3 Şubat 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

3 Şubat 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

3 ŞUBAT 1935 PAZAR Ankara şehir meclisi toplanlısı (Başı | inci sayıtada) bunlara aid kanuni harcirahın verilme- *i hususunda başkanlığa salâhiyet veril- Mesi isteniyordu. Ankara'nın en büyük derdlerinden biri olan otobüs işinin böy- lece belediyeyi hiç bir ağır yük altına sokmaması ve çok müsaid şartlarla hal edilmesi büyük bir memnuniyetle onan- di. Bundan sonra kanalizasyonlar hak kında bir temennide bulunuldu. Bu mü- Batebetle başkanlık bu işle iymar mü- dürlüğünün meşgul olduğunu ve beledi Yenin mevcud bir vidanj makinesini ta - Mir ettirdiği gibi Rusya'ya yeniden iki yidanj makinesi sipariş - verildiğini, bunlar da geldikten sonra derhal faali - Yete geçileceğini söyledi. Ruznamede başka bir şey olmadığın- dan 10 şubat pazar günü saat 17 de top- lanmak üzere toplantıya son verildi. En- tümen seçiminde üyeler aşağıdaki encü- Menlere seçilmişlerdir: Hesabları tetkik encümeni Bay Fet- hi, Bay İskender, Bay Hamid, Bay Zi- ya, Bay Muzafferi Bay Nureddin, Bay Nusrat, Büdce encümeni: Bayan Samiye, Bay Hayrullah, Bay İskender, Bay Mümtaz, Bay Reşad, Bay Cafor Tayyar, Bay Vehbi. İmar nafın encümeni: Bayan Zehra, Bay Ahmed, Bay Cemal, Bay Muhlis, Bay Tevfik, Bay Mimar Halim, Bay Şükrü, Sıhhiye encümeni: Bayan Makbule, Bay Hüseyin Ertugrul, Bay Naşid Hak- kı, Bay Yusuf Hikmet, Bay Ali Vahid, Bay Bilâl, Bay Mazhar. Tarife encümeni: Bay Mecdi Sad - rettin, Bay Halim, Bay İbrahim, Bay Naşid, Bay Rasim, Bay Rifat, Bay Fey- #i, Bay Osman, Eski Seyrisefain tasfiye işleri Poanbul, 2 (Telefon) — Eski se, n idaresinin tasfiye işle- ri bugün bitti ve komisyon dağıl- Edebiyat komisyonu üyelerinin raporları Kültür Bakanlığınca teşkil edi- len edebiyat komisyonu azaların- dan bir kısmı yeni dil değişimine göre edebiyat ve gramerimizin nasıl olması hakkmdaki fikirleri- ni ayrı ayrı tesbit ederek birer ra- por halinde bakanlığa vermişler- dir. Komisyon Başkanı Bay Falih Rıfkı Atay ve bir kısım üyeler türk lügatini hazırlıyan komisyon- da meşgul olduklarından komis- yondaki çalışmalarını bitirerek Ankara'ya döndükten sonra rapor- larını vereceklerdir. Komisyon bu raporları tetkik ettikten sonra e- sas fikirleri tesbit edecek ve on- dan sonra okulaların edebiyat ve gramer müfredat programlarını ve bunları tatbike yarryacak mütale- asını bir raporla bakanlığa vere- cektir. İ Ç ULUS YU Y UKT A R W İstanbul plânı jüri heyetine verildi İstanbul, 2 (Telefon) — İstan- bul plânı hakkındaki projeleri tet- kik eden ihtısas komisyonu bugün projeler hakkında jüriye izahat verdi. İhtısas komisyonu İstanbul için alman mütehassısı Frgöz'ün projesine taraftardır. Jüri pazar- tesi günü'toplanacak ve kararını verecektir. İstanbul vapurculuk şirketi İstanbul, 2 (Telefon) — Vapur- culuk şirketi mevsim münasebe- tile vapurlarından birkaçıyle bun- ların işçilerini seferden çıkarmış- tır. Şirket mü: beyanatında şunları söylemiştir: “ . Masraflı gemilerin muvak- kat olarak seferden çıkarılmasi dolayısiyle açıkta kalan tayfadan bir kısmı diğer vapurlara yerleş: tirilmiş yerleştirilemiyenlere de yarım ücret verilmesi kararlaştı- rılmıştır. Bunlar bir ay sonra tek- rar işlerine başlıyacaklardır. Tütünlerimizi almak için müracaatlar İstanbul, 2 (Telefon) — Hindis- tan ve Cava'dan türk tütünü al- mak için müracaatlar vardır. Bir firma Cava'da fabrika açarak türk tütünü işlemeği teklif etmiştir, Ayasofya müzesi İstanbul, 2 (Telefon) — Müze olarak açılan Ayasofya birçok is- tanbullu meraklılar - tarafından gezilmektedir. Soyadı tescilini kolay- laştırmak için İstanbul, 2 (Telefon) — Soy a- dı tescilini kolaylaştırmak için İs- tanbul'da mahallelerde mümessil. ler seçilmesine ve bu mümessille- rin ev ev dolaşarak alınan soy ad- larını tesbite karar verilmiştir. Sinemacılar ve Darül- aceze hissesi Istanbul, 2 (Telefon) — Sine- macılarla belediye arasında Da- rülaceze hissesi yüzünden çıkan * ve belediye lehine neticelenen da- va sinemacılar tarafından kanuni müddeti zarfında itiraz edilmedi- ğinden katileşmiştir. Dört sahtekâr tevkif edilci İstanbul, 2 (Telefon) — İstan- bulda icra dairesinde sahtekârlık | yapan icra kâtibi Kadri'nin ıııç'ıl_e alâkâdar olan Herant, İstavri, Vi- çin isminde üç kişi ile avul:ı_ıl İs. mail adında biri tevkif edilmişler- dir. Gümülcüne türk okullarındaki yoksul liğin izniyle türk cemsatinden ayrılan yasinde (120) türk okul talebesi baştan 7 çocukları giydirmek için genel vars bir komisyonun çok güzel çalışması sa. ayağa kadar giydirilmiştir. Uluslararası kadınlar birliği reisi İstanbul, 2 (Telefon) — İstan- bulda misafir bulunan uluslarara- sı kadınlar birliği başkanı Korbet Aşbi'nin şerefine bugün Tokatlı- yanda bir çay ziyafeti verilecektir. Kendisi aynı zamanda silahsızlan- ma komisyonunda ingiliz murah- hası olan Korbet Aşbi ziyafetten önce Tevfik Rüştü Aras'la görüş- tü. Nezle ve boğaz hastalıkları (Başı 1 inci sayıfada) de görülen vakalarda hastalığın her han gi ağır diğer bir hastalıkla karışması görülmemektedir. Bununla beraber hal- kmızın çok dikkatli davranarak — soğuk almağa sebeb olacak hallerden mümkün olduğu kadar çekinmeleri ve hasta zi - yaretine gitmemeleri ve her suretle sıh hatlerini korumağa çalışmaları tavsiye olunur, Ankara Radyosu Dün akşam Ankara radyosunda, spor- cunun saatında, spor hakkında bir kon ferans verildi. Bundan sonra Mozar'ın hayatı ve karakteristik iki eseri üzerine, kısa fakat özlü bir konuşma yapıldı. Bu konuşma bitince Bayan Ferhunde Ulvi piyanoda Mozar'ın Sonat'ını büyük bir muvaflakiyetle çaldı. Teknik saatinde mühendis Bay Fu - ad, kendisinden beklediğimiz gibi, fay « dalanarak dinlenen değerli bir konfe » rans verdi. Bu konferansı, ayrica, okur- larımıza sunacağız. Teknik konuşmanın ardından dans müziki başladı ve bundan sonra da Mo- zar'ın keman konsertosunu Necdet Rem zi keman, Ferhunde Ulvi piyano ile çal- ddar. İki değerli kardeşi yaşattıkları Mozar akşamından ötürü kutlarız.. Müzik bitince günün mühim haber- leri okundu. Bu akşamki program şudur: Ziraat Vekâleti meteoroloji saati Musiki: Havayi gitarı ile küçük, hafif parçalar Sadrettin: Gitar Ulvi Cemal: Piyano Necib Fazıl'ın saati Dans musikisi: Musiki: Necdet Remzi'nin en ilerde talebele - rinden Cahide Yığın'ın iki keman ve piyano refakatinde konseri: Damhrosio Canzonetta Cahide Yığın: Keman VUlvi Cemal; Piyano Pleyel 2 keman için duo Nocdet Remzi: Keman Cahide Yığınt! —» Haberler.. Sivtihisar Hilâliahmer şubesi Kozağa, köyü ilk okulundaki 30 fakir çocuğa el- bise, ayakkabı ve çamaşır wermiştir. Bu resim yardım edilen çocuklar bir arada göstermektedir. Almanya - Türkiye , ticaret anlaşması Almanya - Türkiye ticaret an- Taşmasına bağlı iki numaralı kon- tenjan listesi bir yenisi ile değiş- tirilmiş ve bu değişiklik Bakan- lar Heyetince kabul edilmiştir. Ye- ni listede, eski listede olmıyan ba- zı tarife numaraları için konten- jan verildiği gibi eski listedeki bazı tarife numaralarındaki kon: tenjan miktarları da artırılmıştır. Bu yeni liste 1 ikinci teşrin 1934 tarihindenberi muteber olacaktır. Bunun için bu tarihtenberi geçiri- len mallar bu yeni İlistenin kon- tenjanlarından mahsub edilecek- tir. Gümrükler genel müdürlüğü yeni listeyi bugün telyazısı ile gümrüklere bildirmiştir. Yeni Türk - İsviçre ticaret anlaşması İsviçre ile hükümetimiz arasın- da mevcud bulunan ticaret anlaş- ması müddeti on şubatta hüküm- den kalkacaktır. Onun yerine geç- mek üzere İsviçre ile yeni bir ti- caret uzlaşması imzalanmıştır. Ye- ni uzlaşma Bakanlar Heyetince tasdik edildikten sonra 11 şubat- tan itibaren meri olacaktır. İçeri İşler Bakanlığı memurları için içeri İşler Bakanlığı memuzarı için bir sicil ve terfi kanun proje- si hazırlamıştır. Proje — bakanlık müdürler encümenince gözden ge- îirilııekudir. Bu proje ile İçeri işler Bakanlığı memurlarının mun- tazam sicilleri tutulacak, Sü Ba- kanlığında olduğu gibi memurla- rın terfileri bu siciller göz önün- de tutulmak suretiyle barem ka- nunu hükümleri dairesinde yapı- lacaktır. Zingal ormanları nizamname- sinde yapılan tadilat Bakanlar Heyeti Zingal orman- ları türk anonim şirketi esas ni- zamnamesinde yapılan değişikliği kabul etmiştir. Değişen maddele- re göre şirketin sermayesi (500) bin liradan 25 şer liralık seksen bin hisseye çıkarılmak — suretiyle iki milyon lira olmaktadır. ir orta mekteb yapılıyor ür Bakanlığı Ankarada yap- tıracağı orta mekteb binasını itfa- iye meydanında yaptırmağa ka- ir. Meydanda bulunan arsa ve binalar bugünlerde Kül- tür Bakanlığı namına İymar Mü- dürlüğünce istimlak edilecek ve ( Omdan sonra binanın ihalesi yapı- , İarak inşaata başlanacaktır. Bina | 1935 - 1936 ders senesine yetişmiş bulunacaktır. Ziraat Bakanlığı teşkilat kanunu Ziraat Bakanlığı barem kanu- nuna tevfikan bir bakanlık teşki- lat kanunu projesi hazırlamıştır. Projeyi hükümet martta meclise sevkedecektir. SAYIFA 3 Ankara Halkevinde * 3 nwmnlrarı Düşünüş ayrılığı Dün akşam Halkeyi Uyatrosuna git- tim, Amatör gencler Larasından oyanaan “düşünüş ayrılığı, adlı bir piyes gör - düm. Benim amator oyunlarına pck o ka dar gittiğim yoktur. Birkaç iyi tiyatrc gördüğüm, biraz bu işle uğraştığım, bir kaç piyes yazdığım için midir bilmem, tamamiyle olgun, baştan aşağı — sanat dolu oynanışlardan başkasını görmeğe, dünlemeğe — tahammül — edemiyorum.. Amatör tiyatrolarına gitmeyişimin ea büyük sebebi budur. Dün akşam bu fikrimi - değiştirdim Oynyon aktörlerin hepsini şahsan ta « nımasaydım “bunlar bir profesyonel trup olsa gerek,ı derdim. Anlıyorum ki tiyatro kültürünün, taklidi değil, aslı, duyan, aalıyan, bilen yeni nesil arasında hazmediliyor, Çocuklar ne oynad.klarını, niçin oy nadıklarını pek âlâ biliyor, için için hisse diyorlar. Piyesin büyük rolünü oynuyan Bayan Saadet bana, türk tiyatrosunün — sayılı kadın unsurlarını hatırlattı. Onların se- nelerce uğraşarak, binbir tecrübe ile sokulmak istedikleri sanat — ulkunu büu küçük kızın bir hamlede aştığına inan - dun. Piyes için kaydedilmeğe değer bariz bir kusur görmedita. Sözlere ve mizan- senlere relakat eden hareketlerdeki bazı tereddüdleri şimdilik kusur — saymıya « lem. Yalnız; duyarak, anlıyaralıç: içtem gelen bir işliyakla oyaıyan bu ağır pi * yesi seyreden halk da aynı inceliği gös- terib, piyesin en hazin yerinde gülmek, kabak çekirdeği yemek gibi kalb ve ha- tır kıran hallerde bulunmamış olsaydı, tiyatrodan sevincle ayrılacaktım. PİRAYE FUAD — —<—<— Maarif müdürleri talimatnamesi Kültür Bakanlığınca hazırlanan Maarif müdürleri talimatnamesi gözden geçirilmek üzere talim ve terbiye heyetine verilmiştir. Tali- matname maarif müdürlerinin vi- layetleri dahilinde ilk tedrisattan başka orta tedrisatın da muraka- be ve tedvin mesuliyetini kendile- rine vermekte ve murakabenin ne tarzda yapılacağı hakkında hü- kümleri ihtiva etmektedir. Son kontenjan kararnamesi Son kontenjan kararnamesinin birinci teşrin 934 - mart 935 dev resine aid olmak üzere serbest K L listesine tarifenin 389 numaralı pozisyonu ithal edilmiştir. Orman memurları arasında Edirne orman ameliyat mekte- bi mezunlarından Şükrü Köyceği- ze, İzzet Mecidözüne, İzzettin Ge- diz'e, Tevlik Kadirliye, Hâdi ve Mehmed Ankara'ya, Asım Zon- guldak Ereğlisine, Müeyyed Af- yon Aziziyesine, Ümer Sındırgıya, Salih İsparta, mürefteli Asım Te- fenniye, Necati İzniğe, Raci Bo- gazlıyana orman mühendis mua- vini olarak, orman amanajman grup mühendislerinden Rahmi de Bakanlık müfettişliğine tayin e- dilmişlerdir. Bu reşim Tnebolu'daki ilk okullarda okuyan yoksul yavruların oradaki çoysaç | kurumların vardımivle nasıl eivdizikliklerini göstermektedir.