30 Ocak 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

30 Ocak 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 ae — DIŞARDAN İNGİLTERE'DE Avam kamarasında ürültüle- Londra, 20 (A.A.) — Avam kama - zlik soysal rası, dün tazminatına hakkı olmayıp, evelce dairesinden yardım gören işsizlere sa- habet edecek olan yeni yardım moclisi Açin istenilen 5 milyon ingiliz lralık mun zam tahsisatı müzakere etmiştir. Müz; fırkasına mensup saylav Bukanan, akşam yardım işçi ta - ve sırasında, sol cenah savvur edilen yardımım yerinde olma - dığını söylemiştir. Bukanan, başbakanı ağlır tabirlerle tenkid ederek, onun kır- Gene işçi fırkasından bir başka say- lav, hükümeti tenkid ederken, dinleyi « cilerin arasından yükselen kadın ve er- kek sesler: ** Kahrolsun kıtlık hükümeti, bağırmışlardır. Birçok kimseler dışarıya çıkarılmış- Jardır. İçlerinde bazılarının protestola- rıma rağmen, halka mahsus - tribünleri İşgal edenlerin hepsi yerlerini terke mec bur edilmişlerdir. Müzakere tatil edilmiştir. Bugün de- vam edilecektir. Londra, 29 (A.A.) — Dün, saylav Bukanan'ın Avam Kamarasında çıkma- sma sebeb olduğu hadise esna: e meclisş hademeleri tribünleri boşaltmak istemişlerse de, bunların, nizam dahi linde hareket eden 60 kadar nümayiş tarafından müdafaa edildiğini görmüş - lerdir. Beş dakika kadar — ortalık karışmış sonra nümayişçiler dışarıya çıkarılmış - hardır. Bu hâdisenin önceden müretteb ol » duğu anlaşılmaktadır. Nümayişcilerin hepsi de gençtir. Parlamento zabıtası, süküneti yalnız başına idareye muktedir. - olamadığın « dan, en yakın merkezden yardımcı po - Ki getirtmiştir. Nümayişçilerden 3 erkekle 1 kadın, bir müddet mevkuf bulundurulmuşlar - dır. ” diye İngiliz parlamentosunda bir mücadele bavası var Londra, 29 (A-A) — İnigiliz parla- mentosu, faaliyetine seçim arefesinde Amiş gibi bir hava içinde ve çok yüklü bir programla başlamıştır. Meclise verilen yeni yasa projele . rinden Hindistan yasası ile işsizlere yardım yasaları en mühimleridir. Kabine, işçilerin hücumlarını boşa gıkarmak için yeni bir (refah bütçesi) üzerine dayanmaktadır. Eğer bu dev- ve bu nokta üzerinde olduğu gibi fa - kir sınıflara evler yaptırmak meselesi Üzerinde de memnuniyet verici bir şe kilde biterse, hükümet ilkteşrinde mem İeketin huzuruna çıkacıktır. Aksi tak- dirde halka müracaat için 1936 şubatı. na kadar kendine tekrar bir mühlet ve- recektir. Parlamentoda başka mescleler de gö- Tüşülmektedir. Bu arada silahlanma işi, ne karşı İngilterenin dış politikasın - gaki tekâmül ile efkârı umumiyeyi şid. detle alakalandıran anlaşmalar mesele keri vardır. B. Flanden ile B. Lavalin ziyaretle- rinden önce B. Con Saymen gündelik. te yazılı bir çok sorguları cevab vere- cektir. En sonra, dizginli çalışan B. Loyd Corcun yeniden sahne ye çıkışır ulusal hükümetin mevcudiye tini ve halktan gördüğü teveccühü teh - Hkeye koymasa bile, hükümete şid - detli bir münebbih olarak kalmaktadır. ökonomi Jehine Korkunç bir hayvanın kafatası Londra, 29 (A.A) — Durhamda Vest. Hortlepool kıyılarında, dalgalar kara» ya acaib ve korkunç bir hayvanın kafa- fasınıt atmıştır. Alnı iki metre geniş. liğindedir. Ağırlığı ise, S0 kilodan faz- kadır. Bunun bir mamuta aid olduğu' sanı- Aryor. Simdiye kadar fırtırnaların kara. ya attığı buna benzer enkaz, Durham “kıyıları boyunda, denize batmış eski bir Dormanın mevcudiyetini göstermektedir. BULGARİSTAN'DA Bulgar kabinesinde , Maliye bakanlığına bir türk dostu getirilecekmiş İstanbul, 29 (A.A.) — Sofyı dan İstanbul gazetelerine bildi yor: Yeni kabinede münhal bulunan Maliye Bakanlığına türk - bulgar dastluk cemiyetinin reisinin geti. rileceği söylenmi Cen tin reisi olan profesör Bulgarista- nın sayılı maliye mütehassısların- dandır. ktedir Bulgar maliye bakanı (ALA.) — Müvakkaten ma liye bakanlığı işlerini gören adliye ba- kanı Bay Kalenderof'un maliye bakan- lığına tayini hakkındaki karar Kıral ta - rafından imza edilmiştir. Adliye bakanlığına Sofya üniversite- sİ rektörü Bay Liubendikof tayin edil- miştir. Bulgaristandaki son de- gişiklikler ve Bulgar gazeteleri Sofya, 29 (A.A.) — Bulgar A- jansı bildiriyor: Bütün matbaut, hükümet deği- şikliğinin ehemmiyeti hakkmda tefsirata devam ederek bu deği- şikliğin, 19 mayısta devlet teşkila- tınım tensikine tevessül eden me- hafilin ittifakiyle ve Georgiyef hükümeti sıyasasının idamesi şek- Hinde yapıldığını kaydetmektedi Bu idame yalnız yeni kabineye es- ki hükümetten dört azanın iştira- kiyle değil, aynı zamanda başba- kan general Zlatef'in iç ve dış sı yasada kendinden evelki hüküme- ti takib edeceği hakkındaki beya- natıyle de tezahür etmektedir. Si- vil ve askeri idarede hemen hiç bir değişiklik yapılmamıştır ve bu da hükümet değişikliğini herhan- gi bir grupun devlet şeklini değiş- tirmek ve yahut iktidar mevkiini kuvvet kullanarak elde etmek a: zusiyle izaha çalışan bütün şayia- larm asılsız olduğunu göstermek için en iyi delildir. Prens Dö Gal Avusturya'ya gidiyor Londra, 29 (A.A) — Prens dö Gal önümüzdeki hafta başında Avusturya Tirol'üne giderek kış sporları yapmak Üzere üç hafta kalacaktır. İngiliz hükümetinin sıyasası Liverpul, 29 (A.A) — Bay Eden, Vavertri'de yapılacak olan ktsmi seçim münasebetile söylediği nutukta, bi metin namzedini ve ulusal hükümetin devamımı müdafaa ederek demiştir ki * — Hükümetin — başlıca amaçları şunlardır: 1 — Uluslar derneğini tutarak ve müşterek barış sistemini kuvvetlendi. rerek dünya barışını idame etmeki 2 — Amerika ile samimi münasebatı inkişaf ettirmek. 3 — Dominyon ve müstemlekelerle sıkı işbirliğinde bulunmak, 4 — Ulusumuz için daha iyi bayat şartları temin etmek.,, İogiltere ve İrlanda Londra, 29 (ALA) — Dominyonlar bakanı B. Tomas, Avam kamarasında söylediği sözlerde ticari meselelerden sonra İngiltere ile İrlanda arasındaki anlaşmazlığı politika meselelerini de müzakere etmek Üzere görüşmelerin genişletilmesi için yapılan tahminleri teyid eder gibi görünmüştür. Yapılan anlaşmanın yarr resmi bir mahiyet almış olduğunu söyledikten sonra, B. Tomas, demiştir ki- “ — Eğer anlaşmalar genişletilebi. tecek olursa, hükümet, bündân ancak mermntmi olabilir. Kapımin dima öçık ol © “onu her zaman teyid ettik. » GELEN ALMANYA'DA Yabancı kuvvetler Sardan ne zaman çekilecek? Londra, 29 (A.A) — Avam kamara» | sında © rguya cevab verea B. Say- men, Sarda bulunan uluzlararası kuv. vetlerin hangi tecihte çekileceklerine dair henüz bir karar veril: oldu. ğunu söylemiş ve demiştir " — Müuhtelif kuvvetle met komisyo: Sar hükü iyle aynt rek memleketi alman ma! arı soruluyor. Bu husi ar makamlar arasında gö lerek tesbit oluncaktır. İrlanda - Almanya tıcaret anlaşması Dublin, 29 (A.A) — Almanya ik ticaret anlaşması bugün öğleden sonra imzalanmıştır. Bu anlaşmaya göre, İrlanda Alman. yadan yapacağı ithalattan üç mislini Almanyaya ihraç edecektir. 1934 de İrlandanın Almanyadan ya itbaalt ihracatından yüzde 6 fazla Almanya un en çok evlenilen yeri Berlin, 29 (A.A) — Resmi istatistik lere göre en çok evlenme Almanyada olmaktadır. — Evlenenlerin nisbeti u- mum halkın binde 10,2 si: Almanyadan sonra ikinci gelen İngilterede ise bu nisbet binde 7 ve Fransada ise 5,9 dur. Memel diyetinin toplanması yasak edildi Berlin, 29 (A.A) — Memel'den bil. dirildiğine göre, vali bugün açılacak o- lan Mesmel diyetinin toplantısını yasak etmiştir. Diyet meclisinde bulunan al man saylavlar bunu protesto etmişler. dir. BİRLEŞİK DEVLETLER'DE Nevyork Limanında grev Nevyork, 29 (A.A.) — Sendikalara girmemiş olan iştilerin rıhtim — işlerine karışmaları için bir bareket vardır. Bu harekete karışmalar: yasak edilen nakli yat sendikası protesto olarak 30,000 kam 'yon goförüne grev emri vermiştir. ÖGreve 35,000 rıhtım işçisinin de iş - tirak ederek liman faaliyetini durdur « malarından korkuluyor. Taşan Misisipi'nin öldürdüğü insanlar Marks, “Amerika,, 29 (A.A) — Mi- pi vadisinde suların taşması yüzln- den ölenlerin sayısı 47 dir. Hayvanların dörtte üçü telef olmuştur. Denizden kuvvet çıkarmak teşebbüsü suya düştü Riyo dö Janeyro, 29 (A.A.) — B. Jorj Klod. denizlerden haruri kuv- vet çıkarmak - teşebbüsünden vazgeçti- ğini bildirmiş, bu kararımın sebeblerini söylememiştir. B. Klod Brezilya matbuatına, Brezil- ya'da görmüş olduğu değerli yardım ve teşçilerden ötürü minnettarlığını bildir- miştir. AVUSTURYA'D. Viyana'da tedbirler Viyana, 29 (A.A) — Geçen şubat sot- yalist ihtilalinin birinci yıldönümü mü nasebetiyle çok mühim emniyet tedbir leri alınmıştır. Resmi daireler muha- fızları takviye olunmuştur. Şimdiden bir çok araştırmalar yapılmış ve halkı tedhişçiliğe ve sulkasdlere teşvik eden beyannameler yakalanmıştır. Bu beyan namelerin Çekoslovakyada — Brunodan geldiği zannediliyor. Rayş Post gazetesi, — Brunoda bir propaganda merkezi bulunduğunu ve bu merkezin Avusturya rejimini devir mek maksadilee çalıştığını haher ver « mekte ve bunun daha geçenlerde toma da ilan olunan ademi müdahale ahkâ- mile kabili telif olup - olmadığını sor- maktadır. DUYUKLARİ DAĞNIK DUYUKLAR Romanya Pret Belgrad'da Belgrad, 29 (A.A) — Romanya pren Mişel si Mişel, kıralın yaveri general Kon» tresko ve miralay Gregoresko ile bir- likte buraya gelmiş, Dedinie sarayına gitmiştir. Bir kaç gün orada kıraliçe Mari ile kıralın misafiri olarak kalacak tr. Her tarafta kış Rabat, 29 (A.A) — İfrane mınitaka- sında bol kar yağmış ve dağlık olan bu mıntakaya gelip gitmeyi kesmiştir. İ- frane tecrid vaziyetinde kalmış, iaşede zorluk çekilmektedir. Ekmek mahpus- lar tarafından Posta yerli atlılarla naklediliyor. Orta Atlas dağları kesif bir kar tabakasile örtülü ve yollar kesilmiştir. yapılmaktadır. Hazine bonoları yasasını âyan da kabul etti Pariş, 29 (A.A) — Ayan, hazi; noları ihract haddini beş milyar artı- ran yasayı kabul etmiştir. ba. Japonların deniz silahları hak- kındaki teminatı Londra, 29 (A.A) — Vaşington tmi- ahedesinin müddeti bitmeden önce de. niz silahlarının üzenlenmesi ve daral tılması işinin bir anlaşma İle neticelen- memesi ihtimali hükümeti dürüyordu. metinin silahları artırmıyacağı ve ulus Bundan ötürü japon hükü lararasr barışı bozmıyacağı hakkındaki teminatını hükümet derin bir memnu- niyetle karşılamış! Japonya'nın deniz sıyasas. Tokyo, 29 (A.A) — Bir soruya ce vab veren bahriye bakanı amiral Asu. mi, âyanda demiştir ki- " — Deniz köntferansının akamete uğradığı takdirde bandan bir deniz si- lahlanma yarışı çıkmıyacağını biç bir vakit söylemedim. İstikbali şimdiden kestirmek ka. bil olmamakla beraber, bahriye bakanlı- ğı, görüşmelerin kesilmesini istemek göyle dursun, gelecek deniz konferan- sına memnuniyet verici ve dostane bir netice verdirmek için elinden gelen &. meği harcamaktadır. ,, Amiral Asumi, öteki devletlerin ja- ponların beraberlik isteğini reddetmiye eceklerini umduktan sonra, Japonyanın bugünkü hava kuvvetlerinden pek az memnun olduğunu söylemişti Uruguay'da karışıklıklar Montevideo, 29 (AA) — Uruguay'- da karışıklıklar artıyor Asiler askert kıtaları isyan ettirerek smırı aşmakta. dırlar Hükümet meri zaret altındadır. B. Herrera, reisiçlimihura milliyet- perver fırkanın müzaheret edeceği hak kında teminat vermiştir. lran Dışarı İşler Bakanı Roma, 29 (A.A,) — İran dışarı işl bakanı Cenevreden buraya gelmiştir. İcan bakanı, hudud tashihi hbakkındaki görüşmelere devam için, keza Cenevre- den gelmiş olan Trak dışarı işler bakanı Nuri Paşa'ya mülâki olacaktır. Sovyetler İngiltere'ye büyük bir sipariş mi vermişler? Londra, 29 (A.A) — Arkus şirketi parası peşin veri'mek üzere Rusyanın İngiltereye bir milyon stertiaglik ma- kine ve levazım - siparişi hakkında bir anlaşma yapıldığını bildirmektedir. Ütika, 29 (A.A) — Kötü alkol içen 16 kişi ölmüş ve üç kişinin dehaya. tından umud kesilmiştir. Alır tablo bir buçuk milyon dolar Nevyörk, 29 (A.A) — J. P. Morgan husuti kolleksiyonundan bir buçuk mil yon dolar kıymetinde altı resim tablo- Sunu Satılığa çıkarmıştır. Rubens'in bir tablosu Metropoliten Müseunm tarafın- dan satın alınmıştır. LÜ melz 29 SONKANUN 1933 SALI Tarih araştırmaları Yer adlarımızın tarihe yardımı HÜSEYİN NAMIK ORKUN Eski türklerde bir türe vardı: — türli ulusları yeni geldikleri yerlere keadi boy adlarını verirlerdi. Bundan ötürü kendileri: Endikten sonra dal adı olarak yüzyıllarca kalmıştır. Banun için bugünkü yer adlarmı araştırarak eski türk boy adı olanları bir araya toplartak bu yerlerde hang? boyların yerleştiğini açıkça anlıyabili « riz. Bu yazımızda yalmızOğuz - boylnrt bakımından buna bir örnek göstercce « Biz. Umarız; ki yurdumuzun hor yerin deki halkevlerinin gencleri do bırlan - dukları yerleri bu bakımdan araştırarak alusal tarihimize yeni bilgiler katscak - m adları tarih yüzünden si 4 dları oralarda yar tır. Biliyoruz; ki Oğuz'ların yirmi dört boyu vardır. Oğuz'lardan Selçuk oğul harı Anadolu'ya geldilderi vakit bu yira mi dört boy da buralara gelmişlerdi. İş- te bu yirmi dürt Oğuz boyunun adınt Bugün dahi Anadolumuzda bulab'lna-k- teyiz. Bunların yerlerini bu yazımızda ekimizdeki kitabların yardımiyle göster; meğo çalışatağız. Kitaba geçmiyen yad hud bizim bilemediğimiz yerlerde olan| başka yerleri de Halkevleri - üyeleri araştırır iso ulusal taihimizin Oğuzların akını bulumu aydınlanmış olur. Oğuz boylarının ilk önce yazılant Kayı'dır. Bu adı doğu kaynakları erkli, kuvvetli diye çevirirler. Kâşgarlı Ma'ı - mud da bunu Kayığ biçiminde yazmalı « tadır. Batı veya Anadolu - deyişlerinde söz sonlarında uğ -, rğ - İlarm düştüğü - nü biliyoruz: katığ - katı, acığ - acı, sa -| rığ'- sarı, yağığ - yağı.. gil Bundan mün de kökü Kâşgarlı' mın yazdığı gibi Kayığ olup sonra () düşmüş; Kayı olmuştur. Bu boydan başka bir de Kay adlı bir, boy daha vardır; ki bu boyun Kayı bo- yu ile alâkası yoktur. Şimdi de bu adı taşıyan bugün nele - ri kalmıştır. onu araştıralım: Bugün Göklen türkmenleri arasında Kayı adlı bir boy vardır. Anadoluda benim bildiğim yer adı öla- vak da şunlar bulunuyor: Boyabad c'va- rında Kayı adını taşıyan bir köy vardır. Ankara civarında bu ad ile adlanmış hig yer bulunmaktadır. Bunlardan — başk Tekirdağı, Isparta, Etkişehir, Burd î (iki yerde), Çankırı, Niğde, Afyon, Tavi şanlı, Sivas, Çorum (üç yerde), Kütah ya, Zonguldak, Kastamonu (iki y:rdı:)] ve Erzincanda bu adda yerlere tesadül edilmektedir. İşte Anadolu'da bu saydığımız yer « lerdeki ve daha başka yerlerdeki Kayıl adını taşıyan yerleri toplıyarak - bunun! bir haritası yapılır ise Kayıların Ana -| doluya bicret alanları tesbit edilmiş olur. İkinci Oğuz boyunun adı Bayat'dır. Bu adın manasını doğu kaynakları dev -| letlü, nimetlü diye yazarlar. Bu sözün, zengin manasına gelen Bay kökü açık -| tır. Bu ad aynı zamanda türklerde kul -| lanılan bir unvan idi. Bugün Başlırd' <| lardan Kaylı boyuna mensub Baylar ad. li bir. küçük kabile vardır. Kâşgarlı Mahmud ve daba diğer kaynaklarda Bayat sözünün Tanrı manasına geldiği- ni de görmekteyiz. Bu bay adı Bay kö- künden olup sonunda T bir cemi ekidir. Bu tarzda cemi yapıldığını biliyoruz. Tekin'in cem'i Tikit, oğlanın cem'i oğ'rt dır. Dikkat edersek bu cemilerin müfred leri hep n sesi ile bitmektedir. Öyle ise Bayat da Bay sözünün değil Bayan sö- zünün cemidir. Bayan adı has isim olarak da geç « mektedir: Pannonia Avar'larının ünlü hükümdarının adı Bayan idi. Bulgar hükümdarı Kubrat'ın oğlu da Bayan idi. Selçut tarihinde de Bayan adlı bit kumandanın adı kaydedilmektedir. Bu adı taşıyan bugün bir türk boyu vardır. Bugün Nişapur ve Tahran etrafında Bayat adlı bir boy vardır. Azerbaycarı'- m Gence ve Şuşa vilâyetinde oturan Ba- yat kabilesi de kendilerini Ak Bayat, Kara Bayat adiyle ikiye ayırırlar. Azer- baycan'ın Cevad, Kuba, Şemahi, Gökçay, Karabağ'da Bayat adlı yedi köy vardır. Anadolu'da Antalya'da (Elmalı kaza- sında), Bolu'da, Sivas (Yıldızeli'ye tâbi| Kastamonu (Taşköprü), Kütahya, Kaş- tamonu (Tosya), Isparta, Bilecik (Göl- pazarı), Muğla (Fethiye), Antalya (Kdf kuteli), Manisa (Gördes), Manisa (Sö- ma), Ankara (Ayaş), Konya (Beyşehri) Balıkenir, Niğde (Ber), Denizli, lli sç ÖĞi el e — Gdi ea e llli GÜĞÜ DA