14 Mart 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

14 Mart 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

Ayaklanmadan son- ra dost Yunanislan- da durum (Başı I. ci sayılada) mada böyle bir manzara hiç bir zaman görülmemiştir. Bütün soysal sınıflar, bü- — tün esnaf cemiyetleri bayraklariyle ha « p - bulunuyorlardı. Muhacirler, köylü - — hler çiçeklerle dolu arabalariyle gelmiş - kerdi. B. Kondilisin otomobili çılgın bir halde bulunan halkın arasından güçlük- he ilerliyordu. B. Çaldaris B. Kondilisi evinin balkonunda karşıladı. Ve halkın alkışı bitince, heyecanlı kelimelerle ba- kanı tebrik etti. Halk, Başbakanın sözü- Hü arkası gelmiyen yaşalarla kesiyordu. B. Kondilis cevab verdi. Ve bundan son- a Devlet Bakanı B. Metaksas, bahriye bakanı B. Dusmanis ve hava bakanı B. Şinas nutuk söylediler. İ Çddıriı’ı'n nutku: huzur ve refahiyle oy- ııyıni laket adamları iki yıl ön- €e şimdiki hükümete dört yıl sü- ren israf ve suiistimallerle tama- men harab olmuş bir memleket devrettiler. İki yıl süren çetin gay- retler bize nekahat devresine gir- mek imkânımı verdi. Remiz ve bayrağımız daima yasa ve ahlaki nizam oldu. Bütün hayatını yur- da fena muamele etmek için kul- lanan babis ruhun remzi ise, ka- nunsuzluk, karışıklık ve cinayet — olmuştur. Fakat yasa ve ahlak da. ima galebe çalar ve bu defa da muzaffer olmuştur. Devletin pa- rasını yani halkın parasını alıp gö- — türen sefil kaçaklar yabancı top- raklarda sığınacak yer aramakta- dırlar. Biz, Yunanistanı içerde dııçmnluduı kurtularak hepimi- zin iftihar edebileceğimiz kuvveti ve müttehid bir devlet olabilmesi için yeni esaslar dahilinde Yuna- nistanı düzenlemede daima hal- — kım iradesine dayanarak azim ve asrarla çalışacağız. Yunan ulusu, — yasanın daima olacağım- dan ve bu suretle şimdiki neslin artık hiç bir zaman bu son on gü- nün manzarasını ı&rıuyıuluıdu emin olsun. Ulus, hükümete gü- — vensin. Yurd ııwııı ulusun yırdı- — miyle elde edilen büyük, parlak — muzafferiyetten dolayı, ordu, ha- — wa,-donanma, jandarma ve pollı kuvvetlerine borçlu olduğu min- — Mettarlığı asla unutmiyacaktır. Bu — büyük muvaffakıyeti müdafaa e- — deceğimizden emin olunuz. Hal- kın ihtiyacatını tamamen tatmin edecek vechile nizamın tekrar te- sisi ve sıyasal ve idari temizliğin ifası için sükünete ihtiyacı olan hükümet, kendisine tam bir suret- muslu ve cesur iş arkadaşımızı u- Tusal ordu ile seferber edilen w- Tusla donanma ve cesur hava kuv- vetlerile cani ve asileri dağıtan zaferimizin amilini karşılıyoruz. Devlet, karada, denizde, havada kendisini tekrar kurmak için ça- İışanları lâzım olduğu vechile mü- kâfatlandıracak ve kendisi için mücadelede ölenlerin hatırasını dajma taziz edecektir. Çetin ve müellim bir sefer yaptık. Fakat, halkın yardım ve işbirliğile sonuca varacağız. Yaşasın Yunanistan, yaşasın or- — du, yaşasın donanma, yaşasın ha- — va kuvvetleri, yaşasın yunan ulu- su. Harbiye Bakanı General Kon- dilis nutkunda demiştir ki: İ — Bundan 2500 yıl önce Darius — Yunanistan'a gönderdiği elçileri — vasıtasiyle boyun eğme alâmeti o- larak tuz ve toprak istedi. Elen nefret ve kızgınlığı o derece büyük oldu hi ispartalılar büyük kıralın elçilerini Kaida uçurumuna attı- — Mar. Buna benzer bir hakaret bu- günlerde şuursuz bir adamla o- — nun bazı savaş gemilerini çalan, — bizi boyunduruk altına almak id- — diasına düşen çetesi tarafından î !c’trar edilmiştir. Onlara karşılık rdi ve bu karşılığın ne oldugıı- B. Kondilis ulusun silâhli kuvvetle- rini ve seferber edilen halkı tazimle an- dıktan sonra şu suretle devam etmiştir: " — B, Çaldaris gibi faziletli bir dev het adamı tarafından idare edilen ulusal bükümet, maruz kalınan hasarları doğ- ruluk ve safiyetle tamir - edebilecektir. Ben, bir an bile kanandan dışarı çıkma- meş ve şaursuz basımlarımızın başları - mı bizzat kendilerine ezdirmiş olan B. Çaldarise itaat ettiğimi ve körükörüne itaat edeceğimi size ilk olarak bildiriyo- rum, Çaldaris ismi ve Yunanistan adr bütün medeni acun tarafından hürmetle anılmaktadır.,, B. Kondilis sözlerini an gün karlar içinde sabırla beklemiş ve #eyrek görülen bir soğuk ve şiddetle dö- ğüşmüş olan cebhe ordusunun aynı za- manda şimal Yunanistanımın da selâmı - mı getirdiğini söylemiş ve bugünkü za- ferin Elenliğin tam birliği için bir ha . reket noktası teşkil etmesini temenni eyliyerek sözlerini bitirmiştir. B. Kondilis'ten sonra Devlet Bakanı B. Metaksas bir nutuk söy- lüyerek demiştir ki: “—Bugün tarihi bir dakikayı kutluyoruz. 20 yıl sürmüş olan a- cıklı bir iç savaşın sonunu kutlu- yoruz. Fakat zaferimiz sağlam bir rejimle tahkim edilmezse noksan olacaktır. Bunun için yasa isyanı muharriklerine asilerin başlarına bütün şiddetile çarpılmalıdır. Tâ- ki, hiç bir kimse ilerde buna ben- zer bir sergüzeştin tekrarmı dü - şünmesin. Keza, genel askeri ve sıyasal hizmetleri bunları çürü- ten teaffün unsurlardan temizle- mek lâzımdır. Galib geldik, fakat bizzat bu zaferle Yunanistanın mukadderatı için mesuliyet deruh- de etmiş bulunuyoruz. Ve ey, yu- nan ulusu, eğer senin his ve arzu- larına uymazsak, bütün hiddetin- t bize karşı dönebileceksin. Fa- t bunlara uyacağımızdan emi- niz Bu kanaatledir ki, sesimi se- nin için yükseltiyor ve haykırıyo- rum: Yaşasın elen ulusu. Bundan #onra bahriye bakanı Amiral Dusmanis, evelki camartesi günü bah - durumun umud kırıcı bir halde olduğu- mu ve fakat kahraman ve sadık bahriye- lilerin azim ve merbutiyetleri Elenlerin yürdseverliği mucizeler yaratabileceğini göstermiş bulunduğunu söylemiş ve de- miştir ki: “ — Asi filo, büyük hasarlarla kanu- ni hükümetin emrine tekrar geçmiştir. Şimdi bahriyenin hakiki birliğinin tek- rar tesisine çalışılmaktadır.,, Âsiler şiddetle cezaya çarptırılacaklar Selânik, 13 ÇA.A.) — Harbiye Ba - kanı eneral Kondilis, yabancı gazete bil- dirmenlerine hükümete karşı gösterdik- leri teveccühten dolayı teşekkür - etmiş vet “ Asiler, hiç bir merhamet eseri göre meksizin ibret olacak cezalara çarptırı- lacaklardır., demiştir. Gelecek — seçim hakkında B. Kondilis, bu busustaki ka- rarın başbakan B, Çaldaris'e bağlı bu » lunduğunu ve herhalde yasa dışında bu- luman Venizelos partisinin seçimden de haric tutulacağını söylemiştir. Kurtarılan bütün eyaletler, tam bir sükün içerisindedir, bütün telgraf mu- baberatı ve demiryollar münakalâti ye- midon tesis edilmiştir. Silâh altına alınmış olan 12 smif as- ekr, terhis edilmiştir. Asi Kaçomis, denizaltı gemisi, efra- dın zabitlere karşı isyan ettiklerini tel- sizle bildirmiş ve imdad istemiştir. Mühim idari ıslâhat yapılacak Atina, 13 (AAJ) — Matbuat duyuk- larına göre, hükümet, venizelist isyanı- ter, Ezcümle, idareyi tasfiye edebilmek için hükimlerle devlet memurlarınm az- tedilemez sıfatları 3 ay müddetle kaldı- rılarak fFosad tçıkilâtr ve belki de bazı muhalif fırkalar fesholunacak, âyan mec Kisinin lağvı ve icrai kuvvetin kuvvetlen- dirilmesi gibi bazı hususlarda tadil ede- etk olan ulusal meclis seçilecektir. Birkaç gün istirabat etmeğ: giden baçbakan Çaldariş döndükten sonra, bakanlar meclisi icraatı müzakere ede « cektir. Örfi Idare, isyanda medhaldar - olan bütün suçluların divanıharbça muhaku - meeleri bitinciye kadar devam edecek, Tâkin bugünden itibaren hükümleri ha - fifletilecektir. Yabancı memleketlere sığmmış olan Asiler, gıyaben muhakeme edilecekler » dir, Bugün Atina'nın en büyük kilisesin. de resmi zatların huzurlariyle, bir âyin yapılacaktır. Venizelos gıyaben muhakeme edilecek Atina, 13 (A.A.) — Röyter a- jansı bildiriyor: Venizelos, gıya- ben muhakeme edilecektir. Mal- harı satılacak ve Atina'daki evi be- lediye reisinin ikametine tahsis o- kuınacaktır. Örfi idare, harb diva- mı işini bitirinceye kadar meriyet- te kalacaktır. Harb divanı takri- ben 300 âsiyi muhakeme edecek- tir. Yeni seçim yakında yapılacak. tır. Âsi generalin sözleri Sofya, 13 (A.A.) — Yunan âsileri reisi General Kamenos, demiştir kit “ — Cümhuriyet için mücadeleden, Makedonya ve Trakya halkını müdafaa için elimizde topçu ve tayyare olmadı - ğından vazgeçmeğe mecbur olduk. Boş yere kan dökülmesinin önüne geçmek istedik. Mücadeleye başka cümhuriyet- çiler tarafımndan devam - edileceklir, Çünkü cümhuriyet fikri, ulusun ruhun- da derin bir surette kökleşmiş - bulun - maktadır. ,, Âyan reisi tevkif edildi Atina, 13 ÇA.A.) — Havas Ajansın- dan: Ortadan kaybolan üyan reisi Go - matas tevkif edilmiştir. Venizelos. Rados'a * gönderildi Roma, 13 (A.A.) — Averol, Kassos adasına Venizelos ile karısından başka 100 kadar adam çıkarmıştır. Bunların goğu zabit ve zabit vekilidir. Bunlar, Searpanto adasına — gönderilmişlerdir. Yunan parlamentosu azasından üç kişi ile Venizelos vo karısı Rados adasına gönderilmişlerdir. Sıyasal mülteci ad - dedilmekte olan Venizeloscular, noza - vet altında hürriyet rejimine tâbi tutu- lacaklardır. Averof ve diğer âsi gemi- Jder Salamin tersanesine döndü Atina, 13 (ALA.) — Averof ile isyan hareketine iştirak etmiş olan diğer gemi- Ter, Salamin tersanesine gelmişlerdir. Yalnız Katsomis tahtelbahiri müstesna- der. Kazmi sürette askerlik terbhisine başlanınıştır. Hayat, normal — vaziyetini tekrar almıştır. Âsi denizaltı gemisini Yunanistana kim getirecek? Atina, 13 (A.A.) — İtalya hüküme- ©, yunan hükümctnden zabitleri dün Patmos'ta karaya çıkmış olan Katsomis tahtelbahirini Yümanistana götürmek üzere bahriye zabitleri göndermesini is- temiştir. Âsi yunan denizaltı ge - misi zabitan ve efradı arasında kavga çıktı Rama, 13 (AA.) — Asi yunan tah- telbahiri, hâlâ Patmos'da bulunmakta - dır. Bu tahtelbahirin Averof gibi Pire - ye gitmemesinin sebebi karaya çıkmış olan zabitlerle tayfa arasındaki anlaş - mamazlık olduğu ve tayfanın gemiyi biz zat kullanarak Pireye götürmek kabi « liyetinde olmadıkları zannedilmektedir. Venizelos'un işlediği cinayet Londra, 13 (A.A.) — Deyli Telgraf gezcteti yazıyor: Vemizelos gibi mü - mtaz ve vatanperver bir adamın Bu ka- dar küstahca ve cinai bir tesadüf işine girişmiş olmasından bütün Avrupa hay- ret içindedir. Bu defa Venizelos'un dev- rilmesi kati olacağı anlaşılıyor. Ve ih » timal bu modern — Temistokle'u obedi menfa bekliyor, tâ ki hükümet zaferini fena kullanarak hissiyatı tahrik etmesin. Âsi denizaltı gemisi kap- tanı kendini öldürmek istedi Raoma, 13 (AA.) — Katazaniş tah « telbahiri kumandanı Patamas kendisini llt Teti i Bir tayyare, kumandanı Rados hastane- lerinden birine götürmüştür. Sıhbi vazi- yeti tehlikeli ise de ümidsiz değildir. Romanya âsileri sınırla- rından içeri sokmuyor Bükreş, 13 (A.A.) — Röyter Ajan- 1 bildirmeninden: Yunan ihtilâlcilerini Romanya'ya kara veya denizden girme- lerine mani olmak üzere bütün hudud karakollarına talimat verilmiştir. Gemi ve tayyare seferleri başladı Atina, 13 (AA.) — Atina Ajansı bildiriyor: Örfi idare icabı ittihaz edil. miş olan tedbirler kaldırılmıştır. Gemi ve tayyare seferici muntazam olaak başlamıştır . BİRLEŞİK DEVLETLER'DE .Japoriya'nın ökonomik , sIyasası Vaşington, 13 (ALA.) — Japon elçi- si B. Saito, yabancı gazete bildirmenle- ri kurumunun yıllık ziyafetinde hazır bulunmuş, japon ticaretinin faaliyeti ve dünya ökonami kalkımması hakkımda ka ve İngiltere kadar serbest ticaret usu- lüne dönmeğe gümrük dıvarlarımın kal- dırılmasına taraftar olduğunu teyid et- miştir, Elkçi, B. Hull'ün Belçika ve Brezilya ile yapmış olduğu ticaret mukaveleleri ile bu oylda elde ettiği muvaffakiyetler- den bahsederek, Japonyaya karşı yapı - lan ithamları protesto etmiş ve demiş « tür kir “ — Japon dampingi, Japonyanın gayri meşru rekabeli ve sarı - tehlikeye karşı yükselen sesler, boş ithamlardır. Jopnaynın parasını istiyerek değerden düşürdüğü de yanlıştır. İstatistikler, buna mecbur olduğu « muzu isbat etmektedir. Japonlar, öteki uluslardan fazla Ücaretlerine tahsisat vermiş değillerdir. İngiltere 4 milyon, Fransa 19, İtalya 21, ve Amerika 28 milyon verdiği halde, Japonya, bahriyesine ancak 2 milyon 800 bin dolar vermektedir. Japon tica - retinin artmasından çok — bahsediliyor. Fakat hakikatte bu fazlahk gülünc de - recede azdır. 1904 ihracatı, dünya ihra- catınım yüzde üçü kadardır. Halbuki Amerika'nın ihracatı, yüzde 10 dan faz- ladır. Esasen Japonya, harieten ve bil « hassa Amerika'dan çok hammadde al - maktadır. Ve harice yılda 74 milyon yen vermektedir. Eğer, söylendiği gibi Çin, Japonya'ya boykotaj — yapmaktan vazgeçerse, mühim bir gümrük — drvarı yıkılmış olacaktır. Çin — Japon yaklaş. masının gayesi, şarki Asya'da sükünu inde ve ticari tehlikeleri tedricen azalt- maktan başka birşeye matuf değildir. Ve garbın bu mmtakasının kalkınması- na iştirak etmesine mani olamaktan da uzaktır, Pamuk piyasası Vaşington, 13 (AA.) — Evelki gün 5 dolar fark gösteren pamuk piyasasın- daki düşme üzerine âyandaki ziraat ko- misyonu başkanı, B. Ruzvelt'in hükü - metin pamuk sıyasasının değişmediğini teyid eden resmi bir bildirik çıkaracağı- nt bildirmiştir. Evelki günkü yükseliş ürünün tah- didi programının büyük bir kısmından vaz geçilerck hükümetlin pamuk üzori - ne yaplığı ilvazları durduracağı haklın da çıkan şayialar yüzünden — olmuştur. İN(;".TEİ"Z'!)_H B. Saymen 24 martta Berlin'e zidiyor Londra, 13 (A.A.) — Sir Con Say- men ile B. Eden 24 martta Berlin'e g” decekler ve 27 marta kadar orada kala- cakılardır. B. Eden'in Berlin seyahatıni müteakib doğrudan doğruya Moskova- ya gidip gitmiyoceği belli değildir. la giliz bakanlarının Moskovayı ziyaretle * ri henüz Sovyetlerle müzakere edilmek- tedir. B. Saymen 27 martta dönecek Londra, 13 (A.A.) — Resmen bildi riliyor. Sir Con Saymen beraberinde B Eden olduğu halde hava tarikiyle 24 martta Berline gidecektir. İki ingiliz det let adamı Londraya 27 martta dönecek- lerdir. Alman hava ordusu ve İngiltere Londra, 13 (A.A.) — Havas bildirmeninden: — Berlin'deki as- keri hava ataşesi, alman hava ba- kanlığının hava ordusuna zabit- ler almış olduğunu hükümete bil- dirmiştir. Hava ordusu henüz te- şekkül etmemiştir. Ve emirname sadece hava zabitlerini tefrik e- decek harici işaretlere aiddir. İngiltere mahfilleri, bu duyuk- ların Versay muahedesine muha- lif hareketleri resmen bildiren ilk gıu'yıklır olduğunu kaydetmekte- İngiltere kabinesi, bu mesele ile meşgul olmakla beraber, bu- na hayret etmemektedir. Çünkü B. Baldvin aylarca evel mecliste alman askeri havacılığının inkişa- fından bahsetmişti. , ALMANYA'DA Almanya hava teşkilatı yapıyor Berlin, 13 (A.A.) — Havas bil- dirmeninden: Alman hava bakan lığının fransız, ingiliz ve italyan hava ataşelerine verdiği malümat, Versay muahedesinin kati bir ih- lâli değil fakat nazi fırkasının “hakikatlar politikasının bir tat- biki,, dir. 1-4-935 tarihinden itibaren Al- manya'nın resmen bir askeri ha- va teşkilâtı olacaktır. Almanya, beş hava mıntakasi- le bir de deniz hava mıntakasına taksim edilecektir. Hava bakanlığı, sivil ve aske- ri havacılığa taksim edilmekte ©- lan hava mevcudunun yekünu ve malzeme miktarını henüz tayin e- demiyeceğini bildirmiştir. Avusturalya'da melezleş- meye karşı mücadele Pert - Ayvusturalya - 13 (A. A.) — Avusturalya'nın garbında “yer- li meselesi,, hakkında — tahkikat yapan kırallık komisyonu başkant B. Mosoley, melezlerin çoğalması- nın önüne geçmek üzere yerli ka- dınlarla münasebette bulunan be- yaz insanlara ve yerli erkeklerle münasebette bulunan beyaz ka- dınlara kuvvetli cezalar verilme- sini kvıiyı etmiştir. Fiatlar, dün 3 puandan 7 puana kadar yükselmiştir. Hükümet yalnız çiftçilerin elinde ka lan pamuğa itirazda bulunacaktır. Fakat bugünlük fabrikalar, dışardan istek 23 olduğu için az pamuk - işlemektedirler. Böylece viyasada düşme endişeni yol tur