28 Şubat 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

28 Şubat 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 ULUS 28 ŞUBAT 1935 PERŞEMBE DIŞARDAN GELEN SON DUYUKLAR % F I_l ANSA'DA Sir Con Saymen Parise gelecek Paris, 27 (A.A.) — İngiliz dışarı 1ş$- ler bakanı Sir Con Saymen Berlin'e git- mezden önce Paris'e gelecek ve Bay La- alle görüşecektir. Fransız hükümeti daha çok şark an- » Taşmasına bağlılık göstermektedir. Bun- dan ötürü Fransanın bilhassa andlaşma- Bın gerçekleşme! le uğraşacağı tah- min edilmektedir. Bir Con Saymen Pa- riste konferans verecek Londra, 27 (A.A) — Dışarı Işler ba- kanı Sir Con Saymen, İngilterede par Jeamento rejiminin tatbikatı hakkını bir konfcrana vermek üzere yarın Pa. rise gidecektir. Bu konferansı Ten ga getesi tertib etmiştir. Sir Con Saymen yarın akşam yeme- Hini ingiliz sefarethanesinde yiyecek ve orada Fransız Dışarı İşler bakan: B. Piyer Lavala mülaki olacaktır. Marsilya suikasdi davası Marsilya, 27 (A.A.) — Suçlu üç hır watın sorguya çekilmesinden sonra, Yu- goslavya kraliçesinin avukatı B. Pol Bonkur, bunların susmalarının ikrar de- mek olduğunu ve Marsilya faciasının, *“sarışın kadın ve arkadaşı,, ile ustaşi'- lerin görüşmesinden sonra kararlaştırıl. dığını söylemiştir. Cezayirde karışıklıklar Paris, 27 (A.A.) — Tan gazetesine göre, Cezayir limanımdaki 1.000 kadar grevcl dükler amelesi, bir sarnıç ge- misini çözmüşler ve benzin - fıçılarını denize atmışlardır. Bazı yerliler, bu ka- Tışıklıklardan Istifade ederek, limanda- ki eşyayı yağma etmişlerdir. Umumi vali, askeri kıtalar getirterek süküneti iade ettirmiştir. Cezayirde mahküm olan Komünistler Oran 27 (A.A.) — Komünist propa- gandası neticesinde, dün karışıklık çı- karmış olan işsizlerdet, — Mostaganem Mmahkemesi tarafından idama mahküm edilenler meyanında bir tek yerli yok. tur. Jandarma devriyeleri daima sokak. Jarı dolaşmaktadır. Bazı mağaralar ka- palıdır. isv İ! RE'DE Silahsızlanma konferansı komitesinde Cenevre, 27 (ALA.) — Amerika görü- güne katılan Çin müurahhası Tankşe, de- miştir ki: “ — Silâh yapma ve ticaretini düzen altına alacak olan mukavele, uluslarara- B sıkr bir kontrol tesis edilmedikçe mü- essir olamaz. Tasarlanan mukavele, Çin in güvenliğini garanti altına alır ve baş- hca devletlerle komşu devletler tarafın- dan kabul edilirse, buna Çin hükümeti de iştirak edecektir.,, B. Tankşe'den önce, fransız murah - bast B. Obert, uluslararası bir kontrol te sisini teklif eden Amerika görüşü lehi- ne söz söylemiştir. B. Obert, bu kont « rolun silâh ve saavş levazımının başlıca mevilerinden her birine uygun olmasını 've otomatik bir tarzda icra edilmesini temenni etmiştir. İngiliz murahhasr Lord Stanhope, bilâkis projenin aleyhinde bulunmuş ve tasavvur edilen kontrolun ulusal bir tef- tiş mahiyetini geçmemesi ve nihayet bu teftişin zamanında ve tam olarak yapı « İrp yapılmadığını takdir edecek uluslar. arası bir kurumun tesis olunması fikrin- de bulunmuştur Sovyet murahhası General Ventzof, tasarlanan kontrol sistemi, başlıca bü - tün devletler ve Rusya'nın komşu dev « letleri tarafından kabul edilmek şartiyle Sovyet hükümetince de kabul edileceği- ni teyid etmiştir. Çekoslovakya, Çin ve İspanya mu - Yaktoşları, uluslararası kontrol - fikrine MalAEEESEL ni trakeçalraı hiliyem İNGİLTERE'DE Hindistan anayasasının tadili etrafında Londra, 27 (A.A) — Avam Kama. rasında beyanatta bulunan Bay Hoare, dün geceyi Hindiştan federseyonuna , müteallik bir plân hazırlamakla geçir- miş olduğu şayiasile hali hazırda ka. maraya verilmiş olan tadil tekliflerinin müzakeresi sırasında Londraya gelme - leri için hind prenslerini davet etmiş olduğu şaylasının katiyen aslı ve esa. *1 olmadığını söylemiştir. Mutmaileyh, Hindistan mihracelerin den biri uzun bir telefon konuş: ması yapmış olduğunu da inkâr etmiş we kırallık makamı ile prensler arasın, daki en muvafık muhabere yolunun Hin distân umumi valişinin tavassutu ola cağını beyan eylemiştir. Hindistan anayasası sorumu in - giliz muhafazakâr muhalefetini hücuma geçirtti Londra, 27 (A.A.) — Mühim deği- şiklikler yapılmadığı takdirde yeni ana- yasasımı reddetmek hakkında geçen pa- sartesi günü Hindistan prensler kama- rasında verilmiş olan karar, hbükümet sıyasasına karş ımuhafazakâr muhale - feti canlandırmıştır. Dün akşam B. Vinston Çörçil, yasa projesi hakkında mürzakerede bulunan komitenin toplantısıma müdahale ede - rek. bunun dağılmasını istemiştir. Kendisi, hükümeti prenslerin tavır ve bareketleri hakkında yanlış aydınla- tmış olmakla ve onları yasaya taraftar göstermiş bulunmakla itham ve tenkid etmiştir. B. Çörçil, Hindistan'ın ingiliz haki. myeti altında bulunan kıtalarındaki mu- halefeti bertaraf etmek mümkün ise de müstakil tanılan ve şu balde Hind bir- liğinden haric tutulması gereken prens- lerin muhalefeti kolay İkolay ortadan kaldırılamıyacağını söyliyerek bu tak- dirde halihazırdaki projenin esas amac- larından birinin hasıl olamıyacağını 1 « fade etmiştir. Hindistan bakanı Sir Samuel Hoar, uzun bir bildirikle B. Çörçil'in iddia - larmı reddetmiştir. Sir Samuel, prens - kerin kararı beklenilmiyen bir bâdise olduğunu söylemiş ve prenslerle ihtilaf halinde olan noktaların yasayı tanzimi gerektiren esas prensipler olmayıp, Üze- rinde uzlaşılması mümkün sorumlar « dan ibaret bulunduğu kanaatini İzhar etmiştir. Çin komünist kuvvetleri Londra, 27 ÇA A.) — İngiltere D şarı İşler Bakanlığı misyoner cermiyet lerinin Londra'da toplanmış — bulunan konferansına, Çin komünist kıtalarının yunan eyaletini tahliye etmiş oldukla- rını bildirmiştir. Bu kuvvetlerin, cephane yokluğu yü- zünden Chidsui istikametine çekilmiş oldukları söyleniyor. Panama kanalının kirası Panama, 27 (AA) — Panama cüm hüriyeti, kanalın üç aylık kira bedeli olarak Birleşik Amerika Hükümetleri tarafından gönderilmiş olan 250 bin dolarlık çeki Vaşingtona geri gönder. miştir. Panama hükümeti, değeri düşkün bir para ile ödemeyi kabulden imtina etmekte ve kanal icar mukavelesinde, ödemelerin altınla yapılacağı tasrih e dilmiş olduğunu ileri sürmektedir. Panama hükümeti, ayn: zamanda yap tığı bildirimde tediyat altınla olmadı. Bi takdirde bugün Birleşik Amerika hü kümetlerinin elinde bulunan 16 milyon dolarlık istikraz eshamı faizlerinin öde edir. Hükümet çıkardığı bildirimde iç ve dış sıyasasını anlatıyor (Başı 1. ci sayıfada) Yugoslav kırallığı ulusal ü!künün Mevcud anayasa çerçevesi içindi ulusal di sal yeti dah şeklinde gerekleşme birlik ve devietin cevher ve mahi- ulusal hayatın dokunulamaz prensipleridir. Bunlar özel ve bül! sıyasal fırkalar menfaatlerinin üstün. dedir, Yugoslavya esas teşkilatı ulusal, soysal, ökonomik ve kültürel hayatın modern teşkilatına ve kuvvetli inkişa- fiına müsaiddir. Ulusumuzun mazisine ve gerefli sıyasal ananelerine sahasında, bizi ayırmış ve ulusal umu. mi hayatta terakkiye mani olmuş bulus nan bütün hataları kati surette reddet. meliyiz. Devlet hayatının ulusal birli- ğin başlangıcına dönebileceğini düşü. menler ağır bir hata üşliyorlar. Birleş. miş bir yurd içinde doğmuş ve büyümüş olan bütün bir nesli geriye döndürmek mümkün olduğunu sanmak yanlıştır. Eski sıyasal fırkaları değerli ve ta. riht çalışmalarından — dolayı saygı ile anarız, fakat modern ulusal hayat ve gelecek daha geniş ilham ve hareketle- ri gerektirmektedir. Teşkilatları bozul. muş ve mmtakacı olan cski eryasal fır- kalar genel hayatın kusursuz ilerleme. simi artık temin edemezler, Yurdun bü- tün yaratıcı kuvvelerini ulusal hamle. de bir araya geirmek istiyoruz. Başba- kan Yevtiç ve ondn başkanlığında bulu nari ulusal listenin namzedleri ayrılık gı, federalist ve yahut fesatçı temayül lere kati surette düşmandırlar, Be yol. da sonuna kadar sebat edeceğiz. Hükü- met çalışma programının süratle tatbi. kine başlamıştır. Ökönomik ve mali so- rumlar şimdi hayatf sorumlardır ve hü kümdt bunlara en büyük ehemmiyeti vermektedir. Bu cihette ilk tedbirler alınmış bulunuyor. Hükümet, daha cez ri, daha modern ve daha hakkaniyetli bir surette teşkilatlandırılması lazım. gtlen ökonomik hayatın yükselmesine matuf ökonomik programını tatbik mev kiine koyacaktır. Ticaret ve çalışma yasaların: gönd! lü bir surette ıslaha mecburuz. Koope- Tatif hareketi köylü ökonomisi için en iyi şekildir. Sıyasa, ırk ve mezheb nok, talarından bitaraf kalması gereken 2i. raf kooperatiflere tam bir inkişaf temin edeceğiz. Vilayetlerin geniş muhteriyet ve a- demi merkeziyet esası üzerine düzen. Tenmesi devlet teşkilatının, ulusun bü tün sınıflarının kendi inkişaflarına doğ rudan doğruya nezaret etmelerinc im- kân veren müşterek gaytetler için ktıv. vetlendirilmesini tamamlıyaraktır. Bildirimde iyi bir idare makinesi ve çok İyi memur kadrosunun salahiyeti üzerinde ısrar edilmektedir. Ulusal ter. biye ve ulusun entelektücl, manevi ve maddi halkınması hükümetin mukaddes bir ödevi olacaktır. Bildirim, genç kıralın iktidar mev. küni alabilmesi için daha yedi yıl ge- gçeceğini bildirmektedir. Bu devre için de bütün ulusun gayretleri tam ulusal dahili kuvvetlenmeğe ve devletin sıya. sası da ulusan genel refahina matuf ©- larak Yugoslavyanın büyük ulusal ve uluslararası ödevlerini garanti altına almalıdır. Ulusaj birlik, bugün her zamankin den ziyade, ulusa) hayatın inkişafında esas âmil ve istikbalin garentisidir. Yu goslavya, yalnız ulusunun barış ve hür riyeti için değil, aynı zamanda genel Barışım menfaati için de müdafaa edil molidir. BU GECE NÖBETÇİ ECZAEVLERİ Anafartalar Caddesinde SEBAT VE YENİŞEHİR ECZAEVLERİDİR ABÜKİ ĞAM a JAPONYA'DA ğ : B, Hirota Diyet meclisinde Çin - japon münase betlerini anlattı Tokyo, 27 (ALA) — B. Hirota, diyet meclisinde beyanatta bulunarak, çin — j dnasebetlerinin açıktan açığa 4 bir dürüm aldığımı söylemiş- Bakan, çin hükümetinin Lahi di. ndaki murahhası olup, geçen haf- ta da Tokyodâ bulunan B. Ouva Chung-Houi ile yaptığı görüşmelerden bahsederek, mumail: rasındaki ve barışsever dip le daha gıkı bir bhale aptığı teklifi samimiyet lomasi usull. konması için söylemiştir. lave etmiştir: kümetinden Ja- le tasvib etti B .Kirota, şunl “— Japonya, Çin ponya aleyhindeki tahrikâta son verme sini ve Japonya aleyhindeki durumun daha açıkça ortaya koymasını istemiş. tir. » v Japon sıyasal müşahidlerinin fikir- lerine göre, bugün gösterilen uyanık » liğa rağmen, barış daha tamamen temin edilmiş değildir. DAĞINIK DUYUKLAR Belçikakabinesi salahi- yetlerini uzattırıyor Brüksel, 27 (ALA.) — Hükümet, par- Jamentodan kendisine malf ve ökono- mik sahada altı ay müddet için vermiş olduğu hususi salahiyetlerin uzatılma. sını istemiştir. Yeni isveç elçilikleri Stokholm, 27 (A.A) — Riksdag, nü kümetin Prag ve Sofyada birer orta el. çilik ihdasını kabul etmiştir.. Bükreş elçisi aynı zamânda Sofya elçiliğini de Sofyada ediyrdu. yapacaktır. Şimdiye kadar İsveçin Ankara elçisi temsil Atlas uludenizinde şidddetli fırtmalar Nevyork, 27 (A.A.) — Atlas Ulude- nizinde çok şiddetli bir fırtına vardır, Sentlüsi adası civarında bir seyyah va- puru alabora olmuştur. Denizden altı cesed çıkarılmıştır. Yolculardan, öteki 22 kişinin boğuldukları ve yahut ki köpek balıklarına yem oldukları sanılı- yor, Avrupa ve Amerika uluslarında, en az, 15 tane gilep güçlükle yollarına de- vam etmektedirler. Dalgalar birçok gemicileri alıp gö- türmüştür. Şako savaşında zehirli gaz da mı kullanılacak? Lapar, 27 (A.A.) — Harbiye Baka- nı, Paraguvay ordusunun gelecek salım- larında boğucu — gazlar kullanacağı- na dair haber aldığım bildirmiştir. Şim- diden cepheye az mıkdarda iperid gön- Bolivya erkânıharbiyesi düşman gaz kullandığı takdirde tayyarelerin derhal mukabeleibilmisilde bulunmalarını em - retmiştir. Sarda yabancı asker kalmadı Sarbruk, 27 (A.A.) — Son yabancı kuvvetler Sar havzasından çekilmişler- dir. İspanya'da ihtilalcilerin muhakemesi Madrid, 27 (A.A.) — Yüksek mah- kemenin, mobus Menendez de dahil ol- duğu halde, son defa idama mahküm e- dilmiş olan 4 kişinin affı hakkında mü- said karar verdiği temin ediliyor. Kortezler, isyan ve isyana teşvik ha- reketlerinden beş sosyalist mebusun, teşrif muafiyetlerini kaldırmağa karar vermistir. —— üt afir SĞLARĞ PTALYA'DA İtalyan askerleri Müstemlekelere yapılan sevkiyaf devam ediyor Roma, 27 (A.A.) — İstefani a- jansı bildiriyor: İki italyan müs « temlekesinin zamanında kuvvet « lendirilmesi için doğu Afrikasına gönderilecek olan Poloritana firs kası efrad ve levazımının gönde - rilmesi tam bir intizam içinde ya- pılmaktadır. Bu günlerde Gavina- na fırkası Napolide toplanacaktır. Lüzumu olabilecek efrad, zabit ve mütehassıslar müstesna olmak ve Roma ve Londra anlaşmalarından sonra, varid görülmemekte olan Avrupada durumun karışması ih- timali bir tarafa bırakılmak şar « tiyle 1911 smıfından önceki sı « nıfların seferber edilmesi varid değildir. Bununla beraber, her ih- timale karşı şunu hatırlatmak ge- rektir ki, askerlik hizmeti müdde- tini 18 yaştan 55 yaşa kadar uza- tan yeni faşist yasaları mucibince, İtalya 37 sınıfı silâh altına alabi « lir ki bunlarm efrad mevcudu se- kiz milyon kişi tutar. 1914 sınıfı mutat tarihte yani 1 nisanda silâh altına almacaktır. Savaş Bakan - lığı gönüllü kaydi için istekler al- maktadır. Bunlar da dikkate alın. mıştır. Yeni iki fırka teşkil edil « miştir. Bunlar Gavinana 2 ve Po. loritana 2 isimlerini alacaklardır. Afrikaya gönderilen bütün leva- zımam yerine ulusal sanayie yeni « leri sipariş edilmiştir. Habeşistan maslahatgü- , zarının söylevi Roma, 27 (A.A) — Habeşistan mas lahatgüzarı, yabancı gazeteler mümes sillerine yapmış olduğu beyanatında Habeşistanın hiç bir vakit italyan mü&, temlekelerine tecavüz niyetinde olma. dığını tasrih ettikten sonra, Habeşista. nn barış davasına sadakatle bağlı oldu ğunu ve Habeşistan ile İtalya arasın. da mevcud dostlük, uzlaşma ve hakem muahedesinin çerçevesi içinde musliha ne bir bal sureti teklif etmekte bulundu Bunu ve bu takdirde tamirat namile 800 bin Hiret vermeye hazır olduğunu söy lemiştir. $OVYETLER BİRLİĞİNDE Sovyetlerde korkunç bir kaza oldu Moskova, 27 (ALA) — Bir kurşun kalemi fabrikasındaki infilak, 29 kişi- nin ölümüne sebeb olmuştur. İnfilaktati sonra gıkan yarığını bastırmak için şeh rin bütün itfaiye kuvvetleri çalışmak. tadır. İnfilak ve yangın kurbanlerının allelerine yardımda bulunulmak mak- sadiyle bir komisyon teşkil edilmiştir. Moskova Metrosu martta işlemeye başlıyacak Moskova, 27 (A.A.) — Yapılması ge reken bir takım işler dolayısiyle İşles tilmesi gecikmiş olan yeraltı demiryolu, martta işlemeğe başlıyacaktır. Husust surette küşad resmi, kongre Üyesi marifetiyle icra edilmiştir. İki kruvazörün çarpışmasından mesul tutulan amiral beraat etti Portsmouth, 27 ÇA — Hood ve Renovn harb kruvazörlerinin İspanya açıklarında — çarpışmalacından — “sehiv veya ihmal, yüzünden mesul — tutulan amiral Bailey, Divanıharb karşısında beraat etmiştir. — ——— ——