3 Şubat 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

3 Şubat 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

SAYIFA 6 Anketlerimiz ANKARA TERZİLERİ (Başı 1 inci sayıfada) gidebileni yine elbisesini İstanbulda yaptırıyor. Ankarada hem istenilen kadar düzgün elbise yapama. dıkları, hemde fiatların pahalı olduğu kanaatının halâ silinmemiş — olması buna sebep olarak — gösterilmektedir. Ankaralı terziler ise kendilerinin hem ucuz ve hemde ucuzluğu temiz ve düzgün iş yaptıklarını iddia etmektedirler. Bu iddianın, halkın ta- mamile kabul ettiği bir hakiket olma- sı da temenniye değer. terzilerin nisbetinde Ankara terzileri.. Terziliğin hususiyetleri herkesin kolayca bileceği işlerden değildir. Me. selâ bakkallar, kasablar | gibi her gün ve bir çok sebeblerle | İtemas ettiğimiz esnaf hakkında daha katl ve açık fi- kirlerimiz vardır. Fakat yılda bir iki defa o da çok defa aynı terziye olma- mak şartile yaptırdığımız elbiseler bi- »e v* terzilik ve terziler hakkında tam bir fikı> seremez. Bu alanda terzile« rin düşünceleri ve dilekleri işi — ter. ziler bakımından — aydınlatacağından Ankaranın tanınmış — bir terzisile gö - Tüştük. Ankarada terzilerin beğenil- meyip boş durduklarıtım aksini göste- ren bir müşteri kalabalığının dağılma« sıni bekliyen terzi yurddaş kumaş be. gelec indan ded yenip de tekrar lerin #rk — Her yüzde yirm ün dükkâr gelenlerin i iş verse bizim işimiz di- ? mukaykse edilmiye: Bir terzi dükkânı hemen hemen de yaârı bir kitabhane, yarı bit kahve, yarı bir sergi gibidir. ğer esnafın işi cek kadar iyi olür. Boş vakti olan — kendihe göre — sa atini bir kahve köşesinde oturmaktan. sâ altı ay veya bir sene $onra yaptıra- cağı elbisenin kumaşımnı beğenmekle geçirmeyi daha faydalt bulur. Maama- fih halkın titizliğini de mazur ve haklı görmek lazımdır. Çünkü bazıları... Çünkü bazı terzilerin ve kumaş sa- tanların çürük ve dayanmaz — kumaşı halis yerli veya ingiliz ” kumaşı diye sürmek istemeleri halkı cibise yaptı- rirken çok hassas olmaya mecbur et. mektedir. Yerli ve ingiliz kumaşları. nı ayırıp da, bunlardan! olmayanlara bu iki vasfı mal etmekle kamaşın ko- layca satılabilmek hassasımı kazanma- &1 da gösteriyor ki yerli kumaşlarımız fransız, çekoslovak, Belçika ve italyan kumaşları derecesini , geçip — ingiliz kalitesine kadar yaklaşmıştır. Her gün ve bilhassa İstanbulda tanınmamış ve türk olmayan firmalardan kumaş alan- ettiklerini çıkıp da yerli mailar pazarından veya Yü. ların yana yakıla şikâyet görürsünüz. Meselâ niçin niş'ten aldığı bir kumaşın çürük ve boztik olduğunu iddit etmiyor? Ankara'da ne kadar terzi vardır? Ankarada elbise Üüzerinde iş yapan- ların adedini $ö; evel bunları göylece bir ayırmak gerekir satmayıp yalnız dikmekle uğri Kumaş n ter- ziler, tüccar terziler, Kazır elbi tanlar, kadın terzileri.. Ankarada büyüklü küçüklü 50 ka- dar terzi dükkânı vardır ki bunlar yal- nız dikmekle geçinirler. Bunların için de kumaş satanlarla sanlaşmış olanlar vardır. Ve bünlar anlaştıkları tüccar terziye dışarda diktiklerinden daha u. cüuz dikerler. Böylelikle hem kendileri işsiz kalmamış, hem de tüccar terzi ka zanmış olur. Fokat bir terzinin termayesi imkân verirse kumaş da bulundurmak işine daha çok gelir. ziden kumaşını slıp başka bir terziye diktirdiği - çok —azdır. ; Ankaramızda bö hem kumaş satan, hem terzisini bulunduran en iki kadar firma vardır. a Karamür- acentesidirler. Her yukarı üç kalfa çalış- Bunlardan baz, se.in, F tığına göre, 150 kadar da terzi yar demektir Bu sâyt bazan deicte âid toptan işler alındığı zaman yükse- Wt O zaman yakın yerlerden de - işçi bulmak zarureti hasıl olur. Terzilerin rakibleri hazır elbiseciler Bizim de karşımızda hiç anlaşamı- yacağımız bir rakibimiz verdir; Hazır lee'ni söyliyen: Bir müşterinin bir ter elbisec Para darlığı başlayınca ha. zır elbiseciler piyasayı o kadar tuttu- sınıf müşterimiz bi- Fiatlarımızı ne kadar kırarsak kıralım, onların satış fiatına lar ki, bizim ort İe onlara kaçtı yanaşamamak imkânsızlığı — karşısında tabil zarara uğramaktır. Hazır elbi- selerin model üzerine dikilmemeleri, içine en ucuz ve aşağı harç kullanıl- ması, kumaşların sağlam olmaması ih. timalleri halkı bu ucuz ve provaya, gi- lüzüm göstermeyen elbi- hiç tereddüt ettirmemek. Ankaramızda bunlar hem hazır, hem ısmarlama elbi- © satmaktadırlar. 6, hattâ 8 taksit Ç * Üg fürma vardır ki Hazır elbise yığınları tetzilerin en büyük düşmanıdır. bi uzun vadelerle iş yapan bu firmalar, ısmarlama aldıkları elbiseyi piyasada ve tanınmamış terzilere daha ucuz dik- tirtebildiklerinden bize adam akıllı re- kabet ediyorlar. din terzilere gelince.. Erkek terzilerin içinde kadın tu. valeti, mantosu yapan pek azdır. An: karada kadın terzi sayısı erkek terzi- den daha çoktur. Her mahallede he - men hemen bir kadın terzi bulabilirsi. niz. Ayrıca dükkün tutmak ve sair bir çok masrafları olmayan kadın ter- ziler, oturdukları evin bir odasında u. fak bir tadilatla terziliğe başlayabili- yorlar Kadın terziler için kolay olan bir ikinci taraf da parasız ve hiç &r- kıntı'çekmeden yardımer bulmalarıdır. Dikiş öğrenmek arzusunda olan o semt bayanları gönüllü olarak çalışırlar ve hattâ yer bulmak da bir meseledir. Az masrafla ve kolay olması dola- yısile Ankarada 70 den fazla kadın ter- zi vardır. Ayrıca Yenişehir gibi kala. balık ve elbiselerini dışarda diktirme. Si ibtimali — çok olan yerlerde seyyar kadın terziler vardır ki bunlar ucuz fiatlarla dikilecek her çeşid iş toplar- lar. En çok ve en az fi En çok ve en az fiat meselesini ka- ti olarak söylemeye imkân yoktur. Çünkü bizim de kendimize göre dai- mi müşterilerimiz ve bizim için giy. diği güzel bir elbise ile reklam yapa- bilecek olanlar vardır ki, onlara müm- kün olan kolaylığı gösteririz. Bugün Ankarada içinin masrafı dahil olarak 12 Hira ile 30 lira arasında elbise di. kilir. Kadın elbiseleri 7—25 lira ara. sındadır. Gündelikle çalışan kadıtlar içinde 2 — 3 — 5 lira gündelik alan: lar vardir. İstanbul ve Ankara terzileri Bizim en hassas noktamız budur. Her zaman ve hiç bayatlamadan en u- fak bir hatamızda bile Ankara terzi- lerinin İstanbul derecesinde olmadık- ları söylenir. Halbuki işin içyüzü hiç tahmin edildiği gibi değildir. Ankarada her şeyden evel bir (işçi kıtlığı) vardır. Az olan işçi de dzima yüksek gündelikle çalışır. Sonra bura- da çok büyük ve teşkilatı İstanbul de. recesinde geniş terziler, tüccar terzi- ler yoktur. Ankarada 25 — 30 lira dikme Ücreti alan bir terzi İstanbulun ikinci sınıf bir terzisine tekabül edi- ULUS — yor demektir. İstanbulda Çizmalar ku- maşlarile beraber (model) ismi altında 100 — 120 liraya albise yaparlar. Bu- nun nihayet metresi 15 er liradan 40 lirası kumaş, on beş lirası harç, ve ge. ri kalanı — yani 50 ile 60 arası — di- kiş üczetidir. Bir örnek.. Ankara terzilerinin İstanbul dere- tesinden çok aşağı olduklarını iddia e- denlere işi €e olmadığını şu hâdi. seyi anlat isbat ederim: Tanınmış bir saylayımız bizde Yünliş kumaşın . dan bir elbise yaptırdı. ve İstanbula gitti. Orada Beyoğlunun en yüksek bir terzisi bu elbiseye bakıp böyle bir kumaş ve bu ayarda bir dikişin ancak Avrupanın çok ileri bir merkezinde ve usta bir terzi elinden çıkabilmesinin mümkün olduğunu söylemiştir. Biz bu hâdisey türk işç bir övütme olarak değil, f dain göz nüruna ve alın teri- ne bir yabancı kadar kıymet verildiği zaman yüzünü kara çıkartmıyacak bir eser vereceğine bir örnek olarak i ediyoruz. İyi ve kötü clbise dikmek mesele - sinde ikinci bir mesele daha vardır. İs- tanbul terzilerinin daimi —müşterileri vardır ki her zamansaynı terziye etih. se diktirirler. Terzi müşterisisin tü « cudunun bütün iyi ve kötü tar öğrenmiş, bilmiş, miodelini ve şeklini ona gö tır. Çok tabildir ki bu © defa dikilca bir elbiseden çok daha iyi yapaca ve düzgün olur. İstanbul'da elbi sayts Bütün bu vaziyetler zamanla anla - yaptıranların şılmakta ve İstanbulda elbise yaptıran- lar azalmaktadır. İki yrl önceye göre bugünkü fark Ankara terzileri için çok umut vericidir. Bugün İstanbulda el bise yaptıranların çoğu, memuriyet ve sair işler dolayısile Ankaraya gelip yıle da bir, iki defa mezuniyet alarak İs - tanbula gidecek vaziyette olanlara in « hisar ediyor. Yoksa Ankaralının elbi « sesini Ankaralr terzi yapmaktadır. İs. tanbulda olduğu gibi Ankarada da doğ- rudan doğruya Avrupadan kutmaş geti- ren tüccar terziler yok eğildir. Yalnız bunlar gün geçtikçe Avrupa kumaşları yerine yerli kumaşlarımızı alıyorlar. Yerli kumaşlarımızın üstünlüğü, İşin içinde bir yurddaş olmak sıfa « tile söylüyorum: Yerli kumaşlarımızın son üç yıldaki Üstün derecesile yerin- de olarak övünebiliriz. Bugün yerli ku. maşlarımız Çekoslovakya, İtalya, Fraa- sa kumaşlarını gerek kalite ve gerek desen itibarile büyük farklarla geçmiş- tir. Bu aradaki fark o kadar büyük ve katidir ki güzel derenli bir yerli kumaş- tan, güzel ve düzgün bir elbise yapan yurddaşın ne mantıkı ve nede vicdanı türk parasının bir yabancı fabrika ka- sagına akmasına hiç müsamsha ile bak- Beyoğlunun o ünlü ve halis ingiliz kumaşı satar diye şöhret alan terzileri- doksatı yerli " kumaşlarını (ingiliz malı) dır diye satarlar ve bizim vitrinlerimizde hoş görülmeyen aynı kumaş Beyoğluna çıkınca hemen değer. lenir, istenilen, bol para verilmekten çe- lmiyen seve seve giyilen bir mata olur. 932 yılımda yurda giren ingiliz kumaşı.. 932 yılında yurdumuza 32 mtre ha. Ç $ ŞUBAT 1935 PAZAR < Memleket Postası Aydından türlü haberler Aydın, 30. 1. 935 — Vilayeti- mizde bu yıl 25 millet mektebi çılmıştır. Bunlara TI kadın 1412 erkek olmak üzere 1483 yurddaş devam etmektedir. M. Aydın'da 10 dershane açıl- mış 340 erkek, Bozdoğan'da 10 dershane açılmış 45 kadın, 316 erkek, Çine'de 11 dershane açıl- mış 25 kadın, 333 erkek, Karaca- su'da 6 dershane açılmış 168 er- kek, Nazilli'de 4 dershane açılmış 79 erka'c ve Söke'de 4 dershane a- çılmış 176 erkek yazılmışlardır. Rey verme haklkcını haiz M. Aydın kazasında 20533 kadın, 19690 erkek olmak üzere 40223 yurdaş tesbit edilmiş bunlardan 17049 kadın, 12787 erkek olmak üzere 29368 yurddaş iki tehib seçiminde rey vermişler 44 kadın, 148 erkek olmak üzere 192 ikinci müntehib seçmişlerdir. Bozdağan kazası 7865 kadın, 7142 erkek olma küezre 15007 bi- rinci müntehibten 5681 kadın, 4581 erkek olmak üzere 10265 yurddaş ikinci müntehib seçimi- işler, 9 kadın, 70 er- 79 ikinci müntehib ne rey ver kek olarak seçmişlerdir. Çine kazasında rey verme inı haiz 8044 kadın 7571 er- kek 15615 yurddaştan ikinci mün- tehib seçiminde 6023 kadın, 6164 erkek olarak 12187 yurddaş rey kiki ingiliz kumaşı girmiştir. Tasavvur ediniz.. Bu ne bereketli 32 metredir ki, belki 320 tüccarımızı da 360 gün binler- ce müşteriye (halis ingiliz kumaşından elbise) olmaya yetişmiştir. Bugün bu kötü düşünüşün kalktığını, her alanda olduğu gibi üzerimize giydiğimiz ku- maşımızın da yerli olanına değer veril« diğini sevinçle görüyoruz. Bugün ecne. bi kumaşı hiç gelmese, yerli kumaşları. mız hem mikdar, hem de her zevki tat- min edecek üstünlük bakımından ihti- yacı karşılryacak kadar mükemmeldir. Kredi ile ve taksitle iş.. Para darlığı dolayısile elbiseleri de uzün taksitlerle ve her keseye uygun yapmanın faydalı olması, bizi dört, altı taksitlerle iş yapmaya — sevketmiştir. Bugün sermayesi biraz imkân veren her terzi bu yolu takib etmeğe mecburdur. Çünkü ancak böylelikle müşteri bulabi. lir. Taksit ile satış hem biz, hem de müşteri için çok Iyi olmaktadır. Milli İktısat ve Tasarruf Cemi- yeti ile Yerli Mallar Pazarı Yerli mallarımızın tanınmasında Mil- N İktısad ve Tasarruf Cemiyetinin ne kadar büyük bir yeri varsa onu halka her türlü kolaylık göstererek satan yer. li mallar pazarının da © kadar büyük hizmeti vardır. Bu iki kurum yerli mal- Jar yabancı mallarla #evaşırken Üstün yapan iki büyük kuvvettir. Biri pro- pagandası, öbürü sistemli satışı ile yer- li mallarımızın yayımını ulusal bir da» va olarak ele alan bu iki kurumumuz bizim için bir dayanak olmaktadır.,, Hazır elbisecilerin vitrinleri bütün bir alleyl yarım saatte ziydirecek S kadar zengindir TÜ AAA C — ge ü nnn l Zd G — ada vermiğler, Tt ' kadıt; B9 erkek T0 ikinci müntehib seçmişlerdir. Karacasu kazası 4750 kadın, 3541 erkek 8291 birinci münte- hibten 1358 kadın, 1558 erkek 216 yürüdüş vüy vürerek #i 28 erkek 36 'kinci müntehib se- şülmiştir Nazilli kazası 12513 kadın, 16588 erkek 29101 birinci münte- hibten 9521 kadın, 12622 erkek 22147 yurddaş rey vererek 9 ka- dın, 141 erkek 150 ikinci münte- hib seçilmiştir. Söke kazası 8016 kadın 7557 erkek 15573 birinci müntehibten 4393 kadın, 4451 erkek 8844 yurd daş rey vererek 10 kadın, 67 er- kek 77 ikinci müntehib seçilmii: tir. Vilayet itibarile 61721 ka- dın 62089 erkek 123810 birinci müntehibten 44025 kadın, 42166 erkek 86191 yurddaş rTey vere- rek 91 kadın, 513 erkek olmak üzere 604 ikinci müntehib - seçil- miştir. O. H. Becerik. Yurdda hava durumu Ziraat Bakanlığı meteoroloji enstitite sünden aldığımız malümata göre, son 24 saat içinde yurdda hava doğu Ana « dolusu ile Karadeniz kıyılarında yağışlı, di; yerlerde üumumiyetle bulutlu geçe Yağış doğu Anadolusunda kar ve Ka« radeniz kıyılarının Rize, Giresun çevre« lerinde karla karışık yağmur şeklindedin Rize ve Giresunda yağan kar hava suhunetinin sıfırın üstünde olmasından ötürü toprak üzerinde kalmıyarak eri « miştir. En çok yağış 33 milimetre olarak Ri- zede ölçülmüştür. Hava suhuneti düne nazaran bir - ilâ 4 derece daha düşmüştür. Dün gece en düşük suhunetler sıfırım altında Kars'ta 27, Erzurumda 12, Kaş« tamonu ve Yozgad'ta 10, Eskişehir ve Konyada 8, Ankarada $ derecedir. En yüksek suhunet dereceleri sıfırın üstünde Adana'da 16, Dörtyolda 15 de« recedir. Dün Ankarada saat 10,45 den — iti« baren bafif kar yağmağa başlamıştır. Suhunet öğleden sonra saat 14 de sıfı« rın altında bir dereceye kadar yükselmif tir, Rüzgâr cenubu garbiden 2 metre süratle esmektedir. ÜLKÜ HALKEVLERİ MECMUASI © Bu kültür mecmuasının şu- bat 1935 - 24 üncü sayısı çık- mıştır. iİÇİNDEKİLER Ulusal güven, Nafi Kansu, İnanç ve Us, Ahmet Nesimi Çekoslovak Tefekkürüne bir Ğ bakış, Hilmi Ziya, Köy mek- tebi ve köy muallimi, H, Re şid Öymen, Eti âbideleri ve sanat eserleri, M, Saffet En- in, Kimerler, Avni Candar, konomik devridaim, S. Ay- doslu, Bir toprak ve su etüdü, K. Ömer Çağlar, Sovyet sa- natkârları resim sergisi, İsma- il Hakkı Tonguç, Türklerde Boks, Talât Onay, Dağın ve Kışm sporu, Vildan Âşir, Mu- sikinin tarih ve edebhiyatı, A- ziz Çorlu, Folklör, Neşri, A- yın Politikası, K. Ü., Ama- zon: Hikâye, E. Behnan- Şa- polyo, Bibliyografya, Halke vi haberleri, Halkevi mecmu- aları, ÜLKÜ'nün bir - yıllık endeksi yazılarıdır. Bu sayıda Sovyet Resim Sergisine aid resimler de ayrıca verilmiş- Değeri 25 kuruştur.