17 Şubat 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

17 Şubat 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIS' £ İngiliz - Fransız teklifine alman cevabı (Başı 1. incj sayıfada) devlet Iehine doğrudan doğruya müda - halkelerini iltizam edecek bulunan bir mmukavolename ile artırmak teklifini de memnuniyetle karşılar. Alman hükümeti, prensib itibariyle kendi hava kuvvetlerini barışı bozacak elanlara karşı kullanmaya hazır ve bü- tün imza'arını koymuş devletlerin gü - venliklerini garanti altıma alacak olan böyle bir mukavelenamenin ne gibi yol - harla ve ne gibi çarelerle bir hakikat ha- Üne gelirmeyi alâkadar — hükümetlerle uzlaşarak araştırmaya mütemayildir Alman hükümeti, şu düşüncededir ki: yetecek kadar ihzar edilmemiş olan gö - vüşmeler, ba görüşmeleri yapan devlet- ler arasında bir takım çarpışmalara mey dan vermekte — olduğundan, — sonuçları bakımından tamamen yeni bir mahiyet- te olan böyle bir mukavelenamenirn ya- palmasına da bu gibi çarpışmaların önü- me geçilmesi gerektir. Alman hükümeti, bu gibi görüşme- kere girişil önce, alâkadar hükü- metler arasında bir takım mütekaddem prensib meselelerini ayrı ayrı görüşme- lerle aydınlatmak gerekeceği düsünce - sindedir. Bundan dolayı, ingiliz - fran - #1z konuşmalarından sonra İngiltere bu honuşmalara iştirak etmiş olmak itiba- riyle ve aynı zamanda İokarnonun va - mini bulunmak haysiyetiyle alman hü. küreti ile de doğrudan doğruya görüş- melere başlıyacak olursa bu pek iyi bir tey olur. Alman hükümeti, bir hava mukavele- mamesi yapılmasının Avrupa uluzları - mın elbirliğine doğru mühim bir merha- lle olacağı ve hattâ öteki Avrupa mese - lelerini de bütün devletler için memnu- niyete şayan Sir sureti halle sevkedece- & mütalcasında Fransa ve İngiltere hükümetleriyle hemfikirdir. Alman istihbarat bürosu. izah ediyor Berlin, 16 (A.A.) — Alman istihba- rat bürosundan: Alman cevabının dışa. mişler bakanı Fon Noyrat tarafından Fransız ve ingiliz büyük elçilerine ve- tilmesi hakkında mnütaleasını bildiren *“Fölkişer Beobahter,, gazetesi, cevabın Almanyanın genel barişı sağlamlaştır. muk üzere eibirliği etmek istediğini tekrar isbat ettiğini yazmaktadır. “Fakat, demektedir, cevab, barış meselesini fena izah edilmiş mescleler ve andlaşma teklifleriyle karıştırmak ketiyenlerin hafifliklerine karşı koy- Maktadır. Fransız gazctelerinin bunun açık anlamına karşı mütalealar yürüt. mesinç sebeb olan Londra anlaşması- nn tehlikeli ve birçok karanlık nokta. ları üzerinde ısrar etmek Almanvazın vazifesiydi. , “Berlin borsa gazetesi,, ile Corma« nia gezetesi, alman kalelerinin yıkıldı. ğını ve böylece ülkenin birçok istilala- ge maruz bırakılmış olduğunu kaydet. mektedirler. Almanya Avrupa komşu- larının ve hele Sovyet Birliğinin çok büyük silahlanmalarından eyice haber. dardır. Bu silahlanmalar hakkında elde edilen duyuklar güven meselesi konu- Şulurken değerli bir belge olacak ve bu. lunmuş olduğu hususi vaziyet içinde kendi güven kertesini tesbit için Ak manyaya bir ölçü olacaktır. Berliner Tageblatt ve Lokalançay. Bger gazeteleri sonsuz görüşmelerden ka- ganılması taraftarıdırlar. Bir dünya po. Htika konferansı düşüncesi kadar teh- likeli bir şey olamaz. İngiltere tara. fından evelce ileri sürülen ve gizli iki taraflı müzakereler yolu ile bir inki. şafa müsaade edecek ve nihayet böyle ikonfenanslara yol açacak bir vaziyet yaratacak olan çareler daha şayanı ter. eihtir. Londra'ya göre Londra, 16 (A.A) — Almanyanın #evabr, tamamen gayrı müsaid bir tesir uyandırmıştır. Cevabın, fransız ve in- giliz kabinesine göre, $ yuübatta karar emrettiği söylenmektedir. Çünkü, in- giliz kabinesine göre, —3şubatta karar altına alman görüş birliğinin korun- ması gerektir. Ve Berlinin son cevabı, Fransa ve İngiltere ile müştereken mu- tabik kalınarak tesbit edilmelidir. Londr, 16 (A.A.) — Hariciye neza- reti, Almanyanı dan yana het. hangi mütalcada yorsa da, sıyasal mahfillerde söylendi. ğine göre, Londra be, tün #ayılan muhtelif aktan çekini- nnamesinin bü- noktalarını biri. birinden ayırdetmeği istiyecek bir ce- vabın eyi karştlanması müstebattır. . Roöytere göre durum Londta, 16 (A.A) — Röyter sının sıyasal muhabiri diyor ki; “Fransız — İngiliz tekliflerine he- ajan- yeti umumiyesi itibarile ne dereceye kadar memnuniyet verici bir cevab ol. duğu bakkında karar verilmek için, al- man cevabını. derinden derine tetkik etmek muhakkak gerektir. Müsbet bir cevab ise, prejenin heyeti umumiyesi üzerinde konuşulmalar yapılacağı tah. min ediliyor. Fakat cevab menfi sayı- lırsa yeni bir durum ortaya çıkacak ve bu da, muhakkak Franta ile İngiltere arasında yeni münakaşalara sebeb ola. çaktır. Londredan henüz resmi bir müta- ica elde edilememiştir. Bakanlar al. man cevabını henülz dikkatle vakit bulamamışlardır. Pek tabii, son vaziyetlerini bildirmeden önce Paris'e soracaklar ve bu, yeni konuşmaları ge- reklendireceklerdir. tetkike İngiliz gazetelerinin yazdıkları Londra, 16 (A.-A) — Sabah gazete- krine gi alman cevabı müphemdir. İçinde müsbet teklifler yoktur. -Bu- nunla beraber, Almanyanın barış tehi- ne cevabı müphem sayılmakla beraber gok manidar olduğundan iyi karşılan- maktadır. 'Taymis gazetesi şunları yazıyor: * Tebliğin yeni sıyasa müzakerele- rine hareket noktası olarak kabul edil- diği sarihtir ve bu başlıca sorumdur.,, Gazete, alman cevabını bir başlan - gıç ve Almanyanın müzakerelere hazır olduğunu bildiren bir cevab olarak say maktadır. Deyli Telgraf'a göre, Almanya he- nüz garb kuvvetlerine kâfi derecede yaklaşmış değildir, fakat nihayet ken- di çadırı altına çekilmiş olmaktan vaz- geçmiştir. Durum Londrada tetkik Londra, 16 (A.A.) — Bir in Kkanının Berlin'e gitmesi şimdilik muta- savver değildir. Dışarı işler bakanlığı al- man notasını etrafiyle tetkik etmekte - dir. Diplomasi mehafil, dün akşam Lon- gra'da Almanya'nın bozgunculuğunun hasıl etmiş olduğu intıbar teyid etmekte- dir. Berlin ile yapılacak - konuşmalarda kabul edilecek usulü tesbit için fransız- larla ingilizler arasında noktai nazar te atisinde bulunulacaktır, Almanya istediği özel görüşme Londra, 16 (A.A.) — Londra'da ol- duğu gibi.Pariste de ingilizlerle fran. sızlar arasında yapılacak istişarelerden sonra Berlin'e yeniden tebliğat yapılma- sının zaruri olduğu düşünüşü ileri sü « rTülmektedir, Bu teşebbüs yapıldıktan ve hattâ Al- manya tarafından Londra'ya cevab ve » rildikten sonra şayed Almanya bugünkü ingiliz gazetelerinin kendisine isnad et- mekte olduğu temayüllerde ısrar edecek olursa o zaman kendisinin teklifi gibi özel bir görüşme yapılması yolu düşü « nülecektir. Almanyanın vermiş olduğu cevab üzerine Paris ile Londra'da ya - pılması gerekli olan konuşmalara pazar. tesi günü başbakanlar arasında başla « nılması muhtemeldir. Salı günü Paris'te ve çarşamba günü Londra'da toplana « cak olan bakanlar meclislerinden sonra her iki hükümetin karşılıkiı durumları: nı tesbit etmeleri kolaylaşacaktır. ULUS Cenevre'de ne düşünülüyor? Cenevre, 16 (ALA) — Uluslararası mehafilin alman notası hakkındaki gö- rüşü şudur: İstenilerek kapalı, esast eksik ve şe- kil itibarile işi uzatacak ve sürünceme- de bırakacak biçimde olan alman na - tası, önümüzde çok zer ve uzun konuş- malar yapılmasına yol açacaktır Bu mehafil, Almanyanın vermiş ol duğu cevabın faydalı bir konuşmayı mümkün kılacak surette havadaki ger ginliği umulduğu gibi kaldıracağından kuşku etmektedir. Önce Almanyanın muhtemel işi zatma tabiyesi dolayısile güvensizlik mehafil ise notanın neşrinden sonra itminan kes izbar etmiş olan sıyasal betmiş değildir. Bununla beraber, italyan — fransız — ingiliz dostluğunun korunması mu- vafık olan esaslı bir şeniyet teşkil et - mekte olduğu düşüncesinde bulunmak- tadır. Almanya'nın cevabı ve Polonya Varşova, 16 (ALA.) — Hükümetin fikirlerini çıkaran “Ekspres Poranni, gazetesi, dün akşamki sayısında diyor ki: * Alman cevabı, sallanmakta — olan Londra anlaşmaları binasında bir köşe- yi yıkmalttadır.,, Bu mütalâa, dün akşamki — Polonya gazetelerinde çıkan tek düşüncedir. An- cak; Polonya resmi mahfillerinin duy- gülarını bildirmeğe yeter. Cevabi Faris, 16 (A.A.) — Salâhiyetli mah- filler, alman notasına pek de hayret et - memişlerdir. Bu vesika, bir uzlaşmadan bahsetme- ge müsaid değilse de, ileride bir anlaş- ma ihtimaline de büsbütün secd çekı mekte ve henüz başlıyan ve hiç şüphe- sİZ uzun ve nazik olacağı anlaşılan bir müzakerenin birinci safhasın: teşkil et « mektedir. Londra bildiriğnin ortaya attığı sö- rumlardan Almanya'nın yalnız kendisi- ne bir askeri hava kuvveti — bağışlıyan bava anlaşma projesini ele almış olması dikkate değer, Gerek Tuna ve gerek doğu andlaş - malarmın sükütla geçiştirilmiş olması, ihtimal ki, birincisi haklında önceden izahat istemiş olmasından, ikincisi hak- kında da henüz Fransa'nın notasına ce « vab vermemiş bulunmasından ileri gel- mektedir. Uluslar derneğinin de mevzuu bahs- edilmiş olması, dikkati çekmiştir. Tah » min edildiğine göre, Almanya, iki yı « dan beri bu kuruma karşı takındığı du- tumun bir daha izahına lüzum görme » miş ve kendisinin bu husustaki son ka- rarımın, öbür meselelerin halline bağlı olup olmıyacağı torulmaya lâyık görül: müştür. Alman notası, Londra - bildiriminin esasını teşkil eden sorumların bölüne - mez oluşu ve müzakerelerin hep birlik - te icrası hakkımda mütalea beyan et- mektedir. Bu ibmal nasıl izah edilebilir ? Fransa bükümetinin görüşü, iransız — ihgiliz bildirimindeki tabir ve prene siplere tamamiyle bağlıdır. Almanya'nın cevabı, aynı — süretle, genel bir silâhsızlanma hakkında fikir beyanından kaçınmaktadır ki, bu silâh. sızlanma, Londra görüşmelerinin kana- #tlerince Versay muahedesinin - beşinci maddesinin yerini tutmak Üzere, Tuna ve Şark andlaşmaları ile beraber akdo « Junmak gerektir. Fransadaki tesirleri Fransız gazeteleri mütecssir Paris, 16 (A.A.) — Paris matbuatı, ilk haberlerin tahmin ettirdiğinden de gayri müsaid bulunan alman cevabın - dan mütcessir olmuştur. Gazeteler, bu cevabın ihmal ve sü « küt cihetinden açık bir vesika olduğuna ve Paris — Londra cephesini bozmağa açıktan açığa çalıştığını kaydetmekte müttehittirler. BİRLESİK DEVLETLER'DE Havptman masrafı davasının temyiz iane toplanıyor Ficmington, manın avukatları 16 (A.A.) « Haupt- tarafından — temyiz malıkemesi masrafları için açılan umu. mi ianenin ilk gününde 70 dolar top- Janmıştır. Hauptman Almanyadaki an. nesinden bir telgraf almıştır. Annesi: “— Her şey düzelecek var., demektedir. Kadın vali Hofman'a bir telgraf sanıyorum. Sana güven aynı zamar çekmiştir Hauptman'ın annesi telgrafında ce- zanm hafifletilmesini ve kocası ile iki çocuğunu savaşta kaybetmiş 70 yaşın. da bir kadının oğlunun hayatınım kur- tarılmasını yalvarmaktadır. Havptman suçlu olarak başka birini gösteriyor Flemington, 16 (A.A,) — Haupt. man #fakir olmak itibarile hâkim 'Tren- cahrda bir istida vererek mahkemenin davaya aid resmi evrakın bir &a Nevjersey hükümeti hesabrna müdafaa vekillerine verilmesini istemiştir. Hauptman, bunlar verilmediği tak. dirde davanın istinafına devam edemi- yeceğini ilâve etmiştir. Hayptman'ın iki kadri gazeteciye Lindberg'in çocuğunu kaldıranın Fiş olduğunu söylediği rivayet ediliyor. Hauptman, Lindberg'in çocuğunun ka. gırılması suçunu ilk defa olarak Fiş'e atfetmiştir. Hauptman, aynı zamanda Fiş'in çocuğu bir suç ortağı olmaksı- zın kaçırması imkânı olmadığını da dalve etmiştir. Nevyork, 16 (A.A.) — Bayan Ha. uptman ile çocuğu Nevyorka gelmişler ve ahbablarına misafir olmuşlardır. Müdafaa vekilleri hükmü temyiz etmek niyetinde olduklarını bildirmek- tedirler. Vekilerden birkaçı genel bi iane açmak yolu ile temyiz masra! ni temine çalışıyorlar. Birkaçı da fakir- lere yardım - için yapılmış bir yasaya dayanarak Yenijersey hükümetini mas. rafları ödemeğe icbar etmek çarelerini araştırmaktadırlar Flemington, 16 (A.A.) — Hauptman, avukatlarından biri — vasıtasiyle, halka müracaat ederek, müdafaasına devam e- debilmek için iane istemiştir. Hauptman'ın — be; lerle başlamaktadır: “—Lindberg'in çocuğunun kaçırılma. ve öldürülmesinden aslâ suçlu olmadığıma yemin ederim.,, mopamesi şu söz. sından Flemington, 16 (A.A.) — Bir tayya- re direktörü, Hauptman davasını gören jüri heyeti üyelerine, muhtelif memle » ketlerde üç aylık bir turneye çıkmak su- retiyle 300 dolar haftalık teklif etmiş « tir. Jüri heyeti, bu teklifi müzakere et » mek üzere toplanmıştır. Dabha cevab vermemişlerdir. İTALYA'DA yük faşist meclisinde Roma, 16 (A.A.) — Büyük faşist meclisinin ikinci toplantısında B. Mu. solini iç durumu anlatmıştır. Maliye bakanı, İtalyanın para ve öSkonomi durumu ve fırka kâtibi de fır- kanın ve teşkilatlarının — çalışmaları hakkında izahat vermiştir. Otomobille saatte 300 kilometre Berlin, 16 (A.A.) — Gazetelerin Mi- lano'dan öğrendiklerine göre, bir yarışa hazırlanman üzcre tecrübeler yapan oto mobilci Hans Vansekt 3 kilometreyi sa- atte 300 kilometre bir hızla geçmiştir. Alman dışarüişler bakanı elçilerle görüştü Berlin, 16 ÇA.A.) — Alman istihba- tat bürosundan : Dışarı işler bakanı Fon Noyrat, İtalya ve Belçika elçilerini ka » bul etmiş, kendilerine Almanya'nın Lon dra tekliflerine verdiği cevab hakkında tebligatta bulunmuştur. 17 ŞUBAT 1935 PAZAR DIŞARDAN GELEN SON DUYUKLAR Fransada işsizlik ve hükümete güven JBaşı 1 inci sayıfada) nuca varınak için hünümet biç bir en * gele tesadüf etmeksizin icraatta bulut" Mmalı ve ödevini (vazifesini yapabilmesi için kendisine yetecek kadar mülilet VE rilmelidir, Asıl sorum tmesele), Franst* ya gerek diş ve gerek iç güvenlik duy* gusunu vermektir. Hükümet aylardanberı bunu temif için çalışmaktadır Meclis 124 reye karşı 444 reyie hükümete güvenink bildirdi Paris, 16 (A.A.) — İşsizliğe karşi yapılacak mücadeleye mütcallık kanuş" ımalaıdan sonra mebusan meclisi, Flat” den kabinesine 124 reye karşı 444 reylü güvenini bildirmiştir. ... Paris, 16 (A.A.) — İşsizlik müzake- resı esaasında B. Flanden'ın söyledikke* ti, genel sıyasa hakkında beyanat mahi* yetini almıştır. B. Flanden, dış güvenlik (emniyet) için hükümetin Sar, Roma ve Londrâ anlaşmaları ile yapmış olduğu gayretle- Ti batırlatmıştır.. Bu anlaşmalar, ulus * lar derneğine bütün ulusların nazanıne da eslü değerini verdirmiştir. İç sıyasa * da B. Flanden, bükümetce adüye, ökür nomü, ve tasarrulun korunması için ya “ pilan idari tanzimatı, bütçe denkiği içili harcanan gayretleri hatırlataıştır. Başbakan, hüküncün şımdı hüz nis- betini azaltması ve sermayelerin İaal Dif hale getirilmesi sorumlarını (meselele * rini) ele aldığını söylemiştir. Çuk alkışlanan B. Flanden, reyinde elde edilecek ekseriyetin hükü- mete iltihak sayılacağını söylemış oldu- ğu celsede 124 veye kargı elde edilen itimad 444 geylik ekseriyet, bükümetin durlugu lehine büyük bir mana ifade etme ktedice Fransız ordusunda Grip salgını Paris, 16 (A.A.) — Orduda görükü grip vakaları üzerine bazı saylavlar, SÜ bakanını sorguya çekmişler, o da, salgı" nın daha başlangıcında, kendilcrine ta * mamiyle tavsiyede bulunmadan — öncü kıta şeflerinin gereken tedbirleri ahnış olduklarını söylemiştir Atina've Sofyadan gelen iki duyuk (Başı 1. inci sayılada) runma tertipleri alınmakta oldu - ğu zihabını verdiği söylenmekte- dir. Büyük erkânıharbiye, barışın sağlam olduğu inanındadır. Bu - nunla beraber, vazifesi icabı ola« rak tatbiki hükümete aid bulunan her türlü güven tertiplerini nazarı mütaleaya almaktadır. B Çaldaris aynı tarzda beya « natta bulunmuştur. Bulgaristan sınırda yol ve de- miryolu yapmıyor Sofya, 16 (A.A) — Bulgar a- jansı bildiriyor: Bulgaristanm — silahlanmakta ve Yunanistan sınır mıntakasındi sevkulceyşi yollar ve demiryolla- rı yapmakta olduğuna dair dün yunan kaynaklarından ortaya a- tılmış olan iddialar, sıyasal mah- fillerce katiyetle tekzib edilmek - tedir, Bulgar hükümetinin bu gibi tedbirler almamış olduğu bildiril- mektedir. Bulgar hükümetinin ba- rışseverlik duygularını ve bütün komşularile dostluk ve iyi komşu- luk bağlarını muhafaza etmek ar: zusu, hiç bir şüpheye mahal bıra- kamaz. j