6 Mart 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

6 Mart 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

ha € — Dururken düz yolda, dağı çap- Taz çıkarken dönmeler: A) Bilhassa düz yol için: (Şekil 2) Sopalar vücudumuzun ya- nında, yanlara saplanımış, Üzerine ba- sarak sol ayağımızı ileri ve yukarı kal . dırarak sol kayağı yere amut vaziyete getirebiliriz. (1). Sonra onun ucunu sol tarafınızdan çevirerek sağ kayağın ya- mma, mümkün olduğu kadar muvazi ge- tiririz (2). Şimdi yüzümüz sola bakı- yor. Sopalar vaziyetine dikkat. Bu ka- yağı çeviriş, bir az kasık döndürerek,, ve daha fazla ayak bileğini döndürerek olur. Şimdi (3) numaralı vaziyeti yapa- ryak dönmüş oluruz. (4). Ayni işi bir de sağa yapın. Her hareketi sağlı sollu yapın. Eğer meyilli bit sırt çıkılıyor ve ge- ne bu şekilde dönmek isteniyorsa evve- 1â kayaklar dağın meyline amut bir va- ziyete gelmeli, ondan sonra evvelâ sağ ayağı çevirmeli, sonra ötekini.. Çünkü bu şekilde bir adım yukarı çıkılmış o - lur. Zaten biz de bunu istiyoruz. Dön- dürdüğümüz ayağı iyice kara basarız. Ondan sonra döneriz. Yoksa geriye kay- mak kolaydır. Hafif ve yarım dönüşler, kayaklar yavas yavaş döndürülerek ya- pilir B) Çesüimen kolay dönmc : Bir dağ yamacını çıkankca ayağı - muzda vadiye yakın olan kayağa vadi kayağı diğerine dağ kayağı derler. W Şimdi bütün tarifleri ona göre ya - pacağım. Bir dağı yukarı çıkarken dağ kayağı ileri gelince o kayağın sopasını kayağın ucuna yakın bir yerde yere saplarız. (Şekil 3) ve 2 numaralı hal. Bu sopanım üzerine dayanarak vadi so- pasına elini dizimiz yanına koyar ve dizi bükerek vadi kayağını yukarıya kaldırırız (3), Sonra bu kayağı vadi ka- * yağının arkasına çeviririz. (4) Ve müm- kün olduğu kadar kayakları biribirine muvazi hale getiririz. ($). Sonra iki so- payt arkadan kalçalar hizasında arkaya dayarız (6). Fakat sopa ucları geride kalsın; kayak yanında değil. Ondan sonra sopalar üzerine dayanarak eski- den dağ kayağı olan kayağı kaldırır (7) ve ötekinin yanında yere koyarız. (8). Şimdi dağ kayağı vadi kayağı ve vadi kayağı dağ kayağı olmuştur. C) Bir başka türlü dönmek; (Şekil 4) sopaların ikisi de kalkık olduğu halde vadi kayağını kaldırıp (2) dağ kayağının öte tarafına koyma- h (3) sonra sopaları bu kayağın tara - fına ve ucları açık ve sap ucları göğüs hizasında (5) tutarak ve dönmüş kayak üzerine hasarak (6), yüz dönük, öteki kayağı arka tarafa çeviriniz. (7). Ve bu suretle dönmüş oluruz (8).. Ayni vazi- yetleri (şekil S) de gösteriyor. Kayak Jarla, bu vaziyetlerde ,dağa doğru olan el Mi muaraa Vekâleti Satırı Alma Komisyonu ilânları İLAN Ordu ihtiyacı için 500 ki- “lo kalın makina yağı ile 300 kilo gaz pazarlıkla satınalı- nacaktır. Yağlara tahmin e- dilen fiat 240 liradır. Pazar- lığı 9-3-035 cumartesi günü leden sonra komisyona mü- racaat edebilirler. 5 — Eksiltmeye girecek- ler müvakkat banka teminat mektup veya maliyeye yatı- rılmış teminat mukabili ala- cakları makbuzlarla kanu- nun 2 ve 3 ncü $ Dağdan yukarı çıkmak: Bu birkaç türlüdür. Az meyilli « yerlerde yavaş yavaş çapraz yürüye rek, sanki düz yerde gidiyormuş gibi, olur, (şekil 6) Şayet dağ biraz daha dikleşir ve kayaklar geri kaymak isti - dadını gösterirse kayakları vurarak ye- re başmak lâzımdır. Bir kayak İyice kaymıyacak vaziyete gelmeyince öteki- ni onun yanına çekmeli. Biraz daha dikleşirse o zaman (şekil ?) deki gibi (sağ resim) yarım balık sırtı olarak çı- kılır. Kayakların içeri kenarına basmak lâzımdır. Tam dikleşirse o zaman aynı resmin solundaki kibrit çöpü adamımız gibi tam balık sırtr yaparız. Onun için kayak dağın hemen hemen meyline a - mut vaziyete gelir ve her seferinde de içeri kenarına basarız. Yalnız dikkat ediniz ve kayakların arkalarına basma- yın, Yani biribiri Üstüne gelmesin. Fa- kat bu hareket uzun bir çıkış için yoru- cudur, Kısa ve çok dit olan verler için tavsiye olunur. İ Merdiven basamağı şexlende çıkış: Her ne kadar bir dağ çapraz olarak gıkılır ise de en iyisi hem çapraz hem de ileci ve yukarı çıkmaktır. Bazan da (şekil 8) deki gibi (alt resim) tam mer- diven şeklinde çıkılır. Fazla izaha lü - zum görmüyorum. Yalnız kayaklar dağ meyline amut olacaktır ve dağa doğru olan kenarlarına basılacaktır. Sonra, dağ kayağını kaldırıp daha ileri ve yu- karı koyarken ona aid olah sopa da beraber kalkmalı ve kayakla beraber ye- re konmalı. 6 — Duğdan aşağı doğru kaymak: Dağdan aşağı kar üzerinde kayarak inmek bu #porun en zevkli kısmıdır. İsterse rüzgâr gibi en dik meylin üze - rinden, İsterse ayni dağı bir çok döne- meçlerle süzüle süzüle inmek olsun. Esas ve ideal olan vaziyet şudur: Dağın meyline amud olarak dimdik, bir kayak takriben yarım adım ileride, sopalar en uclarından — tutulmuş, eller kalçanın yanında. Sopaları kaldırma - mak iyidir. Çünkü insanı yorar, Yanda arkada sürüklenebilir. Muvazenet kal - çalar üzerinde tutulur. Dizler üzerinde yaylanmak lâzımdır. Yerin eğriliği ve karın bazan vert büzan yumuşak oluşu vücudu ileri veya geri vererek (ayak mafsalları Üzerinden.. vücudu arkaya gçıkararak değil) ve bir kayağı çok ileri veya az ileri alarak yapılır. Topuklar üzerine basrlmalı, Buna evvelâ az me - yillerde alışmalı. (9) numaralı vesimde görülen vazi- yet bu anlattığım vaziyetin azıcık çö - melmişidir. Bu vaziyet meyilleri muh- telif olan manlalı Alplar için bulunmuş bir vaziyettir. Yani Alp tekniğidir. Hatti daha çömelinir. Yukardaki anlat- tığım vaziyet Norveç mektebinin vazi- yetidir. Alp tekniğinde çömelme vazi - yeti merkezi sikleti aşağıya düşürme - sindedir. (10) numaralı resim yanlıştır. Vücud çok Jüzumsuz geri çıkmıştır. So- maddelerin- makbuzları ve artırma ek - siltme kanununun 2 ve 3. cü maddelerinde yazılı vesika- larla birlikte teklif mektup- larını ihale saatinden enaz bir saat evvel M. M. V. sa - tın alma komisyonuna ver- meleri, (445) İLAN Altı aylığını ikmal eden iki tane tay satılacaktır. Sa- tış günü 9-3-935 cumartesi günü saat 14 dedir. İki tayın palar çok önde.. Düşünce insanın göğ: süne veya karına saplanır. Her adele gerilmiş vücudun bütün parçaları kas katı bir vasiyette.. Yani uzuna 1âfın kısa- ı tamamen yanlış. Bilhassa kadın ace - mileri bunu böyle yapıyorlar, Yukarda yazmışdım ki, kayarken mümkün olduğu kadar dar izli kayılam. Bazan bu iz bilmecburiye genişlettiri - lir. Meselâ buzlaşmış kar üzerinde ka . yarken ve yabut buz tutmuş caddeler i- zerinde giderken.. Daha ziyade meleke ve meharet işidir. (Bitmedi) 1—733 Ankara Belediye Reisliği Hânları İLAN 1 — Yenişehirde İsmet - paşa cadesinde eski 9 yeni 1051 inci adada devlet şüra- sı nafıa dairesi reisi Ali Rı- zanın arsasile şuyulandırı - lan 15 metre murabbar yer açık arttırma ile satılacaktır. Uludağa havai yol? Uludağa bir haval hat veya dişli bir şimendifer yaptırılması hakkında Bur- sa belediye meclisine, üyelerden 16 sı - mın imzasile bir takrir verilmiştir. Bu takrir şudur: “Son yıllarda dünyaca kıymetlenen uludağımızın bugünkü haliyle bırakıl- ması halkın sağlğı, neslin korumması, yurd müdafaası, ökonomik kalkınma gi- bi değişik yönlerde artık hiç de muva- fık olamıyacağı herkesçe anlaşılmış bu- lunmaktadır. T #kiye bütüa çevresiyle turizm yö- nünden pek ileri kıymet ve vasıfları taşır. Bu arada Bursa, içindeki tarihi eserleri, maden ve kaplıca suları, eşi bu- lunmaz Uludağ'ı İle ayrıca bir hususi- yet kazanır. Eski romalıların istirahat şehri diye andıkları güzel Bursamıza muasır manada turistik şehirler çehre- sini verebilmek için işin icabettirdiği tesisatı ve kolaylıkları yapmak ön şart- tır, Esasen büyüklerimiz, yaprlan asri kaplıca ve buna eklenmesi mutasavver diğer otelle verdikleri kıymeti belli et- mişlerdir. Dağ ve kış sporlarının Türki- yede ve bilhassa Bursa'da teşekkülün. den sonra yerli, yabancı ve salâhiyetli birçok kimselerle yapılan temaslar ve bunların sonu Uludağa bir dişli şimem- difer veya hava hattının yapılıması nok- tasında yerleşmiştir. Türkiye matbuatı da bu lürumu zaman zaman kıymetlen- dirmek suretiyle neşriyat yapmışlardır. Uludağ yazın güzelliği kışın da kış sporlarına yaraması bakımlarından bü- tün Avrupa alplerine üstün olduğundan yerli ve yabancı herkesin eyi bakışla. rını üzerine çekmektedir. Teşekkül ba- kımından büyük bir inhidam geçirmiş ve ihtiyarlamış bir silsile olması ve ik- lim evsafının kara ve soğuğa mütema- yil olması dolayısiyledir ki: yedi ay daimi sucette kış #porlarına müsalddir. Ve bu müsaade de memleketin iktısad! kalkınmasına başlıbaşına bir dirlik ve verim kaynağıdır. C. H, Partisinin, beledi- yenin ve henüz üç yaşına basmış bulu- nan dağ kulübünün sistemli propagan- dasr neticesi vessitsizlik, tesisat noksa- ni gibi gelenleri tatmin etmiyen şartlar içinde bile alınan verim yür ağartacak ve bu lüzumu tahakkuk ettirecek bir kıymettedir. Dağcılık ve kış sporları hemen her tarafı büyük dağlarla çevrelenmiş olan türk vatanının korunmasında ea kuv- vetli ve bilgili unsuru yetiştirmekle fi- len memleket müdafaasında müessirdir. Şehrin cenub cephesinin — 2000 metre yüksekliğinde ve şarka doğru uzanan bir silsile ile kapalı oluşundan mahsur kalan rutubhetin, halkın sağlığı üzerin- de yaptığı fena tesirlerin ancak Ulu- Vilayetin, cümei ZAYI Memur aranıyor Bir ticarethane için ter - cihan lisan ve daktilo bilme- si lâzımdır. İstiyenlerin ter- hallerini 75 No. lu posta kutusuna bildirmele - ri. 1—881 Yüksek Ziraat Enstitüsünden almış olduğum hüviyet kâğıdımı dağa çıkılmak suretiyle izalesi kabil o- lacağında birleşen tababet bu yönden neslin korunmasına da fırsat vecmiş ol maktadır. Yapıldığı günden sonra uzun müddet metrük kalan otel, son zaman- larda kış sporlarının başlamasiyle tam bir rağbet kazanmış ve ihtiyaca bile az gelmiştir. Dağ kulübünün verdiği Ük hizmet raporuna dayanarak geçen yaz içinde 100 kişilik bir kayak evi insasına baş- lanmış ve yüksek vilayet makamının esaslı programı İçinde yer alarak önü- müzdeki yaz içinde Dolubaba'da yeni bir otel, Kirazlıyaylada bir gazino te- sisi kararlaştırılmıştır. Bütün bu yeni hareketler Uludağda iskân kabiliyetinin artırılması zature- tini anlatmaktadır. Binaenaleyh bu ba- kumdan çok yakın bir zamanda Uluda- ğin ikinci bir Bursa olarak inkişafına emniyet ve ümidle bakabiliriz. Bu iti- barla kışın münakalatın güçlüğünü gi- dermek ve daimi surette bir nakil vası- tası bulundurmak Bursa'ya layık oldu- ğu geliri ve dirimi — vermek ve orada başlayan imar hareketine geniş bir aha açabilmek için bir dişli şimendifer ve- ya hava hattının İnşası lüzumuna mem- leketin yüksek menfaatleri bakımından Ananlı bulunmaktayız. Bu inancta yük- sek heyetinizin de bizimle birlik oldu- guna hiç şüphemiz yoktur. | Yurd müdafaasını — kolaylaştıracak askeri düşüncelerden — başka, dağda'.i maden ve onmmanların işletilmesi, şeh -e parke taşı indirilmesi, ote hususi teşebbüslere yol vererek sürat * imar hareketinin başlayabilmesi ve da- ha ileri giderek - teessürle söylemek lâ- zimgelirse - Bursa'da geniş mikyasta tahribat yapan ciğer hastalıklarının te- davisi için sanatoryom ve sıhhat evle- rinin tesisi ve bugün için ancak birkaç yüz sporcuya kucak açan dağdan bütün gencliğin ve yurddaşların istifade ede- bilmeleri gibi çeşidli bakımlardan böyle bir hattın inşası Tüzumu kendiliğinden tebarliz etmektedir. civarın 'a Esasen evelki devrede de bu lüzumu hisseden alâkadar arkadaşlarımızın te- gebbüsiyle mesele ele âlınmış aşağı yu- karı pek büyük bir paraya da dayanmı- yan ve inşa bakımından belediye büt- cesini filen alâkadar etmiyen bu işi ya bir şirkete yaptırmak veya belediyeler kanununun 133 üncü ve müteferrik mad- delerinde işaretlendiği gibi Uludağı in- kişaf ettirmek birlikleri teşkil suretiy- le meclisimizin başarması — memlekete yapacağı en şerefli bir hizmet olacağın- dan saygı değer beyetinizin buna kati bir karar vermesini ve tehire fırsat ve imkân bırakmadan bir an evel meydana çıkarılmasını diler ve teklif ederiz... —- —— ——— —— —— —— ——:— O ——— — ——— ——— — — Ankara 3. ncü sulh hu- kuk mahkemesinden: Macar tebaasından Vitez Dar- vaş Yözef Ankarada 282935 gi- cesi 315 numaralı otomobil içim de vefat etmiş ve mahkememizce eşyasına vazi yet edilmiştir. Ö- lünün mirasçıları ile gerek doğ - rudan doğruya ve gerekte kefa - let hasebiyle alacakları olanların ve borçlu bulunanların vesaikle « riyle birlikte bir ay zarfında mahkemeye müracaatla alacak ve 2 — İhale 11.3.1935 pa- zartesi günü saat on buçuk- ta artırma ve eksiltme ko - misyonunda yapılacaktır. 3 — Muvakkat teminat (4.50) liradır. 4 — Muhamımnen bedeli (60) liradır. 5 — Şartname ve harita- sinı görmek istiyenler her - gün muhasebeye gelebilir - ler. (412) 1—673 kâaybettim. Yenisini alacağımdan eskisinin hükmü yoktur. Zir, Fak. 4 Üncü Sömestreden 1—866 Lütfiye BAHÇE MERAKLILARINA Çam, gül, yemiş ağaçları, sa- lon yeşillikleri, süs ve sarılan Fidanlardan çok çeşidler bula- bilirsiniz. Ortaköy Ankara bah- çesi Vasil. 1—462 — saat 14 dedir. İsteklilerin — evşsaflarını görmek için her gün ve pazarlığa girecekle- rin de belli gün ve saatta -— maliyeye yatırılmış 36 lira- — lik teminat makbuzlariyle — MCM. V. Satmalma komis- — yonuna gelmeleri. (510) b ı—871 borçlarını kayıt ettirmeleri vak» tiyle kayıt ettirmemiş olanların alacaklarndan dolayı mirasçıyı ne şahsen ve ne de terekeye iza » feten takip edemiyecekleri ve mahkmeye tevdi edecekleri ev « rak ve vesika mukabilinde mak « buz istiyebilecekleri ilân olunur. 1—879 tahmin edilen bedeli 9 lira- dır. Tayları görmek istiyen- ler her gün M. M. V. Muha- fız Bölük Komutaylığma (Kumandanlığına) ve satışa iştirâk edecekler de belli gün ve saatında M, M. V. Satınalma komisyonuna gel- meleri, (508) 1—869 e İLAN İstanbul Komutanlığı (Ku- mandanlığı) emrindeki kı- taat için beher — kilosunun tahmin edilen fiatı 10 kuruş olan 200 ton un kapalı zari- la eksiltmeye konulmuştur. İhalesi 21 mart 935 dedir, Muvakkat teminat 1500 lira- dır. İstekliler ihale günl İs- tanbul Komutanlığı satınal- ma komisyonuna uğramala- rı. (509) — 1—870 de yazılı vesikalarla birlik- te teklif mektuplarını ihale saatından en az bir saaat e- vel M. M. V, Satmalma ko- misyonuna vermiş bulunma- ları., (461) 1—7AR İLAN 1 — Bir kilosunun tah - min edilen fiatı 700 kuruş olan 1800 kilo keten ipliği eksiltmesine istekli çıkma - dığından kapalı zarfla ek - siltmesi 14.3.1935 perşembe günü < *t 11 dedir. Cocuk bakıcısı Arıyorum, — İstekliler'n bönservis ve şehadetname - lerile birlikte 3553 - telefon numarasına başvurmaları Tet üşai çe Bi Müterç.m İyi fransızca bilen bic mü- tercim - daktilo daimi veya perakende iş arıyor. Gazete idarehanesinde G. M. rumu- zuna müracıat. 1—667 İLAN 1 — Beher metresınin tah- min edilen fiatı 35 kuruş o- lan 45,000 metre haki astar- lık bez kapalı zarfla eksilt- meye konulmuştur. 2 — Şartnamesini para - — 2 -— İhalesi 20-3-935 çar- | sız almak ve örneğini gör - — gamba günü saat 11 dedir. | mek is> - enlerin her gün öğ- 3 — Muvakkat — teminat | leden » ara komisyona gel- — 2181 lira 25 kuruştur. meleri 4 — Şartnamesini para- 3 — Eksiltmeyo girecek- — Biz almak ve örneğini gör- | ler 945 liralık muvakkat te- — Mek istiyenler her gün öğ- | minat mektub veya maliye Hariciye Vekâ'etinden: Hariciye Vekâletine ayda 80 lira ücretle 20 Mart 935 tarihinde icra edilecek müsabaka ile Fransızca da yazma- ğa muktedir bir Daktiloğraf alınacağından taliplerin şim- diye kadar hizmet eyledikleri mahalden alacakları ve de- recel tahsillerini gösterir vesaikle müracaat eylemeleri ilan olunur. (500) 868