4 Mart 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

4 Mart 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

4 MART 1955 PAZARTESİ ULUS SAYIFA 3 üşler. — Yasak ve falaka ş Matbuat Umum Müdürlüğü bir tür- Kü kendini beğendiremiyor. İşin özünü Göremiyenler bunun bir — başarımsızlık- tan geldiğini sanırlar, fakat öyle değil. Hir, İşin özü bambaşkıdır. Matbaat Umum Müdürlüğü kondisini beğendir - diği gün; üstüne aldı ö ğ Miş demiktir. Kendini beğendirmeğe Vüraşan matbuat müdürlüğü eskidendi. i biz, kendini beğendirmeği düşün. Meden, çalatırpan yürüyen bir matbuat Müdürlüğü istiyoruz. Şimdiki müdür - lük bunu — tam yapıyor değil — yap- Mağa çalışıyor. Ve tam yapabilmesi için; kendilerini tam devrimci görenle. Fin ona yardım etmeleri gerektir. Yok - Türkiye Cumurluğu ve devrimi Mat- buat Umum — Müdürlüğünün ödevleri Şoktur, bunların içinde iki tanesi vardır ki köktür: 1 — yasak, 2 —falaka.... Ulu devrimin ve ileri gidişin uğruna yasak Ve falaka... Et ve but edebiyatı, padişah ve madi. tah edebiyalı, şeriat ve meriat edebiya- ti yasaktır; bunun da bekçisi M. U. Mü- dürlüğüdür. Bu yasağa uymıyan, T. Cumurluğu ceza yasasının - falakasına koşulur. Matbuat bir takım piyesleri yasak - hyormuş. Yasaklar. Yapmazsa ödevsiz- lik etmiş olur. Başta benim, çok tanın - Miş bir. piyesimi yasaklamış. Dardıp Yaygara mı etmeliyim? Hayır. Doğru Yapmıştır. Çünkü o piyes bugünün ve Yarının eseri değildir. O piyesin hiç bir Yeri, devrimce, rejime, ve bugünkü gidi- $e uymaz. Türkün büyük adamlarından biri olan büyük Namık Kemal'in VA - TAN piyesinden (padişahım çok yaşa ile osmanlılarız) sözlerini çıkarmış. E, Çıkarmasın mı rica ederim? Bunu mem. İskelte sansör varmış gibi göstermek doğru mudur? Bunu böyle yapmakla, ne büyük Namık Kemal'in eksilmez de- zalıy ne de Matbuat Müdürlüğü k wder. Ancak ödevini yerinde, vaklinde yapmış olur, Memlekette san- *ör mansör yoktur, sadece devrim, Cu. Murluk, ve gidiş faziletinin kontrolü vardır. Bu kontrol da medreseye düşü Tülmemiştir. Matbuat bunu kendil den yapmıyor. Ona bir piyes İar (kanun böyle) o da tetkik bügüne uymuyan yerlerini işaret ediyor. Eğor biz gerçekten devrimci ve Cumur- Cu isek buna sevinmeliyiz. İ Sanat, sanat içinmiş! kim demiş sanat, içindir. ellere çakşır giydirmiyoruz, ediyor #nu? Sanat, sanat için değildir! €ömiyetin ve devrimin faydası Çıplak be; baştan çıkımışlara Meryemana demiyo - ruz, sadece, Büyük Türk Devriminde kafalara, gönüllere, yollara düzen veri- Yoruz. Ben kendi payıma, o çok ceki Piyesimin yasaklanmasına memnunum. Yazıdaşlarımdan şunu da saygılarla di- lerim: aktüalite ve sansasiyon (masus türkçesini yazmadım) yapacağız diye kendi yurdumuzun devlet gidişi aley - hinde kendimiz kötü propaganda yap - Mak yanılgısıa (gafletine) düşmiyelim. ı AKAGÜNDÜZ Mülhak büdeeler Mülhak büdcelere aid proje dün Ma- liye Bakanlığı tarafından Kamutaya su. nulmuştur. Bu projeye göre: Yüksek müehbndis mektebi — geçen yıl büdcesine nazaran 105,552 lira faz- lasiyle 495782 lira, Evkaf Umum Mü - dürlüğü geçen sene büdcesine nazaran 37,444 liva noksaniyle (2473000) — Ura, Hudud ve Sahiller Sıhhat Umum Mü. dürlüğü geçen sene büdcesine nazaran 96,782 lira noksaniyle 482248 lira, Kon- yya ovası sulama idaresi geçen sene büd. Cesine nazaran 92908 lira — fazlasiyle 180140 lira, Yüksek Zirast Enstitüsx geçen sene büdcesine nazaran (223980) ya arzedilmiye başlamştır. Çifti 90 pa . miryolları geçen sene büdoesine naza - van (3965000) liva fazlasiyle 20,200,000 Hira Ankara Şehri iymar müdürlüğü büdeesi de geçen senenin aynı olarak (471,512) Hira tesbit edilmiştir. — Mül - hak büdeelerden hepsi mütevazin olarak hazırlanmıştır. Takas komisyonu işe başladı Istanbul, 2 (Telefon) — Ta - kas komisyonu bugün işe başla - mıştır. Japon mensucat fabrikaları mümessilleri İstanbul, 3 (Telefon) — Ja - ponyanın en büyük mensucat fab- rikası mümessillerinden iki mü - hendis şehrimize gelmiştir. Öko - nomik tetkiklerde bulunan ve Tür- kofisle muhtelif temaslar yapan bu iki kişi memleketimizden ala. bilecekleri eşyanın cins ve şekille- ri hakkında izahat almışlardır. Japonlar Türkiye ile olan ticari münasebetlerini artırarak - fazla mal almak ve o nisbette mensucat satmak fikrindedirler. Alakadar - lar malımızı alanın malını almak prensipimize uygun düşen bu ar - zunun her iki taraf için de hayırlı sayılacak neticelere bağlanabile- ceğini umuyorjlar. Bu noktai na - zardan türk — japon ticari mü - nasebetlerinde yeni ve mühim in- kişaflar beklenmektedir. Esnaf Bankası tasfiye heyeti İstanbul, 3 (Telefan) — Esnaf Bankası umumi heyetince seçilen tasfiye komisyonu çalışmalarına başlamıştır. Heyet banka binası - nın boşaltılmasına ve bankaya a- id eşyanın satılmak suretile elden çıkarılmasına karar vermiştir. He- sablarda alacak ve verecek mik - darı tesbit edilmektedir. Çankırı vilayet meelisi Çankırı, 3 (A.A.) — Vilâyet umumi meclisi bugün toplannrak çalışmalarına başlamıştır. Meclise verilen vilâyet büd- cesi 350 bin liraya yakındır. Berlin'de oturan Türklerin het sene vermekte oldukları Türkbalosu, bu sen: e çok parlak oldu. Salonlar türk ve alman bayrakları çiçeklerden yapılmış yıldız. ve değerli türk balıları ile süslenmişti. Büyük kalabalık-içinde mümtaz şahsi - Yeni saylavlarımızın ihtısasları Kamutay genel kâtibliği yeni Kamutayın üyelerinin ihtısasları - nı gösteren bir cedvel bastırmış - tır. Bu cedvele göre üyeler şu ih- tısaslara mensubturlar: Hukukçu, asarıatikacı, asker, baytar, ban - kacı, belediyeci, ciftçi ve ziraatçi, dilci, diplomat, eczacı, dişçi, ede- biyatçı, elektrikci, haritacı, içtima- iyatçı, idareci, iktısadeı, kadastro- cu, kimyacı, maarifci, maliyeci, gazeteci, mühendis, nafıacı, ör - mancı, posta ve telgrafcı, ressam, riyaziyeci, sanayici, şimendiferci, doktor, tarihçi, tayyareci, tacir. Kamutay üyelerinin büyük bir kısmı hukukçu, asker, çiftçi, maa- rifçi, idareci, doktor ve tüccardır. Çubuk barajında toplanan sular Geçenlerde Başbakanın görüp tetkik ettiği Çubuk barajı hakkın- da okurlarımıza sunduğumuz ya- >zıda barajda suyun oldukça birik- bildirmiştik. Öğrendiğimi - ve son yağan yağmurların ge- sular barajın gerisindeki sahayı tamamile — doldurmuş ve fazla sular seddin üzerinden aşma- ğa başlamıştır. *« Çiçek balosu Türk Maarif Cemiyeti taratın- dan her sene, müesseseleri menfa- atine, verilmekte olan (Çiçek Ba- losu) nun bu sene de 11 nisan 1935 perşembe günü akşamı — Halkevi salonlarında verileceği ve bu mak- satla cemiyet merkezinde güzide zatlardan mürekkeb komitenin de faaliyete başladığı haber alınmış- tır. Cemiyet, balosuna — gösterilen rağbeti nazarı — itibara alarak bu balonun fevkalade neşeli ve eğ - lenceli olması için hiç bir feda - kârlıktan çekinmemeğe karar ver- miştir. Okurlarımızı balo komite- sinin faaliyetinden ayrıca haber - dar edeceğiz. Çocuk Esirgeme kurumunun yardımları Çocuk Esirgeme kurumu Genel mer- kezi 16 şubat 1938 ten 1 mart 1938 ta. rihine kadar 3158 çocuğa yardım etmiş. tir. Bunlardan 337 hasta çocuk ve anne genel merkezin polikdiniklerinde mua- yene ve tedavi edilmiştir. Ayrıca diş munyene evinde 1170 çocuğun — dişleri muayene ve tedavi edilmiştir. Süt damlası kısmında da her gün 152 gocuğa 925 kilo yekün olarak bedava süt tevzi edilmiştir. Fakir talebeler için açılan aşhaneden her gün 206 — çocuğa sıcak öğle yemeği verilmiştir. Yardım için müracaat eden 4 aileye para yardımı yapılmıştrı. 27 fakir çocuğa elbise, palto, ayak- kabı, çamaşır verilmek suretiyle sevin - dirilmiştir. İstanbul avcılar kulübü İstanbul, 3 (Telefon) — İstan- bul avcıları bugün İstanbul avcı- lar kulübü adiyle bir kurum yap- mışlardır. Bu kurumdan maksat avcılığı iyi şekillerde yaymak ve gencleri avcılığa ve biniciliğe a - Tıştırmaktır. Karakösede kutlama Karaköse, $ (A.A.) — Ulu Önderi - Di .U YUULRKaL A-R Hava durumu iraat Bakanlığı meteorolaji enstitü. sünden aldığımız malümata göre, iki güadenebri bütün Türkiye kuvvetli bir alçak tazyikin tesiri altında bulunmak - tadır, Trakya ve Ege mıntakalariyle or- ta Anadolu mıntakasında hava - tazyiki son 24 saat içinde 12 milimetre daha düşmüştür ki, bu suretle iki gün zarfın. da bu mıntakalarda tazyik düşüklüğü 20 milimetreyi bulmuştur . Bu yüzden Doğuanadolusunun Er - zurum çevresinden maada — yerleri — ile Karadeniz kıyıları haric olmak üzere yurdun diğer yerlerine yağmur halinde yağış olmuş ve vakit vakit cenubu garbi istikametlerinden kuvvetli rüzgürlar cs- miştir, Yağımuy Antalya ve Silifke'de 3, Uşak, Iaparta, Turgudlu, Adana 30, Ça. nakkalede 25 diğer yerlerde bir ilâ 20 milimetre arasındadır. Düşük tazyik hemen bütün yurdda hava suhunetinin bir gün evele nazaran mintakalar arasında değişmek üzere 3 ilâ 20 derece arasında yükselmesine se- beb olmuştur . Doğuanadolusundan maada yurdun diğer yerlerinde en düşük suhunet de - receleri sıfırın üstünde 2 ilâ 12 en yük- sok suhünet 8 ilâ 22 derece arasındadır. En düşük derece sıfırın altında Erzurum. da 1, en yüksek suhunct Giresun'da 22, Trabzon ve Rizede 21 derecedir. Ankarada saat 14 de hava sıcaklığı 10 derece kaydedilmiştir. Rüzgâr <e - nubu garbi istikametine saniyede vasa. ti 9 metre süratle esmektedir, Turing Kulüb kakdırılmıyacak Türkofis'ten: Türkofiste bu yıl ba - şından itibaren bir ıııriı'n.ıııııını:ı ih- das edilmiş olması münasebetiyle mat . buatla çıkan yazılar arasında 28 - şubat tarihli Akşam gadetesinde Turing kulü- bünün işlerinin haziranda Türkofise geçe ceği ve turizm işlerinin devletleştirile . ceği şeklinde bir duyuk görülmüştür. Türkofiste kurulan turizm — masası, memleketimizin turistik vaziyetini, ya - bancı memleketlerde olan turizm mü - nascbetlerimizi ve bu memleketlerde tu. rizm faaliyet ve propagandalarını takib ederek Türkiye turizminin inkişafını te- mine matuf tedbirleri tesbit — ve teklif edecektir. Bu işlerle, turizm kulübünün hususi faaliyet sahası arasında hiç bir münasebet yoktur. Memlekelin tek ulu- sal biy turizm teşekkülü olan kulüb, fay. dalı çalışmalarına eskisi gibi devam edecektir. Keyfiyet tavzih olunur. Trabzonun yumurta ihracatı Trabzon, 3 (A.A.) — Mevsim mü - said gittiğinden yumurta ürünü piyasa- ta ambalaj sandıkları ticaret odasında raya satılmak'tadır. Yumurtalarımızın en büyük ihra: merkezi İspanya'dır. Türkofisten gönderilen muhtelif yumur. ta ambalaj sandıkları ticaret odasında halka ve alâkadarlara teşhir edilmekte- dir, Ambalaj hususunda Trabzonun ya- yabancı memleketlerinden geri olmadı Bi anlaşılmaktadır, Ancak kıta itibariyle tasnif ameliyesi yabancı örneklerde ileri olduğundan ihracatçılarımız bu ci hete özenmektedirler. t DA SN Ankara radyosu Dün akşam Ziraat Bakanlığı saatinde, geçen ayın hava dur.. .4 Üüzerine bir konuşma yaptı ve bu- nun ardından Ulvi Cemal Ekinle (piyano) Isccdet Remzinin tale - besi Bayan Cahide Yeğin (keman) Akkolay'ın konserlosunu çaldılar. Bu bitince de muallim ve talebe kemanla Pleyel'in iki keman icin duosunu çaldılar. Akkolay'ın konsertosunda kan dini gösteren Bayan Cahide hoca- sına arkadaşlık ederken de aynı ustalığı gösterdi.. Çok beğenilen bu konser, bize muallimle türk mu- sikisinin kazanmakta olduğu genc talebesini övmek borcunu yükletti. Devamlı bir çalışmanın Bayan Ca. hide Yeğin'i müzikte en parlak bir istikbale ulaştıracağına inan - maktayız. Bu konserler bitince Celâl Da- vud Arıbal eski pehlivanlarımız- dan Kurtdereli'nin İstanbulda Ça- ya ile yaptığı güreş üzerine bir ko- nuşma yaptı. İki saat otuz beş da- * kika süren ve Kurtdereli'nin za- feriyle biten bu güreşi Celâl Da vud Arıbal gayet iyi ve dinleyici- lerine heyecan ve dinlemek duy - gusu aşılıyarak anlattı.. Bu konuş- madan sonra Bayan Ferhunde Ul- vi Erkin piyanoda Şopen'in An . dante Spianto ve Polonez'ini fev- kalade bir muvaffakiyetle çaldı.. Bayanın herkesin beğendiği üstad kudreti, dün akşamın müzik bakı- mından değerini bir kat daha ar- tırmıştır. Bu akşamın radyo programı şudur! 19.30 — Çocuk Esirgeme ku - rumu saati. 19.40 — Musiki: K. Çekatovski konseri Ulvi Cemal: Piyano 20.00 —Bunu biliyor mıydınız? 20.10 — Dans musikisi 20.30 — Musiki: Orkestra musikisi (plak) 20.50 — Haberler. İSTANBUL RADYOSU İstanbul radyosunun bu akşam- ki programı şudur: 18 — Franızca ders 18.30 — Dans musikisi ve muh- telif parçalar. 19.30 — Haberler 19.40 — Keman solo - Bayan Kâzım- 20.00 — Strobel ve Kali ve ar- kadaşları. İki piyano ve vokel Eu- vartet 20.30 — Senfoni numara 6 Bethoven 21.15 — Son haberler 21.30 — Bayan Bedriye Tüzün. Radyo Caz ve Tango orkestraları. Aydın Halkevinde bir toplantı )Ay—.S(A.A.)—I&Lı-ı konleranslarından dördüncüsü — okutan B. Avni Deniz — tarafından — verilmiştir. Konferanstan soora, güzel sanatlar şa- besi musiki kolunun amatör gençleri keman ve piyano ile güzel bir konser verdiler. Zi miz Kamâl Atatürk'ün Reisicumhurluğa yeniden intihabı dolayısiyle bu gece halkevinde bir toplantı yapılarak sami- mi hasbıhaller yapılımıştır. Halk fener alayları tertib etmiş, gece — şenliklerle geçmişlir. Ankara'nını eski Tağhan'ı yerini yeni ve güzel Sümer Bank yapısına bırakmak — — Üzere yıkılmakta ve yavaş yavaş ortadan çekilmektedir. Dün koyduğumuz fdtog - Tüfta Taşban henüz eski halinde idi. Bugünkü fotografımırda görüldüğü üzere, yirmi dört saat içinde bu eski yapı çatısını kaybetmiş ve bir yığıntı görünüşlü al . — muğtır. Yeni Sümer Bank “Hakimiyeti Milliye” meydanına ileride alacağı çok —— güzel manzaranım — bir parçasını temin etmiş olacaktır. Yetler ve kordiplomatik göze çarpıyordu. Bu münasebetle arkadaşımız Halil Şaban'ın gönderdiği bir resmi koyuyoruz. Diplomatlar locasında oturanlar - sağdan sola: Büyük Elçimiz Bay Hamdi Arpag, Yunanistan'ın orta elçisi Bay Rangabe, “manya'nın eski Ankara Büyük Elçisi Bay Nadolni, Rusya'nın Berlin büyük cl. SİNİ Bay Suriç,