29 Nisan 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

29 Nisan 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 Alman ticaret anlaşması 15 nisanda Berlinde imzalan. mış olan yeni Alman ticaret an « laşması 1 mayıstan başlıyarak bir yıl için meriyete girecektir. An - İaşma onuncu ayın sonunda bo - zulmazsa bir yıl daha meriyette kalacaktır. Yeni anlaşmaya göre şimdi meriyette bulunan ahdi ta- rife listesi yerine — yeni bir liste geçmektedir. Bundan başka tat- bik edilmekte — olan serbest giri listesiyle kontenjan listesi yerine yeni bir liste geçmektedir. An . laşmanın bir mayısta meriyete gi receği, anlaşmanın kısa özetiyle birlikte dün telgrafla gümrüklere bildirilmiştir. Gazianteb saylavı Reşitağar öldü İstanbul'da Heybeliada sana- coryomunda yatmakta olan Gazi anteb saylavı Bay Reşid Ağar e- velki akşam on yedide veremden ölmüştür. Cenazesi dün İstanbul- dan kaldırılmış ve Edirnekapısı mezarlığına gömülmüştür. Maltepe lisesinden çıkanlar Bu yıl sücl Maltepe lisesinden çıkanlara dıplomaları törenle ve- rildi. Yakında harbiyeye girecek- lerdir. Bir kanun projesi İç Bakanlığı dahiliye memurla- rı kanununun ikinci maddesini de- ğiştiren bir kanun projesi hazırla- mıştır. Bu projeye göre mülkiye ve hukuk mezunları namzedlik devrelerini nahiye müdürlüklerin- de, bakanlık veya vilayet maiyet memurluklarında veya bakanlığın tayin edeceği sair memuriyetler- de geçirebileceklerdir. Banatkar — Artist Sanem — Smmam, put Sani” — Yaradan İ ç Kuyuda kalan işçi kurtuldu İstanbul, 28 (Telefon) — Fa- tihte Tevfik'in arsasında kuyuda çalışan işçi Mehmed'in üzerine kuyu yıkılmıştı. Bugün kuyu a- çılmış ve Mehmed'in yaşamakta olduğu görülmüştür. Mehmed, üst Üste gelen taşların bıraktığı oyuk- ta kalmıştır. Çıkarıldığı vakit ken- disine hava verilmiş ve ayı- lınca sevincinden" yaşasını Ata - türk, yaşasın Türkiye cumuriyeti,, diye bağırmış ve kenı çıka- ran temizlik işçilerine teşekkür- ler etmiştir. Mehmed 36 saat top- rak altında kalmıştır. İstanbul ilbayı döndü İstanbul, 28 (Telefon) — İl- bay ve belediye başkanı B. Mu> hiddin Üstündağ Ankara'dan gel- di ve işine başladı. Vali Ankara- da bayindirlik işleri için beledi- yeler bankasından alınacak 50,000 liralık ödünç işini bitirmiştir. Rus dokuma uzmanları İstanbul, 28 (Telefon) — Kay- seri fabrikası için Rusya'dan ge- len 17 uzman ustabaşı bugün Kay- seriye gitti. Birkaç gün sonra Rusya'dan başka ustabaşılar ge- lecektir. Kimsesizler yurdu İstanbul, 28 (Telefon) — Ço- cuk bayramı dolayısiyle Halkevi adına Ekonomi Bakanı B. Celal Bayar'ın refikalarının başkanlı- gındaki bir heyet kimsesizler yur- duna giderek kimsesiz çocukların bayranımı kutlayıp oyuncak ve şekerler vererek yavruları gevin- ! dirdi. Sefahet — Şayga, yi Sefalet — Yoksu, sefillik Sefid & Ak, beyaz 29 NISAN 1908 PAZARTESİ Habeş elçisi geliyor İstanbul, 28 (Telefon) — Ha- beşistan hükümeti Ankara'da bir elçilik kurmağa karar vermiştir. İlk elçi B. Ato Derhas Markıs şehrimize gelmiştir. Bugünlerde Ankara'ya gidecektir. Romanyadan gelen seyyahlar İstanbul, 28 (Telefon) — Bu- gün Romanya'dan beş yüz ramen seyyahrı ve 150 talebe ile türk * ro- men dostluğu kurumu üyeleri gel- mişlerdir. Yalova'nın bayındırlığı İstanbul, 28 (Telefon) — Ya- kovanın bayındırlık plânını yapa- cak olan fransız şehircilik uzma- mı B. Prost 15 mayısta gelecektir. Maliye İşyarları Ankara tahakkuk memuru ruk Antalya varidat ne, Manisa merkez malmüdürü A- gâh Denizli merkez malmüdürlü- ğüne, Anamor malmüdürü Hasan Dörtyol malmüdürlüğüne, Anka- ra muhasebe kâtibi Hamdi Tur- sunbey malmüdürlüğüne, Üskü- dar icra memuru Cemil Üsküdar maıntaka tahsil mülettişliğine, Ha- fik malmüdürü Hulkı Tirebolu malmüdürlüğüne tayin edilmiş- lerdir. Boluda çocuk haftası Bolu, 28 (A.A.) — Çocuk hal- tası şehrimizde çok canlı ve neşe- li geçiyor. İlk gündenberi her ge- ce Halkevi sinemasında mekteb- liler tarafından —müsameçreler ve- rilmektedir. Serhad — Serkeş — Dikbaş Uç, ucel DUYUKLAR Tayyare Cemiyetinin kurultayı Türk Tayyare Cemiyetinin al- tıncı kurultayının mayısın 24 ün- cü günü toplanması kararlaştırıl- mıiştır. Dinar kahvelerinde oyun yasak Dinar, 28 (A.A.) — Belediye 1 haziran 935 den itibaren bilardo ve şatranç oyunlarından başka kahvelerdeki oyunları yasak et- miştir. Nüfus sayımı için Birinci teşrinde yapılacak nti- fus sayımı için bütün bakanlıkla- rın işyarları bir arada toplanarak mayısın birinde bir komisyon ha- linde çalışacaklardır. Ankara radyosu Buü akşamki radyo şudur:; 19.30 — Çocuk bayramı saati. 19.40 — Musiki: Mozart: Don Juan - öperasın- dan iki arya. Mozart:. Figaronun izdivacı. Brahms: Seni tekrar gör- mek istemem. Sechumann: darğın değilim. Helmun beni seviyor musun desin. Teganni: K. Çekatovski Piyano: Ulvi Cemal 20. — Nafıa vekâleti saati 20.10 — Dans musikis? 20.30 — Musiki: Örkestra konseri (plakla) 20.50 — Haberler. Çağrılış Kamutay Adliye bugün saat 10,30 da tır. Sana : Bana Encümeni toplanacak- İstanbul şehir tiyatrosu İstanbul şehir tiyatrosunun | mayıs çarşamba akşamı Halike! vinde temsillerine bışlıyıuldl_' rını haber vermiştik. Öğrendiği' mize göre tiyatronun yirmi kişi ! lik kadrosu içinde Galib, Hazıt Vasfi Rıza, Behzad, Neyireneyifi Bedia gibi eskileri ile berabel Semiha, Şevkiye, Muammer, Ti lat, Avni ve Sami gibi yenileri d! bulunacaklardır. Oynanacak pi, yesler altı tanedir. Bunlar da N4 polyon, Balaban Ağa, Cürüm © za, müfettiş, unutulan adam g19 bu sene İstanbulda fazla rağbt görmüş piyeslerden seçilmişlir. Artistlerimiz buradan İzmire deceklerdir. Edirne'de apor canlandı Edirne, 28 (A.A.) — Edirmi dün çok parlak bir spor günü y& şadı. Sabah saat 10 da lise, sanât! lar, orta erkek ve kız. muallifi mektebleri tarafından şehir stadi yomunda yapılan idman şcnliğ'ın! öğleden sonra Edirne Halkevi tâ' rafından hazırlanan büyük atle tizm bayramı takib etti. Kalabt lık bir seyirci kütlesi huzurundâ büyük bir muvaffakıyetle yapılaf idman hareketlerinden sonra sa* at 14,30 da atletizm müsabakalar rına başlandı. Sahada beş altı bîa_ kişiye yakın görülmemiş bir sej y vardı. Şehir halkının büyüi bir krsmt bütün orta mektebler lebesi ve genclik dört saat sürefi bt müsabakaları derin bir ilgi il& seyretti. Boluda idman şenliği Bolu, 28 (A.A.) — İdman şen* liği iki bine yakın seyirci önünde yapıldı. Beden hareketlerindeki, birlik ve düzen çok alkışlandı. Bü hareketler halkta spora kar$ı bils yük bir ilgi uyandırdı. Sıhhat — 1 Sıhat (T. Kö.), sağlık — ( Serlevha (Sernarne) — Başlık 2 - Gerçeklik (vüsuk anlamıma) — Aüthenticite Sama (Bak: Hile, hud'a) — Düzenlik — (Pr.) Ruse Saniha (Bak: İlham) — Doğaç — (Fr.) Inspiratlon Sâr — Öç, öcüt Sar'a — Tutarak Sarfetmek — Harcamak, saypamak — (Fr.) D& ptaüstr Masral — Harç, harca, gider Sarfı nazar etmek - Vazgeçmek Sari — Bulaşık, bulaşkan, geçen Sarih — Apaçık Sarahaten — Açıkça, açıktan açığa Sârım — Kesici, keskin Sarraf — Kırmcı Sarsar — Bora Sath (Bak: Musattah) — Yüzey, üzer, endek Sathi « 1 . Üstünkörü, 2 » Yüzlük —» (Fr.) Super- Hiciel Sathı mail — Aklan Satır — Satır (T. Kö.) Satvet (Bak: Kudret) Savab — Doğru Nasavab — Yanlış Savlet m Hücum, atılış, saldırış, saldırma - (Fr.) Attague Savt — Ses Sây — Çalışma, iş, emek, çaba Saye « Gölge, güzey Sayfiye — Yazlık, yazlama — (Pr.) Villegiature Örnek: Büyükadadaki sayliyemiz — Büyüka. d-daki yazlığımız — Bayfiyeye çıkmak, gitmek — Yazlamalı, yazlığa çıkmak Örnek: Geçen yıl Büyükadaya sayfiyeye gittik — Geçen yıl Büyükadada yazladık. — Sayha « Çığlık Sebbetmek — Sövmek Sebat »« Dura Sebeb «« Sebep (T. Kö.) — BSebilini tahliye etmek — Azatlamak - Seddetmek — Kapamak Seciye — İra Seddade — Kapaç Sedye — Teskere Sefil — Sefil (T. Kö.) Sefer — Sefer (T. Kö.) Sefine — Gemi Sefir « Elçi Sehab — Bulut Seher « Tan Sehl — Kolay, akkın Sehpa — Uçayak Sehv — Yanlış, yanılı, süreç — (Fr.) Faute, erreur Sekte — Durgu, ket Sektedar etmek — Ketvurmak Selâm — Esen Selâmlaşınak — Esenleşmek Selâmet — Sağım — (Pr.) Salut Örnek: Vatanın saadet ve selâmetine — Yurdun mutluğuna ve sağımına,, Selâset — Akkınlık $ Akkın Solb — Çele Selbotmek — Çelemek Selef — Öncel Sema — Gök Semahat — Cömerdlik, eli açıklık Semavi — Göksel, gükçe Semavi kudret — Tanrıkut Semen — Semizlik, yağ Semen — Karşılık Semere — Yemiş, ürün, verim Semeredar (Bak: Müsmir) — Yemişli, verimli Sena (Bak: Medh) Sene — Yıl Senevi — Yıllık Senel kameriye (Bak: Kamer) « Ayyıl Senci şemsiye (Bak: Kamer) — Günyıl Sened « Belgit Serab — Yalgın Serâipa — Baştan aşağı, baştan uyağa, baştan başa, boydan boya, tepeden tırnağa Serazad (Bak: Hür) « Özgür Serhest (Bak: Hür) * Özgen Serbest bırakmak — Başarmak Serbast serbest — Seleserpe Serdar — Başbuğ — (Fr.) Göntralissime Serdetmek (Delil iradı anlamına) « Getirmek Sorfüra — Başeğim Sergerdan — Başı dönük, dönükbaş Sergüzeşt (Bak: Macera) — Serüven Sernügün — Başaşağı, tepe aşağı, tepesi Üstü Sernüvişt — Alm yazısı, yazım Serpuş — Başlık Serşem — Afal, alık, şeme Seseri — Böşgezen, saltabaş Hızlı, çabuk, süratli Serian — Çabucak Seriülinfinl (Bak: İafial) « Darılgan, tezköser Seriülhareke (Bak: hareket) — Yörül, yör üğen, tezgider Seriülintikal — Varışhı Seriütteessür — Tezduyar Sürat (T, Kö.), tezlik, hız Sürat treni & Tezkatar Tür Serma — Kış sermaye — Kapital (T, Kö.) * Var, varlık, zenginlik Serzeniş * Kakınç, başa kakma Setretmek — Örtmek, kapamak Örtülü Sevda — Sevgi, aşk Seviye — Düzey Sevk — Sevk (T. Kö.) Sürat Serir » Servet Mestur Sevk ve idare (Bak: İdare) — Güdem — (PFr.) Di- rection Sevk ve idare etmek (Bak: İdare) - Güdemek — (Fr.) Diriger Seyahat & Gezi Seyyah — Gezmen Seyelân « Akıntı, akma Seyyal — Akıcı, akız Seyyale — Alı Seyrangâh — Seyirlik Seyyar — Gezgin Seyyar satıcı — Gezinci Seyyibe — Dul Seyyie — Kötülük, yazığ Seyyid — Sayıt Sezavar (Bak: Lâyık) Sıdk (Bak: Sadakat) Sıfat — Sıfat (T. Kö) Sıfır Sıfır (T. Kö.) ai üaK « d P BKDA İeletağd 3 eee el İ A Sıhhi — Sıhiğ, sağlısal Sihr & Dünür Sibriyet — Dünürlük Siklet — Ağırlık Sınıf « Sınıf (T. Kö.) Sırar — Yol Sırf — Salt Sıyanet & Kayırma, koruma Sıyt — Ad, ün Sia — Genişlik l > Kütük Sicilli nüfus — Soysallık kütüğü Sihan « Kalınlık, çap Sihir — Bağı, gözbağı, büyü Sihirbaz — Bağcı, gözbağcı, büyücü Sahhar — Büyücü, büyüleyici Sikke — Akça # Silâh (T. Kö.) Silindir « Yuvu Silk (Bak: Meslek) — Dizi, sıra, takım, yol Silsile — Kol, zincir, soysop Sima * Beniz, bet, çehre, surat, yüz, aıray, sıray Sin « Yaş Sine — Bağır, göğüs Sipariş — Ismarlama Siper — Siper (T. Kö.) Siperi saika — Yıldırımlık Siraç — Işık, yala, kandil Sirayet etmek — Bulaşmak, geçmek, srvaşmadı Sitere — Yıldız Sitayiş (Bak: Medh) Sitem — Gücem Siyak — 1 - Tevi, 2 - Geliş (siyaku sibak) Örnek: Bit siyakta — Bu tevide Sohbet — Konuşu, konuş, söyleşme Sudur etmek (Bak: Sadır olmak) Suhunet (Bak: Hararet) — Har, salık, suğ Sui kasd — Yağınç Sulb — Katı Sulh — Barış Sulhpever — Barışçıl Sulhü müsalemet (Bak: Müsaleha) — Barış baysallık Sun'i — Yapma, takına Sur * Kale Suret — Sıray, suret (T. Kö.) Suubet — Güçlük, zorluk, çetinlik