9 Mart 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

9 Mart 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

BULGARİS .AR DERNEĞİNE MÜRACAATİ Dışarıişler bakanımızın gazetemize beyanatı ”Bizim hiç bir hâreketimiz imza koyduğumuz mu- ahedelerden hiç birine mugayir değildir. Herhangi bir komşumuz aleyhinde onun tamamiyet ve emni- Yetini tehdid eden bir har eketimiz yoktur.,, “Binaenaleyh Bulgaristanın bu müracaalini herbalde bize matuf olarak izhar edilen vesi le haricinde başka maksad ve sebeblerde aramakta isabetsiz lik olmasa gerektir.., Bulgaristan'ın Uluslar Derneği- ne Türkiye hakkında müracaat et- tiğine dair gelen ajans haberleri Üzerine başmuharririmiz Dışarı İş- ler Bakanı Bay Tevfik Rüştü A - Tas'ın bu mesele üzerinde mütale- &larını rica etmiştir. Dışarı İşler Bakanımız demiştir ki: “ — Ajansların Bulgaristanın Akvam - Cemiyetine hakkımızda Müracaat ettiğine dair verdiği ha- berler doğrudur. Biz, bunu ancak dün akşam * geç vakit öğrendik. Ve ne kadar derin bir hayretle karşıladığımızı tahmin edersiniz. Daha geçen gün yeni Bulgaris- tan başvekili — Türkiye-Bulga - ristan münasebetlerinin dostane Mahiyeti üzerinde beyanatta bu- lundu. Dün, Başbakanımız İsmet inönü Kamutayda hükümetin pro- gramını ifade ederken Bulgaris- tan komşumuza karşı olan vazi - Yetimizi açıkça izah etti. Gerek iki kamşu ülkenin başbakanları a- rasında gerek dışarı işler şefleri arasında karşılıklı duyguları gös - termesi lâzım gelen dostane tel - graflar henüz bir çok okuyucula- rın ellerinde durmakta olan gaze- telerin sayıfalarındadır. Bay Ba - talof'un Trakyada tahşidat yapıl- dığına dair kendisine yapılan sor- Buya karşı verdiği ve bizi daha o vakit hayrete uğratan mülakatı ü- zerine Anadolu Ajansı doğru tah- kikatına dayanarak memleketimi- zin her yanında olduğu gibi Trak- yada da normal sulh zamanı kuv- vetleri haricinde hiç bir nefer ila- ve edilmediğini ve hiç bir sınıf silah altına çağırılmamış olduğu- nu yazmıştı. Dün Bulgaristan dı- Şarı işler bakaniyle görüşmüş o - lan Sofya elçimizin Bulgaristanın Uluslar Derneğine — hakkımızda böyle bir müracaatından biz ken- disine söyleyinceye kadar haberi yoktu. Türkiyenin açık, samimi ve sarih politikasının kendi hukuku- nu nasıl bir ciddiyet ve taassubla müdafaaya karar vermiş ise baş- kalarının hukukuna da aynı suret- © riayet eder olduğunu ve sulha l"İlllığııı'ııxııı ve sulhu müdafaa azmimizin ne kadar köklü ve kuv- vetli olduğunu ve imza edilen mu- âhedelere riayet etmek ve riayet istemek kararında — olduğumuzu dünya bilir. Yeryüzünde bundan tüphe edecek bir hükümet bulu - Nacağına dün akşama kadar ina- namıyorduk. Bulgar Hariciye na- Zıti dostum Mösyö Batalof ara - mizdaki dostluk muahedesinden Bahsetmiştir. Yalnız ona değil iki tarafın mer'i olan bütün mev- €ud muahedelere ne kadar riayet &tmekte olduğunu ve iki taraftan angisinin milli terbiye, milli teş- ilat ve milli hazırlıkları tedafüi Veya herhangi bir komşusu aley - hinde tecavüzi mahiyette olıhi'u- u göstermek için Akvam Cemi - Yötine ve cihan efkârı umumiye - sine kanaat verecek usullerle ha- kikatin meydana çıkarılmasını ka- bul etmeye hazırız. Bizim hiç bir hareketimiz imza koyduğumuz muahedelerden hiç birine muga - Drşarı Işler Bakanımız B. T. Rüştü Aras yir değildir. Herhangi bir kom - şumuz aleyhinde onun tamamiyet ve emniyetini tehdid eden bir ha- reketimiz yoktur. Binaenaleyh Bulgaristanın bu müracaatini herhalde bize matuf olarak izhar edilen vesile haricin- de başka maksad ve sebeblerde aramakta isabetsizlik olmasa ge- rektir. Yunan komşumuzun bü - tün dostlarını elem içinde bıra - kan dahili ıstırabları henüz bit - memiştir. Dost mc.n!ekım.kın dökülmesinin bitmesini ve nizam ve intizamı ammenin bir an evel avdet etmesini temenni euııe_kt.e - yiz. Hiç bir devletin dahili işine karışmak asla !ııımııııfdıu geç - mediği için bu herkesin bildiği hâdiseyi bu sırada mevcud vıkı olarak zikrettim. Ümid etmek is- terim ki Bulgaristanın da vaziye- ti böyle olacaktır. Vakalardan bahsederken Bulgaristanın Ak - vam Cemiyeti nezdindeki mümes- sili Mösyö Antonof'un — ki An- karada aramızda bulunmuştur — hakkımızdaki — muhtırayı umumi kâtibliğe verir vermez bu maka- mın alakadar devlete daha ha - ber vermesine imkân ve zaman bi- rakmadan derhal gazetecilere tev- zi etmiş olduğu bir vukıdı.r ki müracaatın - sebeblerini belki de tenvire yarayabilir zanniyle işa - ret ediyorum. Bir de bu sabahki ajans haberleri arasında Bulga - ristanın bir iki sınıf askeri silah altına çağırdığı haberini daha b.ü- yük hayretle okudum. Böyle bir şeye hak verecek hiç bir sebeb yoktur. Bu itibarla bu asker top- lama haberinin doğru olmadığı- nt tahmin etmek ister ve hem de bunu temenni ederim. Türkiye Cümhuriyeti Hükümeti dostlukla- rına ve taahhüdlerine bağlılığını açık alınla her münasebetle ve Jher yerde isbat eder. Bundan her- kes mutmain olabilir.,, Adımız, andımızdır. Atatürk'le Afganistan ve Arnavudluk kıralları arasında telyazıları Atatürk'ün Cumur Başkanlığına tek. rar seçilmesinden ötürü Afganistan ve Arnavudluk Kırallarının Reisicümhuru- muza gönderdikleri telyazılarına Ata - türkün cevabları aşağıdadır: Reisicümhar Atatürk 'mız vesilesiyle dostane tebrikl! yüksek kardeşimin türk ulusunun saa- det ve terakkisi hakkındaki emellerinin tahakkuku için olan temennilerimi arz- ederim. Afganistan Kıralı Muhammed Zahir Muhammed Zahir Kâbil Reisicümburluğa tekrar seçilmekli « &im dolayısiyle izhar buyurulan tebri « kâttan dolayı samimi olarak — teşekkür ve dost Afgan ulusunun refahı için olan samimi temennilerimin kabul buyurul. masını rica ederim. Kamâl Atatürk Reisicümhur Kamil Atatürk Ankara Türk ulusunun bu kadar çok yerin- de olan itimadını zatı devletlerine teyid ederek reisicümhurluğa tekrar intiha - brnız dolayısiyle en samimi tebriklerimi “ — (Sonu 2. inci sayıfada) Çekoslovakya B. Maza- rik'in 85 yaşını kutladı Prag, 8 (ALA) — Bütün mem- lekette ve acunun her tarafında Mazarik'in yıldönümü münasebe 853 incr yaşı kuttanan B. Marzarik tiyle yapılan büyük tezahürler çe koslovak tarihinin unutulmaz â - nını göstermektedir. Bu yıldönü - (Sontt 2. inci sayıfada) —— Kamutayda Kamutay Teşkilatı Esasiye en- cümeni bugün saat 16 da topla - nacaktır. ; MART 1935 CUMARTESİ Roma, 8 (A.A) — Şubatta doğu A, için yazılan mili 70 bine vari erin sayısı mıştır. Bu mikdar seferber edilen iki fu kanın 30 bin mevcuduna eklenmektedir. DOST MEMLEKETİN Yunanistan Her yerde 5 kuruş ACISI DAHA DİNMEDİ durumunda büyük bir değişiklik yok B. Kondilis gördüğü hizmetlerden dolayı terfi ettirildi. Kış ve fırtına Makedonya'da askeri hareketleri güçleştiriyor. Paris, 8 (A.A) — Gazetelerin Yunanistana gönderdikleri özel bildirmenlerinin verdikleri tafsi- lata göre asiler durumlarını sağ - lamlaştırıyor gibidir. Lö jurnal'ın özel bildirmeni, Midillinin işgalinden başka, asi - lerin Sakız ve Sisam adalarını da iki torpido muhribi ile işgal et - Ferikliğfe terrt eden General Kondilis tiklerini ve Serez ile Kavalada durumlarını — sağlamlaştırdıktan sonra Dramayı işgal ederek kıs - men Epir'e geçtiklerini bildirmek tedir. Fakat bildirmen, hükümete sa- | dık kalan donanmanın hazır ol- duğunu ve üç torpido muhribinin Kandiyeyi bombardıman ettiğini de ilave etmektedir. Pöti Pariziyen bildirmeni, hü- kümet tayyarelerinin Serez ile Ka- valada demir atmış olan iki asi harb gemisini bombardıman ettik- lerini bildirmektedir. Lö Pöti Jur- nala göre Venizeloscular Larissa- yı işgal etmişler, Averofu takib et- mek istiyen iki tayyareyi düşür - müşlerdir. Pireye karşı bir hücum yapılmasından korkulduğu bildi « rilmektedir. * Asiler bulgar sınırına doğru çekiilyorlar Sofya, 8 (A.A) — Yunan sı- nırında sükünet hüküm sürüyor. Bulgar Makedonyasında top ve mitralyöz sesleri duyulmaktadır. Sınır yakınındaki halka göre, sa- (Sonu 2. inci sayıfada) Bulgar müracaati Cenevrede eyi karşılanmadı Cenevre, 8 (A. A) — Havas ajansı bildiriyor: Bay Avenol B. Antonof'tan öğleden sonra kendisiyle temas etmesini rica etmiştir. Bu mülakat — esnasında Bay Avenol'ün Uluslar — Derneği nezdindeki bulgar murah- hasına dünkü teşebbüsünün biraz garib olduğunu ve bunu Türkiye murahhasına tebliğ mecburiyetin. — de bulunduğunu bildirdiği söylen- mektedir. Bulgar notası ve buna verilecek türk cevabı bilahare U- laslar Derneği konseyi üyelerine dağıtılacaktır. Uluslararası mah - filleri bulgar murahhasının mü « dahalesinin tesiri derecesini evel- den ölçmemiş olduğu mütaleasın. dadırlar. Öğleden sonra yunan murahhası Bay Rafael Bay Ave- nolü ziyaret ederek — bu mesele hakkında malümat istemiştir. Fener ve Galatasaray berabere kaldılar Istanbul, 8 (ALA.) — İstanbul şam- piyondsı futbol maçlarının finak, bu- gün (dün) Taksim stadyomunda, Ga - İatasaray — Fenerbahçe takımları ara: sında oynandı. Stadyom hıncahınç kalabalıktı. İçerde daha güzeldi. Fakat, çok şid- detli esen bir rüzgür ve müthiş soğul, — güzel bir maç seyretmek için gelen hal: kı üşütüyordu. İ Saat 15 i çeyrek geçe maç başladı. Fenerbahçe takımı, cumaya nazaran kü- çük bir değişiklikle alana şöyle çıkmıştı. (Somu 3, üncü sayıfada) İstatistik işlerimiz makineleştirildi Devlet idaresinde vakam ihti- yacı ilkçağlarda bile, devletin ku- rulmasiyle beraber kendini göster- miştir. Yeni ve eski tarih araştır. maları, devletlerin daima cemiye- tin eyi idaresine yarıyacak rakam- ları toplamağa çalıştıklarını gös- terir. Bu bakımdan hâdiseleri ra- kamlarla tesbit demek olan (dev- let istatistik teşkilatı) v bütün u- lusların tarihinde bulmak kabil- dir ve bu kurumun yükdeklik ve gelişme derecesi, o ulusların üs- tünlüğünü anlatacak bir örnek sayılmak gerektir. —— Yurdumuzda istatistik teşkilatı- nın temellerini yeni baştan hazır- layan Bay Kambel Jakar (sosyal bilgiler) isimli eserinde “tarihten silinip giden küçük ve teşkilatsız mülletlerin istatistikleri de olma- mıştır. İstatistiğin varoluşu bir u- lasun faaliyetinin eseridir,, diyor. Cümhuriyetten önce Türkiyemizde istatistik kurumu imparatorluk zamanında bile var- dı. Fakat bu teşkilattan bugünkü ça lışmaya temel olabilecek pek az rakamlar intikal etmiştir. Gerçi imparatorluğun ihsai vesikalarına birçok eserlerde ve neşriyatta rastlamak mümkündür. Bu ra. kamlar, istatistik tekniğinin şart- larından en sadelerini bile taşı- madıklarından bugün için bunlar- dan faydalanma imkânı yoktur. —— Cümhuriyetin — kuruluşunda is- tatistik vaziyeti bundan pek fark» ı değildi: Devlet kurumlarında — yer alnış olan istatislik şubeleri * bazıları müstesna olmak üzere - yeni rejimin ülkü ve ihtiyacını karşılamaktan çok uzak bulunu- yordu. Bu istatistikler bellibaşlı | bir sisteme bağlı olmayıp, kişisel : usullerle ve rastgele, kontrolsuz — ve tahlilsiz hazırlanmıştı. ı (Sonu $ inci sayrfada) — — |