17 Şubat 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

17 Şubat 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

17 ŞUBAT 1935 PAZAR Anadoluda Oğuz bov adları Hüseyin Namik ORKUN Geçen yazımda bazı Oğuz boyların- “AR Söz getirmiştim. Bu yazımda da bu boy adlarının artakalanlarından yaza- Cağım. s Kâşgarlı Mahmud'un Karabölük di- Ye yazdığı kabiyle adını boşka kaynak- lar Karacvli diye yazmaktadır. Ebülga- Zi bu göz hakkında âaynen şunları yaz- Maktadır : “Karaevli'nin manası her kayda ol- tursa balgâh birlen olturguçı timek bo- lur.,, Yazıcıoğlu Ali de bildiğimiz ve açık Olan manaşını yazmıştır. Anadolu'da Tekirdağ, Kastamonü, Tokad, Yozgad'- da Karaevli adını taşıyan yer adlarına Tastgelindiği gibi Zonguldak (Bartın) Karaevli çavuş, Karaevli Geriş adlı yer- ler de vardır. Antalya'da da (Serik) Ka- Tâevliler adında bir yer bulunuyor. Çarukluğ boy adını başka kaynaklar Kırık diye yazmakta ise de biz herhal- de Kâşgarlı Mahmud'un kelimelerin en *yİ şekillerini gerek bilgisi ve gerek eskakliği bakımından esas ittihaz etme- Ki daha doğru bulmaktayız. — Küşgarlı Mahmud eserinde bu adın manasint da Yazmaktadır: Fatıklı, Anadolu'da Çarık adını taşıyan Kü- tahyada (Uşak), Bursa'da (Karacabey), Balıkesir'de (Bandırma) ve Urlada yer- ler #lduğu gibi Manisa'da Kula kaza- Sında Çarık aşireti adlı bir yer ismi ol Masr ayrıca chemmiyeti haizdir, Bun- lardan maada Samsun ve Niğde'de Ça- Tıklı adını taşıyan yerler vardır. Peçenek adını batı kaynakları Paci- haci, Patzinacitae şeklinde yazmakta- Ürler. Türkçede bunun deyişi Pecenek Veya Peçenek'tir. Bu adı Vamböry mo- Coltadan alman. Biçin (maymun) - sö- Tümden çıkarmaktadır. Gombocz Zoltan İse türkçede nak, nek'in bir ek olduğu- Nu kelimenin Beç-nek'ten mürekkeb bulunduğunu ve Beçe nin de hat isim o- İarak geçtiğini yazmaktadır. Gerek Bi- Zamz kaynakları ve gerek doğu kaynak- ları Peçeneklerin tarihi hakkırıda' bit hayli malümat verdiklerinden bunları Burada tekrara lüzum görmemekteyiz. Bu adı taşıyan Ankara — civarında iki köy vardır. Kınık sözünü doğu kaynakları sayın diye tercüme ederler. Selçuk oğulları: Tn bu boydan olduğunu biliriz. Bunun için Anadolu'da pek çok yer adına te- Sadüf ederiz. Konya (Bozkır), Kasta- Momu, Antalya (Kaş), Manisa (Kırk- akaç ve Gördes) Giresun (Ş. Karahisar) Çorum, Malatya (Adıyaman ve Arap- kit), Muğla (Fethiye), Sinob, Bilecik, Balskesir, Bilecik (Bozöyük), Balıke- *ti (Sındırgı), İzmir (Bergama), Eski- Şebir (C cihisar), Afyon (Dinar), Af Yon, Afyon (Hendekli), Kütahya (Si- Mavj, Kütahya (Tavşanlı), Ankara (Ka- lecik), Tokad, Bursa (Orhanlı), Bursa (İnegöl), Ankara, Bolu (Düzce), An- kera (Kızılcahamam; (İki yerde), bu Adı taşıyan köylere tesadüf cttiğimiz BibisBolu'da Göynük kazasında bir Kı- Bik bala, Çorum'da Kınık delileri, Çan- kırt'da Kınık Hasan, Tekirdağında K- Buklar, Denizli'de Kınıklar, Urfa'da Bi« Tecök'te Kımık melhem (?), Denizlide Acrpayam'da. Kınık yeri, Boluda Göy Bük'de Kınık zir adlı yerler vardır. Çepni kabiyle adını profesör Nö Meth izah etmiştir: Profesör bu söğü Kara-kırgızca çep ve çeper (çit) Tiyle alâkalı bularak sonundaki ni eki- Bin de ne, ha, nek eklerinin aynı oldu- Runu göstermektedir. Bundan — dolayı *Prefesör bu sözü sınır koruyucusu, bek- Sİ#i manasına getirmektedir. Çepni'ler bugün Anadolu'nun birçok “Yerlerinde bulunmaktadır. Tarihte de bunların hudud muhafızlığı yaptıklarır fr Zörmekteyiz. Selçuk oğulları Sinob *€ havalisini ele geçirdikten sonra bu u buraların muhafazasına — memür ttmişti. Çepnilerin bugün nerclerde o- turdu'zlarını yer adları açıkça gösterdi- Bi Trabzonda ve batı Anadoluda dâ Bualaru cemaat halinde rastgelindi- Bi Mmalönidur. Bunlar kızılbaş oldukla- Tindan bugün bazı yerlerde bu isim ye- Tine Çepni denildiği de vakidir. Ana- Çi S LUS U - YU LA R Buğday yolsuzluğu hak- | KURULTAY BAŞKANI.| Sehir Meclisinin dünkü B İ kındaki tetkikat bitti Istanbul, 16 (Telefon) — Buğday yolsuzluğu işini tetkik eden komisyon perşembe günü çalışmasını bitirecek, ziraal müsteşariyle ziraat bankası ida - re meclisi üyesi Bay Kemal cuma gü- nü Ankara'ya döneceklerdir. Tâli he - yetlerin hazırladıkları tetkikat raporla- yı yarın komisyona verileceklir. Haber verildiğine göre tahkikat Fezlekesi An- kara'da hazırlanacaktır. Mezbaha resmi ıstanbul, 16 (Telefon) — 9 lnııuş'ı çıkarılan mezbaha resmi hakkındaki gi- kâyetler müzmin bir şekilde devam edi- yor. Verilen haberlere göre vaziyeti bir kere de ofis tetkik edecektir. Zehirli gaz hakkındaki * konferanslar Tstanbul, 16 (Telefon) — Zehirli gaslar hakkındaki konferanslara — yarın akşam üniversite konferans “salonunda başlanacaktır. Konferanslara herkes gi- rebilecektir. Hukuk fakültesi kütüp- hanesi için Istanbul, 16 (Telefon) — Yeni ku » rulan hukuk fakültesi kütüphanesi için yirmi beş bin liralık kitab ısmarlanmış- (N Alman otomobil kulübü İstanbul, 16 (Telefon) — Alman oto mobil kulübü Türkiye'ye kadar bîr 306 yahat hazırlamaktadır. Seyahate elli oto- mobil ve elli motosildet ııurık edecek- tür. Geliş yolu Köstence'dir, Ve u:'yyıl?. lar 28 nisanda Kö vapura bi- necekler, otuz ve bir mayısta l_ıudıııl- da kaldıktan sonra Edirne yolu ile mem- leketlerine dö! lir. ur. dolu'da Sinob (Gerze ve Ayancık), Bo- lu (Mudurnu), Yozgad (Boğazlıyan ve kdağmadeni), Kırşehir (Mecidiye), ;urııgı(“Mudınyı). Sıvas (Şarkışla), Af- yon (Sandıklı), Kastamonu (Tosya), Manisa (Turgudlu'da iki yer), Balıke- sir (Gönen), Giresun (Tke.bolu). Ma- nisa, Ankara (Şerefli Koçh'ınr). Bolu Samsun (Bafra) da bu isimli yerler bu- Tunmaktadır. Bayındır boy adına da şuralarda te- sadüf ederiz. Konya (Beyşehri), Anka- ra (iki yerde), Antalya (Elmalı), Sam- sun, Bolu (Göynük), Burdur, Ç'u_ılun (Çerkeş, üç yerde), Çorum (Mecidiye), Aydın (Nazilli), Kastamonu, Elaziz (Keban), Erzurum (Hınra), Bursa (Or- haneli), Denizli (Acıpayam), Erzurum (İspir), Antalya (Kaş), Seyhan (Bah « e) B )Burıdı 24 Oğur boyunun hepsini gösterecek değiliz. Maksadımız Oğuz Boy adlarının hâlâ Anadolu'da yaşa- dığını bunları haritalar üzerinde tesbit edersek Anadolu'ya Selçuk ıkm_nm mahiyeti ve bu süretle de Oğuz tarihi- in mühim bir noktası anlaşılacaktır. Bu rtesimler Zonguldak'ta saylav seçl! görünüştür. El ve kala birliğiyle yurd ı yurddaki bölünmez güc bütünlüğünün canlı bi ANTALYA'DA (Başı I inci seyılada) tir. Bugün kendileriyle genişçe temas ettiğim uyanık ve çalışkan gençler ara- sında da yüce şahsiyetler çıkacaktır, Cümburiyetin büyük eseri olan Isparta plik fabrikasını gezdim. Mükem - yü mel ve modern bir müessesedir. Her yer- de hüyük şöhreti olan İsparta halıları- nın güzel ve dayanıklı olmasında ve ge- niş ölçüde yapılışında fabrikanın büyük yardımı vardır, Isparta gülyağı fabrika. sını da gezdim. Montaj ilerliyor. Bu fabrika ile Türkiye'ye teknik gülyağcı- lık giriyor. Gül yetiştiriciler bana Dev « letin bu fabrika ile aldığı koruyucu ted- birden minnct ve şükranla bahsettiler, Fabrikanın kuruluşuyla birlikte gül sa- hası şimdiden genişlemeğe - başlamıştır. Şehrin kıyılarına kadar bütün - evlerde toprak çalışmasının kesil viduğunu gör- düm, Halk huzur ve emniyet içinde faz- la istihsal gayretindedir. Dün Keçibor- lu'dan geçerken artık işlemeğe baştamış olan kükürt fabrikasının çıkardığı kü « kürtleri gördüm, Bu fabrikanın kurul - ması buraların halkına geniş bir geçim alanı açınakla kalmıyacaktır. Biliyorsu. nuz ki Ege mıntakasında bağlarımızı kükürtlemek için her yıl dışarıya bir kaç yüzbin lira veciyoruz. Keçiborlu fabrikası artık bu parayı yurd . içinde bırakacaktr. İspartanın müli mücadele- deki yararlıkları büyüktür, Ispartada halk içinde biraz yaşamakla bunun sır- rı anlaşılıyor. Bunda sıkı bir samimiyet ve birlik gördüm. Herkes biribirine kar- gı sevgi ve saygı ile bağlı, En güç za - manlarda büyük işler başaran bu tesa- nüd duygusu cümhuriyetten beri kültür ve ökonomi alanında büyük inkişallar dağurmuştur. Bunun her'yıl artacağı ve bugünkü refah ve umramı artıracağı şüphesizdir. Isparta'da birlik ve sami « miyet havası örnek olmağa deeğr bir kıymettedir, Bütün toplantılarda ve hu- susi hasbıhallerde halk yüce şefimize büyük minmet ve şükran duyguları iz « har etmiştir. Kurtuluş ve ilerleyişlerinin yüce yaratıcısı Atatürk için İsparta halkının beslediği samimi sevgi onların bütün yurdda birlikte büyük ülküye doğru atıldıklarını göstermektedir. Gü- zel Isparta'dan ayrılırken — intıbalarımı şöyle hulâsa edebilirim: * Japarta duyarak, bilerek çalışıyor ve ilerliyor, » Antebte korkunç bir çöküntü Anteb, 16 (A-A.) — Dün gece Ala- bey mahallesinde yağmurların — tesirile iki katlı bir ev yıkılmış, üst katta yat - makta olan ihtiyar bir kadınla bir çocu- iğen, alt kattaki ahırda bulunan iki deve ve bir eşeğin ölümüne sebeb olmuştur. Bir kadın polis tarafından kurtarılmış - tır. Bu evin yıkılmasiyle çöken arkada- ki evde de büyüğü beş yaşında üç kız enkaz altında kalarak ölmüş, ana ve 'mi dolapısile Tırka tarafından ikinci seçmenler adına verilen yemekten Birka, toplarıtısı (Başı 1. inci sayıfada) saylavlıkta da şehir meclisinde ol duğu gibi muvaffakiyetler diledi ve yardımlarını unutamıyacağı iki arkadaşının Kurultay sıralarında da Ankara şehrini alakadar e- den meseleler üzerinde aynı has- sasiyet ve alakayı gösterecekleri- ne inanı bulunduğunu ve hemen her intihab deversinde bir iki ü - yeyi saylaylığa seçilecek kadar değerli ve seçkin bir heyet ile be- raber çalıştığından kıvanç duydu- ğunu anlattı. İstifalar okunarak toplantıya son verildi. " Yeni yıl büdee hazırlıkları Maliye Bakanlığı Evkaf genel müdürlüğünün 935 büdce proje « sinden başka bütün mülhak büd. celer üzerindeki tetkiklerini bitir. miştir. Bakanlık 1935 büdcesi ü- zerindeki tetkiklerini de bitirmek üzeredir. Bakanlar Heyetinin bu- gün toplanarak büdceyi tetkike başlaması kuvvetle muhtemeldir, Bu toplantılar bir kaç gün devam edecektir. Tercümanlar kursu bitti Istanbul, 16 (Telefon) — İstanbul belediyesinin açtığı tercümanlar kursu bitti. Pazartesi günü imtihanlarına baş: lanacaktır, Kültür Bakanlığında tayinler Kültür Bakanlığı teftiş heyeti reisi Bay Avni baş müfettişliğe ta- yin edilerek yerine baş müfettiş Bay Cevad, Urfa maarif müdür - lüğüne de Niğde maarif müdürü Bay Şevket tayin edilmişlerdir. Kimya profesörlüğüne talibler İstanbul, 16 (Telefon) — İsviçre'de bir kaza neticesinde ölen üniversite kim- ya profesörü yerine üç ecaebi profesör talib olmuştur. ANKARA RADYOSU Bu akşamki program budur: 19430 — Ziraat Bakanlığı saati 1940 — Musiki; Liszt — Sonate si Minecur Piyano: Ferhunde Ulvi 20,/00 — Necib Fazılın saati 20,10 — Dans musikisi 20,30 —« Musiki: Lisrt — Sonate'ın devamı Piyâno: Ferhunde Ulvi 20,50 — Haberler. işlerini başaranların birkaç saat için bile olsa bir masa etrafında toplanmaları; irer belgesidir. " yallR T şubattadır SAYIFA Cuma günü İstanbul'da . yapılan futbol maçları Evelki gün Istanbulun üç sta- dında da mühim futbol maçları yapılmıştır. Taksimde Fenerbah- çe ile Vefa arasındaki müsabaka çok ehemmiyetli sayılıyordu. Ve- fa takımı geçen devrede 5 — 1 Fenerbahçeyi yenmişti. Bu sefer. ki oyunun ehemmiyeti de bundan ileri geliyordu. 4 İki takım oyunun ilk yarısını —— birbire beraberlikle bitirmişlerdir. — İkinci yarı oyunda Fenerbahçe — çok ağır basarak üç gol daha yap: mış ve bu süretle maçı 4 — 1 ka- — zanmıştır. Şeref stadında; yapılan Gala- tasaray — Süleymaniye maçını 4 — 0 Galatasaray kazanmıştır. Fenerbahçe stadında yapılan — Beşiktaş — Beykoz maçını da —— 9 — 1 Beşiktaş kazanmıştır. 'Kaı/lnı saylavlarımız 3 Afyon saylavlığına - seçilen Bayan Mebrure Gönenc'in bir fotoğrafını al. dık. Kıvancla koyuyoruz. — — Hava durumu Ziraat Bakanlığı meteoroloji enstitü- sünden alınan malümata göre son 24 — saat içinde Ege mıntakasiyle Doğuana- dolusu ve Karadeniz kıyılarında Rize çevresi yağışlı geçmiştir. Yağış Ege mıntakasında yağmur ve diğer yerlerde kar şeklindedir. Karın toprak üzecrinde yaptığı kalınlık Karsta 199. Sarıkamışta 82 santimetredir. Ha - —— va sühünetinde bir gün evele Nnazcaran Trakya ve Ege mıntakalarında 6 dercce — etralında kaydedilmiştir. Buna mukabil —— Ortaanadolu ve doğuanadolusunda h- va son bir gün içinde beş derece daha soğumuştur. En düşük suhünet sıfırdan — aşağı olmak üzere Kars, Eezurum, Ço « —— rum'da 11, Kastamonu'da 10, Sivas ve Yozgad'ıa 9 derecedir. İ En yüksek sicüklik Adana'da sılırın Üstünde 18 derece kaydedilmiştir. K Ankarada düşük suhunet sıfırın al « —— tında 7 ve dün saat 14 de suhunet sıfir — dereceye kadar çıkmıştır. R Sabah saat yedide başlıyan kar mra- lıklı olarak 9,30 a kadar devam etmişlir. ——....— * Yeni kontenjan karürnamesi — Yeni kontenjan kararnamesi « “nin hazırlığı bitmek üzeredir. Bu — rrname altı aylık olarak çar - resmi gazete ile ilan edilecektir. K ğ İstanbul! liman şirketi mürakibliği İ İstanbul liman şirketi genel tuüdürlüğü mürakibliğine kazanc — temyiz komisyonu azasından Ce. mal tayin edilmiştir. & K