19 Şubat 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

19 Şubat 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 — DIŞARDAN GE MATEN GAZETESİ DİYOR Kİ: Htalyanın Habeşistanda geniş öl- çüde bir harekete geçeceği hissediliyor Paris, 18 (A.A.) — Büyük Honseyi müz: için Maten, şu Püşünceyi yürütmektedir: faşist ereleri Bu düşünceler, tedbirler kadrosu- Bün aşılmış olduğunu göstermektedir. Dün sevkedildikleri inkâr edilen Hataların gönderildiği bugün resmen İabakkuk etmiştir. Seferberlik genişle- İnektedir. Roma'da, Afrikada İtalya'nın emni- yeti ve müstemlekelerinin genişlemesi İçin büyük ölçüde bir hareket olacağı. f hissettiren bir hava vardır. Afrikaya giden italyan taburları Napoli, 18 (A.A.) — Stefani muha- birinden: Şarki Afrikaya gidccek iki gönülü miliş taburu, Gromadan bura- $ Hararetle alkışlanan ta- şarkılar söyliyerek kışlaya git- poişlerdir. Bugün Piyemon Prensi, ta. burları teftiş edecek bineceklerdir. İki tabur, pacar akşamı bhareket et- kolştir. ve sonra vapura İtalya futbol takımı fransız takımını (1-2) yendi Roma, 18 (A.A.) Fransa ve İtalya Jakımnları dün çarpışmışlar, çok sıkı ve #lâkalı bir maçtan sonra — İtalya, bire kaşı iki golle maçı kazanmıştır. B. Musolini maçta hazır bulunuyor- G, ıâC.ARISTAN’DA İngiliz Veliahti Macaristan'a gelecekmiş Peşte, 18 ÇALA.) — “Fuggentlen- Veliahtinin Peşte'ye gelip bir gün kalacağını yazı- ladığı rapor okunmuştur; Ankara'da bir yapı kooperalifi kurmak — düşüncesinin Basıl doğduğunu, 26 mayıs 934 — tarihli Ulus'ta çıkan ilk ve onu takibedea di - ier yazılarla yurddaşların önüne bu me- şelenin nasıl konduğunu, bu mesele et- rafında birleşen arkadaşların bir yasa yapmak ve ileri gelenlerin yardımlarını €lde etmek, düşünüşleri bu mesele etra- fında hazırlamak, para işleri için kredi Mücsseseleri ile sözleşmek üzere on beş #rkadaşa yüküm verildiğini, bugünkü yasanın nasıl şartlar içinde hazırlandığı, Bı, muvakkat idare meclisinin vazifesinin artık bitmiş olduğunu, heyetin yasanın 38, 54 ve 18 inci maddeleri mucibince 12 kişilik bir idare meclbisi, 6 kişilik ye- dek üyelerinin ve 3 murakıb ile 6 arsa komisyonunun seçilerek bilfül ve res « imen işe başlaması lâzım geldiğini bildi- yen raporla şinıdiye kadar yapılımış mas- vaf olan 179 lüra 26 kuruşun harcanma- #t onanmıştır. Bundan sonra idare meclisinin, mu- rakiblerin ve arsa komisyonunun seçil- Mesine başlanmıştır. Reylerin tasnifi so mucunda aşağıdaki yurddaşlar - idare meclisi üyeliğine, murakibliğe ve arsa komisyonuna seçilmişlerdi. İdare Meclisi üyeleri: Bay Osman Nuri, Nusret Namık, Se- pih Rüştü, Seyfi Oran, Mahmud Nedim Cevdet, Ekreni Fuad, Mithat, İsmail Hakkı, Saim, Alfan ve Fahri Fuad. İdare Meclisi yedek üyeleri: Bay Fethi, Temail Hakkı, Avni Arık, Genab, Hamid Zübeyr ve Salâhaddin Weysel, Murakibliğe seçilenler: Bay Halim, Şinasi ve Süleyman Riza Arsa komisyonuna: Bay M. Şevki, Ata Nedim, Emin, Ka- Am, Mehmed ve Rıdvan Nafiz. Bundan sonra Atatürk'e, Başbakan- ve Ökonomi — Bakanlığına saygı azıları yazılmasına alkışlarla karar #erilerek toplantrya son verilmitşir. Atatürk'ün yurdunda ilk defa kuru « bu güzel ve hayırlı işin de muvaffa- iyetle başarılmasını dileriz, seng, gazetesi, İngiltere SOVYETLER BİRLİĞİNDE Ölüme mahküm edilen sahtekâr Moskova, 8 (A.A.) — Havas bildiri» yor: Moskova mahkemesi Grunspan ismin de mühim bir sahtekârı ölüm cezasına mahküm etmiştir. Muhtelif vesilelerle mahküm olmuş ve Moskovadan sürüle- rek orada ikameti menedilmiş olan bu adam Moskova'ya tekrar gelmeğe mu- vaffak olduktan başka muhtelif tröst- lerde ve devlet dairelerinde mesuliyet- Ni mühim vazifeler ve vilayetlerde de daha az mühim olmuyan işler üzerine almıştı. Baküda yeni bir petrol kaynağı bulundu Moskova, 18 (A.A.) — Baküda çok kuvvetli bir neft kaynağı meydana çık- mıştır. Gündelik verimi 3000 tondur. İSPANYA'DA Portekiz Reisicümhur seçim? Lizbon, 18 (A.A.) — General Kar- mona tekrar Reisicümhur seçilmiştir. Seçim gerek Lizbon'da gerek öbür mın- takalarda tam bir intizam içinde geç- miştir. Lizbon'da — seçmenlerin yüzde doksanı reyini kullanmıştır. Esasen ne- ticesinden biç şüphe edilmiyen bu se- çim evelki seçimden çok fazla bir ek- seriyet temin etmiştir. 1869 da doğmuş olan General Kar- mona 28-5-926 devriminden sonra dışarı işleri bakanı ve 5-5-928 de de Reisicüm- hur olmuğş ve 17-3-933 tarihinde de vazi- fesi iki yıl için uzatılmıştı, Bir boks maçı Barselon, 18 ÇA.A.) — Tüy siklet acun şampiyonu amerikalı Miller, is. panyol Girones'i birinci ravundda nak- avt etmiştir. Müsabakada acun şampi- yonluğu mevzuubahs idi. ALMANYA'DA Sar alman gümrük sınırı içine girdi Sarbruk, 18 (A.A.) — Sar, gümrük sisteminden — çıkmış, gümrük memurları, gece yarısı alman - Sar sınırındaki yerlerinden ayrılmışlar ve $00 alman gümrük memuru aynı za- manda, fransız - sar sınırındaki yerle- rine geçmişlerdir. Muamele — sükünet fransız alman içinde olmuştur. Almanya'nın gözü Memele döndü Berlin, 18 (A.A.) — Fölkişer Beo- bahter gazetesi Klaypeda arazisi hak- kında Litvanya'ya karşı şiddetle hü- cum eden yeni bir makale neşretmiştir. Frankfurter Çaytung da Litvanya aleyhinde bir makale neşretmektedir. FRANSA'DA Paris futbol'da Prag'ı yendi Paris, 18 (A.A.) — Paris şehri takı- dar l6 Prag şebri takanr arasımda ya. pılan futbol maçında Paris sıfıra kar« gı birle Prag'ı yenmiştir, Kutub kâşifi Bird Duredin, 18 (A,A,) — Bird ile baş. kanlığı altındaki sefer heyetinin bir çok Üyeleri bu sabah Yakob Rappert vapu » ru ile buraya gelmişlerdir. Bird, son seyahati sırasında Ameri « ka'nın cenub kutbu arazisindeki müstem- lekelerine iki yüz bin mil murabba ara. zi ilâve etmiştir. Yapılan seferde nüfusca zaylat ol » mamıştır. Yakob Rapper, buraya evelce tahmin edilmiş olan tarihden iki gün evel gelmiştir. Vapurdakilerin hepsi sih- hattedir. Yalnız bazılarının yüzünde çe. kilen mihnet ve meşakkatların alâmetle- Ti görünmektedir. Bird ile arkadaşları şarka doğru ye- ni bir keşif seferi yapacaklar ve sonra Valparez'e gideceklerdir. Bird, yarın Ouckland'a giderek cu » ma günü oraya gelecek olan karısiyle bu- Tuşacaktıs, Şiddetli fırtınalar bütün Avrupa'yı sarstı Polonyada Varşova, 18 ÇA.A.) — Poznân ci- varında Cortzevice mevkil tüzgârdan yıkılan bir evin enkazı al- tında kalarak ölmüşlerdir. 48 & ti Lehistanda kuvvetli bir kasırga hü. küm sürmekte ve büyük zararlara se- beb olmaktadır, Varşovada birçok “dam- lar uçmüş, antenlerin çoğu kopmuştur. Kar ve buzların de, Üç kişi, attenbe- erimesinden — birçok nebirler taşmıştır. Lidz kasabasında 60 amele ailesi, su altında kalan evlerini boşaltmışlardır. Seller birçok köprülek ri alıp götürmüştür. Varşova, 18 (A.A.) — Geçen gece Polonyanın büyük bir kısmında şiddet- Ni fırtına olmuştur. Birçok evlerin dam. ları uçmuş, — camları nan yakınındaki Szamotuly de bir ev yıkılmış iki kişinin ölmesine ve beş ki- kırılmıştır. - Por» şinin yaralanmasına sebebiyet vermiştir. Almanyada Berlin, 18 (A.A.) — Alman istihba- rat bürosundan: Dün Almanyada hü- küm süren şiddetli fırtına mühim zarar- lera sebeb olmuştur. Breslav'dan bildirildiğine göre, pa- zar yerinde bir kadın, yıksları bir duvar altında kalarak ölmüştür. Mülheim dış mahallesinde 36 aile. nin evleri yıkılmış, yersiz, yurdsuz kal- mışlardır. Birçok yollar, devrilen ağaçtarla ka. panmıştır Berlin'de fırtınanın zararları Berlin, 18 (A.A.) — Otomobil sergi- sinin kapısındaki 23 metrelik ışıklı ku- le, fırtınadan devrilmiştir. Yaralı yok- tür. Başka yerde yıkilan bir ev, itfaiye neferlerinden bir kişiyi Laypzig'de de birçok hasar olmuş ve öldürmüştür. bir elektrik direği sokağa düşmüştür. İngilterede Londra, 18 (A.A.) — Hafta tat de İngilterede pek giddetli bir fırtına olmuştur. Rüzgâr bazı yerlerde saatte 20 milden fazla bir süratle esmiştir. Fir- tma İle beraber tufanı andırır yağmur. lar yağmıştır. Bazı ovaları su basmıştır. Yağmur ve fırtına denizde ve karada zararlara sebeb olmuştur. Amsterdam'da da şiddetli bir fırtına Amaterdam, 18 (ALA.) — Şiddetli bir fırtma, bl ra sebeb olmuş- tur. Ölen 5 kişiden boğulmuştur. Ayrıca birçok yaralr vardır. Gemiler, Hmanlarda kalmışlardır. İki çan kule- si yıkılmıştır. BEE.İKA'DA Eski Belçika kıralı Alber'in bütün eden kıcal resmi Brüksel, 18 (A.A,) — Dün gün, yurdun her yanından akın belçikalılar, Lacken - kilis de Alber'in mezarı önünde geçid yapmışlardır. Bilerinde bayraklar taşıyan bit ta- kım abâli, sokaklarda dolaştıktan sonra mezarın önüne gelip saygı ile eğilmiş- lerdir. Kıralın feci bir surette öldüğü kaya- nıh Üstünde uçan - fransız tayyareleri demetle çiçek atmışlardır. Bütün binaların üzerindeki bayrak- lar yarıya indirilmiştir. BUGECE NÖBETÇİ ECZAEVİ Hamamönünde HALK ECZAEVİDİR. İki casus kadın Berlinde asıldılar (Başı J inci sayıfada) Neden asıldılar? Berlin, 18 (A.A.) — Havas bildiriyor: Bu sabah idam edilen Anita Fon Falkenhayn, Fon Falkenhayn'ın boşan- mış karısı İdi: Bayan Renate Fon Natz- mer ile birlikte lehli Sosnovski'nin mu. hakemesi sırasında 15 şubatta yapılan gizli bir celsede casuslukla ittiham edil- mişti. Her ikisi de berlinli idiler ve süel sınırları söylemekten dolayı süç- lu idiler. Bundan başka Lehistan teba- asından Jorj Fon Sosnovski ile Bayan İren Fon İena aynı cürümden ötürü müebbet kürok cezasına çarpılmışlardır. B. Hitler af hakkını kulalnmadı- gından asılma bu sabah yapılmıştır. Entransijan gazetetinin Ortaavru. pa bildiricisi bu sabah Berlinden tele- ajansı fonla şunları söylemiştir: Lehli yüzbaşı Berlinde tanınmış Sosnovski bütün bir şahsiyetti, Beki Avusturya erkânıharb zabiti olan yüz- başı Berlin'de lüks bir hayat sürüyor- duü. Eski asilzadelerden ve Alman or- dusunda daktilograf olan Bayan Fon Fon İ belgelerin suretini lıyor Sosnovaki bu arada İena ile tanıştı. Roman, na'nın Sosnovski'ye bazı vermesile baş Simens kurumunda çalışan bir mühen. disin karısı olan Baron Fon Berg'e te- sâdüf etmiştir. Bayan Fon Berg, Sos- hovski'ye kocasının Simens fabrikala- hakkında vermiştir. a rındaki çalışması melümat BİRLEŞİK DEVLE __'l ER'DE Altın esası Amerikan yüksek mahkemesin kararı Vaşington, 18 (ALA.) bildiriyor: Yüksek mahkeme, mukave- — Röoyter lelerde yazılı altın kaydının göz önü. ne alınıp alınmıyacağı hakkındaki ka- rarını buğün vermiştir. Bu karar iki kısımdır: 1 — Özel senedlerden altın kaydı- nın hiç bir hükmü yoktur. Kararın bu kısmı hükümetin çıkarmış olduğu ka- nunu tasvib mâahiyetindedir. 2 — Federal hükümeti bonolarında, eğer varsa altın kayıd muteberdir. Bu kısım hükümet aleyhinedir. Karardan şimdilik anlaşıldığ re şirketler altın kaydile çıkarmış ol. dukları bonoları kâğıd dolar olarak te- diye edebileceklerse de federal hüh nı ihtiva et- tikleri takdirde, gerek sermaye gerek 169 dolar n tediye edileceklerdir. meti bonoları, altın kayd faiz itibarile yüz dolara ka üzerini Bu duruma karşı hükümetin derhal gereken tedbirleri a- aş hâkim Huges koyabilmek işin lacağı şüphesizdir. şu bildiride bulunmuştur: e, altın tediyatı meneden 9 makul bir kanun olup olm; ğı noktasının tetkikile meşgul bile ol. ş Çünkü mesele hükümetin böyle bir ka: salâhiyeti olup olmadığ Buna ise siyaset karışmaz, marnı münhasıran İNGİLTERE'DE İngiliz gazeteleri bir ingiliz - alman görüşmesini dileyorlar Londra, 18 (A.A.) — İngiliz matbu- atı, İngiltere ile Almanya arasında bir görüşmeyi temenni eder gibidir. Fakat matbunt fazla acelenin, Alman cevabı- nın ortaya koyduğu müphem — durum için bir tehlike olacağı kanaatindedir. BULGARİSTAN'DA Polonya « Bulgaristan kültür andlaşma işbirliği Sofya, 18 (A.A.) — Polonya - Bul garistan arasında, yapılacak fikri işbir- liği anlaşmasımın imzalanmasından son- ra, her iki memleket kültür bakanları biribirlerini ziyaret edeceklerdir. LEN SON DUYUKLAİ DEĞİŞİK DUYUKLAR Tayyare kazasında ölenlerin ecnazeleri Mesine, 18 (A.A.) — 15 şubatta Saf Filippo'da düşen ingiliz askeri tayyart* sindeki 9 kişinin cesedi, Durban kruvâad zörile nakledilmiştir. Hazin bir merâ« simden sonra Durban, Maltaya hareket etmiştir. İki vapur çarpışlılar Oran, 18 (ALA.) — İngiliz bandıral! King Edvard vapuru Bukomel vapuru” fa bindirmiştir. Bu vapurun anbatı Sü ile dolmuştur. İki romörkör kazaya uğ* rayan vapurun imdadına gelmiştir. Meksika'da otomohbil grevi Meksika, 18 (A.A.) — Pazartesi gü* nündenberi devam eden taksi grevi kıt« men kırılmıştır. Bin kadar otomobil işe Çıkmışsa da daha 8000 taksi henüz ga rajlardadır. Japonların deniz görüşleri Tokyo, 18 (A.A) — Asahishimbun gazetesine göre, bahriye bakanı, parla* mento deniz komisyonunu mart başlafi gıcında toplanmaya davet etmiştir. Ko misyon, amiral Yamomoto ile beraber liz ve telif ermek Japonyanın müsavat talebile amerikalıların isteklerini imkânlarını araştıracak ve aynı zamafe salımlık da İngiltere ile Amerikanın deniz silahlarının - kaldırılması aley* hindeki delillerini tetkik edecektir. Komisyon, büyük Okyanus tahkima- tına aid anlaşmanın yenilenmesi mi yoksa kaldırılması mı lazım geleceği beslemekte olduğu fikirleri de mukayese edecektir, 20 tabancakı mahpus kaçtılar Garnite (Amerika) 18 (A.Ay — Tâa bancalı 20 mahpus, bir gardiyanı öldür- hususunda üç memleketin dükten sonra kaçmışlardır. Bunlardan 15 1 yak dır, mroıştır. bir çokları yaralır Avusturya istiklaline sadıklır. Viyana, 18 (A.A.) — Şuşnig Linz şehrinde sosyalistler tarafından öldürü- len Haimvebhrenlerin hatırasını anmak için konulan bir levhanın açılma mera « siminde nutuk söylemiş ve yeni Avus . turya'nın içerde b ı temin etmeğe ka- rar verdiğini bildirerek demiştir ki: — Avusturya, bir alman memleketi olmakla beraber, hiç bir vakit vilâyet veya müstemleke olmıyacaktır. Avusturya'nın akibetini bizzat Av turya ulusu tesbit edecektir. Şiddetle alkışlanan başbakan, tehlike karşısında anayurdun selâme kesi bir j için her « eşmeğe davet etmiştir. Macar çiftçi fırkası önderi hükümete hücum € Peşte, 18 (A.A) — Küçük çiftçiler B. Tibor Ekhard, dün söylediği bir nutukta kont Betlen'e şid fırkası önderi detle saldırarak ıslahat sıyasasını ba- şarmak üzere kendisinin General Göm- böş ile birlikte çalışmasına engel ol« duğunu söylemiştir. B. Ekhard, irtica kuüvvetlerine ve kartellerle bankalara karşı gazetelerde ve sıyasa alanında biZ vaşacağını temin etmişt: Dış sıyasada, Müacaristan'ın, savaş elde edeceğini ve tashihi hakkında ilk fırsatta bahsi tazeliyeceğini söylemiştir. müsavatını süratle kendisinin, sınır Altın yaptığını iddin eden mühendis San Remo, 18 (A.A.) — Polonyalı mühendis Dünikovski, bir takım serma« ye sahiblerini, altın bulmak için çalışma. lariyle alâkadar ettiği için geçen yıl sah- tekârlıkla ittiham edilmişti. Dünikoveki, avukat Şarl Lögran ile mahkemenin kimya ehli hibresi ve gaze- tecilerin önünde Kap Marten'den getir« tilen 250 gram topraktan 25 miligram altın çıkarmağa muvaflfak olmuştur. Ehli hibre: yapılan ameliyelere naza ran, Dünikovski'nin tatbik ettiği sistem daha yüksek verim temin ettiğini - vt âletlerin muayeneşinden sonra da hiç bir hile yapılmasına imkân olmadığını söy-