2 Şubat 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

2 Şubat 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

Yeşee 2 ŞUBAT 1923 CUMARFESİ DIŞARDAN GELEN SON DUYUKLAR Bay Bek Polonyanın dış — — sıyasasını anlatıyor (Başı 1 inci sayıfada) Ademi tecavüz misakının on se- ne temdidi, Sovyet — Polonya eyi komşluuk münasebetlerini da- ha devamlı bir esasa bağlamış- tır. Bu hadisenin ehemmiyeti her halde bir tabiyecilik hadlerinden ialia ileri geçmiştir. Hariciye bakamı, sovyetlerin mluslar derneğine girmesinden memnuniyetle bahsettikten sonra, Polonya ile Sovyet Rusya arasın- da ve bazı meseleler hakkında te- z.in edebildiğimiz anlaşmaların .lamnwyılı. uluslar cemiyeti ta- İşte bunun içindir ki, sevyetler u. laslar cemiyetine girerken Polonya ile mukaddema aktettiği anlaşmaların hali tatbikte — bulunduğunu bildirmiştir. Bovyetlerin uluslar cemiyetine girme- kerini Polonya bazı faydalar teminine Şart koşmayı düşünmemiştir. Polonya böylece şark sınırlarında komşuluk iyi münascbetlerinin devamına çalışmıştır. M. Bek, Polonya — Almanya mü - masebetlerine geçerek demiştir ki: * — 26 göonkânun 1934 de imzalanan anlaşma, iki memleket arasında bir çok meselelerin — halline vesile olmuş ve bilhassa gümrük mücadelesine nihayet wermiştir. Bu taribten itibaren, Po- lonya, uluslararası tedrici teşriki mesal- de ve bilhassa iktısadi mesaide Alman. ya ile çalışabilir. Polonya münasebet - lerini komşulariyle tabir bir şekle isa- le çalışmaktadır. Bu faaliyetimiz hiç bir zaman hodbin değildir. Yaptığımız yeni muahedeler, bundan evel imzaladı- #imız muahec ve anlaşmaların Polon- “yanın komşulariyle olan münasebetleri. Be rarar getirecek bir mahiyette olma- dıklarını müttefiklerimiz kendileriyle olan bir çok temaslarımızda anlamışlar- dır. M. Bek, Franga — Polonya ittifakı Bin en mühim bir âmili ve Polonyanın - döstüu olan M. Bartu'nun — Varşova zi- yaretini kaydettikten sonra demiştir ki: *— Bu rziyareti müteakib başlıyan ve B. Bartunun vefatile bir müddet için duran müzakerata Cenevrede B. Laval tarafından devam edilmiştir. .. |. Polonya ve Romanya münascbetle « — rinden bahsederken, Polonya hariciye mazırının Bükreş'te yaptığı resmi ziya- geet esnasında ve resmi siyasal temaslar ki temasiarımızda bir dela daha tahak. kuk eden bir keyliyet varsa o da Maca- bir sıyasaya Folonya'nın kadim bir tca- Bundan sonra B. Bek, ckailiyetler Amuahedekrinin umumileştirilmesi hak - hnül'vloıyalmkummn u;ebbııı eden müzakcrat esaasında Polonya bu babtaki noktal nazarını ve alacağı va - ziyeti açıkça bildirmek mecburiyetinde kalmıştır. Meselenin aldığı şekil, ulus - lar cemiyetinin istikbalini ve mukadde- gatını beklemeğe ve bu uluslararası teş- kilât içinde diğer hükümetlerle teşriki mesal alanı tedarikine Polonya için mü- saiddir. Bay Bek şark lokarnosundan bahse « — derken demiştir ki: R “— Lokarno muahedesi hükümlerinc / tevafuk etmiyen bu teşebbüs şark Av « Tupası için de uygun olmadığını çünkü İngiltere ve İtalya'nın hududların em- miyeti meselesinde verdikleri teahhüdat lokarno muahedesinin ruhunu teşkil edi yor. Halbuki şark lokarnosdnda böyle “bir şekil yoktur. Şark lokarnosu tavsili - bizim için hesab verici bir şey değildir. Lokarno muabedeleri bizim için fena , tecrübeler vermiştir Çünkü bunlar bi - dm hayati menfaatlerimizi nazarı dik- te almıyan garb Avrupası hükümetlee ROMANYA'DA Romanya kabinesinde Maliye Bakanı istifa eti Bükreş, 1 (A.A.) — Maliye Bakant B. Viktor Slaçesku istifa etmiştir. Ma - Kiyeye Adliye Bakanı B. Viktor Anto - nesku ve Adliye Bakanlığıma da B. Ka. Terpop tayin edilmiştir. İNGİLTERE'DE İngiltereye dışardan gelen yumurta Londra, 1 (A.A.) — Avam kamara - sında İngiltere'ye yapıları yumurta itha- Kâtı hakkında bir suale karşılık veren Bay Elyot demiştir ki: vam ediyor. İııîh:n'ye giren yabancı yumurtalarının umumen yürde on azal tılması hakkındaki teklifimizin bütün alâkadarlarca onanması için her türlü gayret harcanmaktadır.,, Ulusal televizyon postası Londra, 1 (A.A) — Posta nazırı hü- kümetin telsiz şirketinin idaresinde derhal bir — ulusal televizyon — postası ihdasını onamış olduğunu avam kama- rasında bildirmiştir. İngiltere'nin hava sıyasası Londra, 1 (A.A.) — Sir Filip Sastın Brighton'da söylediği bir nutukta hü - kümetin ulusal tayyare hizmeti için al- dığı tedbirlerin yerinde olduğumu söy- liyerek demiştir ki: “Büyük savaşın sonundan beri silâh- sızlanma ve bilhasta bava - silahsızlan - ması yolunda örnek olduk. Ve daha 1933 de güvenimiz için pekaz gerekli olarak telakki edilmiş olan bir plânm tatbikini on yıl geciktirdik.., Hava müsteşarı bundan sonra alınan tedbirler sayesinde Melburn mesafesinin yedi güne, Kap ve Singaput'un dört gü- ne, şark Afrikasının iki buçuk güne ve Hindistanım da 48 saate indiğini bildir- miştir. tagiltere'de posta işleri Londra, 1 (A.A) — Avam kamara- emda posta bakanı hükümetin televizi. yen kamisyonunca yapılan tavt'y-'eri onadığını ve bunları tatbik için de ge- reken tedbirleri alacağını bildirmiştir. Posta bakanı hemen bir istişare komi- tesinin tayin edileceğini ve bu hizme- tin 1934 yılına kadar olan masrafları- na hazine jle ingıliz radyosunun işti. rak edeceklerini ilave etmiştir. —— —ĞTCC'CTr — Ti arasında sıyasal bir şekil almışlardır. Teşebbüs şarki Avrupa lokarnasu ol - maktan uzaktır. Çünkü Avrupanın bu kısmanın işlerine pek cüzi ve gayri kâfi bir şekilde temas etmektedir. Meselenin diğerleri için basit görünen şekilleri Polonya'nın en krymetli menfaatlerine aykırıdır. Bunun için müzakeratın sonu- na kadar meseleyi en küçük noktasına büyük bir alâka ile takibetm-k lâzımdır. Fransız - italyan anlaşmasından bahs ederken B. Bek demiştir ki: “— Birisi Polonya'nın müttefiki, Fransa, diğeri uluslararası meselelerde Polonyanın noktai nazarlarırın uygun düştüğü İtalya arasında hasıl olan an - Taşmayı hararetle selâmlar. Tuna havzası hükümetleri ve bu hü- kümetler komşuları arasındaki münase- beti tabii ve dostane şekle ifrağı edecek bir formül bulunması müzakeratına işti. Take Polonya davet edilmişti. Polonya - nan ötedenberi takibettiği sıyasaya uy- gun olan bu teklif hararetle ve kabul edilmiştir. Polonya hükümeti bu teşebbüsü takibedecek ve her şeyden evel Tuna havzasındaki doğrudan doğ- zarların ıtetkik edecektir. Takibettiğimiz sıyasa ulusal menia » atlere müsteniddir. Bu sıyasamız belki bazılarının hoşuna gider, bazılarının ho- şuna gitmez. Polonya'nın sulbun temi - ni emrinde vukubulan çalışmalara ya- bancı kaldığı ve yahud arz alâka göster « diğini söylemek doğru bir şey olamaz.,, LONDRA KONUŞMALARI İngiliz bakanları neleri teklif edecekler? (Başı | inci saylada) Londra, 1 (A.A) — Fransız — ingi- hiz görüşmeleri hakiki olarak bu sabah başlıyacaktır. beraber daha dünden itibaren ingiliz mehafili haki- Bununla Fran- sız bakarıları bu temayülatı memnuni . yetle karşılamakla beraber, yalnız gö- rüşmelerin çerçevesi taayyün etmiş ve şimdi. çeşid meseleler Üzerine fransız tezinin tam olarak tevdij işinin kalmış olduğunu tasrih etmişlerdir. İngiliz bakanları şunu teklif edecekterdir: Müttefikler, müştereken çıkaracak- barı bir bildiri ile: 1 — Ren'in sol kıyısının gayrı ae- keri vaziyeti müstesna olmak Üüzere we Versay anlaşmasırtın $ inci faslı hü- kümlerinin ibtaline, » 2 — Bunların yerine Almanyanıri uluslar derneğine dönmesinden sonra bu derneğin çerçevesi içinde bir silah tahdidi andlaşması koymağa anık ol. duklarını bildireceklerdir. Bunun için geniş konuşmalara inti- zar edilmelidir. Framsız bakanları böyle bir tarzr o0- namadan önce gelecek anlaşmayı ve tatbik teminatın; öğrenmek istiyecek - lerdir. İngilizlerin fikrine göre, bu anlaşmanım yapılması ile birlikte Al . manya Tuna andlaşmasını da imzâa et. melidir. Keza Londra Almanyanın do Bu andlaşmasına da iştirakini temeami etmektedir. kt bir nikbinlik gösteriyorlardı. İTALYA'DA Faşist Milisi On ikinci yılı kutlanıyor Roma, 1 ÇAA.) — İtalya Faişst Mi- lisinin 12. inci yıldönümünü büyük me - rasimle tesid etmektedir. Miliste şimdi 1312 zabit, 65 muvazzal küçük zabit ve 36974 gönüllü zabitin kumandasında 416.635 küçük zabit vardır FRANSA'DA Fransız bankasının genel vaziyeti Paris, 1 (A.A.) — PFransız bankası genel heyetinin toplantısında gayri safi varidatın 1933 senesindeki 396 bucuk milyon franga karşı geçen yıl 411 mil « yona yükseldiği bildirilmiştir. Masraf gıktıktan sonra sefi varidat 1933 deki 83 milyona karşı 138 milyon 800 bin frank tır ki bunun 37,642.034 frangı safi te « mettü olarak — dağıtılmıştır. Bankanın haftalık bilâncosuna göre, Yugoslavya - dan olan ithalât Nevyork'a yapılan ih « racat fazlasiyle telâfi ettiği için, madeni mevcud 76 buçuk milyon artmıştır. Paris esham borsasında durum Paris, 1 ÇA.A.) — Esham borsası dün başlangıçta daha ziyade durluksuz bir vaziyetten sonra iyi temayülat gös- termiş ve fransız rantlarının yüksetmesi sayesinde mahalli rantlar pekaz mahsüs #lmakla beraber müteaddid kazane kay- detmişlerdir. Fransız bankası müdürü ve buhran Paris, 31 (A.LA) — Fransız bankası müdürü Bay Tanneri Fransa bankası- nn 1934 de yaptığı işleri anlatarak demiştir ki: “ — Buhran hissedilecek derecede hafiflemiş değildir. Bir çok memle. ketler hâlâ buhrandan sıkıntı çekiyor. Buhranın başlıca şebebi sıyasal müş- külat değildir. Buhranın devam etme- sine sebeb sun? müdahaleler ve bilhas- sa para sahasında hüküm süren dur - duksurluktur. Sunt müdahalelerin e. lâm neticeleri her gün daha bariz bir surette göze çarpmaktadır.,, Bay Tanneri, fransız frangı kıyme- tinin her zamandan ziyade sağlam o- larak tutulması gerekliğini söyledikten sonra kendisinin şahsen de frangı her- hangi bir saldırmaya karşı koruyaca . gn jilave etmiştir. BİRLEŞİK DEVLETLER'DE Amerika ayan meelisinin kararı uluslararası bir hayret uyandırdı. Cenevre, 31 (AA) — Amerika £- yan meclisinin Lahey divanına girme- sinj abamas; uluslararası mehafilinde hayret uyandırmıştır. Bu mebalil â- yan meclisinin muvalakati — için her ıyordu. B. Ruzvelt'in konuşmada şahsi otoriteri- ni kullanması öğülerek kaydedilmekte ve reisicümhurun galib çıkması temen. ni edilmekte idi. Bu bâdisenin ulus- lararast sryabası için ders olması mu- vafık olacaktır. İlk ders, Amerikada- n alındığını ki istiba'eyi uluslararasrı kurumlarına müsaid olarak çok ilerlemiş gösteren iddialarına genel efkârın daha az itibar etmesi o- lacaktır. Bundan dolayı, (âyanın ka. rar; bazı mehafilde Amerikanın ulust- lar derneğine girmesi için beliren ha- reketi akamete düşündüğünü) bildiren Nevyork telgrafı bu hareketin arzula- a venlite alarak kabul eden bazı meha- filin iddia ettikleri kadar şümullü ol. madığını kaydetmektedir. Bazıları w- luslar derneği icraatı Üzerinde müfuz- lu olmaktan sarfı nazar etmeyi ve ya- hut Amerikanın uluslar derneğine gir- bazı yart resmi elçilerin mesini kolaylaştıracak olan hayali bir umut içinde andlaşmanın tadilini iste. mektedirler. Bu uysal sıyasanın gü- dülen amaca zarar verecek Dir zâf akım meti olarak tefsir edildiğini müşaha- de ve tesbit muvafık olur. Cenevrede çıkan Jurnal dö Nasyon, Amerikanın Paraguay hakkında Cenevre Şako isti. şari komitesi tarafından onanan ted. bizlere iştirak etmediğini hatırlatmak. tadır. Cazete, uluslar dermeğinin hat- tr hareketini — Vaşingtonun — arzusuna uydurmak için hiç bir sebeb olmadığı- nı bildirmektedir. ALMANYA'DA B. SAYMENİN SÖYLEDİKLERİ Almanyayı umuda düşürdü Berlin, 1 (AA) — ingiliz parlamentosunda memel meselce sine dair yaptığı beyanatı mevzuu bahs eden Korrespondans diplamatili gazete- si diyor ki: Bay Saymen Litvanya'nın memel üzerindeki hakimiyetinin ancak meme- lim muhtariyeti ile kaim olduğunu hatır- latmıştır. Kovno'da vali ile fırkalar ara- sında doğrudan dağruya konuşmalar ya- pıldığından bahsedilip durulmaktadır. Halbuki memel diyeti direktuvarı aba - maktadır. Litvanya hükümeti arka ar » kaya altı defa memel diyetini toplamak- tan menetimek surctiyle bumnu dolayısile nü imza etmiş olan devlotler barekete geçmelidirler, Sar madenlerine alman ulusu- nun yardımı Berlin, 1 ÇA-A) — Erkek kadın bir çok yürdseverler hükümetin Sar ma- denlerini satın almasını kolaylaştırmak için altın, mücevher armağan ctmeyi kararlaştırmışlardır. Hükümet bu ka- rarın yüksektiğini tekdir etmekle be. raber, satınalma hiç bir müşkülatı ge- rektirmiyeceği için bu teklifi onama- mıştır. Bay Hitler'in teşekkürü Berlini 1 (AA.) — B. Hitler, Al- manyaya yaptıkları bizmetten dolayı çekilen ökonomi bekanı doktor Şmit ile onun yerine geçen doktor Şahta bi- rer teşekkür mektubu göndermiştir. Mensucat sanayii arttı. Berlin, 1 (A-A) — Ticaret istatisti. ğine göre, perakende ticaret muamcela. tı geçen yıldan yüzde 12 fazladır. Ço« galma bilhassa —mensucat ticaretinde kaydedilmiştir. DAĞNIK DUYUKLAR Hindistan'da sıyasal durum Bernbay, 1 ÇA.A.) — İngiltere » Hin - distan anlaşmasının reddi ile sonuclanaş konuşmalarda şiddetli ingilir aleyhtarı sahneler olmuştur. Bu gonuc müslüman üyeden Jinnah'ın idaresindeki müstakil i ırkasıta mürabaretleri yür ve bu süretle yeni kurum- lar kanununa taraftar olan Ağahan fit- kası müslümanları ckalliyette kalmış » lardır. Kahire'de şimendifer kazası Kahire, 1 (A.A.) — Şehir yakınında bir şimendüfer çarpışması olmuş ve sekiz kişi ölmüştür. Bunlardan biri İn- giliz ve birisi de İtatyandır. Bir çok yaralı vardır. Bir temsil dolayısile çıkan gürültü Hagen “Vestfalya” 31 ÇALA.) — Ha vas ajansından: Şarlman'a karşı müca- geleleri nazilik tarafından sitayişle an- lan Saksonya şefini yükselten Wittekind dramr oynanırken tiyatroda hadiseler olmuştur. Polisin tebliğine göre, bazı genc katolikler 'tarihi tahrif etmeyiniz,, diye bağırarak protestoda bulurmuslar- dır. Diğer seyirciler bunlara mukabele edince polis tiyatroyu boşaltmıştır. Re- ji pPiyesin propaganda bakanı Bay bels'in tasvibiyle oymandığını söyle- miştir Merakeş'de kar Merakeş, 31 (A..A.) — Kar o kadar çokturki dört araba iki gündenberi ti- zintişka'da karlar arasında mahsurdur. Yüz kadar yerliden yedi sekizinin öl. düğü bildirilmektedir. Kıral Alfons'un hbisse senetleri Roma, 31 ÇALA.) — Eski İspanya Kralhı Alfonsun vaktiyle 2nnesi namı- na alarak bir İtalyan bankasımna yatır- mış olduğu banka hisseleri hakkında İspanya bankası tarafından açılan dzva- yr eski Kral kazanmıştır. İspanya ban- kası hanedana aid bütün emvalin müsa. deresi hakkındaki kanunu ileri sürerek bu hisse senetlerine Alfons'un bakkı olmadığını iddia — ediyordu. — Milano mahkemesi bu kararın İtalyada tatbik edilemeyeceğine ve hisse senetlerinin Alfoas'averilmesine hükmetmiştir. n'in istiklali Manilla, 1 (ALA) — Filipin adala- rının (teşkilatı esasiyesi) altı aydan. beri bunun için çalışan (mücssesan meclisi) nce bitirilmiştir. Bu kanun Bay Rüzvelt tarafından onanırsa Fili- pinde plebisit yapılacaktır. 1932 mar - tında Amerika köngrestince — onanan Filipinin — istiklali hakkındakj kanun bu ada için bir federasyon hükümeti derpiş etmekte ve Filipine tam bir mut tariyet vermektedir. Ancak, Amerika fevkalede komiserlerine bazı salahiyet. ler verilmektedir. General Göring dönüyor Varşova, 1 (ALA) «« Avdan dönen general Herman Göring dün öğle ye - meğini başbakan, dışarı ve İçeriişler bakanları ve iki general ile yemiş ve sonra saraya giderek üç çeyrek saat mîll. General Göring, dün akşam Berline hareket etmiştir. Kendisinin B. Hit- ler tarafından mareşal Pilsudekiye hi taben özel bir mektubu kâmil bulun. düğu ve bu mektubta Almanyanım iki ülke arasında çıkabilecek zorlukların anlaşma ruhu içinde halli dileğinin te yid edilmekte olduğu iyi malümat a- lan mahfellerde bitdirilmektedir. Soevyet tayyarecileri Moskova, 1 ÇALA) — Tayyareci pi- lot Galişef ile makinist Dimidof 10 bin kilometrelik bir uçuş yapmak tizere bü sabah hareket etmişlerdir. Bunlar Mos- kovadan Lena nehrinin mensabında bu- lanan Tiksi koyuna gitmektedirler.