29 Ocak 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

29 Ocak 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON ALTINCI YIL. No 4852 Gündelik ORMAN İŞLERİ Ormanlarımızın korunması yo- lunda, devletçe tutulmuş sıkı bir düzen içindeyiz; Büyük şehirler her kış ısınmak için bir orman yakıyordu. Bütün devlet yapıları odunla ısıtılıyordu. Bu yıl demiryolları taş kömürleri- ni ucuz taşıdı. Geçimi dar olanlar da evlerinde bu kömürü yakıyor- lar. Devlet, her yerde kendi yapı- larma demir sobalar kurdurdu. Yurdun yeşil parçaları artık devlet eliyle, bozkırlaşmaktan kurtuldu. Zonguldak'ta yapılmakta olan Sömikok fabrikası ise, gelecek yıllarda ormanlarımıza saldırışı daha çok azaltacaktır. Ormanlarımızın korunması yo- Tunda atılan en büyük adım; ulu- orta ağac kesmenin önüne geçil- mesidir. Bizdeki ormanları üçe ayırabi liriz: Köylülerin ormanı, şunun bu - nun tapulu ormanı, devlet ormanı. Köylülere baltalık diye verilen Oormanların eyi korunduğu yerler pek azdır. Köylünün bunları çol eyi koruması ve yoğaltmıyarak kullanması gerektir. Birçok köy- lerimizin ağacsız ve gölgesiz kalı- şı bu gerekliğin bütün köylüleri- mizce eyi anlaşılmadığını göste- rir. Tapulu ormanlar; yurdumuzda birçok devrimlerin bıraktığı pü- rüzlü bir iştir. Devlet ormanlariy- le bunların arasındaki - sınırları çizmek, yıllardanberi mahkeme- lerimizi uğraştırır. Üzerinde bu - yolda bir didişme orman yok sayılır. işletilerek yurda yaramış olanını bilmiyoruz. Devlet, kendi ormanlarındaki küçük işletmeyi durdurmuştur. Bü- yük işletmelerin kuruluşu; onları, tekniğe ve ormanı korumağa, gö- zetmeğe zorlar. Devlet ormanlarında küçük iş- letmenin zararlı olmıyacağını söy- İiyenler vardır. Bunların birazı ka- zanesızlıktan gözü kararmış olan- lardır. Birazı da kolay bir geçim yolundan ayrılmak istemiyenlerin seslerini yumuşak yürekle dinli- yenlerdir. Çok uzun yıllardanberi Ormanları yağma eden küçük iş- e, şu sözlerle davasını yürüt- mek ister: Ormanları yangından ak, yurd dısına kereste sa- tarak birçok yurddaşlara iş bul- Mak ve yurdu zenginleştirmek. Yangından korumak - için or- Manları uluorta kesmekten başka €yi yollar vardır. Yurd dışına satı- lan her şeyi ise, kazanc sayamayız. Ormanlarımız ister köylüde, is- ter şunun bunun - elinde ve ister devlette olsun yüzyıllardan beri eyi korunmamıştır. Yurd yeşilliği her yıl korkunç bir gidişle azalmış, Yurd çoraklaşmağa yüz tutmuştur. Cumurluğun bütün düzenleri, yay- la Anadolu'da yüzyılların bıraktı- ğt bu acı sonucla savaşmaktadır. Yurdumuzun yeryüzündeki coğ- rafik varlığı; bize onun her yanın- eyi ve geniş yaşıyabileceğimizi söyler. Yüce tarihimiz bu yurdda ğumuz medeniyetlerin des- tanlariyle doludur. Şimdi yayla Anadolu; toprakta tohumuna biraz nem - bul ve gökte yağmur getirecek biraz bu- hat görmek için aylar bekliyor. Bu bekleme içinde bütün yunklı— ri yoksulluk acısı sarıyor. Kendi- lerine bırakrlan yakın baltalıkları kökünden kazıyarak, bugün sapan yapacağı ağacı pek uzaklarda arayan köyler çoktur. Toprağın beklediği gübreyi ocağa veren çiftçi, alın terini gittikçe kısırla- şan tarlalara boş yere dökmekte- dir. a Dışarıişler Bakanımızgeliyor İstanbul, 28 Dışarı İşler Bakanı Bay Tevfik Rüştü Aras bu akşamki ekspresle gitmiştir. İstasyonda Riyaseticümhur U- mumi Kâtibi, Başyaveri, Vali, Em- niyet Müdürü ve birçok zevat ken- disini uğurlamış bir polis müfre- zesi selam resmi yapmıştır. (A.A.) — B. KOBİŞEF'İN ÖLÜMÜ Ankara'da teessürle karşılandı Bay Kobişef'in ölümü Ankara- da teessürle karşılanmış ve Baş- bakan İsmet İnönü ile Bay Molo- tof ve Dısartişler Bakanlığı vekili Bay Şükrü Kaya ile Bay Litvinof arasında taziyet telyazıları taati edilmiştir. (A.LA.) Ayasofya müzesi açılıyor Istanbul, 28 — Cümhuriyet gazetesi — yazıyor: — Ayasofya müzesi 1 şubatta açılacaktır. Mü- zenin içindeki halı ve hasırlarla sonradan yapılan ilaveler kaldırıl- mıştır. Bahçede bazı eserler çıka- cağı ümid edilmektedir. Hafriyat en ziyade Ayasofyanım eski kapısı taraflarında yapılmaktadır (A.A.) — Ankara'nın ikinci seçmenlerinden yan Nedime Cönker (üstte) ve Ba- yan Seniye'nin (altta) ressam Bay Saip tarafından yapılan krokilerini koyuyo- Tüz, — —. Orman işi bu yurdun her ya- nında yaşamak işidir. Büyük ve kanlı savaştan kurtulan bu yurdda eyi ve bol yaşama yolunu açan cumurluk, birçok büyük işler bu şarmıştır. Ormanlarımızın bugün korunması, yarın arlırılması yur- dun her yanının yeşillendirilip güzelleştirilmesi iyihı;ı.klılııdır güç olsun l ır. oe h”'ll(eııııl ÜNAL .i Adımız, andımızdır. 29, SONKÂNUN 197 ALI İstanbul, 28 (Telefon ) — Atina gazeteleri- nin aldıkları haberlere * Kalimnos ada« sında örfi idare devam etmektedir. Şehir ve köylerde geceli gündüzlü karakollar dolaş« maktadır. SAĞLIK BAKANIMIZIN SöYLEDİKLERİ Cümhuriyetin hemen yardım eli uzattığı zelzele alanında her şey yoluna girmiş ve yıkılan yerler yapılmağa başlamıştır . A Bu resimler Marmara yer sarsıntısında yıkılan evlerin gönül sızlatan vaziyetini gösterİyor, Zelzele alanında yaptığı tetkik ve teftişten evelisi gün şehrimize dönen Sağlık ve Soysal Yardım Bakanı Dr. Bay Refik Saydam, Erdek ve Marmara adalarındaki zelzele hakkında Anadolu Ajan- sma aşağıdaki sözleri söylemiştir: “— Erdek ve Marmara adala- rındaki zelzeleden müteessir olan vatandaşlarımız hakkında hükü- metçe alınan tedbirlerin ve Hilâli- ahmerce bu hususta tahsis olunan yardımların tatbik suretlerini ye- rinde görmek ve bundan sonra lâzım gelen işleri karar- Taştırmak üzere hükümetçe veri- len karar ve Başbakanımdan al- dığım emir üzerine 21. 1. 935 de Ankara'dan hareket ettim ve 23. 1. 935 den itibaren teftişe başla- dım. Balıkesir valisi ve ıı;uiigkr ve Sağlık Bakanlığı teftiş heyetle- ri başkanları beraberimde idi. Er- deği, Paşalimanı, Avşa ve Marma- ra adalarını dolaştım. Zelzelenin en büyük hasarı bu üç adada yap- tığı ve buralarda meskün ahaliye zarar verdiği görülüyordu. Zelzele henüz bitmiş değildir, fakat şiddetini tahfif etmiştir ve şimdiki halde yirmi dört saatte | Anketlerimiz | Ankarada kaç sınıf otel ' kara otelciliği - Otel Durup dinlenmeden yurdun dört Bucağından akan yurddaş selini bir ta. rafa bırakalım; büyük türk deyrimine merkez olduğu günden başlıyarak çüm- huriyetin yüceişleri ve evrensel sıya- gsasile acunda ün aldığı bugünlere ka- | dar Ankaramıza binlerce tanınmış ya- bancı geldi ve bir uçtan da geliyor. Yeni Türkiyenin genc merkezi masala benziyen bir kahramanlık destanının yarattığı blüiyük bir devleti, âsi bit ta. biat, çorak bir bozkır üzerinde ulusu. nun engin kültürü, yaratıcı enerjisile kürulan modern bir şehri, ve onun is- mini acun tarihinde ebedileştiren türk dünyasının en yüce evladını, hülâsa, eyipi, güzeli, asili görmek veona yakın olmak arzusunu duyan bir insan kütle. si gök kubbe altında yaşadıkça acunun dört köşesinden gelen bir yabancı ka- labalığile dolup boşalacaktır, Bu ge- len yabancı insan akınına kendi konfo. u ileri memleketlerinde olduğu gibi zahat geceler geçirtecek lüks oteller« | den başlayınız da; kuruluşunda kanr we alın teri olan Ankarasını doya doya seyretmiye; Atatütk'ünün ömrü taze» (Sonu 6 ımmcr sayıfada) birkaç defaya münhasır zararsız sarsıntılar halinde tekerrür etmek- tedir. Zelzelenin olduğu tarihten beri alınan seri, sistematik - tedbirler, civar kasabalar ve köyler halkı- nın da kıymetli yardımıla, felâke. tin acısını azal hususunda çok faydalı olmuş ve ilk bir iki günün heyecanı geçer geçmez tam bir organizasyon halinde, açıkta (Sonu 2 inci sayıfadı) Arda taştı. Edirne su altında Demiryolları bozuldu; trenler yolda kaldı Edirne, 28 — Son günlerde E- dirne'de ve Bulgaristan'da başlı- yan şiddetli ve sürekli yağmurlar yüzünden Tunca, Arda ve Meric nehirleri taşmış sular Edirne'nin kenar mahallelerini istila etmiştir. Dün akşam saat 11 de yükselmiye başlıyan sular üç saat içinde sekiz on mahalleyi basmıştır. Zabıta sa- baha kadar çalışmış, sandallar ve arabalarla evleri su altında kalan halkı kurtarmıştır. Hiç bir boğul. ma hâdisesine meydan verilme- miştir. Zarar büyüktür. Bazı evler yıkılmıştır. Sular çekildikten son- ra birçok evlerin yıkılması ihtima- . ANKARA OTELCiLiİĞİ vardır?— İstanbul ve An- cilerin dilekleri... y Bu otel Ankara'nın ikinci sınıt bir otelidir. K vardır. Sular çekilmeğe başla« mıştır. (A.A,) "Tatanbul: 28 (Telefon) — Edirne'den bildiriliyor: Arda nehrinin ansızın taş « ması oldukça ehemmiyetli zararlar yap- mıştır. Edirne istasyonu ile Karaağaç arasında boeş kilometrelik yol ve arazl tamamen su altındadır. Bu yolda otomo-. (Sonu 3 üncü sayıfada) ——— —— — HUDA ŞARAVİH. Mısır kadınlar birliği reisi Atas türk'ün kadınlığa verdiği hak- lar, bütün kadınlara yeni yollar açıyor diyor Huda Şaravi H. Kahire, 28 (A.A.) — Mısır kadınlar birliğinin kurucusu ve başkanı Huda Hanım Şaravi kurultayın kadınlarımıza verdiği sıyasal haklar hakkında Kahire hususi muhabirimize şu sözleri söyle - miştir; “— Ne mutludur ki Atatürk'ün saye- sinde doğu tarafındaki kadınların - ba- tı tarafındaki kadınları bile geçerek tek- mil kadınlığa yol açıp göstermeğe ko>- yuldular, En eski çağlardan beri türk kaz kar- deşlerine bir çok bağlarla, bitişik ve kardeşlikle sıkı sıkı bağlı olan Misir küs dınları türk ulusal kuru'tayın kadınla « rına sıyasal baklar bağışlamasını sonsuz sevinç ve öğüncle karşıladılar. Orunç ile ku'luladığımız bu - büyük Her yerde 5 kuruş ha ali — b GD Pati