22 Mart 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

22 Mart 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

LÖN ALTINCI YIL No: 4901 Gündelik KORKUNÇ YARIŞ Avrupa gene karıştı.. Alman - hnı'n işi artık açığa vurarak a6- lik sistemini değiştirmeğe ka - tar vermesi her yanda bir bomba Bibi patladı. Bu karar iki türlü do- - ltdır. Biri askerlik ödevinin önceden olduğu gibi genelleştiril- :"' alman ordusunu artırmak - adır ki, bu ulusal güclerin denk- iği bakımından Avrupada yeni dt durum yaratacak büyük bir luştur. Öteki ise Versay andlaş - Masının yasak kıldığı şeylerin al. Manların danışmadan, görüşme - N kendiliklerinden yapmak is- Şleridir ki, bu da uluslararası Beçimi bakımından çok iz bıraka- tak bir harekettir. Böylelikle ye- Biden çok sarsılmış olan Avrupa- Rin şiradiki çürük düzeninin daha Ne kadar dayanabileceği belli de- ildir. Almanlar biç kuşkusuz, A.""“ln tarihinde yeni bir dönüm Öşesi olacak biçimde büyük bir Adım atmış bulunuyorlar. Almanya ötedenberi silahlanı- Yordu, bunu öteki devletler de bi- Yor, ve silahlanma denkliğini istiyenler ona göre dü- Zen alıyorlardı.. Fakat Almanya * Tn bu silahlanması az çok gizli Vve dolambaçlı yollardan gidilerek Yapılmakta idi. Versay andlaşma- A, kâğıd üzerinde olsun yaşıyor- d" Bununla beraber ı'ılıhlınnı'ı İtine yeni bir biçim vererek işi ki- faba uydurmak için de çalışmak - geri durulmuyordu. İngiltere çalışmaların başına geçmişti. anyadan yapılması istenilen Peylere karşılık olarak ona silah- 'anmada hak beraberliği verilme- Si konuşulmakta idi.. Konuşma * » Fransa, İtalya ve İngiltere a- Tasında bitmiş ve sıra Almanyaya Zelmişti. —Almanya silahlanma işinde pazarlığa yanaşmadı.. Öte- ki devletlerin bu alanda aldıkla- Ti yeni düzenleri ileri sürerek ge- tek hava ve gerek kara güclerini Artıracak kararları kendiliğinden Veriverdi. Şimdi Almanya ile ne Ve nasıl konuşulacak? İngiliz Dışarı İşleri bakanı ile önce hastalığı yüzünden görü- temiyeceğini bildiren Hitler bu rlardan sonra konuşmaktan tekinmiyecektir. — Pazarlık alanı Yeni durum ile Almanya için da- kazançlı bir biçim almıştır. AL Manyanın Versay andlaşmasına #ykırı hareket etmesi protesto ile lanacak ise de o, buna pek Adırış etmiyor.. Çünkü Almanya Stedenberi protesto edilerek Ver- AY yüklerinden kurtulmayı ken - .disi için —daha kazançlı bir Yol saymaktadır. Ancak Almanya- Tn bu kez aldığı karar başka devletlerin de hareketleri üzerin- büyük rol oynıyacak bir de - Gerdedir. Her bakımdan — henüz beraberliğini elde edememiş Olan başka devletler de - vardır. Onlar da bu işin sonunu bekliye- tekler, ve belki de yakında Al - Manyayı örnek göstererek O yol - harekete geçeceklerdir. Bunun vrupanın genel düzenine ne ka- dokunaklı bir iş olduğu mey- 'andadır. Dün para ve borç kavgaları, bu- ğün silahlanma işleri, yarın da bel- çt davaları.. Çivi çi- Viyi söküyor.. Avrupa hep böyle Orku ve tasa içinde mi yaşıya - Sak? Ve günden güne artan bu ça- tışmaların sonu nereye varacak?.. Vrupa realiteleri olduğu gibi görmekten korkuyor.. Onun için, iç bir kavgalı işi kökünden söküp (Sonu 2. ci sayıfada) ma ğ Atatürk'le a Irak Kıralr arasında kutlama telyazıları Irak Kıralı Hazretlerinin doğum- larının yıldönümü münasebetile Re- | isicümhurumuzla Kıral — Hazretleri | arasında teati edilca telgrafları Haşmetlâ Birinci Ghazi | Hazretleri; Bağdad | Doğumlarının yıldönümü müna - sebetiyle Zatı Haşmetanelerine sa « ; | ymimi tebrikâtımı ve şahsi sandetle « riyle dost Irak milleti için besledi - ğim halisane temcaniyatı arzederim. Kamâl Atatürk Kamâl Atatürk Hazretleri; Ankara Doğumumun yıldönümü münase- betile göndermiş olduğunuz telgraf- | tan dolayı Zati Devletlerine teşek - | | kür eder, ve şahsi saadetinizle ne - | cib milletinizin refabının devamı | hakkındaki samimi temennilerimi kabul buyurmanızı dilerim. Ghazi- | Kamutayda Dünkü toplantıda görüşülen işler Kamutay dün B. Tevfik Fikret Sılay'ın başkanlığında toplanarak gündeliğinde bulunan maddeler üzerinde müzakerlerde bulunmuş- tur. Bunlardan Kamutay'ın 1934 yılı mayıs ve haziran temmuz ayları hesabları hakkındaki murakıblik raporları okunarak malümat edi. (Somu J. üncü sayıfada) Ökonomi Bakanı- mızın dünkü akşam zi ysfotî Ökonomi Bakanı Bay Celal Ba- yar, Kayseri ve Nazilli fıbrikflı- riyle alâkadar Soyyet mühendisle- ri heyetinin Ankara'da bulunması münasebetiyle dün lıöçklerind'c bir akşam ziyafeti vermiştir. Zi- yafette bu heyet haricinde Dışarı İşler Bakanımız Bay Tevfik Rüş- tü Aras, Sovyet Elçisi Kınhı_u Moskova Büyük Elçimiz Vasıf Çi- nar, ökonomi müsteşarı Faik Kürd oğlu, İş Bankası Umum Müdürü Muammer Eriş, Sümer — q. mum Müdürü Nurullah Sümer, Sü- mer Bank idare heyeti başkanı Şı- fa Apaydın ve diğer bazı mühim zevat hazır bulunmuştur. Bay Ce- (Sonu J. üncü sayıfada) Adımız, andımızdır. 22. MART 1935 CUMA Peşte, 21 (A.A.) — Ciyoma mıntakaısında yapılan bir veçim toplantıstra dağılmak &x tiyen jandarmular silah kullanmağa mec- bur olmuşlardır. Altı kişi ölmüş birçolk kimasder yaralanmıştır. Her yerde 5 kuruş ALMANYA'NIN SİLAHLANMA KARARININ YANKILARI Fransız notasının metni belli oldu Almanya, fil durumu hesaba katmıyan protesto notala- rındaki delilleri red için kendinde mecburiyet görmiyor - Üçler konferan sı Pariste toplanıyo r - Almanyada büyük hava manevraları yapıldı, : Berlin, 21 (A.A.) — Bu sabah alman hükümetine verilen fran- sız muhltrasının metni aşağıdadır: Alman Başvekili 16 martta fransız büyük elçisini kabul edo- rek aynı günde neşredilen bir ka- nun metnini kendisine bildirmiş- tir. Bu kanunla alman hükümeti Almanya'da mecburi askerlik hiz- metini tekrar tesis ve alman ordu- sunu 36 fırkaya iblağ etmektedir. Bir hafta evel alman makamları, bir alman askeri tayyareciliğinin teessüsünü resmi bir şekle koy- muştu. Bu kararlar, Almanyanın imza ettiği andlaşmalarda yazıkı ahdi teahhüdlere açıktan açığa muga- yirdir. Keza bu kararlar alman hükü- Profesör B, Velinin cenazesi Dün ölümünden acı duyduğu: muz Ankara Hukuk Fakültesi pro- fesörlerinden Dışarı İşler Bakan.- lığı hukuk müşaviri, eski Burdur saylavı Bay Veli Saltık'ın cenaze- si bugün saat 12 de Hacıbayram- Bugün cenaze merasimi yapılacak olan Bay Veli dan kaldırılacaktır. Hukuk Fakül- tesi ve Dışarı İşler Bakanlığı ce- nazenin, profesörün değeriyle uy- gun bir şekilde kalkması için ha- zırlıklar yapmıştır. İstanbul'dan telefonla aldığımız duyuğa göre, Üniversite Rektörü Bay Cemil hasta olduğundan ce- (Sonu 5. inci sayıfada) Dil kılavuzu için Ulus'un Aylık Aboresi Anadolu Ajansının ev Kurumunun hazırladı; Kılavuzu) birkaç gün Janacaktır. Gazetemizde her nin karşılığı yılması için mızın gazetelerini yöne usülü konulmuştur. ir buçak liradır. bulunacaktır. ah taşra için bi hazırlıklar yapılmışlır. daha muntazam Aylık abonenin değeri Ankara ve Cuma günleri de kayıd yapılı elki gün sildirdiği gibi” Dil Araştırma ğ ( Osmanlıcadan Türkçeye karşılıklar inde (ULUS) ta neşredilmeğe — buş. gün iki yüze yakım kelime- (ULUS) un geniş -ölçüde ya- okuyucuları- Ancak alabilmeleri için aylık metinin 11 birincikânun 932 ta. rihli beyannamesine de mugayir- dir. Alman hükümeti bu beyanna. me ile de Almanya için diğer u- huslarla hukuk müsavatını tazam- mun eden bir silahlanma umumt statüsünün, herkes için bir emni- yet rejimi tesis edilmeksizin kabi Ki tahakkuk olmadığını kendili den tanımıştır. Fransız hükümeti, bu prensipi hâkim kılmaya matuf müteaddid tekliflerden sonra, ingiliz hüküme- tile mutabık olarak alman hükü- metine bir serbest müzakere usu- lü teklif etmek suretile mezkür l);ülsümele olan itimadını gösterdi- ğini zannetmişti. Alman hüküme- ti, emniyet ve teslihat meselesini umum! seviyesinde alman tesliha- tı için yeni bir statüyü ahdi yoldan tekrar tesis için andlaşmalar hu- kukuna hürmetle tamamen kabili telif olan bu serbest müzakere u- sulü prensipini kabul etmek sure- tile bu itimadı haklı göstermiş gö- rünüyordu. 16.3 tarihli alman ka- nununun, 3.2 tarihli Londra tebli- ğini imza etmiş olan hükümetler- den birile alman hükümeti arasın. da ilk noktai nazar teatisi için tes- bit edilen tarihten evel birdenbire neşredilmesi, alman hükümetinin . Emlâk ve Eytam Bankası genel heyet toplantısı e kendisine yapılan uzlaşma teklif. lerine cevab olarak tatbik etmek istediği temayül ve usullerin yeni bir tezahürünü teşkil etmektedir. Uluslar derneği konseyi Başllam Bay Tevfik Rüştü Aras O zamandanberi cümhuriyet hi kümetine şu iki noktayı tesbit ve müşahede gerek bulunmaktadırı Bir taraftan ve umum! bir tar> (Sonu 2. ci sayıfada) Benlâk ve Eye y tam Bankası Ge. — nel haeyeti dün toplanmış, —idava meclisi raporu o« kunmuş ve tasvib edilmiş, idare mee © lisi ibra — edilereli murakib seçimine * girişilmiş ve gene Bay Muvaffak ve Bay İhsan mura « kibliğe seçilmiş « lerdir. Bu ulusal ku « rumumuzun ça « Tışmaları haklan « da idare meclisinin raporundan — kısaca şunları alıyoruzı a DeD Dünktü genel heyet toplantısının yapıldığı Emlâk ve Eytam Bankasında idare meclisi odası miştir, Bazı ikraz mıntakalarında gayvi menkul değerlerinde ortaya çıkan düş. künlük ihtiyat icabettirdiği için — ikraz nisbeti bir yıl önce olduğu gibi yüzde otuz beş olarak muhafaza edilmiştir (Sonu 6 mer sayılada) Bir yıllık çalışmalar Banka geçen yıl içinde ökonomik ge- rekliklere uyarak ihtiyatlı davranmak - Ia beraber ödevini yapmakta devam et- | Bi T