3 Mart 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

3 Mart 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

; SAYIFA 2 DIŞARDAN GELEN SON DUYUKLAR İNGİLTERE'DE Sir Saymen'in seyahati ne vakit? Lonmdra, 2 (A.A.) — İngiliz kabinesi, tevkalâde bir toplantıda Sir Saymen'in B. Laval ile yaptığı görüşmeler hakkın. gdaki beyanatını dinliyocektir. Bu top- haatıda kı , Sir Saymen'in Berlin se- yahatini tespit edecektir. Seyahatin ya- rın yapılması, kuüvvetle — muhtcmeldir, Moskova seyahati ihtimali de görüşü . Tecek fakat sanıldığına göre, — teferruatı Sir Saymenin Berlinden dönüşünde tes- bit edilecektir. Japon ve alman suni ipek sanayii İngiltere'yi tehdid ediyor Londra, 2 (A.A.) — Pamuk ve sunt ipek sanayilerinde son aylarda görülen işsizlik ve bu işsizliğin artması ciddi bir endişe uyandırmıştır ve alman, japon ithalatının artmasının önüne geçmek ü- zere gümrük tedbirleri alınması sorumu yeniden ortaya çıkmıştır. . Bu son iâki yıl içinde, sunli ipek a man ithalatı ik misli olmuş ve son de- kuz yıl içinde japon ithalatı ise dört misli artmıştır. 28-1-033 de bu iki sanayideki tam iş- sizlerin sayısı 20.000 ve yarı işsizlerin- ki ise binlerce idi. 1934 yılı ile 1935 a- rasında ise bu rakam iki misli artmıştır ki, bu, japon ve alman ithalatının inki- şaf nisbetinde tamamen uymaktadır. Federasyon tarafından — düşünülen tedbirler, tarife üzerinde ve tahdid edi- gidir, Birinci tedbir, alman itbalatının önüne geçecek, ikinci tedbir. hiç bir gümrük tarifesinin fevkalâde ucuzlu. ğundan dolayı önüne geçemediği japon ithalatını tahdid edecektir. İpekli japon çorabları İngiltere'de gifti iki şilinge yani ingiliz sanayiinin imal ettiği çorabların fiatlarından iki misli aza satılmıştır. Nihayet serbest İrlanda sorumu var- dir. İrlanda, İngiltere'den gelen sunt ipeklerin gümrüğünü artırmıştır. Böy- lece alman ihracatr orada bir piyasa ka- zanmaktadır. Bundan 25 yıl önce İngiltere filen hiç bir rekabetten korkmazken bugün pamuk ve ipeklilerinin İngiltere'de sa- tış ve ihracatı doğrudan doğruya tehdid — altında bulunmaktadır. Suni petrol yapma usulü keşfedildi Londra, 2 (A.A.) — Bir ingiliz kim- ya mühendisi, kilisli şistten, petrol çı- karmak usulü bulmuş, ve ihtira beratını almıştır. Bunun fiatı, ithal edilen pet- reoldan daha ucuz olacaktır. İngiltere'nin Houg - Kong hava üssü büyütülecek Londra, 2 (A.A.) — İngiltere 1es- mi mahfilleri, hava bakanlığı mümes- aölleri kumandan Vela ile miralay Tur- ner'in Hong - Kong seyahatlerinin mak- si ve uçuşun inkişafı olduğunu bildir- — — gektedir. Fakat şimdilik Hong - Kong “da muntazam bir filonun tesisi düşü Bülmektedir. Londra, 2$ (A.A.) — Fransız fran- Hiz liratı bugün en aşağı piyasasına düş- ettiği sinirlilik, yeni seçim yapılmak ih- timali ve gerek Avrupa, gerek Ameri - kkada sermayelerin çekilmesi uzayıp gi- den bu hale sebeb olduğu gibi, resmi kontrol yokluğu yüzünden fransız, in - giliz ve aâmerikan malf makamlarının :ııııl:kn parâlatını kendi kendine ökonomik seviyeye erişmesini bek- ledikleri rivayeti, dönmektedir. İngiliz donanmasının manevraları Londra, 2 (ALA.) — Büyük savaştan beri ilk defa olarak ticaret filosu harb . — filosu ile beraber manevralara girecek- “lerdir. Gelecek hafta, metropol - filosu ile | Siz filosu İspanya ile Asor ada- BİRLEŞİK DEVLETLER'DE Kazane vergisi beyannameleri gizli olmıyacak Nevyork, 2 ÇA.A.) — Kazanç ver Bgisi beyannamelerinin gizli olmamasını esas koyan yasa, giddetli surette pro « testo edilmektedir, Bast mühim zümreler, bu tedbirin haysiyet kırıcı ve amerikanlığa yakış - maz mahiyetine karşı itirazı mübeyyin, kongreye bir arzıhal göndermeğe karar vermişlerdir. Evvelce beyanname veren Amerika yurddaşları vergi mikdarmı bizzat * .- sab ederek © beyannameyi bir çekle bir- Hkte mal dairelerine gönderirlerdi. Ye- ni yaşa mucibince beyanname ile bir- likte gönderilecek ikinci bir varakada bazı malümat verilecek ve bu malüma- tın doğruluğu anlaşılmak için kâğıd posta şubelerinde ve sair genel yerlerde teşbir edilecektir. Buna itiraz edenler, yasa hükmünü protesto için Üçüncü bir varaka İcifet. meği ve bu varakaya: “Özel hayatıma tecavüz eden bu haysiyet kırıcı muame- leyi protesto ederim.,, İbaresini yazma- Bt teklif etmektedirler. Amerika ordusunda komünist propagandası Vaşington, 2 (A.A.) — Saylavlar meclisi barbiye encümeni huzurunda ordu ve donanma erkânı, kara ve deniz Aaskerleri arasında günden güne artmak- ta olan komünistlik propagandasına karşı kanunj tedbirler alınmasını iste - mişlerdir. Müdhiş bir haydud çetesi Nevyork, 2 ÇA.A.) — “Polgam,, is- mini taşıyan haydud teşkilatı, Nevyork belediye reisi B. la Guardin tarafından büyük bir takibata maruz kalacaktır. # Bu haydud teşkilatının fakir halk. tan ve bilhassa Harbin'deki zenci ma. hallesinden 1931 senesi zarfında temin ettiği kârın 100.000.000 olduğu tahmin edilmektedir. FRANSA'DA Fransız kadmlarının seçim hakları Paris, 2 (A.A.) — Evvelâ kadınlara belediye meclisleri için rey hakkı ver- mek mevzuubahisti. Bu teklifi müdafaa eden müstakil saylavlardan Faysat'ın teklifi 223 reye karşı 323 rey ile geri bırakılmıştır. Şimdi sosyalist saylavlardan Brak, reylerin hakikaten umumt olabilmesi için kadınlara ne hak verileceğini sor « maktadır. Brak, kadınlara da erkekle- re verilen seçme ve seçilme hakkının verilmesi için bir proje vermiştir. Bu projeyi tetkik edecek olan âya- nm, seçilme hakkına-muarız — olduğu gibi seçme hakkını bölmek taraftarı da olduğu malümdur. Silâh deposu olan motoesiklet Paris, 2 (A.A.) — Sınır boyunda Belçikadan gelmekte olan ve benzin haznesinde 9 tane kundaklı parabellum tabancası ile bir otomatik tüfek, bir re- völver ve 300 kurşun bulunan bir moto- siklet yakalanmıştır. ——— ları arasında toplanacaklardır. Ticaret gemileri 1.500 kilemetre Üzerine yayı- larak korunmaya muhtac bir file öde- vini göreceklerdir. Manevralara 40 ticaret ve yolcu ge- misi girecektir. Lorens yeni bir maceraya mı atılıyor? Londra, ? (A.A.) — İngilir casus teşkilâtindaki — hirmetleriyle tanınmış olan meşhur Miralay Lorens, mütehas- $15 işçi sıfatiyle kayıdlı bulunduğu ha - va kıtalarını terkederek bisikletle meç . hul bir istikamete gitmiştir. Loyd Corcun işsizlere yardım plâni Londra, 2 (A.A.) — B. Makdonald, B. Loyd Corca bir mektub göndermiş, son söylevlerinde ana çizgilerini anlattı- ALMANYA'DA Sar Almanyaya döndükten sonra Sarbruk, 2 ÇA.A.) — B. Hess ve Göb- bels'in nutuklarından sonra B. Hitler söylediği nutukta Sar'ın Almanyaya dönmesinden doğan sevincini bildirdük- fen sonra alman yurdunün - sarlıların sadakatinden ötürü minnettarlığını be - yan etmiş ve sonra, plebisitten bahse - derek, sarlıları verdikleri tey ile Al- manyayı hür ve mesud yapmağa matuf olan kendi eserine iştirak etmiş olduk- larmı söylemiş ve demiştir ki; “— Yarın hepimiz yeni Almanyamız için işe koyulacağız. Çünkü şimdiye ka- dar yaptığımız ancak bir başlangıçtır. Kendi kendimizi anlamaklığımız lâzrm- dır, o zaman bütün dünya bizi anlıya - bilecektir. Bütün Almanya, Sarın 15 yıl aytılıktan sşonra Almanyaya dönmesin- den dolayı sizinle birlikte seviniyor., Berlin, 2 (A.A.) — B. Hitler Sar- bruk'ta söylediği nutukta, “Sarm Al - manyaya dönmesinin Fransa ile Aaan- ya arasındaki münasebetli surette islâh edeceğini ümid ediyoruz.» demiştir. Berlin Sarın dönmesini sevinç- Te tesit etmektedir. Büyük bir alay dün öğleden sonra Lustgarten'den geçiniş - tir. Mektepler kapanmıştır. i devamlı bir. Almanyanın sevinci Berlin, 2 (A.A.) — Alman istihba- rat büresundan — Alman gazeteleri, sü - tunlarla Sarbruk'ta yapılan kutlanıma . lardan bulsetimektedir. (Berlin Borsa gazetcsi) şunları ya - zıyor *“ Hitler, Fransa tarafından Sar top- rakları için yapılması zorlanmış olan mücadeleye eski hasmına elini uzatmak güretiyle merdce bareketini tekrarkıya. rak son vermiştir. Bu hareket alelâde bir hareket değildir. Ne Fransa, ne bü- tün acun, kendilerine düşen mesuliyet- kerTi müdrik iseler, bunu bilmemezlik edemezler. Fölkişer Beobahter gazetesi, acun sıyasası bakıunından dünkü günün bü . tün uluslara halledilmez diye umulan sorumlarını barışa dokunmadan — nasıl halledileceğine bir örnek olduğunu söy- lemektedir: (Germanya) göyle diyor: *“Almanya zaler saati çaldığı zaman barış isteğini gösterdiyse, bu bir haki - kat cseri değildir, fakat bu, komşusunu kinsiz, korkusuz görebileceğini ispat e- den bir delildir.,, “Gazet dö Silezi,, uluslararası ida - resinin gayri tabii ve nihayet muvalfa- kiyetsizlikle neticelenecek bir idare ol- duğunu yazmakta ve: “Bu, uluslar derneği tarafından sü- Tülen saltanatın bir ham bayâl olduğu- nu İsbat eder, Çünkü bu her iki taraf |- çin bitaraf bir muameleye müsaade et - memektedir. Bütün acun, şimdi buna benzer vlus- lararası sıyasal teşkilâtına güvensizlik götserilmece; istenmiyorsa, bu gibi de. nemelerden kaçınmak lâzım ' geldiğini Rörmüştür. Almanya - Litvanya anlaşmazlığı Kaunas, 2 (A.A.) — Almanya tara- fınmdan Litvanya'ya karşı alınan tedbir- ler, dışarı işler bakanlığınca gözden ge- girilmektedir. Muahedenin 11 inci mad- desine adayanarak anlaşmazlıkta araya girmesi gerekliği uluslar derneğine bil- dirilecektir. Alınacak tedbirler şunlar- dır; Tiçcaret mukavelesinin fesbi, sınız ti- caretinin meni, Almanya'dan çıkanlara beraberlerinde götürmeğe müsaade edi- Ten paranın beş marka indirilmesi; Lit- vanya tebaalarına transit vizesi veril- Mmnemesi, Tadyo ve matbuat neşriyatı ile eleyhte propaganda ve askeri bazırlık- lar. —— ——— Bi işsizlere yardım plânımı hükümete bü. dirmesini istemiştir. B. Loyd Corc, cevabında kendisiyle beraber bu pHıııı yapılmasına yardım eden mütehassislarla, görüşeceğini — ve “mümkün olduğu'kadar kısa bir zamarn- da plânı kendilerine bildireceğini söyle- miştir, DAĞINIK DUYUKLAR Yeni Sıyasal görüşmelerde Polonyanm rolü Varşova, 2 (A.A.) — Gazeta Pols - ka Polomyanın yapılmakta olan görüş- melerde bir &mil sıfatile olan rolü hak- kında dün Deyli Telgraf gazetesi tara- fından neşredilen yazıyı naklederek di- yer ki: “Yalnız batı Avrupasını ihtiva eden anlaşmaların Paris ve Londrayı tatmin etmediği anlaşılmaktadır. İşte İngilte- re hükümeti mümetsilinin tasarlanan seyahatinin sebebini burada aramak i- cab eder. Büyük objektivite ve elâsti - kiyeti ile temayliz eden ingiliz sıyasa - sınm mahiyeti itibarile böyle bir seya- hatin geniş şümulü âşikârdır. devlet adamının ziyaretinin, İngiltere İngiliz ile en iyi münasebat idame eden Lehiz- tan hükümeti tarafından çok iyi götü - leceğini söylemeğe lüzüm yoktur. Siyam kıralı niçin çekiliyor? Londra, 2 (A.A.) — Siyam kıralı, meclisin isteklerini onamamış olduğu- nu, aylardanberi tahttan — çekilmemesi için çalışan heyetten değil, doğrudan doğruya Bang-kong'dan öğrenmiştir. Sanıldığına görcr tahttan vazgeçme vesikası, sadece sebebleri bildirecek ve kısa olacaktır. Sebebleri şunlardır: 1 — Meclisin, hükümete karşı şüp- heli olanların nefy edilmekten ve giz- H bir fevkalâde komitede tahkikat ya- pıldıktan sonra tecziye edilmek yerine alelâde mahkemelere verilmelerini red- detmiş olması, 2 — Ansyasa mucibince meclisin ya- rısının hükümet tarafından — tayinine meclisin muhalefeti, tahttan çekildik- ten sonza kıral, haziran ayına — kadar İngiltere'de kalacak ve sonra ye gidecektir. Kıralın İngiltere'de daimf bir şekil- de kalacağı pek muhtemel değildir. İdamı istenen ihtilalciler Ovyedo, 2 (A.A.) — Divanıharbdeki hükümet komiseri geçen teşrinievel ha- reketinde Ovyedo'daki Seminer'de bir » gok talebe öldüren ihtilalcilerin idamı- ni istemiştir İsviçre Yanan denizaltı gemisi Malta, 2 (A.A.) — Akdeniz filosu ile manevra yapmakta olan Öxley ie- mindeki ingiliz denizaltısında bir yan- gin çıkmıştır. Denizaltının yanıbaşında iki gemi bulunmaktadır. Nüfusca tele- fat yoktur. La Valet, 2 ÇA.A.) — Otley deniz- altı gemisi Tunus koyunda sığınacak bir yere gelebilmiştir. Bir kruvazör onu Maltaya kadar yedekte getirecektir. Parlamentolararası birliği tâli komisyonu Varşova'da toplanacak Cenevre, 2 (A.A.) — Parlamento- Jararası birliği, muhtelif sıyasal tema- yülleri olan teşekküller arasında görüş teatisine imkân vermek için önümüzde- ki hafta içinde tali komisyonun Varşo. va'da toplanmasına karar vermiştir. Bu tali komisyonda İngiltere, Danimarka, Polonya ve İtalya üye olarak buluna- caklardır. İspanyanın bazı vilayetlerindeki fevkalâde idare hafifletilecek Madrid, 2 (A.A.) — Kabine, üç vi- layette ilan edilen fevkalâde idareyi hafifletmeye karar vermiştir. İdam mahkümu saylavlar Madrid, 2 (A.A.) — Meclai reisi B. Santiago Alba, geçen birinci teşrin'de- ki isyan hareketinden sonra Oviedo di- vanıharbı tarafından ölüme mahküm e- dilmiş olan saylav Gonza les Pena ve Teomivre Memendez'in affını istemek üzere, bugün cümhurreisini ziyaret e- decektir. Bir tayyare kazası Böl, 2 (A.A.) — Bir muâllüm ile bir gene kız, gezmek üzere bindikleri bir tayyareden düşmüşler ve erilmişlerdir. Yunanistanda bir ihtilal teşebbüsü oldu (Başı 1. ci sayıfada) muvaffak olmuştur ve duruma tama e miyle hâkim bulunmaktadır.,, Asi gemiler tayyareler taralın * dan bombardman edildi. Atina, 2 ÇALA.) — Havas Ajansı bildiriyor: Harbiye Bakanının beyana. tına göre, tayyareler, ısyan halinde bue lunan gemileri bombardıman etmişler « dir. Harbiye-Bakanı Bay Venizelosun #silerle beraber olduğunu teyid edemle yeceğini, ancak halen Ssilerin elinde bu« lunan ve hareket etmiş olan dört geml Giride gittiği tekdirde bu hususun ta « hakkuk edeceğini ilâve etmiştir Örfi idare Selânik, 2 (A.A.) — Makedonya ve Trakyada tam bir sükün hüküm sürmela tedir. İhtiyaten örfi idare ilân edilmiş « tir. Venizelos taraltarlarından bir kağ kişi tevkif edilmiştir. Muhalif gazeteler kapatıldı Atina, 2 (A.A.) — Yabancı memlek ketlere gönderilccek olan bütün telgraf, lara sansür konulmuştur. Muhalil gaze. teler tatil edilmiştir. Amiral - Fipoldos, hükümet ile bir kruvazördeki âsiler arap sında tavassutta bulunmuştur. — Asiler cevab vermek için yarım saat mühlet istemişlerdir. Tevkif edilenler Atina, 2 (A.A.) — Gazetelerin husu, sİ muhabirleri, yarı resmi bir surette tevkif edilmiş asilerin divanıharba sevlk edileceklerini bildirmektedirler. Öğle den sonra kanunucsasi meydanında mu azzam bir halk kütlesi ısyan failleri aley hinde ve hükümet lehinde bir nümayiğ yapmıştır. Atinada muhalifler işarcı bekliyorlarmış Selanik, 2 (A.A.) — Retmi bir tebı liğe göre Venizeloş taraftarı olan a» keri kimseler, Atina'dan verilecek işa reti bekliyorlardı. Fakat bu işareti ge tirecek olanlar tevkif — edilmişlerdin Venizelosun taraftarı olan gazeteler tan til edilmiştir. İsyan teşebbüsleri Atina, 2 ÇA.A.) — Gazetelere göre, Girid valisi, Bay Venizelos'tan kendb sinin naşiri efkârı olan gazetelerde hih kümete karşı yapılmış olan şiddetli tene kidleri takib eden İsyan hareketi hake kındaki hattı hareketini ilan etmesin! taleb etmiştir. Tersanede vukuş gelmniş olan isyan teşebbüstünden başka Eveipb den askeri kolleji ile Atina'daki Rfzun kışlalarında da bu kabil teşebbüsler yar pılmışır. Paris, 2 (A.A.) — Atina'dan Tan ga zetesine gelen bir telgrafnameye göre tayyareler isyan halinde bulunan ve bit harb gemisi tarafından çekilmekte olari bir torpido muhribini iş göremiyeceli bir hale sokmuşlardır, Hükümet, isyar halinde bulunan gemilerin itaat edim ceye veya tahrib olununcaye kadar bon bardıman edilmesini emretmiştir. Romalılara aid bir define bulundu Roma, 2 (A.A.) — Muvio ıuı:; üçüncü yüzyılın son kısınında hi süren Roma imparatorları — tarafımdam darbedilmiş olan bütün paraleri muhter vi 5,066 parçadan mürekkeb gümüşpard . keştedilmiştir. 45