7 Nisan 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

7 Nisan 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA T Posta ve telgraf ücreti muafiyetleri kaldırılıyor Hükümet posta muafiyetinin kaldırılması için hazırladığı pos- ta kanununa en uygun kanun la- yihasını Kamutaya vermiştir. La- yihaya göre posta ve telgraf ida- resinin yaptığı işlerden dolayı alı- pacak ücretler bayındırlık bakan- lığınca tanzim ve Bakanlar Heye- tince tasdik olunacak tarifeye gö re alınacaktır. Muvazenei umumi- ye, mülhak hususi büdcelerle ida- re olunan dairelerden postaya ve- rilecek mektub, gazete, kart, mev- kut risale, her nevi basılmış kâ- gıd, iş kâğıdları, posta paketleri, adres değiştirmeleri ardiye ve sair hizmetler için üçte bir nisbetinde ücret alınacaktır. Bu ücretler sene- Hik maktu ücret olarak alınacak- tır. Hilâlahmer, Himayei Etfal ve Tayyare cemiyetlerinin kıymeli mukaddereli ve mukadderesiz mektub kıymetli ve kıymetsiz pos- ta paketlerinden, askeri mektebler talebeleri, öksüz yatı mektebleri, darüşşefaka talebesi ile onbaşıya kadar asker, jandarma efradının aile ve yakın akrabalarına yollaya- cakları mektub ve kartlar, fakir gocuklara parasız olarak -dağıtıl- mak üzere hükümetçe yollanan ki- tab ve risaleler, sıhhat ve içtimal muavenet bakanlığının hastalık raporları, köylüler için çıkarıla- tak ve adı bakanlar heyetince ve- gilen bir gazete ücrete tâbi olmu yacaklardır. Bakanlıklardan bu Ücretler senelik maktu bir vergi olarak alınacaktır. Daireler mak- ku verginin bir aylığını peşin vere. ceklerdir. Türkiyenin sefaret ve konsolos- luklarına muafiyet veren hükü. metlerin hududumuz dahilindeki mühabereleri de ücretten muaf o- lacaktır. Hükümet — ayrıca telgraf muafiyetinin de kaldırılması hak- kında Kamutay'a bir kanun layi- hası vermiştir. Bu layiha - ile de Kayri mamur — Şenliksiz, yadbayındır Gayri memul — Umul: En gayri mem kaverdi. Gayri menus - Alışılmamış, ısmılmamış Gayri meskün Örnek: Gayri mesi Gayri meskün bir ev «« Boş bir ev. Gayri mesul — Yükümsüz Örnek: Gayri mesu! Yükümsüz orunların karışması Gayri muhtemel Örnek: Gay dir. " Olamaz, olasız İhtimal -- Olabilirlik, olanılık, olasal, iktimal (T.) mak — olasılığı (iktimal aldir — Olabilir, olu Örnek; Bu işte ka — İk Bgörem, Khtimali — Olasık, iktimaliğ Bü kadar iht ek mudur? kdemühtimal « Olamazlık, olasızlık Bayri mutabık — Uymaz, uyuşmaz Örnek: Kan nutabık K a ga Kanuna uymaz bir hareket bir hareket, Gayri muti -« Dikbaş Gayri mümkün — Imkânsız Mümkün Bmkân — İmkân (T. Kö) Ademiimkân Imkânlı Lmkânsızlık Gayri münasib Örnek ceza - Uygünsuz münasip Uy nanl: örür hareketler Gayri münbit — Örnek Gayri müsmir Çorak Gayri münbit arazi - Verimsiz Örnek; Gayri müsmir mesai « Ver malar iç O Başbakanımız İstanbulda İstanbul, € (Telefon) — Başbakan Ismet İnönü bu sabah şehrimize Haydarpaşa durağında Vali, Emniyet Müdürü, vilâyet erkânı ve daha birçok zevat tarafından — karşılandı. Doğruca Kadıköyündeki kız kardeşinin evine git- zde birkaç gün dinlenecektir. geldi. İki fransız gazetecisi geliyor İstanbal, € (Telefon) — Memleketi- miz hakkında tetkikatta bulunmak üze re buraya gelen fransız gazetecilerinden Bay Şavaş ve Bayan Halmalduç bu ak- şam Ankaraya git Esnaf Bankası işleri Tİstanbul, 6 (Telefon) — Tasfiyesine karar verilen Esnaf Bankasının tasfiye- siyle uğraşan heyet banka umum! he - makamların müdahalesi « 1 mühtemeldir — Olamaz, olasız- li bir şey üzerine hare- foğru bir hareket unla uyuşmaz Çorak topraklar. yetini fevkalâde bir toplantıya çağırma- #a karar vermiştir Dördüncü otomobil yarışı Tstanbul, 6 (Telefon) — Turing ve etomobil kulübü tarafından bu sene 31 mayısta dördüncü etomobil yarışı yapı- lacaktır. Bu yarışa bu sene Balkanlılar ve mitirlilar da gireceklerdir. Yarışlara çok ahemmiyet verilmektedir. posta muafiyetleri kaldırılan dai- relerin çekecekleri telgraflar üçte bir ücrete tâbi olacak ücretler se- nelik maktu bir miktar üzerinden almacaktır. Yalnız Cumur Reisi- nin telgrafları ücrete tâbi olmrya- caktır. Gayri müstakar Dursuz Örn iyet b tünüyor Gayri tabil Dişi Dışnamal mssı gayri tabi kadar — boylanmı Gayritabü Örr Ğ bir iş yapılamaz Yanıç 1 tabil yol Yanıç özlü bir iş yapılamar. Hinç Gayz ile Gayz Örn hareket hbaksızlığa doğru yürümüş hareket edeni rümüş olurlar, Gazab « Kızgınlık Örnek: Gozabe uğradı Gazab etmek — Kızmak Hiddet — Öfke Ör ikti. Örnek ile kalkan ziyanla oturur, Hiddet etmek Örnek Öfkelenmek lendim ki ken Tendim, üb — Kızgan, kızgın Gazal — Ceylan Gazanfer — Aslan Geda Dilenci, yokşul Gehvare — Beşik Gencine Gerdan Boyun bulu Gerdune Araba Germ Sıcak, vti Germi Hız Örnek: Ar vermek içi ki « Bu çocuğun yollardan edenler olurlar r çok kere baksı Kırzgınlığa Hiddetle kalkan ziyanla imi tutamıyarak kaba kaba söy- inin neler çehresinin neler anlattığını Gömü, hazne (T. Kö.) i dostluğa bir kat daha germi dostluğa ULUS UYU Diyarbekirde Atatürk günü Diyarbekir, 6 (A. A.) — Büyük Önderimiz Atatürk'ün Diyurbekir'in hemşeriliğini kabul ettikleri güne rastlayan 5 nisan Diyarbekir'in Atatürk — günüdür. Bu münasebetle bugün belediye önünde büyük merasim yapılmış Atatürk'ün büyük şahsiyeti ve ya- rattığı devrimleri hakkında söy- levler verilmiştir. Gece de zabit yurdunda Halkevi orkestrası tara- fından büyük bir konser verilmiş ve Atatürk'ün adı her anılmasında şiddetle alkışlanmıştır. Diyarbe- kir çok büyük bir sevgi ve heye- canla Atatürk'ünü kutlamıştır. Feminizm kongresi ikinci başkanı İstanbul, 6 (Telefon) — Arsulusal feminizm kongresinde bulunacak — olan arsralusal kadınlar birliği ikinci başka- nt Bayan Rasa ve genel kâtibi yarın şeh- rimize geleceklerdir. Hat bölümü İstanbul, 6 (Telefon) — Vapurcu « Tak şirketiyle denizyolları idaresi arasın- daki hat bölümünü yenilemek amaciyle başlıyan görüşmeler iyi bir sonuç ver- memiştir. Bu duruma göre yılbaşında yapılan ve ökonomi bakanlığınca tasdik olunan hat bölümü muteber olacaktır. Bulgar talebeleri gelecek Istanbul, 6 (Telefon) — Varna tica: vet akademisi ve Sofya üniversitesi tale- belerinden birer grup yaz tatilini geçir mek üzere şehrimize geleceklerdir. zar Geştü Gibta İmren Gıbta etmek kadar boylan- bu yaşta bi ki okuyunca £ (Fr.) Contre-nature Hased gidilerek — özlü gidilerek | Hased elmek Hasüd ekseriyetle | Gıda > Besin — Hımç ile doöğru yü- Besinsiz be Mugaddi Gayri mugaddi - fakat gayti mugaddidir Öfke ötürür * K, kılıf Gina, istigna O kadar hiddetlendim ki kendimi tuta- mryarak kaba kaba söylendim — O kadar öfke- Örnek adi nedi anlattığını ben Gana getirmek Müstağ Giriv — Çığlıd Gişa — Zar Giybet Giıybet Giran — Ağır Giranbaha Giran gelmek Ör Ör Gidip dola Kıskançlık, Kıskanmak, günüleme Kıskanç, günücü Örnek: Gıdasız Jen, - Besinli, besleyici Besinsiz Örnek: Bazı yemekler vardır ki pek Jerzetlidir, ki pek tatlıdır, Doysalık, bıkkmlık, naz (T. Kö Ayni yemekleri yemek Ayni yemekleri yem Doysamak, bıkmmak Doyuk Çekiştirm Çekiştirmek Değeri çok KLAR M Ökonomi Bakanımız Kütahya'dan Anka- ra'ya dönüyor Kütahya, 6 (A.A.) — Ükonomi Bakanı B. Celâl Bayar, bu sabah bir müddettenberi vilâyet içinde seramik sanayiinin hammaddeleri üzerinde tetkikata memur edilen mütehassısı ile yüksek ziraat enstitüsü jeoloji pro- fesörünün ve Sümer Bank mühen- dislerinin mütalealarını dinlemiş yabancı seramik ve fabrikanımn Kütahyada kurul- ması kararının isabetini görmi tür. Fabrikanın bu yaz burada te- meli atılacaktır. Kütahyanın bu- günkü çini tezgâhlarını, muattal bulunan ziraat aletleri fabrikasını gören bakan akşam trenle Anka- ra'ya dönmüştür. İki köy halkının müba- delesine başlanıyor İstanbul, 6 (Telefon) — Silivri'nin Uysallı köyündeki bulgarlarla (Yedive- ren) köyündeki türklerin mübadelesine bu ayın on beşinde başlanacaktır. Rusyaya 50 talebe daha gönderilecek İstanbul, 6 (Telefon) — Sümer Bank tarafından Nazilli pamuk mensucat fab- rikası için mütebassıs usta yetiştirilmek üzere Sovyet Rusya'ya elli talebe gön - derilecektir. Sanatlar mektebi mezun - ları arasından seçilecek olan bu talebe - nin bugün (dün) imtihanları Bakırköy bez fabrikasında yapılmağa başlanmış tır, İmtihana girmek üzere (500) genç bir iki gün sürecek talebe 18 nisanda Rusyaya müracaat etmiştir. İmtihanlar gidecektir | Girift ma, gezip tozma T.NİSAN 1935 BAS Anadolu Ajansı on altı yaşında Altı nisan 1920 - tarihinde P yük Önder'in kurmuş ve “Ansi ha Ajansı,, adını vermiş oldul! ajansımız dün on beş yaşını bil miştir. Kurtuluş devrinin diüî kulağı olmak gibi büyük bir öd yorulmadan, yılmadan başaran bugüne kadar bu güç işini gayıf) le yapmış olan Anadolu Ajantif uzun başarım yılları dileriz. Posta ve telgraf teşkilâ kanu Posta ve telgraf teşkilat kışi nunun 14 üncü maddesine bir f ra eklenmesi hükümd meclise bi F tir. Projeye göre post idaresi tara makbuz mektublara yapıştırılan damit Hilaliahmer, Himayel Etfal ve &f sali pulların beyiyelerinden şimt! ye kadar toplanmış olanlarla buf' dan sonra toplanacak olanlar ptf ta ve telgraf teavün sandığına *” maye olarak verilecektir. kkında lan Hasan Saka' validesinin ın kayın cenaze merasi Dünkü sayımızda öldüğünü y&? dığımız Kamutay Başkan Oruntla' ğı Bay Hasan Saka'nın büyük kayın validesinin cenazesi düf Hacıbayramdan kaldırılarak Ct beciye gömülmüştür. Cenaze m€ rasiminde Kamutay Başkanı, bi' kanlar, saylavlar, bakanlıklar V€ şebrimiz ileri gelenleri bulunmuf” tur. ae ğ ü üe eli Çağrılış cümeni IV toplanacak Örnek:Önü, Ön 1 değildir ü | çünü (based) dür Giriftar olmak (musab ve duçar mak, yakalanmak İmrenmek Girive Örnek: Onun yağı | günü Girye Gubar Gudde ücut, yavaş yavaş yıpranır aş yavaş yıpranır, Gülgüle Örn Gulüv S Bir takım yemekler anctk besinsizdir Gulüv ( Gurab Gurbet - Bu adam doysalık ten bıkkınlık geldi rsınmak Onun bü dürgmünü çok ağırsındım. Girdab bir kat Girdibad Çevrinti Katırga Grup — Gudruf « bir çığılı Çıkmaz bu giriveden nas ku Onun bu çıkmazdan bilmiyorum Ağlama Grup (T. Kâ) Toz Bez Kıkırdal Çığıl bir koptu. gülgüle — koptu Üşüntü kıyam anlamına) Ayaklanma Karga, kuzgun Ya bilirler, Bunla ğine şu şekil a ..... kar eter) görmüyoru