulmamaktadır. İtalya da İngiltere gibi Almanya- nın devamlı surette bir hukuk müsavi » liğinden mahrum edilmesinin imkânsız olduğunu anlamıştır. Eğer Bay Laval bu yolda ingiliz ve italyan diplomasisi- nin tuttuğu yolu tutacak olursa o za- man yürümek istediği yolda yürümesi bir hayli kolaylaşacaktır. Bay Hitler'in ise bu meseledeki düşüncesi gayet açık- tır. Alman başkanı Vard Prays ile yap- mış olduğu bir konuşmada “biz fransa ile savaşmak istemiyoruz. Dileğimiz, o- Nurlu bir ulusa yaraşır şekilde bize hu- kuk müsaviliği verilmesinden ibarettir.,, demiştir. Eğer almanlara — bu hak tanılır ve bügünkü şartlar içinde 'nin bağları gevşetilirse o zaman Avrupanın üzerinde dolaştığı söylenen savaş bu - Tutlarından hiç bir. iz kalmıyacağına inanabiliriz. Eğer Bay Laval ingiliz ve italyan syasal — görüşlerile bağlaşacak olursa yakında Almanya, İngiltere, Fransa ve İtalya arasında bir dörtler paktı müza- keresine girişileceğini umabiliriz. Bu, ucu bucağı bulunmıyan bir ka - zanç olacaktır. Bu, uluslararasındaki gerginliği kaldıracak ve iyi dilekleri, barışı kuvvetlendirecektir. Eğer bu yapılmaz da bütün devlet - der birbirlerine kuşkulanarak bakmak « ta devam ederlerse bunun - meticesinde Si geee sei b ğ eei | tevkifler Noye Viner Jurnal gazetesine 20 — ilkkânun tarihile bildiriliyor: Tevkiflere devam - ediliyor. — Uluşa karşı düşmanca bir zihniyet taşıdıkları — sanılmakta olan muayyen bazı muhit'es — re karşı bir kaç haftadanberi bütlin Al- manyada harekete geçilmiştir. Tevkif — edilenler arasında, monarşist olanların ekseriyette bulundukları muhafazakâır — denilen muhitin de bir sürü üyeleri var- dır. Bu işler başarılirker muhaliflerle münasebette bulundukları sanılan S.A. kurumlarının fırka üyeleri de tevkif e- dilmişlerdir. Yrğın halinde yapılan bu tevkiflerin birbirinden ayrı sebehlerden | dolayı olduğu sanılıyor. Bu böyle öl - makla beraber, polisin bu işteki faali « yetinin mahiyeti birdir. Bilhassa son günlerdeki yeni tevkifler de ishat et mektedir ki, bu hareket henüz daha go« na ermiş değildir. ** Sağda solda yapılmakta olan tevikif- lerin yanında tekrarlanan -Tokanta ve — eğlence yerlerindeki taramalarda, daha — bir çok kimselerin aranılmakta olduğus — nu göstermektedir. Polisin, bu tarama ve araştırmalatı- na bazı tesadüfler de yardım ediyots Nitekim Kontes Benthaym'm ilkkânun başlarındaki tevkifinin tafsilatı benüz bugünlerde öğrenilebildi. Kontes Bent- hayrm ekzantrik temayülleri ile tanınmış — 23 yaşında bir bayandır. Kontesin e- — vinde sabaha kadar süren bir sosyete —— toplantısında yalnız pek aşırı gidilmek — le kalınmamış, dikkate değer daha başe —— ka şeylerin de olup bittiği anlaşılmak« tadır. Sabahın saat beşine doğru bi çok şeyler ve bunların arasında kocü — bir saksı da pencereden sokağa fırlatılım ca, polis, konuklardan pek azmnı sosye- teye uygun bir kılıkta bulduğu eve gir ir, Aralarında bayan olarak yalnız % Mı“' genç kimseler olmak üzere hepsi de ere kek imiş. Toplantıda bulunanların tos pu birden tevkif edilmişlerdir. Tevkife Jer yapılırken, polisi sıyasal bakırmdan yakından alakadar eden bir çok resim « ler de bulunmuştur İâ, bunlar da muha- — liflere karşı başlananı hareketin geniş- Temesine imkânlar vermiştir. y Söylenildiğine göre, uluş düşmanları — ile uğraşmak için başında gizli polis kurumunun başkanı Himler'in bulundu: — Pu husust bir komisyon yapılmıştır. BU — komisyonda general Fon Rayşnav dü bulunmaktadır. Muhalif kılığına gir- — miş olanlara karşı yapılacak olan harekete yeni yılın başlarında ve Slf plebisitinden sonra başlanacaktır. —— — —— . — | Kıralın Noel söylevi Londra, 25 (A.A.) — Kral Noel yd' tuları mhııınbedyle bütün hnpırılol“ lukta radyo ile yapılan tebrik mı:ııo-. da diyor ki: “Acunda karışıklıklar drüp ;ıdy yor, ve gökte bulutlar yükseliyor . Buf dan başka biz birçok kendi kayguları” mızla karşılaşmış bulunuyoruz ki, olt lara göğüs germek gerektir. Bunu bit- — leşik bir aile düşüncesiyle — yaparsak — kaygulardan kurtulabileceğimize —ina* nım vardır. Çünkü fırka ve ferd men" — faatleri yerlerini genel menfaatlere D' Takacaklardır.n Balkan musabalmslf *i Atina, 25 (ALA.) — Balkan müsal kasmın ikinci müsabakası yananlı ha « — kem aprogeralasın Wlaresi alımda, YO goslavya — Bulgarfatan milli tıhmlıı_' ği arasında icra edilerek 4 - 3 Yı nın galcebesiyle bitti. Birinci hal vaziyet 4 . 2 idi. Oyunun sonuna d A Yugoslavya kalecisi Çuliç yaralanı ve yerine diğer kaleci geçmiştir. — — — Takımlar oyunun onunen dakika da Kıral A ksandı'ın hatırasını için bir dakikalık bir süküt yaptılar. Gelecek turna haziran 80 Sofya'da yapılacaktır. —