24 Şubat 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

24 Şubat 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

Londra konuşmala- |İNGİLTERE'DE rının ilk sonucları (Başı I. ci sayıfada) hiz tekliflerine aid bütün sorumla- vı münakaşa etmeğe hazır olduğu- nu ingiliz hükümetine bildirmiş - tir. İyi haber alan mahfillere e Sir Eric Filip'den gelen bildiriğin maâli şudur: Görüşmelerin, bir müzakere de- gil, fakat bir istihbar mahiyetin - de olduğu burada beyan edil - mektedir. Sir Con Saymen ihtimal ki fran- sız bakanlarile görüştükten sonra 10 gün içinde hareket edecektir. Aynı zamanda Moskoya ziyareti de teeyyüd etmektedir. Sir Con Saymen Berlin'e ne vakit gidecek? Londra, 28 (A.A.) — Sir Con Say- men'in mart ayının ilk günlerinde, Ber- Hn'i ziyatetine, şimdi muhakkak naza. Tiyle bakılabilir. tagiliz Dışarı İşler Bakanı, gelecek perşembe günü, Paris'te ingiliz teşkilâ. tı esasiyesinin safhaları hakkında bir konferans verecek ve ertesi günü Lom dra'ya avdet edecektir. Sir Con Saymen'in, B. Flanden ve Laval ile kısa bir mülâkatta bulunmak Üzere, bu fırsattan istifade etmesi çok muhtemekdir. İngiliz Dışar; İşler Bakanının, Ber- Hin'de yapacağı mükâlemeler, genel wm- yasa durumunu tetkik maksadiyle basit başlangıcları olacak ve hiç bir mukavele aktedilmiyecektir. Alman bükümeti, düşündüklerini esa- sen bildirmiştir. Bu düşünceler, müza- kerelerin ingiliz « fransız tebliğinde mevzubahs bütün meselelere teşmili lâ. zimgeldiği kanaatında bulunan ingiliz görüşiyle tetabuk etmektedir. Fransız hükümeti de, bir ingilir - a man temasını arzuya şayan — ve faydalı telakki etmekte ve Paris'te, gelecek in- giliz « alman müzakerelerinin umumi barışı tanzim gayesine daha çabuk eri- şilmesini temin edeceği ümid edilmek. tedir. Bu arada ingiliz bakanının seyahati- ni Varşova ve Moskovaya teşmil etme- #i teklifi Londra'da tevecelihle karşılan-. amkla beraber, bu bususta henüz kati bir karar verilmemiştir. Böyle bir seya. hat, mart ayının iki haftasını işgal ede- cektir, Bu kadar uzun bir seyahat, hassa parlamentonun mühim içtimalar aktettiği bir zamanda ingiliz Dışarı İş- ler Bakanı için büyük — bir gaybubet devresi teşkil etmektedir. Londra gazeteleri, bu seyahati tasvib etvmekte ve vazifenin nezaketini ehem- Miyetsiz addetmemekle beraber bu zi- yareti, Avrupa meselelerinin tanzimi i. şini ilerletmek için İngiltere taralın- 199 pplueua UpORPALEİ vaytpoyles vep inkişalı şeklinde telakki etmektedirler. Deyli Telgraf — gazetesi, Sir Con Saymen'in Berlin'i ziyarete karar ver- mekle akıllı bir harekette bulunduğunu ve orada en salâhiyettar devlet adamla- rının ağzından Almanya'nın görüş tar- zını öğrenebileceğini yazmaktadır. YUCOSLAVYA'DA Yugoslavyada yeni bir fesad teşkilâtı keşfedilmiş. Belgrad, 23 (A.A.) — Savaş mühim- matı teslimatında vahim bir fesad keş. fedildiğine dair 1srarlı şayialar dolaş - maktadır. Yapılan araştırmalar, pek ya- kında birçok kimselerin tevkifini icab ettirecektir. LEHİSTAN'DA —— Şopenin 125 inci yıldönümü Dresde, 23 (A.A.) — Fredrik Şope- #in doğumunun 125 inci yıldönümü mü- masebetile, Lehistanın Berlin elçisi ve Varşova ve Krakevi belediye mümet- #illerinin buzuriyle Şopenin hatırasına aid plâkanın Varşova belediya başkanı &- -— Si yapılmıştır. B. Neville Chamberlain'in bir söylevi Londra, 23 (A.A.) — B. — Neville Chamberlain, dün Bratford'da söyledi- Bi bir söylevde İngiltere'nin en büyük menfaatının barışın mubhafazasında ol. duğunu söyledikten sonra, şunları ila ve etmiştir : *— Londra hükümceti sıyasasının e- sas noktası, elindeki her vasrta ile ulus- lar kurumunu kuvvetlendirmek — ve in- kişaf ettirmektir. Çünkü uluslar kuru- mu, uluslararası cibirliğini temin için müecssir tek vasıtadır, Uluslaş kurumunu tenkid etmek ko. laydı. Onu terketmek, zâflarına çare bulmak demek değildir, Bilakis uluslar kurumunun zayıf noktalarını yeniden bina, çalışma sistemini ıslâh ve kabil olduğu takdirde, geçmişte olduğundan fazla gelecekte mücesir bir alet olması- nt temin eylemek için sabır ve cesarct. le çalışmak Vâzımız, B. Loyd Corcun işsızirge bulduğu çareler Londra, 23 (A.A.) — B. Loyd Corc, yeni bir sistem lehinde açtığı mücade - dedeki ikinci büyük nutkunda ,şimendi- ferleri elektrikleştirme işlerinin — sıkı bir tarzda inkişaf ettirilmesi, bina ve yol inşaatı sanayiinin yeniden — islâhı, şebirler harici merkezlerin tanzimi, terkedilmiş arazinin işletilmesi ve hal- kın fenni ziraat işlerinde terbiyesi lü - sumunu ileri sürmüş, bu program mu- sirrane takib edildiği takdirde işsizlik meselesinin kati çaresi olacağını söyle- miştir. Loyd Core Almanyayı gerçekten övmüş mü? Berlin, 23 (A.A.) — Havas ajansı bildirmeninden : Berliner Tageblatt ga- zetesinin Londra bildirmeni B. Bor - ehet gazetenin 29 son kânun tarihli nüs- hasında, yeni Almanya hakkında Loyd Corca atfen neşrettiği beyanatın, bizzat Loyd Core tarafından yapılmış oldu - ğunu tasrih etmektedir . Bilindiği gibi, Loyd Corc, bu beya- natında, “Yeni Almanyayı anlıyorum. Ona derin bir hürmetim vardır.,, de - miştir . Alman gazetesi, ingiliz matbuatın- da, bu beyanata aid tashihler neşredil. mesinden dolayı memnuniyetsizliğini göstermekte Loyd Corcun beyanatını inkâr etmesi, birinci defa vaki olmuş değildir., ,demektedir İngiltere - Polonya münasebetleri Varşova, 23 (ALA.) — İngiltere ile Polonya arasında yapılmış olan tica - ret anlaşmasından bahseden Gazeta Polska, İngilterenin 1931 yılında ser- best ticaret sıyasasını terkederek hima- ye sistemini tatbike girişmiş olduğunu yazmakta ve şöyle demektedir: İskandinavya memleketleri ile Bal- tık denizinde kıyısı olan memleketler, İngiltere için çok mühim ihracat piya- salarıdır. Polonya için inğiliz piyasası çok mü, himdir, Çünkü İngiltere mühim mik - darda ziral mahsuller ithal etmektedir. Bu sebeple ingiliz - Polonya ticaret an- laşmasının yapılmış olması çok mühim bir hâdisedir. B. Baldvin ticarette güven gerek- liğinden bahsediyor. Londra, 23 (A.A.) — B. Baldvin, bu- rada söylediği bir nutukta demiştir ki: “— İstisnasız bütün Avrupa ulus Tarınınm ödevlerini (vazifelerini) yapma. ları ve yalnız barış istediklerini değil fakat güven duygusunun gelebilmesi için gereğinden fazla fedakârlıklar yap mağa da harzır olduklarını göstermele- Ti zamanı gelmiştir. Bu güven duygusu gelmeden, barış kabil değildir ve gene ticaret için itimadın vücud bulmasını umamazsınız. Halbuki, herkes için ve bizim için ise herkesten fazla lazım o. lan uluslararası ticaretinin yeniden do. gabilmesi için bu itimad osas teşkil ct mektedir.,, B, Titulesko Moskovaya gidiyor İstanbul, 23 (Telefon) — Bükreş - ten bildiriliyor: Mart ayı içinde Bay Ti- tülesko Moskova'ya gidecektir. Titüles- konun bu ziyazeti resmi mahiyettedir. Bu münasebetle Sovyetlerle - Romenler arasında birkaç anlaşma imza edilecek - tür. Bundan sonra Bay Litvinof Bük « reş'e gidecektir. BULGARİSTAN'DA Bulgar ajansının bir tavzihi Sofya, 23 (A.A.) — Bulgar ajansı bildiriyor: Bit türk gazetesi, Bulgaris- tanın Türkiyeye karşı güya bir düş. manlığını meydana çıkarmak - fikriyle ikinci defa olarak süngüslinün Üzerine beş türk geçirmiş bir bulgar karikatü- TÜ neşretmiştir. Bu hâdise, vakaların kasdi bir su. Tette tabnifi mehiyetindedir. Çünkü bu karikatür, mesul olmayan şahıslar tara- fından balkan savaşı sırssında yani bun. dan yirmi yıldan çok bir müddet önce neşredilmiştir. Bulgaristanda bugün bu karikatürü hatırlayan bile yoktur. Şüp- he yok ki savaş zamanıma 2id bu kari. katürü bugünün vesikası imiş gibi tas. vir edenler iki memleket arasında eyi münasebetlere bismet etmekten çok u. zaktır. Mahküm olan komünist Bulgarlar * Sofya, 23 (A.A.) — Hasköy mah- kemesi, geçen ilkkânunda meydana çı- karılan komünist teşkilâtı üyelerinden 32 sivilin mahkemesini bitirmiş ve bun- larm birisini idama ve yirmi beşini bir yıl ile on iki yıl arasında değişen muh- telif hapis cezalarına mahküm etmiş- tir. Altr kişi beraat etmiştir. Malüm olduğu üzere, ayni mesele ile alâkadar olan 37 askerin mahkemesi ge- çen ay bitirilmişti. FRANSA'DA Fransız Bankasının bilânçosu Paris, 23 (A.A.) — Framaiz — ulusal bankasının son bilünçosu şu vağiyeti göstermektedir : Altın mevcudu: 8& milyon fazlasile B1 milyar 891 milyon frank, Esham ve tahvilât cüzdanı : 251.5 mil- yon eksikle 3 milyar 367 milyon frank. Tedavüldeki para: 482 milyon eksik- ke 82 milyar 179 milyon frank. Cari hesaplar yekâünu 236 milyon faz lalaşmış, vadesiz teahhüdler 246 milyon eksilmiştir. Altın karşılığı yüzde 8049 dan yürde 80.70 e çıkmıştır. Fransız kültür bakanı yabancı talebeler için tahdidat konulma- sı taraftarı değil Paris, 23 (A.A.) — Kültür. bakanı mecliste, yabancı talebe adedinin çok- luğu hakkında fransız — talebe tarafın. dan yapılan protestolara telmih ederek bunların hukukunu — tayin ile demiştir kit “— Yabancı talehe devlet diploma- sını Pransada iş görmek için isterse, kendilerinden, fransız talebe için iste. diğimiz aynı teminatı istemeğe mecbu- ruz. Fakat Fransa'ya yalnız tahsil için gelen yabanerlar hakkında tahdidat yo. luna girmemek gerektir. Pransanın acundaki nüfuzu mevzuu bahistir. Üni- versitelerimizin ışığını tehlikeye koy. miyalım., Fransızlar kendi - topraklarında yere inen bir alman tayyaresini tevkif ettiler. Starzburg ,23 (A.A.) — Dün sabah bir alman tayyaresi Wrisembourg civa« rında Heinehim nahiyesinde yere in- miştir. Tayyareyi Kikzingen mektebi- nin bir talebesi idare etmekte idi. Ta. lebe, sisten aldandığını söylemiştir. Fransız memurları, tayyareyi zapt ve pilotu da, memnu muntaka üzerinde uç. tuğundan dolayı Strazburg adliyesine vermiştir. DIŞARDAN GELEN SON DUYUKLAR 'AEMANYA'BA Alman - İtalyan ökonomik mü - nasebetleri gerginleşiyor. — * Berlin; 23 (A.A.) — Ökonomi daire- , ikinci bir emre kadar italyan mal » Jarmın ithaline aid müsaadelerin lüğvı- n emretmiştir. Bu tedbir, ticaret mu- ahedelerine muhalif olarak, İsviçre ih- racatın: mütecssir eden ithalât hakkın- da İtalyada neşredilen emirnamelere bir karşılık olarak alımmıştır . Fon Papenin Berlinde bulunma- sına büyük bir ehemmiyet N, Berlin, 23 (A.A.) — Havas bildiri - minden: Almanyanın Viyana elçisi Fon Papen'in Berlinde bulunması, alman sı- yasal mahfilleri tarafından gayet ehem> miyetli bir hâdise olarak sayılmaktadır. Viyanadaki elçilik ataşesinin, siya - sal polis tarafından Berline davet edil- diğine 'dair bu ay başında kuvvetli şa- yialar dolaşmıştır. Viyanadaki - elçilik ataşesi, J0 haziran tarihinde, alman başbakanlık muavinliği dairesinde feci surette öldürülen Von Bosenin arkada- Şi olup, ayni zamanda kendisi de bir - çok günler tevkif edilmişti. Söylendiğine göre yapılan davete icabet etmekten imtina ederek yataşelik ödevinden istifa etmiştir. Almanyaya artık bir daha dönmemek niyetinde ol- duğu söylenmektedir. Ton Papen'in ,maiyetindeki memu - Tun bu hareketi hakkında irabat ver « mek için çağırılmış olması mümkün- dür. DAĞINIK DUY UKLAR Düşen meçhul tayyare. Sazint - Jean » Portorico- 23 ÇA A.) — Teşhis edilemiyen bir tayyare, Hol- Tanda Antillerinde, Saba civarında alev ler içinde yere düşmüştür. Evvela, bu tayyarenin Birleşik Ame. rika hükümetleri Reisiclimhurunun bü. yük oğlu B. Jemes Ruzvelti hamil olan tayyare olduğu sanılmış, fakat bilâhare gelen haberlerden, o tayyare olmadığı anlaşılmıştır. Kübada tevkifler Lehavana, 23 (A.A.) — Hükümet aleyhindeki propagandalardan — dolayı 21 muallim ve profesör tevkif edilmiş. tir. Belçika'da sosyalistler kısmi seçim yaptırmak istiyorlar Brüksel, 23 (A.A.) — Sosyalist fır- kası, fevkalâde kongresinin kararlarına uygun olarak, ihtimal gelecek halta içinde mümessillerinden bazısıni istifa ettirmek suretile kıtmi seçimlere sebeb olmak niyctindedir. Ulusal iş komisyo. nundan istifa eden sosyalist mümcasil- lerin yerine katolikleric liberaller geç. mişlerdir. Bir Japon gazetecisi yuruldu Tokyo, 23 (A.A.) — Comiuri gazete- &i müdürü B. Horiki bir sağ cenah teş- kilatı üyesi tarafından biçakla vurul- muştür. Gezete müdürünün durumu pek fenadır. Vuran adam teslim olmuş tur. Bu suikasd, vaktile Jiji gazetesi mü dürü B. Sanjimuts'a yapılan suikasda benzemekte ve teklif olunan para yar. dımı yapmanın reddedilmesinin bu sui kasda sebcb oluğu sanılmaktarr. Kayak kurbanları Varşova, 23 (A.A.) — Sarp Beskida gağlarında bir kayak sporu esnasında bir haftadanberi kaybolan dört kişiyi aramak üzere çıkarılan kayakçılar bun- lardan ikisini dün öğleden sonra Ba » bia Goöra dağında ölü olarak kar al - tında bulmuşlardır. Öbür iki kişinin de ayni suretle öldüğünü ve kazanın bir kar çöküntüsü yüzünden olduğu sanıl- maktadır. B, Şuşnig yeni bir hükümet darbesi umuyor (Başı I. ci sayıfada) Avusturya bakanlariyle tam bir fikir birliği olduğunu görmekten bahtiyar ok düklarını söylemiştir. Öte yandan, Berger — Valdenes, gl beyanatta bulunmuştur: “ — Avusturya'nın dış sryasası, da- ima barışa mütevecccih olacaktır. Fram #a ile Avusturya'yı bağlıyan rabıtalari daha #ke bir hale koymak isteriz.,, B. Şuşaig, Avrupayı yalnız uluslar * şbirliğinin kurtaracağını söyler miş ve iç sıyasayı mevzuu — bahseder İ monsenyör Zaybel ve eskâ başbakalt Dolfus tarafından takib edilmiş olan yo- Tun, Avusturya'nın islikbali için tek yol olduğunu kaydetmiştir. B. Şuşnig ayntf zamanda, iç sıyasa hakkında Entransi * jan gazetesi beyanatta bulunmuş ve nazilerle komünistlerin biribirini kovalı < —— yan — muvaffakiyetsizliklerinden —sonra — yeni bir darbe teşebbüsü yapılabileceğini | sanmadığını söylemiştir. | i | İ | Fransız gözetelerinin yazdıklari Paris, 23 (A.A.) — Gazeteler Avus- turya bakanlarını pek samimi — karşılas maktadır. Fakat, ileri fırkaların yersif nümayişlerinden ötürü kendilerine düâe ha layık bir istikbal yapılmamasından — dolayı teessüf etmektedirler, Pöti Pariziyen gazetesi, müzakere- lerin esası hakkında büyük nikbinlik göstererek diyor ki: *“— Hiç şüphe yoktur ki, B. Şuşniğı Paris görüşmeleri sayesinde arnaclarına varmayı temin edecektir. Bu husustâ, Fransa'nın yardımı temin edilmiştire. B. Pertinaks, Eko dö Pari gazetceniar de, Avusturya sorumunu tetkik ederel diyor ki: “— Avusturya, ancak Fransa, İtalyaâı Küçük anlaşma, Küçük anlaşmanın are kasında sovyet hükümetleri işbirliği yaptıkları takdirde yaşıyabilir.,. B. Şuşnig şerefine bir kabul resmi yapıldı Paris, 23 ÇALA.) — Kriyon otelinde€ yapılan kabul merasiminde B. Bodücü Dolfus'un ulusal sıyasasını takib ederi Avusturya bakanlarını selâmlamiş vt B. Şuşnig cevab vererek Paris'de göt terilen güzel kabulden dolayı pek ziya* de mütehassıs olduğunu ve Av« zupanın — ikinci alman — devletinin mümessili sıfatile, Fransanın da kendi« leri tarafımndan takib edilen barış ülkü« derini takib ettiğine kani bulunduğunu söylemiş: “— Burada Fransayı ve fransız ulur sunu selâmlıyoruz., demiştir. Avusturya bakanları bundan sonra dış işleri bakanlığına giderek orada B Laval tarafından şereflerine verilen öğe le ziyafetinde hazır bulunmuşlardır. Ziyafete B. Flanden ile bakanların ekserisi ve avustuzyalı ve fransız dip * Tomatları davetli idiler, 3, Şuşnig Londra'ya gidiyor Londra, 23 (A.A.) — Avusturya başı vekili Dr. Von Şuşnig ile hariciye ba * kanı Baron Berger - Valdeneg yarın but raya gelecekler ve salı gününe kadaf burada kalacaklardır. B. Mac Donald, kendilerinin, İngib tere bankası müdürü ile görüşebilme » lerini temin için tertibat almıştır. SOVYETLER BİRLİĞİNDE Kayakta yeni bir kadın acun rekoru Moskova, 23 (A.A.) — Dün Moskö- Va civarında Lyubertzi mevkiinde Tyü” men ile Moskova arasında Kızıl ordü kumandanlarından beş kayakçı kadıf tarafından yapılan kayak yürüyüşü hİ" tam bulmuştur. Bu beş kadın, günd? vasati olarak 52:1/2 kilemetre yürümelt suretiyle, fenz şeraite rağmen, 2-100 Kİ" lometre yapmışlar ve kadınlar için YE” ni bir kayak acun rekoru teris evlemite lerdir. Kü