9 Mart 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

9 Mart 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

k — SAYIFA 2 - Dost memleketin acısı ğ daha dinmedi , (Başı 1. inci sayıfada) /— vaş gürültüleri bulgar sınırma yak- p naktadır, bu asilerin çekildi - — ğine delildir. Asiler bazı sınır karakolları - — Bis ve fırtma askeri harekete İ imkân vermiyor * Atina, 8 (A.A) — Harbiye ba- kanı ve asilere karşı askeri hare- “keti idare eden General Kondilis, göndermiş olduğu bir telgrafta, giddetli fırtına ve soğukların de - wam ederek, şarki Makedonyada- — ki asi kuvvetlere karşr muntazam — ordunun bareketini güçleştirmek - — te devam ettiğini ve kesif bir si- sin hava hareketlerine mani oldu- — ğunu bildirmektedir. - Venizelos yenilirse, Giridin istik- “Talini lan etmek istiyormuş İskenderiye, B (A.A.) — Girid'te Kmanındak! âsi harb gemilerine — geçen hafta yaptıklarr hücümda, Ave- Bof kruvazörü hükümete aid iki tay. — yareyi düşürmüştür. Aysı gün Averof kruvasörüne düşen bir bomba iki bah- “riyeliyi öldürmüştür. Bu duyuklar, isyan çıktığı günden beri Girid'ten gelen ilk Gduyuklardır, Duyukları “İmperial Ariwaya,, ingiliz “Hayyare şirketinin Girid'te bulunan ve — Bdadan ayrılmasına özel bir şekilde ' mmüsaade edilen İmperia yatırım — kap- — gam vermiştir. Royter ajansı bildirmenine verdiği 'bir mülakatta, İmperya kaptanı, Girid halkının Venizeloga yardıma bazır ol. Guğuünu bildirmiş ve — şunları ilave et- / miştir: b “Eğer, âsiler mağlüb olursa, Veni- zelos Giridi müstakil devlet ilan ede. tek uluslar derneğine müracaat etmek Biyetindesir. Tüecar gemilerine şiddetli h emirler verildi — Atina, 8 (ALA) — Bütün tüccar ge- ' milerine verilen emre derhal itaat et- meleri bildirilmiştir. Yoksa üzerine ateş açılacaktır. Muayene edilmek üze. /| re gemilere yakında bulunan bir lima- la gitmeleri emri verilirse gemiler der. ) itaate mecburdurlar. İtalya dikkatle takib ediyor Roma, 8 (A.A) — Havas ajansı bil- lüriyor:“Mesul mahfiller, İtalyanın yu. nan hâdiselerini dikkatle takib ve Yu - Nanistandaki italyan menfaatlerinin hi- mayesi için muhtemel tedbirleri tetkik etmekte olduklarımı,, bildirmektedir. « der. On iki adaya giden italyan filosu Roma, 8 (A.A) — Havas ajansı bik — Giriyor; Presto kruvazörü Damosto ve Rijafetta keşif gemilerine on iki ada — ya gitmeleri tebliğ edilmiştir. Lö Jurnal gazetesine güre Paris, $ (A.AY — Lö Jurnal gazete. yunan asilerinin Sakız ve Sisam a- iyle Kavalayı işgal ettiklerini ve ; hükümet filosunun Lakane ada- gını bombardıman ettiğini yasryor. — Belanikte bir mezarlıkta silah deposu — bulundu — Belanik, & (ALA) — Havas ajansı ildiriyor; General Kondilisten gelen ir telgrafa göre Trakyada asilere kar- mücadele etmekte olan general Ya- listrasın Aleksandropolis civarında mu» / İkavemet etmekte olduğu bildirilmekte. — Bekcisi venizeloscu olan bir mezar- cta hakiki bir mühimmat deposu keş- Bud $ — Uluslararası seyrisefaini kolaylaştır için IEmanın medhalindeki torpil Akattından dar bir geçid açılmıştır. General Kondilis terfi ettirildi — Atina, 8 (A.A) — Havas ajansı bil- r: Atina ajansı General Kondili- 7metine mükâfat olarak bakanlar st'nmin 82 İdğinl ULUS DIŞARDAN GELEN SON DUYUKLAR > 6 İad Belin d B. Eden gelecek hafta Çekoslovakya B. Ma-| Atatürk'le Afganistan ve | Amerikanın ulusal Moskova ve Varşova seyahatine çıkacak Londra, 8 (A.A) — Sir Con Saymen Avam kamarasında bir soruya cevab vererek Moskova ve Varşova ziyaretlerinin B. Eden tarafından — yapılacağını, çünkü kendisinin uzun müddet Londra- dan ayrılmasının şimdilik çok güç olduğunu söylemiştir. Londra, 8 (A.A) — B. Eden'in Moskova ve Varşova seyahati ge- Tecek hafta içinde olacaktır. B. Eden, Moskovada B, Sta - lin ve B. Litvinof, Varşovada da B. Bek ile görüşecektir. Paris, & ÇA.A,) — Dünkü ingiliz kabinesinin toplantısının verdiği so- nuclar burada müsaid bir surette kar- şılanmıştır. Şimdi öğrenildiğine göre, cain Berlin elçisi ziyaretin ngi tarihte mümkün olacağını alman hükümetinden sorduğu gibi Moskova, Varşov; ve Prag seyahatlerinden — de var geçmemiştir. Bu suretle B. Say. menin seyahatinin gecikmesi müzake- relerin Londrada tesbit edildiği şekil- de yapılmasına mani olmamıştır. Fransız gazetelerine göre alman Tar pişman olmuşlar Paris $ (A.A.) — Gazeteler, Sir Con Saymen'in Berlin seyahatinin, Sir cikmesi üzerine ortaya çıkan durumu tetkik ederek Almanyanın hareketin. den pişman olduğunu ve Londraya fon Ribbentropu göndererek müzakerede bulunmak suretile fena intibar — gider. meğe çalışmakta — bulunduğunu yazı- yorlar, "Fon Kibbentrop Londraya gitmiyecekmiş Berlin, & (A.A.) — Royter ajansı Fon Ribbentropun Londraya gitmiyc. ceğini öğrenmiştir. İTALYA'DA İtalyada askeri faaliyetler Roma, ? (A.Ay — Stefani ajanmı bil diriyor: Bütün kara kumandanları nezdinde en yüksek ordu zabitlerinin iştirakiyle talimler başlamıştır. Gaye, erkânıharbiyenin tesbit etti- ği farazi durumlara göre memleketin korumuna aid sorumları tetkik etmek- tir, Aynı zamanda ordu ile tayyare a- rasmdaki işbirliği sorumu da tetkik e- dilecektir. 50 generalin iştirak ede- ceği bu tezahürler büyük erkânıharbi- iye reisi ve bütün ordu kuyyetlerinin yüksek makamlarmmın hururu ile Rama- da yapılacaktır, ——— meclisi tarafından fetikliğe terfi edil. diğini bildiriyor. Bundan başka, havaların Trakyada hearekâtı güçleştirmekte devam ettiği bildirilmektedir. Hazırlıklar devam e- diyor, Âsilerin eline düşmemek için yunan vapurları yabancı Hmanlara sığmıyorlar Bükreş, 8 (A.LA) — Havas ajansı bildiriyor: Bir çok yunan vapurları asilerin e- line düşmekten korkarak Karadeniz li- manlarını ve bilhassa Köstenceye ilti- ca etmişlerdir. Parlamento örlü idare- nin altı ay müddetle uzatılmasına dair olan yasayı yakında müzakere edecek- tir. İstanbulda durdürulan beş yunan gemisi Yunan bandıralı beş vaptırun tran » sitten menedildiklerine dair gazeteler- de çıkan bavadisler üzerine tahkikat yaptık. İstihbaratımıza nazaran bunların muvakkaten yollarına devamdan mene- dilmeleri yunan hükümeti »tarafından resmen yapılan iltimas üzerine vaki olmuştur. (A.A) zarikin 85 yaşmı kutladı (Başı 1. inci sayrfada) mü resmi tatil günlerinden olma - makla beraber cümhuriyetin bü - tün şehir ve köyleri büyük ulusal şenlik manzarası almış ve büyük tezahürler tertib — etmişlerdir . Zarfları yıldönümü mühriyle mü- hürlemek için salahiyet verilmiş olan bazı posta merkezleri âdeta muhasara edilmiş vaziyettedir. Gazeteler yıldönümüne sayıfa- lar dolusu yazılar ayırmakta ve ilk Çekoslovakya reisicümhuru - nun hayatı ve eseri hakkında ila- veler neşretmektedirler. B. Mazarik Lany'deki sarayın- da hükümetin, parlamentonun, el- çiler hbeyeti namına en kıdemlisi . nin, ordu şeflerinin ve büyük ulu- sal kurumlar heyetlerinin tebrik - lerini kabul etmiş ve tam sıhhat. te olarak herkesle hararetli ve u- zun bir surette görüşmüştür. DAĞINIK DUYUKLAR Yeni Siyam kıralı da dışarda tahsile devam edecek Singapur, 8 (A.A.) — Yeni Siyam kıralının yakında Siyam'a dönmesi pek az mühtemel görülmektedir. Yeni k- ralm, annetinin isteğine uyarak, tahsi- line devam ve iklimden istifade etmek üzere İsviçrede kalması muhtemeldir. Mütehassıs İşçi yetiştirmek Berlin, 8 (A.A) — İş bakanı, Hit - ler gencliği mecmuasında profesyonel müsabakalar hakkında çıkan bir yazı- sında, mütchasaıs amcle yetiştirilmesi alman ökonomisi için hayati bir sorum olduğunu bildirmekte ve bu hususta bir yasa hazırlanmış olduğunu bildirmek- tedir. Parlamentolar birliği tali ko- misyonunun bir kararı Varşova,8 (ALA) — Parlamentolar- arası birliğinin temsili rejim daimi ta- N komisyonu Varşovada toplanarak it- Bunun mühim kısımları şunlardır: Anayasaların tadili tarzı parlamen- toların idarf işlere dair sorumlardan kurtarmak suretilc ödevinin hafifleti- mesi ulusun örel faaliyetlerinin düzen lenmesi profesyonel esasına müstenid özel bir meclise havale edilmesi ve bu teşekkülün faaliyeti özel menfaatler - den Üstün olması lazım gelen genel menfaatten mülhem bulunmalıdır. Ta- Ii komisyona fransız, ingiliz, italyan ve Lehistan murahhasları iştirak et » mişlerdir. Romanyayı bir müşahid tem- sil etmiştir. Macar dış sıyasası değişmemiş Budapeşte, 8 (ALA) — Macar tek Braf ajansından: Müstakil Pester Loyd gezetesile Budapesti Hirlap hükümet gazetesi, dış sıyasadaki değişiklikle a. lakadar olarak macar harici sıyasasın- da da değişikik olduğunu saman bazı yabancı gazetelerin neşriyatını şiddet- le protesto etmektedirler, Dışarı sıya- sayı tayin eden başbakan ile dışarı İş- ker bakanının mevkilerini muhafara et- meleri bu sıyasada hiç bir değişiklik olmryscağının en iyi delilidir, Çine ödünç vermek yarışı 'Tokyo, 7 (A.A.) — Rengo ajansına göre, Japonyanm Çin orta elrisi bugün Nankin'de Çin başbakanı ile Çin'e ya. prlacak uluslararasr ödüne hakkında gö- rüşecektir. Sanıldığına göre, elçi Ja ponyanın böyle bir ödünce itiraz et. mediğini ve devletlerle bu hususta gö- rüşmeğe hazır bulunduğunu, ancak Çi- m'in daha çok kerdi — vasıtalarile - kal. kınmas; muvafık olacağını bununla be- Taber Çin'deki - ve doğu Asyazmdaki durum itibarile Japonyanın müstakil olarak yardıma hazır bulunduğunu bil- direcektir. Arnavudluk kıralları arasında telyazıları (Başı 1. inci sayıfada) ve zatı devletlerinin ikbali ve asil törk ulusunun saadet ve refahı için olan te - memnilerimi iblağa müsaraat eylerim. Zogo Arnavudluk Kıralı S. M. Birinci Zogo Türan Reisicümhurluğa tekrar — antihabım dolayısiyle irsal buyurulan nazik telg - raftan dolayı samimi olarak teşekkür eder ve zatı haşmetanelerinin saadeti ve asil Arnavud ulusunuan refahe için olan temennilerimin kabulünü rica ederim. Kamal Atatirk Başbakanımızla Afganis- tan başbakanı arasında telyazıları Tekrar Başbakanlığa intihabı müna- sebetiyle, Başbakan İsmet İnönü ile Af- ganistan Başbakanı B. Mebmed Haşim arasında teati olunan tebrik ve teşekkür telgrafları: Ekselans İsmet İnönü Türkiye Cümhuriyeti Başbakanı İntihabınız dolayısiyle samimi teb- riklerimi ve türk ulusunun aaadeti için olan temennilerimi arzederim. Alganıstan Başbakan: Mechmed Haşim Ekselans Mehmed Haşim Afganistan Başbakanı, Nazik telgrafınızdan dolayı samimi teşekkürlerimi arz ve kardeş Algan ulu- sunun saadetini temenni ederim. İsmet İnönü Dışarı İşler Bakanımıza gelen tebrik — telyazıları Bakanlığının onuncu yıldönümü mü- nasebetiyle Dışarı İşler Bakanı Dr. Bay Tevlik Rüştü Aras ile İtalya Başbakanı Bay Musolini, Afganistan Dışarı İşler Bakanı Faiz Mehmed, Arnavudluk Dı- garı İşler Bakanı Cafer Vila, Yunan Başbakanı Çaldaris, Macaristan Dışarı İşler Bakanı Kanya aralarında tcati edi- len tebrik ve teşekkür telgrafları : B. Tevfik Rüştü Aras Dışarı İşler Bakanı, — Ankara Memleketinizin Gışarı işleri idaresi- ni deruhte ettiğinizin onuncu yıldönü - mü münascbetiyle, bu uzun devre esna- sında faşist İtalya ile yeni Türkiye'nin dostluğunu ve teşriki mesal arrusunu teyid etmiş olan efali hatırlar ve tebriklerimle temenniyatı halisemi tak- dim etmek benim için büyük bir zevktir. Müsoliri Eksclans Musohni, Başbakan Rorna Bakanlığımın onuncu — yıldönümü bulunduğunuz nazik telgraftan ziyade- siyle mütehassis olarak derin ve samimi minnettarhığımı arzeder zatı devletleri - lc idame etmek bahtiyarlığında bulun « duğum şahsi münasebetlerden en iyi bir batıra muhafarza etmekte olduğum gibi faşist bükümetinin mümtaz şefinin, Tür- kiye ile İtalya arasında tecesüs eden dostluğun tahkimi için iştigal ettiğimiz mesçleleri en halisane bir ruh içinde mütalca etmiş olduğumu müşahede ve tesbit etmekle daima bahtiyar oldum. Tevfik Rüştü Aras Ekselans Tevfik Rüştü Aras Ankaca Zatı devletlerinin bakanlıkta onun- cu yıldönümü münasebetile kendileri. ne en hararetli tebriklerimi arra mü. saraat eylerim. Kanya. Ekselans B, Kanya, Hariciye Bakanı, Budapeşte. Bakanlığımın onuncu — yıldönümü münascbetile zatr devletleri tarafından gönderilen nazik telgraftan pek müte hassis olarak, hararetli tebriklerimi ka- bul etmelerini kendilerinden rica ve dostluk hişsiyatımı teyid eylerim. 'Tevfik Rüştü Aras Ekgelans Tevfik Rüştü Aras, Ankara Bugünün mesud hadisesi münase- korumu Vaşington, & (ALA.) — Âyan aska. Ti tabsisatının ve ordu mevcudunun çoğaltılması hakkındaki — yasa projesi, nin müzakeresine başlamıştır. Demokrat Levis — İllincis — ila Meadoc Amerikanın uzak şa: demokrat — Kaliforniya — taki —mühtemel bir bubtana kargı bazırlanması — lüzu- muno söylemişlerdir. vaziyetini mü. karşı yakmda Sovyetler birliğine ittifak tek- Levia, Japonyanın dafaa edeceğini ve Amcrikay Nf edeceğini söyliyerek: “— Sovyet ordusu ite J yesine karşı ne yapabiliri: Demokrat Glasa — Virjinya du mevcudunün tezyidi aleyhinde bur hanarak Amcrikanm hiç bir tehlikeye maruz olmadığını bildirmiştir Klark — Misuri — japon - tehdidi. nin silahlanmasını arttırmak için bir propaganda vasıtası olduğunu halbuki Amerikanın silahlanmnası için her gün diğer herhangi bir ulustan daha çok emek sarfettiğini söyliyerek ordunun kuvvetlendirilmesi diğey memleketlere teryid için bir vesile teşkil edeceğini bildirmiştir. Borah: “— Orduya yalmız 46 bin insan ilavesi ancak zâfamızı göstere- cektir,, demiş ve müzakereden- sonra #yan meclisi ordu mevcudunu 118750 den 165 bine çıkarmıştır. Bu karar 26 reye karşı 56 reyle kabul edilmiştir. — —— —- —— —— —— namına bu kadar asil bir surette bağlı bulundukları barış eserini — aynı katf azimle takib ettiklerini görmek te Çakdaris Ekselans B. Çaklaris, Başbakan, Atina Bakanlığımın onuncu — yıldönümü münasebetile bemi şereflendirmek Tüte funda bulundukları nazik — tebriklerina den dolayı zatı. devletlerine en harin retli teşekkürlerimi arzeylerim. Mem, bamı iki memleketin menfaat iştira- kinden alan ve ikj uluas arasında kar deşlik yolunda inkişaf etmekte olan Türk — Yunan dostluğu, bu kadar ukt sürette bağlı olan — iki memleketimizin tahakkukuna kuvvetle —merbut bulum dukları barış — eseri için çok kıymteli bir zamândır, Tevfik Rüştü Aras Ekselans Tevfik Rüştü Aras Ankara Zatıdevletlerinin hükümete iştiralı lerinin onuncu yıldönümü münasebe , tile en samimi tebriklerimi arz ve şahi İ saadetleri ve uluslararasında barış ve anlaşmanın tahkimi yolundaki yo- rulmaz gayretlerinin asil ve kahraman türk ulusunun sazdet ve refahı ve bes şeriyetin iyiliği için dalme muvaffaki- yetle tetevvücünü temenni ederim. Dışarr İşler Bakant Cafer Vila Eksolane Cafer Vila Drşerı işler Bakanı Tiran Bakanlığımın onuncu yıldönümü mü nasebetiyle ratıdevletleri — tarafmdan gönderiler tebriklerden dolayı pek mü- tehassis oldum. Bu kadar asil ve samis mt hissiyattan mülhem olan güzel söze lerinizden dolayı teşekkür ve asil ar« navud ulusunun saadet ve refahinı te- menni ederim. 'Tevlik Rüştü Aras Ekselans Tevfik Rüştü Aras Ankara Yeni intihabınız vesilesiyle tebrik « lerimi ve türk ulusunun terakki ve sa- adeti için olan temennilerimi arzede « TiİM, Afganistan Dışarı işler bakanı Faiz Mehmed Ekselant Faiz Mehmed Kâbil Zatıdevletlerinin nazik telgrafla « rından pek mütehassis olarak en harar retli teşekkürlerimi ars ve kardeş ulu- betile zatı devletlerine en hararetli rıun saadet ve refahını temenmi ederim tebriklerimi ve iki dost giusün nef'i 'Tevfik Rüstü Aras