29 Ocak 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

29 Ocak 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 29 SONKÂNUN 1933 SALİ a DIŞARDAN GELEN SON DUYUKLAR u İNGİLTERE'DE BARIŞ İSTİYEN ALMANYA Londra, 28 (A.A.) — Almanya'da yapmış olduğu seyahatten dönen Lord Of Hurtwooad, intibalarımı şöyle anla - tiyor: * — Almanya, bugün, büyük bir ih- tirasla barış istiyor. Eğer onun bu iste- Hini alıp da, ona silâhlarının eksikliğin- den dolayı bugün sahib olmadığı hukuk Mmüsavatmı verirsek, Almanyanın ulus - hararası işbirliği alanında eski yerini al- ması ümid edliebilir. Birkaç yıl sonra, pek geç kalmış olacağız.,, Lord Of Hurtwood'un Berlin'i xi - yaretinin bilhassa nazarı dikkati çekti- #ini batırlamak icab eder. Zira bazı me- bafil, Lord'un, B. Mac Donald tarafın - 'dan gönderildi ihsas etmekte idiler, Halbuki Lord, B. Hitler ve B. Göbbels Ne görüşmüş olmasına rağmen, “Deyli Telegraf,, a ziyaretinin hususi mahiyet- te olduğunu söylemişti. LONDRA GÖRÜŞMELERİ Londra, 28 — B. Flanden ile B. Laval perşembe günü Londra'- ya gelecekler, cuma ve cumartesi günleri ingiliz bakanları ile görü- şeceklerdir. İngiltere hükümeti, cuma günü Hariciye Bakanlığında fransız ba- kanları şerefine bir ziyafet vere- cektir. Ziyafete B. Makdonald ri- yaset edecektir. Cumartesi günü Londra'daki fransız Büyük Elçiliğinde bir öğle ziyafeti verilecektir. (A.A.) Tayyareden düşen servet Londra, 28 (A.A.) — Salı günü bir lagiliz tayyaresi uçarken içinde bir altın çubuk olan bir paket düşürmüştü. Bu püketin denize değil kırlara düştüğü an- Taşılmıştır. Polis kuvvetleri güneş çıkar gıkmaz tayyarenin uçtuğu yol üstünde araştırmalar yapmış ise de bir şey bu - lamamıştır. Altm çubukların kıymeti 22.000 ingiliz lirası idi. LEHİSTAN'DA Polonya ve İspanya'nın ticarel münasebetleri Varşova, 28 (A.A) — Polonya ile Tspanya arasındaki ökonomik görüşme. ler bir takım güçlüklerle karşılaşmak- tadır. En az portakal fiatının Polonya ma kamatınca tesbiti Üzerine, tüccar aşağı mnal satın almaya başlamıştır. Buna kar- şılık, ispanyollar da, Polonyanın başlı- ca ihraç maddesi olan yumurta fiatla. Tını tesbite kalkışmışlardır. BULGARİSTAN'DA Bulgaristan'da komünist zorbalıkları Sofya, 28 (A.A.) — Bir takım silâh- x komünistler, Sofya civarındaki bir fabrikaya girerek, bekçiyi bağlamışlar, telefon telleini kesmişler, işcilere karşı bazı sözler söyledikten sonra, polis ye - tişmeden kaçmışlardır. Birkaç gün önce, gene bazı komü - mistler bir işci trenini durdurarak, nu - tuklar söyleyip dinlettikten sonra tekrar salıvermişlerdi. ——— —— ————>-- kazancın öğütü, hem ileri yürüyüşün - deki çabukluktan on bir seneden beri acunu hayret içinde bırakan türk ülke- sinin bir yeni sezimi oluşundan, hem de bu kararın bütün doğu tarafı ülkelerin tarihinde adalet ve hürriyet için yeni bir gün doğumu açışındadır. Türkiye'de erkek ile kadınları ara - ada böylece kurulan yeni birlik çalış- masinın, bu birliğe daha kavuşmuş - ol - mıyan doğu ve batı ülkelerine bir model olacağına Mısır kadınları güven - ile ina mıyorlar, Bundan ötürüdür ki Mısır kadınlar birliği erdemli türk kadınlarını en sıcak duyguları ile kutluyorlar. Bundandır ki Misır kadınlar birliği Atatürk'e ve ulu - sal kurultayına bütün acunun sayğılı hayranına kaynak olan bu asil kararla rından ötürü derin ve duygulu teşekkür- lerini gönderiyorlar, FRANSA'DA Almanya karşısında Fransa ve İngiltere işbirliği Paris, 28 (ALA) — ve ingiliz devlet adamları arasında ya. er hakkında E jan gazetesi diyor ki: Londarda fransız pılacak görüşm uluslar derneğine dönmesinin İstenilir olduğu hususunda İngiltere ile muta - bıikte. Fakat Fransa bu dönüşü, ulu- sal mevcudiyeti mevzuu bahsedecek ka- dar fedakârlıklar yapılması şartına bağ- lanmıyacağı kansatindedir.,, Radikal sosyalistlerin kongresi Paris, 28 (A.A.) — Keamiy - Peltanp n radikal sosyalist grubu bir koöngre yapmış ve programının esas noktalarını izah etmiştir: Para kuvvetlerine karşı mücadele, fa şizme karşı mücadele, bütün sol fırka - larta birleşmek suretiyle demokrasi ile tümhuriyetin yaşamaları için mücadele. Reis B. Küdâne kongreyi şu sözler- le bitirmiştir: — Ulus, ihtilalci bir vakıadır, ulus - lararası düşlünceyi müdafaa etmek ge » rektir. Sosyalistlerin kongresi Paris, 28 (A.A.) — Fransa sosyalist fırkası kongre halinde toplanmış, isyan yolu ile devrime aleyhtar olduğunu bil - dirmiş, parlamentodaki yeni - sosyalist grubunu, farnsız sosyalist grubları ve cümhutiyetci sosyalistlerle müşterek hareket etmeği araştırmağa davet miştir. Dış sıyasada, yeni sosyalistler Avru- pa ve acunda küiyvetler denkliği politi - kasına karşı olup, fransız alman yaklaş- masından yanadırlar. Yeni - sosyalist - ler ulusal korum bütçesini kabul ede - ceklerini teahhüd etmekte fakat askerlik hizmetinin artırılmasını — istememekte - dirler, €t - Fransa'nın altım erasma bağlılığı Paris, 28 (ALA.) — B. Laval ile Flan- den'in, Londra'ya seyahatleri münasebe- tiyle, Tan gazetesi bu seyahat esnasın- da hiç şüphesiz görüşülecek olan mali meseleleri tetkik ediyor ve para işlerini mevzuubahs ederek, B. Flanden'in mu- hataplarına: “fransız frangı, zaten bun- dan yedi yıl önce yüzde 80 & değer kaybettiğinden, onun den ne korkmalarına, ne de umudlu ol- malarma yer bulunmadığını ve fransız değer anlat , efkârı umumiyesinin ikinci bir düşmesini kabul etmiyeceğini,, ması temennisinde bulunmaktadır. 'Tan gazetesi, gerek mali, gerek öko- nomik hiç bir zararetin Fransa'yı altın esasından ayırmafa mecbur edemiyece -« ğini lâve etmetkedir Parlamentarizmin son tecrübeleri Bordo, 28 (A.A.) B. Flanden, mecliste: “hatırlayınız ki, demişti, par- Jamentarizmin son tecrübelerini yapı « yoruz.,, Eski adliye bakanı, ayandan Lemeri, bu ibareyi olduğu gibi kabul etmiyor. Dün, söylediği bir nutukta, onu şu yol- da tashih etmiş ve tamamlamıştır: “Hatırlayınız ki, eski cümhuriyetci imanı tatmin eden parlamentarizmin Bot tecrübesini yapıyoruz. Şu anda mukad- deratile oynanslan, rejim kuranların ta- sarladıkları şekildeki parlamentarizm değil, birkaç yıldanberidir sosyalizmin, demagojinin ve fırkalar intihabatının ya rattıkları parlamentaizmdir.,, İsveç Veliahti Paris'ten memle- ketine hareket etti Paris, 28 ÇALA.) — İsveç veliahtı, prenses ve iki çocuğu ile, şarkta yap - mış olduğu uzun seyahatten dönmü buraya gelmiştir. Veliaht buradan Stok- hölm'e hareket etmiçtir. SOVYETLER BİRLİĞİNDE Moğol - Mançuri çarpış- masının aslı neymiş? Ulanbator 28 (A.A) — Buirnor gölü civarında Moğolistan cümhuriyeti müf. rezelerinin Mançuri topraklarına gire- zesine saldırdığı hak- dan or- rek mançuüri müfi teler tarafır ine, Moğolis. kında yabancı g ar üz şbakanı B. Gön rın hakikate çekten 24 sonkâ 1 müfrezesi Sume'de silahlı on ye- gihetinden &miırr bu duyukla - uymadığını bildirmi an tarihinde bir di kişinin geçerek izahat istemek için kendileri- en müfreze kumandanı ek te. Üşler- Mançuri ve doğru İlci Dondup'u yakalamak ve gö şebbüsünde bulunduklarını gö dir. Silahla mukavemet etmek istiyen Dondup ağır surette yaralanmış ve ha- dise yerinde ölmü;tür. Buzun üzerine yapılan çarpışmada her iki taraf da kayıblar vermiştir. Moğol cümhuriyeti hüküâmeti hadisen'n sebeblerini araştır- maâk üzere hadise yerine mesul memur. lar göndermiştir. Moğolistan başbakanı, Sune'nin a- sırlardanberi moğol topraklarından o duğunu ilave eylemiştir. Sovyet tekzibi Moskava, 28 (A.A) — Builrnor gölü civarında sovyet kıtalarile japon - man: çuri kıtaları arasında çarpışmalar oldu- ğu hakkında yabancı gazetelerde çıkan duyukların asılsız ve uydurma olduğu nu bildirmeğe Tas ajansı meztındur. Buirgor gölü Moğol cümhuriyeti ile Mançuri arasında ve sovyet gınırın- dan 200 kilometre uzaktadır. Bundan ötürü orada sovyet kıtalarının buluna. mıyacağı âşikârdır. Bunun gibi, japon müfrezesile çar- pışan moğol müfrezesinin başmda bir kızıl sövyet kumandanı bulunduğu hak- kındaki şayia da asılsızdır, Gene, Mançuri sınırında sövyet tay. yareleri uçarak Hailer yakınında man- çuri köylerine ateş açtığı hakkındaki duyuklar da uydurmadır. Kubişefin ölümü Moskova, 28 (A.A.) — Bay Kubişefin cenaze merasimi dün Moskova'nın kızıl meydanında Bay Stailn, Molotof, Kago- noviç, Voroşilof, Kâl ile merkezi komitenin öteki üyeleri hazır olduğu halde icra edili ği Bu münasebetle Kubişef'i öven bir çok nütuklar söylenmiştir. Hükümetimizin taziye telgrafları Moskova, 28 (A.A.) — Gazeteler Bay Kubişel'in ölümü münasebetile Tür kiye Başbakanı General İsmet İnönü tarafından gönderilmiş olan taziye tel - yazısı ile Bay Molotof'un vermiş olduğu cevabın metnini neştetmektedirler. Türkiye Büyük Elçisi Bay Vas:f Çi- mar da Bay Molotof'a bir taciye mektu - bu göndermiştir. Gazeteler, Türkiye dışarı işler baka- nt vekili Bay Şükrü Kaya'nın gönder - miş olduğu taziye telgrafının metnini de neşretmektedirler. Bir şehire Kubişef adı veri Moskova, 28 (A.A,) — Merkezi komitesi, Samara şehrine Kuhişef ismi- ni vermeyi karar altma almıştır. İTALYA'DA Bir italyan generali öldü Torino, 28 (AA) — Habeşistanıa 1895 - 96 da olan savaşa girmiş olan ge- neral Kiarla ölmüştür. Fransız - italyan anlaşması Amerika'da sevinele karşılanmış Napoli, 28 ÇA.A.) — Birleşik Ame - rika'nın Roma büyük elçisi vapurdan inerken gazetecilere demiştir ki: *“— Pransız - italyan anlaşması Ame- rikada büyük bir sevinçle karşılanmış - Hır., Büyük Elçi bu anlaşmanın, Avrupa. da uzun bir barış devresi için eyi sonuc- Jar verecek bir bareketin başlangıcı ol - masını dilediğini de ilâve etmiştir, DAĞNIK DUYUKLAR Arjantinde karışıklık Buenos - Ayres, 28 (A.A) — Monte- video'dan bildirildiğine göre, hükümet tarafından akfın bırakılan ve başlıca mu halefet şeflerinin tevkif edilmesine se. suikası beb olan n keşfedilmesi üzce rine emniyet tedbirleri alınmıştır. As- ker iş başına çağırılmış ve sansür tesis edilmiştir. iya hududu nezareti altındadır. İspanya ihtilâlinde tutulanların eczaları on, 28 (A.A) — Müstakil Ka. talonya içerüişler bakanı B. Denkas'ın çağırması üzerine, 6 ilkteşrin 1934 ta- rihinde köylerden Barselona gelmiş o- lan ve o csnada tevkif edilen çiftlik sahiblerile Katalonya gençlerinin savaş devamınca — muhakemeleri neticesinde 39 kişi beraet etmiş 176 kişi de 6 ile 3 ay arasında havis cezasına carotırıl- mışlardır. Şako savaşı Şili Santiyagosu, 28 (ALA) — Boliy- ya harbiye bakanı B. Zalles, Şako sa- Vâşı için demiştir ki: * — Şako savaşı ancak hakem kara. rile neticelenebilir. Muhariblerden hiç birisi barış şartlarını ötekine kabul et- tirebilecek kuvvete sahib değildir.,, General, Bolivyanın zaaf gösterme- den kendini müdafaada devam edeceği- ni ilave etmiştir. Meksika isyanı Meksiko, 28 (A.A) — Hükümet ye- di suikasdcının tevkifini bildirmekte. dir. Öte yandan polisı bir çok vilayetler- de, bir isyan hareketi olduğunu gör teren vesikalar bulunduğunu bildirmek- tedir. Meksiko, 28 (ALA.) — Gualajara- dan bildirildiğine göre, hüküimet kuvvet leri, Falikso muntakasındaki asilerin başı Manuel Malazu'u öldürmüşlerdir. Amerika'da sular altında kalarr ların hali acıklı Marks, (Amerika) 28 (A.A) — Mi halline gönderilen bir memur, sular nİ* tında ka kasında bifie lerce a n Misisipi mıntı inin dayanılmaz ıstırablarıfi! anlatmaktadır. Bu a ir rine göre ölenl n olamıyacak- tır. Herhalde bu sayı çok yük B urla zenciler, ırk farkı meksizin, bi olup yiyecek ve giye” cek göndermeğe çalışmaktadırlar. Binlerce hayvan, facia da telcf ol muştür. talıkların ne geçmek için, sıhhiye memurları geceli gündüzlü çar | balıyorlar. İ İki yeni yüzme rökoru Şikago, 28 (A.A.) — Rlinor' Holm; sırt üstü yüz metre yüzme acun rökorü- nu 1 dakika 16 saniye 3,10 da yaparak kırmıştır, Bundan önceki rökor 1 dakika 20 sa- niye 6,10 da Miss Davn Gileson tarafım- dan yapılmıştı. Ardolf Kuper de Von Vage'nin 1 da- kika 36 saniye 9,10 daki 150 yarda sırt Üstü yüzme acun rökorunu 1 dakika 35 saniye 6,10 da kırmıştır. ALMANYA'DA Sar'da ihtikârın önüne için tedbirler Sarbruk, 28 (A.A.) — Sar'da ihtiyat erzak ile stokların bildirilmesi mecbarf olacağı söyleniyor, Alman cephesi ökür nomi müşaviri doktor Savlkuls gazete - lerde şu bildirimi çıkarmıştır : * * Son günlerde Sar'da özel olsun t- cari sebebler için olsun bir çok toptam erzak almmıştır. İhtikâra mani olacali tedbirler alınmıştır. Bir yandan gayct tabii olarak eksilen erzakın yerine yeni- lerini getirmek bir yandan da ihtiyatlar- la stokları bildirmek mecburiyeti olaca- ğından satın alınıp saklanan bu ersak * tan yapılması düşünülen istifade yapıl- mıyacaktır.,, geçmek SÜĞ eÜ GÜD ĞLE ĞÜŞ DA S ; ş Sağlık Bakanımızın söyledikleri (Başr | inci sayıfada) kalan vatandaşların acılarını din- dirmek imkânı husule gelmiştir. Zayiat yekünu şöyle hulâsa edi- lebilir: Erdek merkez kazası da dahil olduğu halde Marmara nahiyesi merkezile, Çınarlı, Gündoğdu, As- malı, Paşalimanı, Balıklı, Har- manlr, Poyrazlı, Tuzla, Türekli, Yiğitler, Ekinli, Narlı, Ocaklı, İl- han, köylerinde 9083 nüfusun sa- kin olduğu 2092 haneden 180 ni tamiri kabil olmak üzere 460 ev yıkılmış ve 4 kişi ölmüş, 27 kişi yaralanmıştır. Yapılan ve yapılacak işler: 1 — Aileler tamamesi çadır altma alınmışlardır. Ve bazı aileler şimdiden yeni meskenlerine girmişlerdir. 2 — İstisnasız bilumum ailelerin bi- rer aylık inşesi kendilerine verilmiştir. 3 — Kereste kasmen gelmiş ve inşa- at başlamaştır. Her gün de gelmektedir. 4 — Kolordunun bir inşaat müfreze- vi ve Bahkesir'den ve civar vilayetlerden bulunan taşcı ve dülger ustaları mahal- line gelmiş ve işe başlamışlardır ve da- ha gönderilecektir. 5 — Marmara adaşında açıdan bir doktorlu ve bir sıhhiye memurlu - revir, hasta olmamakla beraber daima emre amadedir. 6 — Hastalık yoktur. Her adada da- imi bir sıhhat memüuru vardır. Ve iki ta- bib de her gün adalâarı dolaşmaktadır. 7 — Çocuklar ve büyükler arasında her hangi şekilde gıdasızlıktan veya sui tenaddiden mütevellid “Bir rahatsizlik yoktur. 8 — Halk için muvakkaten birer kat- h ve lüzumlu müştemilâtlı barakaların inşası on beş gün zarfında tamamen bi- tecek şekilde tertibat alınmıştır. 9 — Halk yıkılan evlerin altmda ka- lan eşyalarını ve gıda maddelerini çıkar« maya başlamışlardır. 10 — Bundan sonra Hilâliahmer fa- kir ve kimsesizlere yeni çocuklu ve çak çocuklulara inşe yardımı yapacaktır. ll — Halk, muavenet heyetlerine ve bilhassa inşaata yardıma davet odilmiş ve işe başlamışlardır. 12 — Arzu eden nilelere kereste ve diğer icabeden malzemesi verilerek es- ki malzemelerinden de istifade - şartile istedikleri büyüklükte mesken yapmala- rına müsaade edilmiştir. 13 — İnzıbat hiç bir zaman bozul - mamıştır ve her ada ve köy nezaret al- tındadır. 14 — Erdekle muvasala her gün için temin edilmiştir. 15 — İnşaat mesaisi haftada iki defa Balıkesir valisi tarafından teftiş edile- cek ve hızlandırılacaktır. 16 — Hilâliahmerce verilen inşaat muaveneti kâfi gelmediği takdirde tek - rar yardım edilecektir. 17 — Vaziyet, normale girmek üze- rodir, 18 — Dahiliye ve sıhhat teftiş heyet- leri reisleri vazifelerine avdete mezan ki lınmışlardır. Türk vatanının böyle acılardan dai ma uzak kalmasını dilerken, her köşe * den buradaki vatandaşlara aypılan — ve halen yapılmakta olan yardımları şük * vanla ve sevinçle anarım.