11 Nisan 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

11 Nisan 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

RERRER —X . B * H2 M BE0RI DY NİSAN 1925 P Siksma İSMENLERİNE Y ARDIM İÇİN Ka _—-—ı———_ amr ea amar. İnhisarlar idar esi bir koruma sandığı kuruyor. Hayat ve çalışmalarını İnhisarlar ida hizmetine bağlıyan işmen ve çalış - çalışamıyacak hale geldik - zaman kendilerini, öldükten sonra tileclrini bakımsız bırakmamak dü - Vüncesiyle 2469 sayılı kanunla “İnhi - koruma sandılı,, adlı ve hükmi Hahsiyetli bir sandık kurulmuştu. Bu Jandıktan faydalanmanın şart ve nis - iyle İdare tarzının ayrı bir kanun- belli edileceği, adı geçen kanunun 3 lü maddesinde yazılıdır. Bu faydalanmanın şart ve nisbetle - Tini, sandığın idare tarzını — gösterecel Ola nbu kanun lâyihası, sandığın sağlam bulunması ve yıkılmadan çalşabilmesi için temelli araştırmalar yapılarak ha Zırlanmıştır. Lâyihanın başlıca hüküm - leri şunlardır: | — Korunma hatları: A) Yaş B) Hizmet müddeti C) Sakatlık Ç) Ölüm sebeblerile kazanılır. 60 yaşını bitiren her işmen ve müs- tahdem İdareden ilişi esmek şarti le koruma sandığındaki haklarını isti Yebilceeği gibi, idare de, 60 yaşını dol - dürmuş olanların koruma haklarını ve- FPerik idare ile Hizmet müddeti: İnhisarlar — genel gini kesebilir. Müdürlüğüne bağlı inhisarların devlet - $e işletildiği devirde bu idarelerde geçen bizmet günleri Zg yılı aşan her - işmen Ye müstahdem de koruma hakkından faydalanır. Sakatlık: A — İşmenlik ödevlerinden ileri gel Miyen bir sakatlığa ulrıyanlar hizmet haklarının Müddetlerne göre koruma hepsini alırlar B — Kendi tsuçundan ileri gelmiye - rek, ödev yüzünden sakat kalan işmen Ve müstahdemler de hizmet müddetleri- he göre, sandıktaki koruma baklarınm hepsini aldıktan başka, 5S1 sayılı bütün Yüel malüllerinin terfihi hakkındaki ka- huna bağlı hastalık cetvelinde yazılı sa katlık dereceleri temel olmak üzere Üf Aydan on sekiz aya kadar ayrıca ikrami ye de alırlar Ö'üm A — Eeeliyle veya ödevden ilci gel Miyen bir kaza yüzünden ölen işmen Ve Müstahdemlerin koruma hakları hizmet Müddetlerine göre kanuni miasçılarına verilir. B — Ölüm, işmenin suçundan - ileri gelmiyen ve ödev yüzünden olursa ölen işme nveya müstahdemin mirasyılarına hizmet müddetine göre verilecek koru- ma hakkımdan başka, birinci derece &- katlık ikramiyesinin dörtte üçü ölçüsün- de para verilir. 2 — İstifadenin decce ve şartları: Bu faydalanmakta esas, genel mü - dürlüğe bağlı inhisarların devletçe işle- tildiği devre ait hizmetlerdir. Ancak san- dığın kurulduğu yıldan önceki hizmet - ler için işmenlerin aylıklarından bir pa- Ta kesilmiş olmadığına göre, bu hizmet- ler için verilecek para işmenin hizmet Yıllarında almış olduğu aylığı ©6 4 de kadardır. Bundan sonraki hizmetlerin Parası yüzde 9 dan aşağı olmamak üze- Te bir yıl önceki blânçoya göre gelirin bölüşülmesile elde edilen ölçüye göre * dir. 3 — Koruma hakkını kazanmadan Tekilenlerin veya az bir zaman açıkla Flup ta idare e ilişiğini kesmek istiyen- :"*-ı sandık sermayesi için aylıkların « İân kesilen paraları ve terfi zamlarına İtlemiş faizlerile beraber kendilerine ve- Tilerek sandıkla ilişikleri kesilir. — 4 — İşmen veya müstahdem kendi- :"'" veya geçimi üzerine düşen ailesin- len birinin önemli ameliyatı - veya bir Müddet yatakta tedaviyi gerekleştirici hastalığa tutulmaları ve yahud yan- :;-:. sel, zelzele gibi afetlerden Zarara amaları hallerinde sandığıa serma - yesinden, o işmen ve müstahdeme - bir parça ödünç para verilir 5 — Hizmeti beş yıldan fazla olup kendisi için ev yaptıracak veya ev ala - cak, bu kanundan istifade eden işmen veya müstahdemlere - kanunda yazıı kayıd ve şartlar içinde - 9b & faiz le & dünç para verilir. — İşmen ve müstahdemler koru - ma sandığındaki istifade hakkını başka biine devir ve havale veya rehin edemez. 17 — Sandığın bir müdürü ve muha- vebecisi ve gereği kadar işmeni ve kı - nin başkanlığı al- şım müdürlerinden bi /den toplanan bir tında iki şube müdürün idare heyeti vardir. ç İdare heyeti aylıksız olarak İş görür. Barış bloku (Başı 1, inci sayıfada) tün iş dönüp dulaşıpdbu soru çev- inde toplanmaktadır. N Bir lakı:ıı'ı devletier şimdiki dü- zeni ve barışı korumak - için hıı: barış bloku meydana getirilmesi fikrinde bulunuyorlar. Bu blok bir araya toplayacağı güclerle barışı bozmak istiyenlere kar$ı duracak- tır. Fakat bu fikir yeni hiî buluş, yeni bir yöndem de.” “r ki o_nf!ın şimdi çok bir şey beklenebilsin.. Versay düzeni kurulduktan sonra da böyle bir blok yardı. Ve Al- manyanın silâhları da alınmış ı?!: duğu için blokun gücü, prestiji daha yüksekti.. Böyle iken bile tı devam etmiş ve Almanya- ilâhlanmasının önü- Blokun türlü vaş çözülmesi korkunç duru- sarsın! nın yeniden ne geçilememiştir. etkelerle yavaş ya' bugünkü karışık ve mu doğurmuştur. En devamlı düzen ve barışın bütün ulusların onayabileceği bir düzen ve barış olduğuna kuşku Böyle bir düzen ve barış rb sonucunda meydana z. Onun için barışı ko- n büyük çaresi gene ba- rış içinde onun sakatlıklarını o- narmaktır. Devamlı ve Iıerluhı.ı için verimli bir barış istiyenler i- cçin bu yolu tutmak gerektir. Barış bloku herhalde acunsal olmalıdır- ki hiç bir ulus onun dışında kala- rak yıkılması için çalışmakta fay- da görmesin.. Bu bakımdan ger- çek bir barışın Alıı_ıınyıyı da er- keç içine alacak bir uzlaşmaya bağlı olduğuna inanmayan kal- mamıştır. Streza ve Cenevre toplantıları barış ve harbdan hangisinin öne geçeceiîni doğrudan dogruyı gös- termeseler bile dediğimiz yol dan hangisine yönelineceğini an- latacak beldekler vermekten geri kalmıyacaklardır. Yeniden nı_ıulı- cak yola göre de harb olasılığının kalktığını veyahud y?lnıı daha birkaç yıl için gerilediğin açıkça öğrenmiş olacağız. Zeki Mesud ALSAN —JZ— yoktur. ise bir hat getirileme: rumanın e! Bulgaristanın silahlanması ve Türkiye Londra, 10 (A.A.) — İyi haber alan kaynaklar Londranın Al- manyanın eski müttefiklerine sü- atü birliğini prensip olarak ta- nımağa oldukça hazır bulunduğu- nu, bununla beraber Bulgaristanın gi durumunun özelliği z luk doğurmakta olduğunu bildi! yor. Bu kaynaklar bulgar - süel her türlü artırmasiyle güclerinin ) dış süel 'Türkiye Çanakkaledeki $ Si çevre rejiminin değiştirilmesini is- temekte haklı olacaktır. Bundan ürü bulgar statüsü sorumunun Ö- ma yolu ile sonuclan- düşüncesinde ötü zel bir anlaşı ) dırmanın gerektiği bulunmaktadır. SAYIFA N ğküre — e we )V)('! arlistlerinin Slll'(lll"lll[llil vereceği konşvı'ıoı' Gelecek olanlar kimlerdir? Moskova, 10 (A.A.) - Büyük Sovyet artistleri tara. fından Türkiyede verilecek serlerin programları klâsik ve mo dern müziğin en iyi parçaların- dandır. Orkestra şef - Steinberg türk senfonik orkestrasını birçok defa idare edecektir. Bu konser- lerin programında şu izerler var- dır: Rimski - Korsakovun “Şehra- zad,, 1, Şehterin Türkmen Süit'i, Şostakoviçin birinci senfoni kon- — Yakında dintiyeceğimiz soVYAt artlst örl; Steinbergin keman ve orkestra konseri. Opera artisti B. Pirogov bir -« çok opera parçaları söyliyecektir. Bunlar arasında, Rusların ve Luid- mila operasından Rusların aryası, Mussorskinin Boris Godunov ope- rasından Kral Borisin monoloğu, Çaykovskinin İvgen Oniegin ope- rasından, Borodinin Prens İgor o- perasından parçalar ve eski türk- men şairlerinin parçaları üzerine yapılmış Vassilenkonun Bal-Sayat kompozisyonundan bazı aryalar yardır. Artist Maksakova, Rimski - Korsokovun, “Çarın nişanlısı,, o - perasından Liubaşanın — aryasını, Çaykovskinin operal ından çeşid parçalar ve Sovyet kompozitörü Aleksandr. Övunspagnoletta ro- mansını söyliyecektir. ible Önergeler için 1.D.T.C. Genel Kötipli- ginden: (Ulus) gözetesinde ve alınarak başka (Osmanlıcadan Türkçeye karşılık- Jar kılavuzu) listeleri için önerge- ier gelmeğe başlamıştır. Ancak bu önergelerin — birçoğu — başkanlığın bildiriğinde gösterilen yolda yazıl- mamaktadır. Sıralamada — güçlüğe şu noktaları bir ondan gazetelerde çıkan uğramamak için daha hatırlatmak isteriz. 1 — Her söz için gelen önerge- ler bir araya getirilerek komisyo- ne sunulacaktır. Bunun için ber söz hakkındaki önerge ayrı bir kâ- | Şıda yazılmalıdır 2 — İleriye sürülen karşılığın | kılavuzda yasılı olanın yerine geç yoksa onunla birlikte bu- | mesi mi, yun da altaması mı istenildiği bir- dirili dir. 3 — Yalnıt konulmuş karşılığı beğenmemek yolundaki yazrlar üze- rine bir şey yapılmıyacaktır. Gön- derilen önerge komisyonca göz- önüne alınabilmek için o söze her halde bir karşılık ileri sürülmek gerektir. Önergelerin bütün dil işine ilgi gösteren bu yolda yaz. Sını, yurddaşlardan dileliz, Rimski - Kor operasın aryasını ve şark Artist Barsova, sakovun “Altın Horos,, öna Krulişa Semahanin ve sezar Cuinin Bolero şarkısını okuyacaktır. Balet artisti Messerer — ile Du- dins Kaya, Minkus “Donkişot,, baletinden, Çaykovskinin “Kuğu- lu göl,, baletinden danslar ile çe- şid baletler yapacaktır. Tenor Jadan, Çaykovekinin, Rahmaninovun ve Spendiarovun operalarından çeşid aryalar söyli- takoviç, Meserer, Jadan. yecek ve Bariton Nortzov ise Glin- kanın, Dargomiskinin Borodinin, Balakirevin, Rahmaninovun ve Jipolikov - İvanovun bazı romans- ları ile bunların operalarından bir çok aryalar okuyacaktır. Büyük akademik tiyatranun Katuor orkestrası, Çaykovskinin, Borodinin, Glazunovun, Miaskov- skinin yaylı sazlar katuorlarını ça- lacaktır. Gelecek olan artistley hakkında aşa- ğıda şu malümatı vermeği faydalı gö- rüyoruz: Arkaneli — Moskava Büyük Opera ve Balet tiyatrosunun müdür muavini ve gelen artist grupunun çefidir. Dev- rimden Önce artist dramatik iken, dev. rimden sonra yeni sovyet ti kuruluşuna çalışmıştır. Harkof ve Ural operalarını idare ettikten sonra 1930 da büyük tiyatroya müdür muavini ol. muştur. Barsova — Astrakan'lıdır. 1915 de konservatuvara girmiş, 1916 da ilk dofa sahneye çıkmış, 1919 da konservatuva- rı bitirmiştir. Sesinin gürlüğü ve tatlı. kığı, tekniği — ve çalışkanlığı kendisini yüksek artistler arasına sokmuştur. 17 yılda 25 opera şahsiyeti yaratınıştır. 1929 . 30 yıllarında İngiltere'de ve Al manya'da konserler vermiştir. Maksakova (Merzzo soprano) — Bu da Astrakan'lıdır. Riyaziye ile beraber piyano ve şan öğrenmeğe çalışıyordu. 1919 da Astrakan operasına girdikten sonra Ayda operasında kazandığı bü- yük muvaffakıyet üzerine Moskova bü- yük operasına girdi 15 yıllık sanat ha- yatında 40 şahsiyet yaratmıştır. Eu sevdiği ve eyi oynadığı rol, Karmen'- dir Piragotf (Baso) — Moskovaya ya- kın Raza köyünde doğmuştur. Ana, ba- basının isteği hilafına Moskovaya gide- rek konservatuvara girmiş, 1921 de kü- çük, 1924 de büyük operaya geçmiştir. 35 kadar şahsiyet yaratmıştır. Sovyet opera sahnesinin büyük Baso artistle. rinden biridir. Rus devriminden sonra yetişen bu artist çok kültürlüdür ve e» ki artistlerin sanat mirasını eyi hazmet- miştir. Narçof (Bariton) — Poltava köyle- rinden olan bu artist 1924 de Kiyef konservatuvarını — bitirerek bu şehrin operasmıma girmiştir. Pürüzsüz bir sesi vardır. Karmen'deki Tavador - rolünde çok muvaffak olmaktadır. Jadan (Tenor) — 1923 e kadar tesı viyecilik yapan bu artistin sesinin gü- zelliği fabrikn korolarında — anlaşi/ şehir şürasınca Mozkova — konser varına gönderilmiştir. 1927 Stanislar » ki operasına girmiş, bir yıl sonra da bü yük operaya geçmiş, çalışm de eyi arlistler sırasına girmiştir. Mestserer (Balet Artisti) — 1943 de doğan bu artist 16 yaşında iken — balet derslerine bablamış 1920 okulayı bi miştir. 1921 denberi büyük tiyatro ba: het trupunda çalışmaktadır. -Messorer yaratıcı bir balet üstadıdır. 1932 de, ge- ne artist olan kız kardeşiyle beraber Fransa, Almanya ve başlıa — ülkeler! sayorim sağa doğru; Arkanof, Barso va, Maksakava, Narçof, Piragol. Şos- muvaffakıyetli tarneler yapmıştır. Gliyerin — Bazı baletlerde bilhasıa muvaffakıyetli roller oynamaktadır. Dudinskaya — Leningrad balet oku- lasından çıkmış olan bu artist Lening rad tiyatrosuna girerek tekniği ve sa- nat istidadı sayesinde birinci derecede bir sanatkâr olmuştur. Sostakoviç (Kompozitör) — Dev- rimden sonra yetişen genc ve karakte- ristik bir sanatkârdır. 1906 da Lenin- grad'da doğmuş, 1916 da musikiye baş- lamıştır. Nikolayef ve Staynberg'in ta- Yebesidir. Üç senfoni, iki opera bestele- miştir. Ayrıca üç balet, piyanoda viyo- lönsel için sonatlar, film ve tiyatro İçin şarkılar da kompoze etmiştir. Bestele. diği operalardan Leydi Makbet, ifade kuvveti bakımından değerli bir artistim izeri olduğunu göstermektedir. Kalinovaki (Keman) — 1906 da Ok. ranyada doğmuştur. Kemanı ona baba- *1 öğretmiştir. 1929 da Moskova kon servatuvarını bitirdikten sonra büyük tiyatroya solist olarak girmiştir. Knuşevitski (Viyolonsel) — 1907 de doğmuştur. Saratof konservatuvarında başladığı mi tahsilini Moskova kon. servatuvarında 1929 da bitirmiş, müsa- baka ile büyük tiyatroya konsertmayı- ter olarak girmiştir. Belski (Keman) — Rostof'ta — doğ- muş, altı yaşında musiki okulasına gir- miş, 1913 de de Moskova konservi arına geçerek Hayfes'i yetiştiren profe- sör Aver'in sınıfına girmiştir. 1918 den 1931 e kadar türneler yapmış ve ke- man profesörlüğü etmiştir. 1931 de Harkof operasında — çalıştıktan — sonra 1932 de Moskova büyük — tiyatrosuna geçmiştir. Gurviç (Altocu) — İlk musiki tahs silini Amerikada gördükten sonra 1923 de Odesa konservatuvarına devam et- miş ve 1926 da Odesa operasına solist olarak girip 930 da büyük tiyatroya geçmiştir. Saharof (Akompanyatör « piyanist) — Sembrisk musiki okulasını ve Mos- kova konservatuvarını bitirmiş, 1928 de büyük tiyatroda konsertmayster ol- muştur. Türk Maarif Cemiyeti Çiçek balosu 18, 4. 1935 Davetiyeler C t merke zile İstanbul cezanesinde nur